BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by Tamil »

Bij inhuur door een collega moet deze een oodrachtbevestiging overleggen waaruit blijkt dat werkzaamheden daadwerkelijk bij een particulier zijn uitgevoerd en ook dan mag onderling 6% BTW worden gerekend.

:roll: Idd lache joh, nog meer administratieve rompslomp!

Ik ben er eigenlijk niet echt blij mee! Maargoed je moet wat over hebben voor je particuliere vaste klanten.......
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by -WOUTER- »

En ik heb uitsluitend particuliere klanten wordt veel ingehuurd en huur zelf ook veel in :wink: dus die map diverse boekhoudkundige stukken voor 2013 zal wel ietsje dikker worden :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by Pietje »

Waarom zou je voor onderlinge inhuur moeilijk doen voor de 6%? Of je nu 6% betaalt en weer terugkrijgt of 21% :roll:

Boekhouders zijn net economen...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
bever
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 25 Oct 2011, 14:29

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by bever »

en daarom is lid zijn van de vhg zo makkelijk
kun je gewoon met al je vragen terecht en is je lid maatschap zo weer terug
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by ludovanmil »

of ZZP NL, maar € 20,- per jaar !
Zal toch wel iets duurder zijn VHG :wink:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by -WOUTER- »

De belastindienst kun je met dit soort zaken gewoon gratis bellen en wat betreft vragen omtrent BTW zijn zij expert :wink:

Maar goed, kwam er vandaag achter dat een en ander technisch wel effe wennen is, arbeid mag 6% maar de stortkosten weer niet....en hoe zit het nou met machine uren :lol: :lol:

.......


Makkelijker kunnen ze het niet maken, maar wel leuker :D
- climb fast, move slow -
User avatar
bever
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 25 Oct 2011, 14:29

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by bever »

machine nog steeds 21%
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by treespotter »

Dus als het huis tijdens de werkzaamheden ouder dan twee jaar wordt dan is het eerste deel van de klus 21%, het tweede deel 6% en omdat je dan pas gaat snipperen en afvoeren is dat weer 21%. Maar die ene solitaire boom in de achtertuin die je daarna als extra werk nog even plat legt die mag dus ook niet op die 6% gezet worden.

Ik hoop dat dit jaar weer snel voorbij is. :?:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by Pietje »

Je hebt een goede werkvoorbereider nodig die de werkvolgorde exact uitkient: eerst snipperen, en dan pas klimmen en snoeien. 8)

En als je er echt niet meer uit komt, dan kun je altijd nog de BTW achterwege laten... :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by Marc »

bever wrote:machine nog steeds 21%
Waar heb je dat vandaan bever? Dus gebruik snippermachine, stronkenfrees en motorzaag is 21% volgens jou? Straks moet ik nog een urenteller gaan monteren op mijn zagen.
Image
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by treespotter »

MAL wrote:
bever wrote:machine nog steeds 21%
Waar heb je dat vandaan bever? Dus gebruik snippermachine, stronkenfrees en motorzaag is 21% volgens jou? Straks moet ik nog een urenteller gaan monteren op mijn zagen.
Mal, alsjeblieft doe mij een plezier en leg mij één ding uit. Jij gaat mij toch niet vertellen dat jij de motorzaaguren apart op de bon zet.

Nou snap ik waardoor er boomverzorgers zijn die hun ding kunnen doen voor 35 Euries. Die zetten achteraf hun tandenborstel, stuurwiel, gaspedaal, helm, bril, 17 karabiners, 2 klimlijnen, één thermoskan, één trui, als het spannend is vier schone onderbroeken, enzovoort, enzovoort op de bon.
User avatar
ERA
Treehugger
Treehugger
Posts: 265
Joined: 19 Mar 2010, 19:16
Location: Beringe

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by ERA »

@wolter zou de klant daar intrappen dan?
planken zagen ERA vragen!
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by Marc »

treespotter wrote:
MAL wrote:
bever wrote:machine nog steeds 21%
Waar heb je dat vandaan bever? Dus gebruik snippermachine, stronkenfrees en motorzaag is 21% volgens jou? Straks moet ik nog een urenteller gaan monteren op mijn zagen.
Mal, alsjeblieft doe mij een plezier en leg mij één ding uit. Jij gaat mij toch niet vertellen dat jij de motorzaaguren apart op de bon zet.

Nou snap ik waardoor er boomverzorgers zijn die hun ding kunnen doen voor 35 Euries. Die zetten achteraf hun tandenborstel, stuurwiel, gaspedaal, helm, bril, 17 karabiners, 2 klimlijnen, één thermoskan, één trui, als het spannend is vier schone onderbroeken, enzovoort, enzovoort op de bon.
uhm, dat was ironie Treespotter..... :wink:
Image
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by treespotter »

Pfieuw! Ik schrok al.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by -WOUTER- »

Versnipperaar machinekosten zijn 21% btw en als je kosten voor zagen of andere materialen die je gebruikt en apart factureerd doorekend aan een klant dan ook hierover 21% btw

Alleen arbeid is 6% :!:
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by Pietje »

-WOUTER- wrote:Alleen arbeid is 6% :!:
Het leuke/debiele van deze regeling is "hoe definieer je arbeid". Als je een tarief incl gebruik machine hebt :? Of als je datzelfde tarief specificeert met "arbeid" en "gebruik machine". Een snipperaar is het voor een klein bedrijfje misschien groot genoeg om apart in een uurtarief te definieren, maar een bedrijf met weet ik hoeveel machinepark zou voor diezelfde machine opeens geen onderscheid in maken.

Oftewel: hoe graag de belastingdienst ook zou willen "arbeid 6% BTW" helder te definieren: het kan gewoon niet. Er blijft een grijs gebied.

En als het al niet lukt om "arbeid 6%BTW" waterdicht te krijgen, hoe kun je "kostprijs" waterdicht berekenen, of "winst", "inkomen", "economie"....? 8)

(Niet voor niets bestaat er geen Nobelprijs voor economie ;-) )
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by Marc »

Pietje wrote:
-WOUTER- wrote:Alleen arbeid is 6% :!:
Het leuke/debiele van deze regeling is "hoe definieer je arbeid". Als je een tarief incl gebruik machine hebt :? Of als je datzelfde tarief specificeert met "arbeid" en "gebruik machine". Een snipperaar is het voor een klein bedrijfje misschien groot genoeg om apart in een uurtarief te definieren, maar een bedrijf met weet ik hoeveel machinepark zou voor diezelfde machine opeens geen onderscheid in maken.

Oftewel: hoe graag de belastingdienst ook zou willen "arbeid 6% BTW" helder te definieren: het kan gewoon niet. Er blijft een grijs gebied.

En als het al niet lukt om "arbeid 6%BTW" waterdicht te krijgen, hoe kun je "kostprijs" waterdicht berekenen, of "winst", "inkomen", "economie"....? 8)

(Niet voor niets bestaat er geen Nobelprijs voor economie ;-) )
Ik vind het ook lastig erg worden. Al mijn opdrachten zijn aangenomen. Daar zit alles in, kilometers, brandstof machine, arbeid. Maar niet per opdracht berekend natuurlijk, dat is te ingewikkeld en tijdrovend. Dus uit diverse opdrachten per dag (of eigenlijk per maand), komen mijn onkosten terug en alle opdrachten samen dekken de gemiddelde kosten per maand.

Om mijn klanten het btw-voordeel te geven, zou ik nu per opdracht mijn arbeid er uit moeten filteren. Maar met de tijd dat ik in de auto zit van de ene naar de andere klant moet ik dat dan ook doen. Dat wordt aardig complex en gaat mij erg veel tijd kosten. Ik zou het om het mezelf gemakkelijk te maken gewoon op 21% willen houden, maar anderzijds gaat elke klant bij het ontvangen van een offerte of factuur mij natuurlijk wijzen op het 6% btw-tarief waar ze gebruik van willen maken (en dat ik dan maar een andere omschrijving op de bon moet zetten).

Kortom, wat ik in eerste instantie als een gunstige maatregel zag, gaat me niks opleveren. Integendeel, extra kosten aan administratie en uitleg aan de klant.
Image
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by -WOUTER- »

Ja het geeft een hoop extra kantoor werk, maar alles bij elkaar is het nu gewoon effe alles duidelijk en inzichtelijk hebben en krijgen en dan ben je over een maand niet anders meer gewend.

Kwestie van facturen even een extra BTW regel invoeren, sommige facturen van inhuurwerk BTW verleggen en een stukje boekhoudkundig verwerkings werk lekker aan de boekhouder overlaten :wink:

Ik denk dat je het beste af bent om nu alles netjes en naar beste kunnen in te vullen en volgens de regeltjes te hanteren, anders kun je later weleens lelijk met de feiten op je neus worden gedrukt....oftewel naheffingen e.d. en die betaal je dan gewoonweg uit je eigen zak.

Eerlijk duurt het langst :D
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by Pietje »

MAL, ik vermoed dat je het best een "redelijk dee"l van je eindbedrag als "arbeid" kan verzinnen, en deze belasten met 6%.
Dus als je 300.- ex aan offerte hebt staan en je bent ca. 5 uur bezig geweest incl reistijd, dan hanteer je 5x35.- = 175.- aan uren (of 5x 45.- = 225 of ergens er tussenin) en de rest is dan dus machinetarief/slijtage/km/brandstof whatever.
Niet moeilijker maken dan nodig ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by Marc »

-WOUTER- wrote:Ja het geeft een hoop extra kantoor werk, maar alles bij elkaar is het nu gewoon effe alles duidelijk en inzichtelijk hebben en krijgen en dan ben je over een maand niet anders meer gewend.

Kwestie van facturen even een extra BTW regel invoeren, sommige facturen van inhuurwerk BTW verleggen en een stukje boekhoudkundig verwerkings werk lekker aan de boekhouder overlaten :wink:

Ik denk dat je het beste af bent om nu alles netjes en naar beste kunnen in te vullen en volgens de regeltjes te hanteren, anders kun je later weleens lelijk met de feiten op je neus worden gedrukt....oftewel naheffingen e.d. en die betaal je dan gewoonweg uit je eigen zak.

Eerlijk duurt het langst :D
haha, ja eerlijk gaat nu heel lang duren.

De boekhouding, boekhoudkundige verwerking en aangifte is het probleem niet, dat doe ik zelf heel eenvoudig en goedkoop (met Acumulus).

Het probleem is dat ik mijn eenvoudige businessmodel van vaste prijzen via een staffel nu uit elkaar moet trekken per opdracht.
Vooraf een vaste prijs geven aan een klant wordt zo goed als niet mogelijk omdat ik vooraf onmogelijk exact kan inschatten of ik er 40 minuten bezig zal zijn of 75.

Maargoed, ik vind wel een oplossing. Die zal 'm toch zitten in een gemiddelde factor arbeid op te nemen per opdracht. Want inderdaad zoals je zegt Wouter, bij eventuele controle van je boeken betaal je naheffing uit eigen zak.
Image
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by boomverzorgingbruno »

en wat hebben jullie nu gewonnen ???? reken gewoon lekker 21% steun europa een beetje, zelf heb je ook geen problemen. dit is een regel gemaakt voor grote bedrijven om hun winsten te vergroten maar niet voor een kleine zzp'r
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by -WOUTER- »

Daar dacht ik in eerste instantie ook aan Bruno, gewoon lekker handig bij het oude blijven. Alleen is het hier volop in het nieuws geweest, in de kranten en de plaatselijke kranten. Alle hoveniers adverteren er ook ineens mee en een particuliere klant verwacht dus al dat we 6% rekenen.....
- climb fast, move slow -
User avatar
Gardenier
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 77
Joined: 18 Nov 2012, 11:49
Location: Beuningen, gld
Contact:

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by Gardenier »

Ach, ik denk dat je hier ook weer een scheiding kunt maken tussen rijk rekenende en eerlijke opdrachtnemers :wink:
Wanneer je het verhaal van Pietje volgt is er niets aan de hand. Alsof de belastingdienst helemaal gaat uitzoeken hoe je de offerte gemaakt hebt. Je moet gewoon niet overdrijven, en je maakt het je zelf alleen maar erg moeilijk wanneer je berekeningen maakt tot aan de slijtage van je schoenveters...
Houdt er maar rekening mee dat deze regel van 1 jaar best wel eens verlengt kan worden, dat is bij schilders en stukadoors ook het verhaal geweest :wink:
Nike
Jekel
Jekel
Posts: 100
Joined: 16 Dec 2009, 19:55

Re: BTW van 21% naar 6% voor tuinklussen

Post by Nike »

Er is wijnig nieuws aan deze regeling :!: Bij het leveren van Plantsoen hebben we al jaren een 6% regeling.
Post Reply