Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij wind

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij wind

Post by R Schra »

Ik heb even gezocht maar kom er zo nog niet achter, is er een berekening waarbij je de kromme kan berekenen (of winduitslag) van een stam van een boom.

Gaat erom dat ik een dozijn 60/70ers mag planten die ingebouwd worden in een luifel. Probleem is dat ik moet verankeren in een ondergrondse boombunker van beton en de luifel ruim 6 meter hoger is...... Dan kan dat nogal bewegen, ookal fixeer je de kluit 200%. Ik zou graag willen berekenen hoeveel de stam zou kunnen buigen (radius die op 6 meter vrij moet zijn van obstakels) stam/kroon verhouding zal 50/50 zijn. Dan nog natuurlijk hoe je met bv een flexibele verankering in/aan de luifel teveel aan beweging kan opvangen zonder afbreuk te doen aan de ontwikkeling van de onderstam en beworteling volgens 'normaal' model in een vrij veld.

de parameters zijn, plataan 60/70 omtrek en 50/50 gesnoeid, met kluitverankering
hoogte luifel 6 meter
standplaats openbare ruimte, plein stedelijke omgeving, binnen 80 km van de kust.

Ik zat zelf al te denken aan een modulaire dakdoorvoer die met de dikte groei mee groter gemaakt kan worden. Dit ook voor de boomspiegel (intensieve betreding dus met een afdekking). Als beveiliging in de luifel heb ik al een industriele demper op het oog met aan te passen 'boombanden'. Maar dat zal de constructeur dan ook verder moeten uitwerken aan de hand van te verwachte windlast. Bomen mogen ook niet dood gaan, luifel is al grotendeels onder architectuur ontworpen en veel ruimte voor wijzigingen is er niet bij. (ze willen wel maar het mag niks kosten, berouw komt na de zonde)
Ronald,

European nogwat
kluit
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 144
Joined: 17 May 2006, 21:20
Location: nz

Re: Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij w

Post by kluit »

ookal fixeer je de kluit 200%.

nou veel succes, gaat nie lukken he.
Zowiso een flink reisje........ :lol:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij w

Post by Pietje »

Ik wil die berekeningen wel maken voor je hoor, maar ja, het mag niets kosten... :roll:

:wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij w

Post by R Schra »

Pietje wrote:Ik wil die berekeningen wel maken voor je hoor, maar ja, het mag niets kosten... :roll:

:wink:
tja heb je me.... probleem is ook dat ik al 3 dagen ! ja drie dagen aan het stoeien ben met aannemer, architect, opdrachtgever om het plaatje rond te krijgen. Laat staan dat ik die tijd voor calculatie, tekenen en advisering verrekend krijg.

Maar daarvoor hoef ik nog niet in jouw spek te snijden toch? :lol:

Dat deel voor windbelasting is ook wel wat minder zorg voor mij omdat de luifel pas na de wegenaanleg aanbesteed wordt. Mogen ze gewoon zelf rekening houden met de bomen :? Nou ja, zou fijn zijn als je voorafgaand al duidelijk kan maken waar men rekening mee moet houden dan als nu achteraf liggen bakkeleien. Over de meerkosten nog niet gesproken, want dat ligt nooit aan de architect of het studiebureau.....
Ronald,

European nogwat
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij w

Post by treespotter »

En de luifel verstelbaar en in veren ophangen? Je kan sowieso geen starre constructie maken met meervoudige ophangpunten tussen levende organismen.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij w

Post by R Schra »

Ai Wolter,

De luifel is volgens de tekening star met 'vakwerk' frame in staal. Zeg maar architectonisch verantwoord :roll: De luifel 'hangt' niet aan de bomen. De flexibele bevestiging is alleen 'een idee' om schade door buiging van de stam tegen de luifel te voorkomen. En in prio natuurlijk de schade aan de boom. Omdat op veel van de stedenbouwkundige projecten vaak garanties lopen van 10 jaar of meer heb ik dit nadrukkelijk verwoord in onze offerte (met 3 jaar onderhoud en garantie) Hebben ze stof om over na te denken. Ik ga er van uit dat er nog wel e.e.a. zal wijzigen.......Eerst vakantie, half augustus zien we verder.
Ronald,

European nogwat
User avatar
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 201
Joined: 16 Jun 2007, 18:58
Location: Winschoten
Contact:

Re: Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij w

Post by JohnnY »

Neem gewoon grotere bomen, heb je geen luifel nodig.. :mrgreen:
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij w

Post by Joris »

bomen ver genoeg zetten, luifel kleiner maken, wat is het nut van de luifel? bomen als luifel ook goed plan ...
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij wind

Post by R Schra »

Ondertussen al een paar jaar verder. Platanus hispanica 'Tremonia'.
Attachments
20160511_124817.jpg
Ronald,

European nogwat
dick
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 17 Feb 2017, 17:54

Re: Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij wind

Post by dick »

Doen t best netjes ondanks dat t wortelpakket zo onder de bestrating zit
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij wind

Post by WiPe »

Busstation van Roeselare! Waar kan ik daar ergens ontwerptekeningen van vinden? Vooral van de boombunkers dan. Ik passeer daar al eens met een groep studenten groenmanagement. Dan is het handig om net iets meer info te hebben.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij wind

Post by R Schra »

Die tekeningen heb ik natuurlijk. Ik zal zien wat ik kan doen en zou dan graag je de nodige tekst en uitleg meegeven over achtergrond en de totstandkoming van het ontwerp. Er valt vast wel eens af te spreken.

Het stationsplein met Pterocarya en Ginkgo is ook onze aanleg. Daar is een gelijkaardige opbouw toegepast maar heb je s'winters een zeer hoge waterstand vanwege een overkluisde bedding die daar ligt. Het substraat ligt daar op plekken te lang nat wat je aan enkele Pterocarya's kan terugzien.
Ronald,

European nogwat
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij wind

Post by R Schra »

Geopunt is ook zo'n handig naslagwerk of bron. De St.Amandsbeek loopt daar onderdoor.
Attachments
overkluisde beek.JPG
overkluisde beek.JPG (47.77 KiB) Viewed 19353 times
st.amands.JPG
st.amands.JPG (36.11 KiB) Viewed 19353 times
Ronald,

European nogwat
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij wind

Post by WiPe »

Als ik het goed heb is dat Pterocarya stenoptera. Ik dacht dat die vrij goed een natte standplaats verdragen.

Geopunt ken ik wel. Dat is geen probleem.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Berekenen maximaal te bereiken kromme van een stam bij wind

Post by R Schra »

Ze kunnen nat staan, dat is bij ons op de klei ook niet vreemd dat ze oppervlakkig wortelen. Maar in dit geval moet je er van uit gaan dat van een aantal bomen ca. de helft van de kluit dan te lang onder water staat. Daar krijgt de boom terugval op. Ze zullen dan ook hoger in het pakket moeten wortelen om zich te vestigen voordat ze echt in de groei gaan.

Zal je mijn nummer pm'en mocht je willen afspreken. We komen dit seizoen sowieso nog denk ik 4 Pterocarya's aanplanten en 2 ginkgo's waarschijnlijk.
Ronald,

European nogwat
Post Reply