SRT en Arbo

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

SRT en Arbo

Post by Pietje »

Al lezend in de Arbo-wetgeving (jaja, als ZZP'er ;-) ) kom ik tot de conclusie dat SRT zoals wij dat gebruiken, volgens de Arbo niet toegestaan is. Er is namelijk een artikel 7.23c http://maxius.nl/arbeidsomstandighedenb ... tikel7.23c dat van toepassing is als lijnen gebruikt worden om op de werkplek te komen (en je er te positioneren). En in dat artikel staat dat er in dat geval altijd een veiligheidslijn naast moet, die aan een ander ankerpunt zit, en voorzien van een mee-bewegend valbeveiligingsmechanisme (zoals de I'd).

Zie ik iets over het hoofd?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: SRT en Arbo

Post by Harrie »

Wij maken toch continue gebruik van maar 1 lijn. Dat zou dan met deze regelgeving ook niet mogen.

Weet niet in hoeverre de boomverzorging uitzondering heeft op deze regels.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: SRT en Arbo

Post by ivo »

Harrie wrote:Wij maken toch continue gebruik van maar 1 lijn. Dat zou dan met deze regelgeving ook niet mogen.

Weet niet in hoeverre de boomverzorging uitzondering heeft op deze regels.
Not..... Net als de dicussie of je je wel of niet in een boom mag laten hijsen door een tele -of toren
kraan . Mag dus strikt genomen ook niet . Maar ja .... Zo lang het goed gaat, gaat het goed! Toch?? :wink:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: SRT en Arbo

Post by -WOUTER- »

Vanwege dit arbo besluit e.d. Zijn ooit de richtlijnen veilig werken in bomen opgesteld.
Zo hebben we onze eigen richtlijnen op papier kunnen zetten en er voor gezorgd dat de arbo ons geen onmogelijke regels oplegd.

Dus als jij de richtlijnen veilig werken in bomen volgt zit je goed. Alleen zullen die richtlijnen natuurlijk m.b.t. de SRT technieken wel eens herzien moeten worden :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: SRT en Arbo

Post by Freerk »

Pietje wrote:Al lezend in de Arbo-wetgeving (jaja, als ZZP'er ;-) ) kom ik tot de conclusie dat SRT zoals wij dat gebruiken, volgens de Arbo niet toegestaan is.

Dat hoop ik toch niet!! Vandaag mezelf net heel erg blij gemaakt met een complete nieuwe set (en de baas met de rekening ;-) ).
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: SRT en Arbo

Post by wes houtboer »

Pietje wrote:Al lezend in de Arbo-wetgeving (jaja, als ZZP'er ;-) ) kom ik tot de conclusie dat SRT zoals wij dat gebruiken, volgens de Arbo niet toegestaan is. Er is namelijk een artikel 7.23c http://maxius.nl/arbeidsomstandighedenb ... tikel7.23c dat van toepassing is als lijnen gebruikt worden om op de werkplek te komen (en je er te positioneren). En in dat artikel staat dat er in dat geval altijd een veiligheidslijn naast moet, die aan een ander ankerpunt zit, en voorzien van een mee-bewegend valbeveiligingsmechanisme (zoals de I'd).

Zie ik iets over het hoofd?
De ID is geen meelopend valbeveiligingsmechanisme, de ASAP en de Shunt wel.
De rest strookt aardig met de manier waarop wij moeten werken. In een boom is dit volgens mijn geringe kennis van boomverzorging absoluut niet handig!
Wat ik op de LB ervaren en gezien hebben werken de meesten van jullie veiliger aan 1 touw dan ik sommigen bij ons wel eens heb zien doen aan 2 touwen.
Dus...... :mrgreen:
salutantibus et vade scandens
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: SRT en Arbo

Post by ludovanmil »

zo is dat Wes !
heb zelf ook heeeeeeeeel weinig met Arbo en regels, maar wel met mijn eigen veiligheid :wink:
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: SRT en Arbo

Post by dennis »

Wouter heeft gelijk jongens, wij in de Boomverzorging valen buiten enkele arbo richtlijnen. En zoals Harrie al zegt, het klimmen op DRT is ook enkel lijn's positioneren. Schijnveiligheid dus
ik klim liever ... dan werken
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: SRT en Arbo

Post by enricovanwees »

kreeg laatst bij de keuring te horen, dat ik keurings papieren/ certificaat met materiaal specificatie aan de arbo ter plekke moet kunnen tonen. Is nieuwe regel werd verteld, dus kreeg ik netjes voor en achterkant a4tje geplastificeerd met alles erop. ach climb first work later, dus het serieuse kan later, als het maar veilig is voor onszelf en de personen en dingen onder ons.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: SRT en Arbo

Post by Steven »

dus dan word het afgekeurd enrico...


Als we volgens de arbo werken mogen we toch ook niet klimmen als het op een andere manier opgelost kan worden?
Hoogwerker, telekraan met manbak.
en geld mag geen reden zijn om te klimmen...
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Post Reply