Zieke noot.

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Ties H.
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 09:23
Location: Eindhoven
Contact:

Zieke noot.

Post by Ties H. »

Juglans te Zeeland;
laat sinds bloei blad en vrucht vallen,
bladverwelking en vruchtrot,
even stabiel geweest maar recent weer verslechtert.

Grote (gutatie?)plek op stamvoet.
(Volgens eigenaar geen graafwerkzaamheden verricht,
en geen rhyzomorphen aangetroffen...)

Iemand een kundige diagnose,
en eventueel behandelingsplan?


Dank,


Ties.
Attachments
noot (3) (480x360).jpg
noot (6) (360x480).jpg
noot (7) (360x480).jpg
noot (17) (480x360).jpg
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Zieke noot.

Post by boomverzorgingbruno »

bij die eerste foto is dat een andere plant die ook staat te verwelken ????
het lijkt wel een soort bloedingsziekte op de stam. honingzwam denk het niet dan zou je toch draden moeten vinden.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Ties H.
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 09:23
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Zieke noot.

Post by Ties H. »

Bloedingsziekte, bij Juglans?
En wat valt daar tegen of aan te doen?

En komt bloedingsziekte niet veelal voor als secundaire aantasting?
Ik vermoed dat de bladeren/vruchten aangetast zijn door brandvlekkerigheid.

Alle raad is welkom.

Dank.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Zieke noot.

Post by WiPe »

Zeeland? Betekent dat kleigrond? En hoe nat staat die boom? Juglans regia houdt van een luchtige bodem op een niet te natte standplaats.
Op een slechte standplaats krijg je in een natte zomer problemen met Juglans wegens accuut zuurstofgebrek aan de wortels.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Ties H.
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 09:23
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Zieke noot.

Post by Ties H. »

Dag WiPe,

ja, Zeeland.
Vandaar dat ik het ook expliciet vermeldde.

Wat denk jij als je de foto's zo beziet?

Over twee weken ga ik er zelf heen, en, inderdaad, de bodem eens
nader bekijken.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Zieke noot.

Post by boomverzorgingbruno »

het lijkt mij een groter probleem te zijn dan alleen de boom. want op die eerste foto is volgens mij de (pieris) (skimmia) ook al droog. Dus wim zijn opmerking van zuurstof tekort kan wel waar zijn.
Last edited by boomverzorgingbruno on 08 Jul 2012, 20:07, edited 1 time in total.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: Zieke noot.

Post by honda_power »

ik denk to dat de standplaats te nat is skimmia dat struikje wat er ook slecht bij staat houd ook niet van natte standplaats :wink:
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
User avatar
Ties H.
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 09:23
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Zieke noot.

Post by Ties H. »

Goed,
oorzaak lijkt me duidelijk.

Nu de gevolgen nog (wat?), en een behandelplan (hoe?)
:D .
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Zieke noot.

Post by boomverzorgingbruno »

grondverdichting opheffen indien mogelijk en de grond mengen met een substraat dat zorgt voor lucht in de bodem (lava,zand,enz).
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Zieke noot.

Post by treespotter »

Ties H. wrote:(Volgens eigenaar geen graafwerkzaamheden verricht,
Mooi, maar vraag hem maar wel even wanneer de tuin opgehoogd is. Een boom hoort echt een stamvoet te hebben en volgens mij gaat de stam van deze boom toch akelig recht de grond in. Is er in de buurt een nieuw terras aangelegd of een vijver of zwembad en hebben ze de grond in de tuin verspreid?
Graaf eens een profielkuil of maak een proefboring met een smal grondboortje. Kom je een storende laag of blauwverkleuring tegen, ga dan twee meter buiten de stam beginnen met het boren van cirkels. Iedere meter een gat, elke cirkel een meter verder totdat je twee meter buiten de kroonprojectie zit. De gaten mag je niet afvullen. Na verloop van tijd zullen de gaten dicht gaan zitten, maar dat is geen probleem. Leg de eigenaar uit dat die gaten echt nodig zijn om de bodemluchthuishouding weer op pijl te krijgen en dat ze het echt even moeten doen met die gatenkaas.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: Zieke noot.

Post by Freerk »

De gaten mag je niet afvullen

Zou je ze ook niet kunnen vullen met een drainbuis evt. gevuld met grind of grof zand? Alleen al om te voorkomen dat de grond het gat te snel dichtspoelt.
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Zieke noot.

Post by WiPe »

treespotter wrote:
Ties H. wrote:(Volgens eigenaar geen graafwerkzaamheden verricht,
Mooi, maar vraag hem maar wel even wanneer de tuin opgehoogd is. Een boom hoort echt een stamvoet te hebben en volgens mij gaat de stam van deze boom toch akelig recht de grond in. Is er in de buurt een nieuw terras aangelegd of een vijver of zwembad en hebben ze de grond in de tuin verspreid?
Het zou me niet verbazen dat de grond maar een klein beetje opgehoogd is en dat de eigenaar daar geen graten in ziet. Die storende laag zou dus gerust vlak onder het maaiveld kunnen zitten. Of misschien vind je die laag zelfs niet.
Maar voor de boom zelf is dat wel degelijk een probleem.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Ties H.
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 09:23
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Zieke noot.

Post by Ties H. »

Dank jullie allen,
daar kan ik iets mee.

En Wolter?

Tot welke diepte boor ik de gaten?
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Zieke noot.

Post by WiPe »

Ik heb het al vaker gezien dat je bij zo'n noot de wortelaanzetten niet ziet omdat de boom te diep geplant is. De eerste jaren staat de boom dan te kwakkelen tot er voldoende wortels omhoog gegroeid zijn. Als de wortels dan voldoende zuurstof krijgen gaat de boom na verloop van tijd toch nog groeien. Maar na verloop van tijd gaat het dan toch nog mis.

Ik zou je hoe dan ook aanraden om een spade te pakken en te kijken hoe diep de bovenste grote wortels zitten.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Zieke noot.

Post by treespotter »

Freerk wrote:Zou je ze ook niet kunnen vullen met een drainbuis evt. gevuld met grind of grof zand? Alleen al om te voorkomen dat de grond het gat te snel dichtspoelt.
Freerk, het is niet erg dat die gaten op termijn weer vol komen te zitten met grond. Een drain plaatsen is leuk, maar hoeveel gaatjes zitten daarin en binnen hoeveel tijd zijn de tussenruimtes tussen dat grind of grof zand ingespoeld en zit je alleen maar met een kolom massief grind.
Ties H. wrote:En Wolter?

Tot welke diepte boor ik de gaten?
Laten wij er even vanuit gaan dat wij de beworteling willen laten doorgroeien in het originele groeibereik. Mocht er in de bodem iets mis zijn gegaan dan zijn de blauwe worteltjes te vinden tot onderin deze zone (het originele groeibereik). Mocht jij die blauwe worteltjes al vrij oppervlakkig tegenkomen dan is de boom er heel slecht aan toe, maar een actie met een grondboor kost niet de hoofdprijs en kan eigenlijk alleen maar positieve effecten opleveren.
Dus, tot welke diepte? Ik ga meestal de volledige diepte van mijn handboortje. Doorwortelbare ruimte plusminus 60 cm onder maaiveld en de rest is het kuiltje om de boel langer open te houden.
User avatar
Ties H.
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 97
Joined: 16 Jun 2011, 09:23
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Zieke noot.

Post by Ties H. »

Dank je Wolter,

ga ermee aan de slag.
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: Zieke noot.

Post by Harrie »

Zou zeker alles onderzoeken voor je een advies geeft.

Want het aantastings beeld lijkt veel op bladvlekkenziekte, geeft ook vruchtrot. En komt vaker voor in natte zomers.
En zoute zeewind kan ook verbranding geven aan blad en vruchten, weet zo niet hoe resitent juglans hiervoor is.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zieke noot.

Post by R Schra »

Noot is voor mij doen hier in het zeeuwse gewoon normaal.

Blad is beschadigd wat door een hagelbui kan zijn. Verder wat vlekkenziekte, ook op noot wat meer voorkomt als het goed nat is. Jij al zon gezien dit jaar? Bij mij is 50% van de vruchten reeds gevallen....... Het blad oogt verder goed van kleur en ziet er 'sappig' uit alhoewel het bitter zal smaken. Eerste indruk zou ik mij er niet te druk om maken. In zware grond beluchting of verbetering aan brengen zal ook marginaal zijn. hangt een beetje van de waterspiegel en juiste samenstelling van de grond af. Bij een kleine noot als deze zou ik bij echte problemen rooien en een ' Buccaneer' planten na een degelijke voorbereiding.
Ronald,

European nogwat
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Zieke noot.

Post by WiPe »

Wat ik me afvraag: die necrose aan de stamvoet; moeten we die ook als normaal voor Zeeland beschouwen?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zieke noot.

Post by R Schra »

Hoi Wipe,

definieer necrose? Ik zie een afwijking maar dat kan meer zijn dan alleen afgestorven bast door bv. myceliumdraden. Op de foto lijkt het erop dat alleen het kurkige deel van de bast is afgestoten en het onderliggende cambium gewoon intact is. Mij lijkt het meer reactiegroei/diktegroei van de stamvoet op een worteluitloper. Gutatie lijkt mij sterk, op 'sap' komt doorgaans bacteriebloei en zou een slijmige substantie veroorzaken. Door de nattere omstandigheden en het mos zou het mij niet verbazen dat door de hogere vochtigheid de dikkere bast gewoon sneller vergaat en vervalt waardoor de gladdere plek ontstaat. Verkleuring van dat donkere kan simpel algen of mosgroei zijn (geweest)

Waar zit jij? ik nabij Wachtebeke.
Ronald,

European nogwat
Post Reply