Hercertificering ETW

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Hercertificering ETW

Post by tjeerd »

Kreeg gister een mooie brief vanuit de de VHG over de nieuwe lijnen voor de hecertificering ETW certificaat.

Wie o wie is het wel niet eens met het gestelde punten systeem :mrgreen: :oops:
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hercertificering ETW

Post by R Schra »

Wel eens,

Zolang je die punten dan ook internationaal kan opdoen. Volgens mij las ik dat NL weer eens voorop loopt en het hier als proefballonnetje opgaat.

Ik ga er van uit dat ik dit jaar mijn certificering verleng dit op de oude wijze. Ik zie mij nog niet op korte termijn alle punten behalen, als je al weet hoeveel en waneer.

Hoewel natuurlijk weer extra tijd, kosten en inzet wel een goede zaak. Vraag me af of bv de punten van de gewasbesvherming ook in bepaalde mate kunnen meetellen. Want hoeveel bijlessen ga je volgen op den duur voor je certificeringen...........
Ronald,

European nogwat
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Hercertificering ETW

Post by ludovanmil »

gaat de VHV daar over :roll: weer zo'n vereniging waar ik niet op zit te wachten (de PT is gelukkig ter ziele) ben wel zeer content met onze eigen beroepsgroep de KPB :)

ach....kwist het al, niks nieuws onder de zon, vind er verder weinig van.
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Hercertificering ETW

Post by Tom »

Ik hou wel van dat puntensysteem, en ik hou wel van regelmatig puntenwaardige lezingen en workshops bij te wonen.

Volgens mij komt het uiteindelijk de waarde van ons papierke alleen maar ten goede.
Take care, there's not much spare!
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: Hercertificering ETW

Post by tjeerd »

Ben het zeker eens met het beschermen van ons vak op deze manier,maar zit bij een grote aannemer dus ik vindt dat ze voor mijn kosten enzo moeten opdraven.

sorry voor alle zelfstandigen

het vak is me genoeg waard :wink: :arrow:
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Hercertificering ETW

Post by Tom »

Het zou best goed zijn als de grote aannemers actief in de lezingen en projecten gaan deelnemen, vaak zit daar best wel kennis verborgen die ongetwijfeld discusie en visie kan teweegbrengen.
Take care, there's not much spare!
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hercertificering ETW

Post by R Schra »

Ja, dat zal mij wel lukken een discussie op gang brengen...... :lol:

Maar het lastige is onderbouwde stellingen neer te zetten. Het blijft dat ieder boomverkloter zijn eigen visie heeft en geeft. Welbeschouwd is er niet een systeem dat kip en klaar in de markt staat binnen ons vak. Ik denk maar zo, de omstandigheden maken het systeem, en niet het systeem de omstandigheden. :wink:
Ronald,

European nogwat
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Hercertificering ETW

Post by Pietje »

Ik laat dit jaar mijn certificaat verlopen, en met het puntensysteem er bij al helemaal.
We hebben in ons land al meer genoeg regeltjes, daar hoeven er niet nog meer bij. De bedoeling is dat een opdrachtgever er op kan vertrouwen dat een aannemer vakkundig is, en dat kan je het beste beoordelen door wat werk van de betreffende aannemer te beoordelen, of links en rechts wat navraag te doen. Punten of geen punten.

Sorry voor deze negatieve kijk op het project :? Ik begrijp de doelstelling van het examen en de hercertificering volledig, ik kan ook begrijpen dat het puntensysteem kan werken...

... maar waar doen we het allemaal voor... :roll:

Ik zie nog steeds bijna alleen maar takkenzagers in de buurt, alle certificaten ten spijt...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Ginkgo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 74
Joined: 02 Jan 2011, 17:45
Location: Ermelo

Re: Hercertificering ETW

Post by Ginkgo »

Er wordt nu gesproken over ETW-ers maar hoe zit het met ETT-ers?? Sinds 2008 heb ik dit certificaat, nooit iets gehoord over het verlengen van het certificaat..

Het is vast een goed initiatief met het puntensysteem voor de ETW-ers, maar zolang je binnen een jaar als (voormalig) banketbakker je ETW certificaat kan kan halen door een jaar cursus te volgen heeft het volgens mij weinig zin.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Hercertificering ETW

Post by treespotter »

tjeerd wrote:Ben het zeker eens met het beschermen van ons vak op deze manier,maar zit bij een grote aannemer dus ik vindt dat ze voor mijn kosten enzo moeten opdraven.

sorry voor alle zelfstandigen

het vak is me genoeg waard :wink: :arrow:
Kijk Tjeerd, dat is nou precies de reden dat de KPB/ISA vorig jaar begonnen is met het makkelijk faciliteren van het ISA Certified Arborist certificaat in Nederland.

Wij (de kleine zelfstandigen bijvoorbeeld ook zoals Pietje) zitten niet te wachten op grote bedrijven die 'even' een paar ETWertjes in dienst nemen om daarmee te gaan wuiven hoe goed ze wel niet zijn.
Met het puntensysteem MOET je als eigenaar van het KPB/ISA Certified Arborist certificaat en nu ook het ETW European Treeworker certificaat laten zien dat jij van de mogelijkheid gebruik hebt gemaakt om je jezelf te scholen.

Met andere woorden. Was jij altijd al heel actief met het bezoeken van themadagen, cursussen, het aanschaffen van nieuwe literatuur en het meedoen aan wedstrijden? Dan verandert er voor jou niets.
Was jij zo'n flippo die van zijn baas het certificaat moest halen om takken te kunnen zagen? Dan is dit een hele mooie schop onder je kont om eindelijk iets te gaan doen om je certificaat waardevol te houden, of een schop onder je hol om op te donderen uit dit vak.

Aan iedereen zelf de keuze, maar begrijp goed. Of het nou EAC of ISA certificaten zijn. Het zijn persoonlijke certificaten. Certificaten die een momentopname waren (in voor mij 1999). Op dat moment hebben wij laten zien dat wij destijds een adequaat boomverzorger waren, meer niet.
Met het puntensysteem laten wij zien dat wij er zelf ook zoveel mogelijk aan doen om bij te blijven in ons vak.

Trouwens, in 1999 was er al sprake van een hercertificerings-systeem als bijvoorbeeld het puntensysteem. Nieuw is het dus zeker niet.
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Hercertificering ETW

Post by ErikSint »

geldklopperij alom
daar kun je boom op zeggen
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Hercertificering ETW

Post by Tom »

ErikSint wrote:geldklopperij alom
Verklaar je nader? Het kost geld om bij te blijven? Het kost geld om lid te zijn van een vereniging, die ijvert voor je beroep?

Ik bedoel het niet negatief, maar wat kost geld?
Take care, there's not much spare!
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 158
Joined: 23 Mar 2008, 02:53
Location: Amsterdam

Re: Hercertificering ETW

Post by tjeerd »

Beste Wolter,


Ik snap jouw standpunt, ben zelf een zeer gemotiveerde boomverzorger.
Maar, het hebben en bijhouden van het certicaat wat ik toentertijd zelf behaald heb(nog bedankt voor de lessen).

Dat was mijn eigen keuze alles zelf betaald etc.


Het standpunt wat jij aan geeft kan ik heel goed begrijpen, waar het mij om gaat je BENT boomverzorger of niet de meeste opdrachtgevers zijn 100% blij met wat ik doe regel en zie.

Het gaat er voor mij nu om dat de aannemer waarvoor ik werk nu de rest gaat oppakken en voor de andere ETW'rs.

Meestal zijn KPB dagen iets te ver om om eigen houtje heen te gaan ben meerdere malen geweest maar vond dat over de onderwerpen met teveel commercie gesproken werd. En gezien ik vaak op zaterdag andere activiteiten volg.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Hercertificering ETW

Post by Roel »

Vorig jaar februari begonnen aan het ETW traject en in oktober met succes afgerond. Ik heb deze opleiding ook zelf bekostigd en het was puur voor de opleiding zelf, niet perse voor het papiertje.

Wat ik ga doen met het verlengen ervan weet ik nog niet zeker, het moet trouwens nog helemaal duidelijk worden hoeveel punten je waar mee kan verdienen en welke activiteieten mee gaan doen. Wel jammer dat dit gebeuren extra geld moet gaan kosten. Maarja, je ziet het in meer branches zoals bij de hoveniers en vrachtwagen chauffeurs
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Hercertificering ETW

Post by ivo »

Laten dan alle etw'rs en ett'rs elke 3 jaar een nieuw examen doen. Dan kan de kennis daadwerkelijk getoetst worden. Zitten suffen op een symposium voor je puntjes met eindeloze discussies voegt mi. niet veel meer kennis bij.... Op een examen kan je daadwerkelijk laten zien of je kennis nog actueel is, en als je daadwerkelijk werkzaam ben als etw'r en/of ett'r dan doe je ook ervaring op in de loop der jaren in het vak , wat weer uiteraard voordeel oplevert op een examen. Dat zijn de dingen die voor mij zouden meetellen.

Alleen zouden de examens wat mij betreft wel wat minder mogen kosten :shock:

En als dan de opdrachtgevers (gemeentes en overheden)ook nog even meewerken om inderdaad de bomen door etw'rs te laten snoeien en niet door de laagste aanbieders die nog nooit van etw gehoord hebben, dan kunnen we de investeringen nog eens terugverdienen!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Hercertificering ETW

Post by treespotter »

Ivo, je kunt per symposium maar een paar puntjes scoren. Je moet dus heel veel symposia bijwonen om voldoende punten te scoren. De kans zal dus best wel groot zijn dat er iets in die grijze massa blijft hangen.

Het scoren van punten is trouwens niets nieuw hoor. De ISA regelt al vele jaren wereldwijd op deze manier de hercertificering.

Niemand hoeft zich te laten certificeren en niemand hoeft zijn certificaat up to date te houden.
Heel veel door mij enorm gerespecteerde boomverzorgers zijn niet gecertificeerd. Gaan die jongens in een ploeg met mij mee op klus naar een gemeente waar die certificaten wel worden gevraagd dan is er niks aan de hand. Het probleem ontstaat (voor mij althans) wanneer ik eens een dagje, weekje of maandje niet kan. Dan wil een gemeente niet zomaar die (anders zo gewaardeerde) collega's over de vloer hebben.
Overdreven? Misschien wel. Begrijpelijk? Ook wel ja.
In veel gemeentes zijn richtlijnen opgesteld om zaken controleerbaar te maken.
In alle gevallen heeft dat te maken met het afschuiven van verantwoordelijkheid en in enkele gevallen heeft het te maken met het ervoor zorgen dat er kwaliteit op de werkvloer aanwezig moet zijn.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Hercertificering ETW

Post by Pietje »

treespotter wrote:Overdreven? Misschien wel. Begrijpelijk? Ook wel ja.
Niet begrijpelijk. We zijn mensen, geen nummers. Als je iemand kent en zijn/haar werk kent en daar tevreden over bent, dan heb je geen certificaat nodig. Dat er mensen bij de gemeente werken die (net als accountants) het zaakje liever op PAPIER in orde hebben dan in de realiteit.... :? :roll:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Hercertificering ETW

Post by ivo »

Duidelijk Wolter. Tuurlijk , op symposia zijn er best interessante dingen te horen. Ik vind het ook leuk om (con) cullega's weer eens te spreken. Beregezellig! Maar ook ik ken boomverzorgers zonder etw. certificaat die hun vak donders goed verstaan. Dit geldt dus ook voor (niet -)ett'ers. Helaas is het toch die zelfde overheid die ons steeds weer allerlei regels oplegd, maar uiteindelijk ( gelukkig niet altijd) toch voor de laagste aanbieder gaat. Zeker in deze tijden van 'crisis' is het groen een sluitpost geworden. En dat is voor de gecertificeerden onder ons toch wel zuur vind ik zelf.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Hercertificering ETW

Post by densmee »

Pietje wrote:
treespotter wrote:Overdreven? Misschien wel. Begrijpelijk? Ook wel ja.
Niet begrijpelijk. We zijn mensen, geen nummers. Als je iemand kent en zijn/haar werk kent en daar tevreden over bent, dan heb je geen certificaat nodig. Dat er mensen bij de gemeente werken die (net als accountants) het zaakje liever op PAPIER in orde hebben dan in de realiteit.... :? :roll:
je bent bekend met bouwfraude in de jaren 90 en dergelijke, je moet gewoon (openbaar) aanbesteden. en voor een aanbesteding zul je criteria op moeten stellen waar iedereen aan kan voldoen, dus niet: inschrijvers moeten pietje heten en uit mierlo komen
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Hercertificering ETW

Post by Pietje »

densmee wrote:... inschrijvers moeten pietje heten en uit mierlo komen
Dat lijkt me nu juist een heel zinnige bestektekst. :lol: Misschien dat ik dan mijn vertrouwen in aanbestedingen iets ga opschroeven :wink:

"Bomen passen niet in een bestek" 8)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Hercertificering ETW

Post by ErikSint »

Tom wrote:
ErikSint wrote:geldklopperij alom
Verklaar je nader? Het kost geld om bij te blijven? Het kost geld om lid te zijn van een vereniging, die ijvert voor je beroep?

Ik bedoel het niet negatief, maar wat kost geld?
Waar het mij om gaat is dat op deze manier betreffende instanties hun voortbestaan proberen te garanderen door mij/ons een puntensysteem op te leggen. Waar ik betalend aan mee kan doen om gecertificeerd te blijven. Terwijl ik vaak onderwerpen zie die natuurlijk wel interessant zijn maar niet altijd noodzakelijk.
Mochten ze door willen gaan met dit puntensysteem hoop ik ten zeerste dat ze er een fatsoenlijke inhoud aan geven.

Daarnaast ben ik niet van mening dat het etw examen overdreven duur is. Als ik zie wat er allemaal rondloopt op die dag, de locatie en lunch en het administratief verwerken is dat wel begrijpelijk. Ik kan mij echter wel enigzins kwaad maken als ik de redenen zie waardoor sommige collega's van mij het certificaat niet haalden. En daardoor vrij nutteloos een tweede keer moesten betalen om het certificaat wel te behalen.

groeten erik
daar kun je boom op zeggen
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Hercertificering ETW

Post by Tom »

Ja ok, je moet idd wel keuze gaan hebben om thema's te volgen die je intresse en jouw ontwikkeling stimuleren en ontwikkelen, daar heb je een punt. Maar mss volgt uit het puntensysteem dan wel een steeds breder aanbod aan workshops en lezingen? Ik zou het possitief gaan bekijken (je ontkomt er toch niet aan straks :wink: )

En ik mag hopen dat de instanties die de lezingen aanbieden (kpb, baas, ...) het tientje zelf mogen houden? Ik veronderstel dat de overkoepelende organisaties al voldoende krijgen?

Tja, ik kan het niet helpen, ik blijf het toch als iets possitief ervaren dat puntensysteem :oops: :wink:

Psst Erik, je moet je nooit kwaad maken hoor, slecht voor je :mrgreen:
Take care, there's not much spare!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Hercertificering ETW

Post by treespotter »

Van die overkoepelende organisatie ben jij waarschijnlijk al lid Tom.
Het is al een jaar mogelijk om met het EAC Treeworker certificaat een ISA Certified Arborist certificaat aan te vragen. Bijna hetzelfde alleen het ISA certificaat is wereldwijd aangenomen (inclusief hercertificering middels puntentelling).
Met het EAC certificaat ben je alleen in Europa 'welkom' en die hercertificering is alleen iets Nederlands.
Voor alle ETWers buiten Nederland veranderd er niets. Hun certificaat blijft ook geldig zonder puntentelling als hercertificering. Sterker nog. Ik denk dat de EAC ook de niet puntentellende Nederlanders van een vernieuwd certificaat moet voorzien. Het blijft per slot van rekening een Europees certificaat met Europese regeltjes.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Hercertificering ETW

Post by WiPe »

treespotter wrote: Ik denk dat de EAC ook de niet puntentellende Nederlanders van een vernieuwd certificaat moet voorzien. Het blijft per slot van rekening een Europees certificaat met Europese regeltjes.
Volgens de regels moet de hercertificering gebeuren door het nationaal coördinatiebureau die de verlenging moet goedkeuren op basis van de aangepaste documenten. Zo staat het letterlijk in de examenreglementeringen. Naar mijn idee betekent dat, dat Nederlanders moeten voldoen aan de eisen die in NL gesteld worden voor de verlenging.
The European Tree Worker Certificate can be held for the duration of three years from the issue date, after which it expires. However Re-certification may be applied for by the Tree Worker if they can demonstrate that they have worked in tree care by climbing during the 36 months following the exam with at least 24 months in the field.
Applications should be made in writing to the national coordination office and by submitting appropriate documents to verify the record of work and a valid first-aid qualification. If approved, the certificate will be renewed for a further three years by the national co-ordination office and this has to pay for the re-certification to the EAC.
Wat de kostprijs van de recertificering betreft: ik heb geen idee hoeveel jullie in NL betalen voor de verlenging van het certificaat. Maar voor die verlenging moet er aan de EAC betaald worden.
Last edited by WiPe on 14 Feb 2013, 20:42, edited 1 time in total.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
danny
Cooking Pirate
Posts: 26
Joined: 11 Oct 2012, 16:45

Re: Hercertificering ETW

Post by danny »

je bent natuurlijk altijd zelf instaat aan te geven aan welke info je behoefte hebt. je kan een thema dag organiseren ga naar kpb, helicon, ipc, larenstein, wageningen universiteit. geef aan wat je wil bijleren desnoods organiseer het! je kan altijd blijven wachten tot er iets interessants voorbij komt, maar je kan er ook zelf voor zorgen met de mensen om je heen.
bovendien krijg je ook punten door mee te doen aan de wedstrijden. Ik persoonlijk, heb hier erg veel van geleerd rescue, klimtechnieken, etc. Er zijn veel mensen met meer ervaring en inzicht dan mij en daar praat je mee en leer je van. je kijkt naar de mensen in de master ziet nu materiaal. bovendien is het ook nog eens gezellig.
Ik persoonlijk ben wel blij met het puntensysteem. Je bent niet verplicht om naar symposia te gaan (ze inderdaad vaak vrij duur), maar als je wel gaat, omdat je het interessant vind, scoor je ook nog eens punten om je internationaal certifcaat te verlengen.
en je hoeft niet meer duf achter een pc te kruipen om een verlengingsexamen te
doen. :D
Post Reply