Aanneemsom?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
ZzZoel
Nieuw
Nieuw
Posts: 30
Joined: 30 Jun 2011, 13:32

Aanneemsom?

Post by ZzZoel »

Beste mensen,

Werk nu al een tijdje als zzp'er voor anderen maar krijg zelf steeds meer vragen om offertes uit te brengen. Ik heb dus nog niet zo veel ervaring met het maken van een scherpe prijs zonder me in de vingers te snijden ;-)

Nu ligt er het volgende op tafel.

Achtertuin met berk (40 cm dbh, 10 m hoog) naast haag. Moet klimmend worden afgebroken, plek genoeg om alles te laten vallen. Takken moeten afgevoerd, hout mag achterblijven in 30 cm blokken.

Ben benieuwd wat hier globaal gemiddeld voor wordt gevraagd voor uitvoering door 2 man?
Ik weet dat het gevoelig ligt om over prijzen te praten maar ik zou wel iets hebben aan die informatie en wellicht anderen ook om te vergelijken.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by Steven »

Is dit niet precies de zelfde vraag als een klant opbelt en vraagt:

Ik heb een boom en die moet weg wat kost dat.

Iedereen brand zn vingers wel is aan een klus en daar leer je van aannemen en beter inschatten.
Dat is niet iets wat je gaat leren op deze manier....

Mijn standaard antwoord is

42.000 euro....maar nog niemand is akkoord gegaan...beetje jammer!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by ludovanmil »

ben het zeker niet altijd eens met Steven, :wink:
maar deel wel zijn mening>
Er zijn in dit geval geen standaard antwoorden mogelijk. Gewoon natte vinger werk en leren van je ervaringen. En.....ik kan je uit ervaring zeggen; we hebben ut allemaal zo geleerd JONGUH!
of.....een ervaren boomverzorger bij jou uit de buurt meenemen om te taxeren.
Succes ! (verzekerd)
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by -WOUTER- »

Ik doe het voor de helft van Steven zijn som..... :lol: :lol: :lol:
Maar eis wel koffie in de pauzes anders gaat het mis :wink:

Doe er eens een plaatje bij en foto's van de route met takhout of snipperaar en de omstandigheden onder de boom, dan kunnen we je iets beter helpen.

Ik heb ooit eens bij de ene buurman een conifeer weggehaald in1 uurtje waarna de andere buurman mij vroeg een precies dezelfde boom weg te zagen en af te voeren waarbij we met twee man een dag werk hadden allemaal om zijn kas en zijn schuurtje heel te houden.

De ene boom is de andere niet en de dikte en hoogte maakt meestal niet het grootste verschil in prijs. Het zijn juist de zaken onder de boom die het duur maken, of niet.

Groeten wouter
Last edited by -WOUTER- on 19 Oct 2012, 19:55, edited 1 time in total.
- climb fast, move slow -
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Aanneemsom?

Post by R Schra »

Meestal hangt zo'n prijs tussen de ......en ..... euro incl. BTW voor berkjes en haagjes en zo. Maar dat kan variëren vanaf ........ tot ....... Vaak kijk ik even op streetview of in een gisviewer hoe de omgeving er uit ziet. In die gis applicatie zitten ook handige meettools... Voor een werkje van ....... ga ik niet een uur of meer van kantoor......tenzij het bv op een projectroute valt. Even opletten, foto's zijn niet altijd actueel op streetview in gis hebben wij een jaarlijkse update.
Ronald,

European nogwat
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by Tamil »

Jongens ik heb even wat stippeltjes geplaatst!

Gezien veel particulieren op Treehugs.nl komen willen we niet dat het een vergelijkingssite wordt. :wink:

Dus gelieve geen prijzen te plaatsen.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by Tamil »

ZzZoel wrote: Ik weet dat het gevoelig ligt om over prijzen te praten maar ik zou wel iets hebben aan die informatie en wellicht anderen ook om te vergelijken.

Ik denk dat er weinig problemen hebben om over zijn of haar prijzen te praten. Maar we willen Treehugs graag houden zoals het is. dus niet als vergelijkingssite.

Als je voor je zelf werkt en je hebt al wat verdiend is het toch niet erg er eens naast te zitten!? daar leer je alleen maar van!

Zoek een ervaren boomverzorger in je buurt die wil je er vast graag mee helpen als je hem dan ook een dagje meeneemt!

Sorry voor het ongemak.

suc6
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Aanneemsom?

Post by densmee »

heb je een idee hoe lang je erover doet om,
- boom beneden krijgen
- boom uitsnoeien en takken klein zagen zo ver nodig
- ik neem aan dat je geen versnipperaar hebt dus je zult alles op een aanhanger moeten laden, kunnen alle takken in een keer mee?
- waar moet je lossen hoe lang duurt dat en hoe moet je daar afreken, per kuub of per ton of een vaste prijs per aanhanger
- welke kosten heb je aan materiaal of zit dat al in de uurprijs in?

geef nu op alle dingen antwoord en je hebt je prijs redelijk compleet denk ik
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
ZzZoel
Nieuw
Nieuw
Posts: 30
Joined: 30 Jun 2011, 13:32

Re: Aanneemsom?

Post by ZzZoel »

Ik snap de terughoudendheid wel. Ik heb het ook al wel aan een bevriende boomverzorger voorgelegd. Ben ook gewoon benieuwd als ondernemer hoe anderen een offerte uitwerken. Of wordt het gewoon in het algemeen niet op prijs gesteld om het over bedrijfsvoering, financien, tarieven, etc. te hebben? Dat zou dan jammer zijn aangezien we op dat vlak wellicht ook nog wat van elkaar kunnen opsteken.

Over een ervaren boomverzorger meevragen gesproken. Ik heb nog niet zo veel spek op de botten. Dus stel dat ik iemand een dag meevraag voor zijn gangbare uurtarief en ik schat de klus te krap in dan sta ik het aan het eind van de dag voor niets te doen.

Laat ik de vraag anders stellen. Hoe lang denken jullie bezig te zijn met het slopen en afvangen van het volgende boompje? Ik denk zelf aan een uur of 4/5. Is dat te krap?
Attachments
IMG_5169 (1024x768) (640x480).jpg
IMG_5171 (1024x768) (640x480).jpg
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: Aanneemsom?

Post by tjeerd »

zelf zou ik hier weinig afvangen en er een knijper auto naast zetten mits er geen auto,s geparkeerd staan
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by Tamil »

Afvangen??????? gewoon slopen in stukjes naar beneden.

Ik zie tenminste een prima dropzone!


Dus daar ga je al, wat heb je aan dit antwoord? iedereen werkt anders en je kan het net zo spannend maken als je zelf wil, en wat de klant graag wil.

Ik heb in het begin vaak genoeg voor niets of weinig gewerkt, dat heet leer geld!

Kom op voor zo'n klein boompje kan jij toch geen buil vallen, anders kan je beter blijven zzp en/verhuren.
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by timo »

kom op zeg als je z,on klein boompje nog niet kunt inschatten moet je gewoon niet voor jezelf werken. denk is na hoelang zou je hierover doen als je word ingehuurt door een boomverzorger/hovenier. dat x je uurloon afvoerkosten erop en hoppa de aanneemsom :wink:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by timo »

of ben ik nou niet redelijk :?: :oops:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by -WOUTER- »

Nee Timo, jij bent nu effe niet onredelijk :lol: :lol:

Dat boompje is echt een lachertje als je praat over afvangen....en als je deze niet weet in te schatten dan vraag ik me echt serieus af of je uberhaupt wel enige ervaring in dit vak hebt en de noemer zelfstandige waardig bent......

Ik wed dat ik bij dit klusje langer over de koffie doe dan om dat boompje naar beneden te zagen :lol:

Succes ermee !
- climb fast, move slow -
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: Aanneemsom?

Post by tjeerd »

ik zeg kettingkje uitzagen in de bak en wegwegwezen
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Aanneemsom?

Post by R Schra »

vergeet niet eerst twee dagen van te voren een faunacheck te doen, hangt een huisje aan weetjewel..... :lol:
Ronald,

European nogwat
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: Aanneemsom?

Post by wes houtboer »

Uuuuuhhhh, deze durf ik ook nog wel af te breken.
salutantibus et vade scandens
ZzZoel
Nieuw
Nieuw
Posts: 30
Joined: 30 Jun 2011, 13:32

Re: Aanneemsom?

Post by ZzZoel »

Wel fijn dat er ook enkele opbouwende opmerkingen tussen zitten!

Maar alle gekheid op een stokje. De manier waarop er hier door sommigen enerzijds een hoogstaande moraal wordt voorgewend en anderzijds gekleineerd en op een vervelende manier bekritiseerd wordt begint me een beetje tegen te staan. We kennen elkaar niet dus enig respect en terughoudendheid zouden het forum sieren.
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by Tamil »

Tja, als jij er een half woordenboek uitspuugt om je duidelijk te maken, snap ik dat sommige van ons best bot over kunnen komen. maar voel je niet gepasseerd!

Het is gewoon wat ik zij, niet te vergelijken.

Maar ik denk oprecht dat jij eerst eens voor een werkgever (boomverzorging )zou moeten gaan werken ipv, moeite met dit soort klusjes krijgen.

Dit is voor de meeste hier serieus een klein klusje waar je je hand niet voor omdraait!

Suc6
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by boomverzorgingbruno »

Is het zo moeilijk om eens uit te rekenen wat jou zaag per uur kost of zelfs per minuut ? wat kost jou snipperaar per uur ? wat kost jou transport ? wat kost jou grondman ? wat kost jou administratie voor,na en tijdens het werk ? wat kost jou kennis, inzicht en vaardigheid ? en wat wil je als winstmarge ? wel als je de som neemt van dit alles dan kom je op de juiste prijs van het werk uit :!:
het is makkelijk om zzp'r te worden maar als je de rekensom van hierboven niet maakt dan word je een zzp'rmkb.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Aanneemsom?

Post by ivo »

Let wel op met het opmaken van je werkomschrijving/ offerte . Voor een hoop mensen betekend een boom weghalen ook het verwijderen van de stobbe! Terwijl jij denkt alleen de bovengrondse delen te verwijderen. Kan je ook mooi het schip mee ingaan. En denk erom: een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst! Spreek dus goed af wat je gaat weghalen /afvoeren en wat niet. Dan kan je in iedergeval niet voor heel grote bedragen het schip ingaan. :!:
Dus voor jezelf even een uurprijsje berekenen, en inschatten hoelang je er mee bezig denkt te zijn. Maar dat verschilt per boomverzorger natuurlijk hoe snel of tie is...
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by treespotter »

Dat is toch het verschil tussen vellen of rooien Ivo!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by -WOUTER- »

Dat is idd het verschil maar veel klanten denken bij vellen dat je ook de wortels met je motorzaag effe afzaagt in de grond :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Aanneemsom?

Post by ivo »

treespotter wrote:Dat is toch het verschil tussen vellen of rooien Ivo!

Dat weet jij, dat weet ik, en het zal die klant een zorg wezen . Ik offreer het altijd apart. Nooit gezeik mee verder :wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Aanneemsom?

Post by treespotter »

Precies, je kan in een offerte nooit duidelijk genoeg zijn, hoe klein het klusje ook is.
Wanneer je gaat snoeien is een duidelijke uitleg van de situatie, waarom je over gaat tot snoeien, wat je in de kroon gaat snoeien van essentieel belang.
Ook zaken als, wat is en wat doe je met het tak- dik- of brandhout. Ik weet nog dat ik niet goed omschreven had wat dit allemaal was. In de offerte stond dat ik het takhout zou snipperen en afvoeren en dat het brandhout achter zou blijven. De offerte werd goedgekeurd, maar ik mocht mijn versnipperaar thuis laten omdat de klant het takhout zelf zou afvoeren. De klus was klaar en er lag een enorme berg takken met ernaast een hoopje brandhout. De klant ging hier niet mee akkoord omdat zijn interpretatie van tak- en brandhout duidelijk anders lag. Ik stond daarna nog twee uur tot pinkdik 'brandhout' te korten. Vanaf dat moment stonden er een duidelijke getallen in mijn offertes. Ik heb in mijn bus altijd een stapeltje offertepapieren en Algemene Voorwaarden liggen zodat ik bij kleine klusjes direct een offerte en mijn AV kan achterlaten. Op deze offertepapieren staat de volgende kolom:
Deze offerte heeft een geldigheidsduur van 2 maanden. Alle genoemde prijzen zijn inclusief 21% BTW. De werkzaamheden worden aangenomen, er zal dan ook geen verrekening van meer of minder gewerkte uren zijn. Meerwerk, niet in deze offerte genoemde werkzaamheden, wordt op basis van nacalculatie in rekening gebracht. Uurprijs per persoon € **,**. Stortkosten snoeihout per ton € **,**. Inzet versnipperaar per uur € **,**. < 12 cm diameter is takhout. >12 cm diameter is dik- of brandhout. Op deze offerte zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Heeft u deze niet ontvangen, dan worden deze u op verzoek kosteloos toegezonden.
De sterretjes kun je natuurlijk zelf naar believen invullen. :wink:
Post Reply