Aanneemsom?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by ludovanmil »

:lol: :lol:
Ja ZZoel....je krijgt hier altijd waar je om vraagt ! Maar volgens mij heb je geen hele lange digitale tenen waar we op kunnen gaan staan.
En toen ik adviseerde om eens een ervaren boomverzorger mee te nemen, bedoelde ik niet mee samen de klus uitvoeren maar alleen samen even kijken. Niet alles hoeft geld te kosten hè !? Ik heb geen idee waar je woont, maar iemand eens mee op gang helpen kan ook toch !?
En nu.......die boom in JONGUH en aan de gang. 8)
Dadelijk hebben anderen je al gepasseerd met flitsende offertes, kostenramingen etc.
En geniet van je werk !
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Aanneemsom?

Post by ivo »

treespotter wrote:Precies, je kan in een offerte nooit duidelijk genoeg zijn, hoe klein het klusje ook is.
Wanneer je gaat snoeien is een duidelijke uitleg van de situatie, waarom je over gaat tot snoeien, wat je in de kroon gaat snoeien van essentieel belang.
Ook zaken als, wat is en wat doe je met het tak- dik- of brandhout. Ik weet nog dat ik niet goed omschreven had wat dit allemaal was. In de offerte stond dat ik het takhout zou snipperen en afvoeren en dat het brandhout achter zou blijven. De offerte werd goedgekeurd, maar ik mocht mijn versnipperaar thuis laten omdat de klant het takhout zelf zou afvoeren. De klus was klaar en er lag een enorme berg takken met ernaast een hoopje brandhout. De klant ging hier niet mee akkoord omdat zijn interpretatie van tak- en brandhout duidelijk anders lag. Ik stond daarna nog twee uur tot pinkdik 'brandhout' te korten. Vanaf dat moment stonden er een duidelijke getallen in mijn offertes. Ik heb in mijn bus altijd een stapeltje offertepapieren en Algemene Voorwaarden liggen zodat ik bij kleine klusjes direct een offerte en mijn AV kan achterlaten. Op deze offertepapieren staat de volgende kolom:
Deze offerte heeft een geldigheidsduur van 2 maanden. Alle genoemde prijzen zijn inclusief 21% BTW. De werkzaamheden worden aangenomen, er zal dan ook geen verrekening van meer of minder gewerkte uren zijn. Meerwerk, niet in deze offerte genoemde werkzaamheden, wordt op basis van nacalculatie in rekening gebracht. Uurprijs per persoon € **,**. Stortkosten snoeihout per ton € **,**. Inzet versnipperaar per uur € **,**. < 12 cm diameter is takhout. >12 cm diameter is dik- of brandhout. Op deze offerte zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Heeft u deze niet ontvangen, dan worden deze u op verzoek kosteloos toegezonden.
De sterretjes kun je natuurlijk zelf naar believen invullen. :wink:
Door schade en schande wordt men wijs :lol:
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Aanneemsom?

Post by R Schra »

Het komt voor, veelvuldig ook, dat de offertes met duidelijke omschrijving en voorwaarden niet door de selectie komen. De opdrachtgever/hoofdaannemer neemt die waar hij het meeste aan heeft voor zichzelf. Als hij ziet dat je over zaken nagedacht hebt en er is een ander die lik op stuk een prijs geeft zonder (opdracht specifieke) voorwaarden is die het haasje..... Je hebt gewoon je geld niet totdat het werk is gedaan zoals de opdrachtgever het verwacht. Als je alles uitsluit omdat je de kennis hebt opgedaan door schade en schande ben je te moeilijk voor ze..... Andersom ook, als jij als deskundige met al je voorwaarden iets aanneemt en het blijkt in de praktijk niet te werken achten ze jouw verantwoordelijk voor de schade en herstellingen, garantie dus. Als je wat (groots) aanneemt is het verstandig om vooraf de acceptatie van de opdracht nog eens de werf te overlopen of alles in overeenstemming is met je offerte. Bij opdracht (en inschatting van het type opdrachtgever) maken wij vaak voor aanvang een 'nulmeting' even met de smartphone foto's van zichtbare beschadigingen, bv kapotte ornamenten in de tuin, staat van de dakgoot, verharding etc. Dit word dan direct als bestaand gebrek gemeld.
Ronald,

European nogwat
Nike
Jekel
Jekel
Posts: 100
Joined: 16 Dec 2009, 19:55

Re: Aanneemsom?

Post by Nike »

Het lezen van dit stuk heeft al meer gekost dan het werk kan opleveren :!: :lol:

P.S. Heb wel moeite met lezen :idea:
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by Steven »

zelfs jij had het sneller gedaan nike ;-)
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by treespotter »

Ach, je kunt natuurlijk ook gewoon alles wat hierboven genoemd is negeren en achter de telefoon blijven zitten tot er een collega belt. Totdat je uitgekotst wordt door die collega's omdat er nooit iets terugkomt. Zelf energie steken in het maken van echt eigen klanten kan nooit kwaad. Dan kun je ook eens iets terugdoen voor die ander.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by ludovanmil »

Nike wrote:Het lezen van dit stuk heeft al meer gekost dan het werk kan opleveren :!: :lol:

P.S. Heb wel moeite met lezen :idea:
:lol:
He Nike, ik denk dat R. Schra een grotere aannemer is.....die maken meer papier :wink: Mijn kostenraming zijn gewoon kladjes op een briefje.....werken is toch veeeeeel leuker dan papier maken :)
Uurtje factuurtje, wel zo fijn!
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by Steven »

ludovanmil wrote:

Uurtje factuurtje, wel zo fijn!
En verdien je het minst ;-)

Als je die berk op uren doet verlies je er altijd op...
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by ludovanmil »

ja en ????? :roll:
ieder zijn eigen ding hè Steven.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Aanneemsom?

Post by ivo »

Steven wrote:
ludovanmil wrote:

Uurtje factuurtje, wel zo fijn!
En verdien je het minst ;-)

Als je die berk op uren doet verlies je er altijd op...
Hangt ervanaf wat je uurprijs is ?! :shock:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by Pietje »

Steven wrote:Als je die berk op uren doet verlies je er altijd op...
Ja, dat is een vreemde uitdrukking.
Als je verder niets te doen hebt, is het bij wijze van spreken "pure winst", hoe laag je uurtarief ook is, en als je op weg naar de klus niet door rood rijdt zou ik niet weten waar het verlies vandaan moet komen...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by treespotter »

Precies!
En die uurprijs die je neerlegt, daar ben je zelf bij.
Ik denk dat er eerlijk gezegd dat er geen verschil in de totaalprijs zou mogen zitten of hij nou aangenomen is of op uurbasis.
Persoonlijk zou ik (als ik in de schoenen zou staan van de klant) er niet van houden dat ik van tevoren niet weet wat de klus zou gaan kosten. Vandaar dat ik altijd voor het aannemen van het werk ga. Voor mij duidelijk en voor de klant duidelijk.
Ik kan rustig mij tweede kopje koffie leegdrinken tijdens een pauze zonder dat de klant gaat zitten heujen en de klant hoeft niet bang te zijn dat de rekening zal stijgen wanneer wij eventueel een miscalculatie hebben gemaakt.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Aanneemsom?

Post by R Schra »

ludovanmil wrote:[
He Nike, ik denk dat R. Schra een grotere aannemer is.....die maken meer papier :wink: Mijn kostenraming zijn gewoon kladjes op een briefje.....werken is toch veeeeeel leuker dan papier maken :)
Uurtje factuurtje, wel zo fijn!
Nou ja aannemer, werkzaam bij..... :wink: Maar gelijk heb je..... papieren toko..... werkje alla 1 berkje is minimaal 2 bladzijden A4 offerte + aanvullende voorwaarden, 1 dubbelzijdig blad A4 voorwaarden VHG, bij opdracht minimaal 3 A4 bladen projectmap voor de werknemer(s). Bij sommige grote opdrachten gaat het om een paar gig aan data en in het projectdossier ca. 6 ordners (de dikke versie) :| Ik ben al blij dat veel correspondentie per mail gaat, als dat allemaal gedrukt zou moeten worden.......Maar Ludo, ook papierwerk is werk hoor. Alleen iets minder buiten :roll: (met ipad met G3/wifi en laptop met dongel en het is gauw technisch weer zonder afbreuk te doen aan je werk op kantoor, en je wordt minder gestoord door de phone en aanloop ook)
Ronald,

European nogwat
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by ludovanmil »

:)

beste R. Schra.....snap denk ik (nu) een beetje wat je voor werk doet. En ieder het zijne. Ik werk voornamelijk voor particulieren en dan gaat het toch allemaal wat makkelijker.
En....wat betreft het aannemen van een klus....dat moet ook iedereen voor zichzelf weten. Het is niet mijn ding. Op uurtarief werken is mijns inziens het meest eerlijke, omdat de klant nooit meer betaald dan de feitelijke uren gewerkte arbeid en ik krijg loon naar werken. Dat leg ik ook zo uit naar mijn klanten, die daar nagenoeg altijd mee accoord gaan. ik denk dat bij aannemen klanten vaak teveel betalen, maar dat even terzijde.
En Wolter.....wat dat tweede kopje koffie betreft....die neem ik ook altijd, mits het geen senseo is :wink: , bij mij is pauze geen werk(-tijd), dus zit ik op mijn gemak en de klant ook :lol:
ZzZoel
Nieuw
Nieuw
Posts: 30
Joined: 30 Jun 2011, 13:32

Re: Aanneemsom?

Post by ZzZoel »

Tof dat het niet meer over mij en mijn lullige berkje gaat maar over manieren om een klus aan te nemen. Ik zie dat ook de stoere koffiedrinkers er verschillende methodes op na houden ;-)
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Aanneemsom?

Post by R Schra »

ZzZoel wrote:stoere koffiedrinkers
Niks stoer aan die DE automaat ook al is het 'verse maling'

In Finland midzomer boven de poolcirkel tussen de muggen en bijtvliegjes ingesmeerd met kankerwerkend teer getrokken van berkensap aan de ingedikte kookkoffie, das pas leven na de dood.







vooral voor je darmen......
Ronald,

European nogwat
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by Marc »

ZzZoel,

Maak je exploitatiebegroting van je zaak in excel en je weet wat je gereedschappen, verzekeringen, brandstof etc kosten. Bepaal ook wat je wil verdienen.

Dan naar die boom gaan en inschatten hoe lang je er mee bezig bent x je uurtarief.
Zet er een bedrag bij voor afvoerkosten (vermeld ik altijd apart)
Zet er bij dat je het hout op hanteerbare lengtes zaagt en nabij de boom weglegt etc. (dan voorkom je discussies als de klant er van uit ging dat jij het op 30 cm zou zagen, klieven en ook nog in het houthok zou stapelen) ;-)
Er bij zetten dat je de boom vlak boven de grond afzaagt.
Uitfrezen stronk. (ook apart vermelden)
Geldigheid offerte vermelden, bijv. 30 dagen.

Money is a quick learner...dus je komt er al heel snel achter of je goed of fout zat met je aanneemprijs. Mijn ervaring is dat een klant meer begrip heeft voor het totaalbedrag als het is opgebouwd, dan wanneer jij al het werk doet voor één totaalprijs.
Daarbij denken sommige klanten geld te kunnen besparen door zelf de takken wel af te voeren. Die overtuiging verandert bijna altijd als tuin eenmaal vol ligt met takken en het toch meer is dan ze dachten.

Dus gewoon je prijs gaan maken, leer je van :-)
Image
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Aanneemsom?

Post by R Schra »

MAL wrote: Zet er bij dat je het hout op hanteerbare lengtes zaagt
Die gaat al niet op..... voor een burger is juist 30 cm en gekliefd hanteerbaar. Ik vermeld altijd dat hout aan 30 cm. verzaagd wordt en ter plaatse blijft ,tenzij.... Het klieven en opruimen in het houtkot sluit ik dan uit. Natuurlijk e.e.a. op basis van het overleg met de klant bij het eerste contact.
Ronald,

European nogwat
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by Marc »

R Schra wrote:
MAL wrote: Zet er bij dat je het hout op hanteerbare lengtes zaagt
Die gaat al niet op..... voor een burger is juist 30 cm en gekliefd hanteerbaar. Ik vermeld altijd dat hout aan 30 cm. verzaagd wordt en ter plaatse blijft ,tenzij.... Het klieven en opruimen in het houtkot sluit ik dan uit. Natuurlijk e.e.a. op basis van het overleg met de klant bij het eerste contact.
Zo zie je maar, je kunt niet specifiek genoeg zijn met de begrippen die je gebruikt.
Image
User avatar
LOG-ic
Nieuw
Nieuw
Posts: 38
Joined: 04 Mar 2012, 16:50
Location: Brasschaat (België)
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by LOG-ic »

In de praktijk probeer ik de klant altijd te overtuigen om "per uur" te werken. Op die manier scheurt niemand z'n broek, en betaalt niemand te veel. natuurlijk is dat niet altijd mogelijk, veel aanvragen komen van openbare besturen. Maar een te lage prijs opgeven om "de job toch maar te hebben" doe ik toch niet. Dat is enkel goed om jezelf en de hele sector op termijn veel schade te berokkenen
ZzZoel
Nieuw
Nieuw
Posts: 30
Joined: 30 Jun 2011, 13:32

Re: Aanneemsom?

Post by ZzZoel »

Bedankt allemaal voor de input! Zitten erg zinnige adviezen bij. Kreeg net telefoon dat ik de opdracht heb gekregen voor ... Euro ;-)
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by ludovanmil »

:lol:
Mooi !
Keep up the good work !!

je hebt ook een leuke discussie aangezwengeld.
Succes verder met je bedrijf.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by treespotter »

R Schra wrote:
MAL wrote: Zet er bij dat je het hout op hanteerbare lengtes zaagt
Die gaat al niet op..... voor een burger is juist 30 cm en gekliefd hanteerbaar. Ik vermeld altijd dat hout aan 30 cm. verzaagd wordt en ter plaatse blijft ,tenzij.... Het klieven en opruimen in het houtkot sluit ik dan uit. Natuurlijk e.e.a. op basis van het overleg met de klant bij het eerste contact.
O jawel hoor. Die zin staat er bij ons ook altijd in. Maar dan wel met een kleine toevoeging die ik ook altijd even vooraf bespreek.
In mijn offertes staat dat het hout door ons op VOOR ONS hanteerbare lengtes....
justwork
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 162
Joined: 17 Jan 2011, 19:44
Location: apeldoorn

Re: Aanneemsom?

Post by justwork »

haha Zoel leun es niet zo op anderen en ga gewoon es aan de slag, zo leer je namelijk het vak!! Door schade en schande word je wijzer toch? niet te letterlijk nemen natuurlijk.......over een paar jaar kunnen mischien de zijwieltjes eraf haha
Volg de weg van de minste weerstand.........
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by treespotter »

justwork wrote:......over een paar jaar kunnen mischien de zijwieltjes eraf haha
:lol: :lol: :lol:
Post Reply