uitval bomen

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 78
Joined: 12 Jul 2010, 00:17

uitval bomen

Post by Hindry »

Valt me op dat er erg veel ( ook oudere) bomen dood zijn gegaan dit jaar.
Iemand een mening hierover?? Koud voorjaar, droogte???
Groet, Hindry
User avatar
Hindry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 78
Joined: 12 Jul 2010, 00:17

Re: uitval bomen

Post by Hindry »

Sorry, bij verkeerde afdeling geplaatst
Groet, Hindry
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: uitval bomen

Post by Pietje »

Ja, opvallend. Niet alleen veel aanplant van vorig jaar / daarvoor is verdroogd, maar veel volwassen bomen die plots het loodje leggen.

Het is ook wel erg droog, veel droger dan de regenmeter laat zien. Af en toe zijn er wel enorme plensbuien geweest, maar een gedeelte van dat vocht spoelt snel weg en is niet meer beschikbaar.

Gezien de straalstroom die nog steeds niet echt actief is geweest dit jaar ben ik bang dat dit de eerste symptomen zijn van wat de klimaatverandering voor onze streek in petto heeft.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: uitval bomen

Post by treespotter »

Dat is dan waarschijnlijk erg plaatselijk en soortafhankelijk Hindry.
Op de droogteverschijnselen en verdorring door hittestraling boven geparkeerde auto's na heb ik het idee dat bij ons, door de bank genomen, alle bomen er beter bijstaan dan voorgaande jaren.
Natuurlijk, ook hier staat af en toe een ziek iepje en zijn langzaam aan alle essen aan het 'verminderen'.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: uitval bomen

Post by -WOUTER- »

Ik kan niet zeggen dat er hier in de regio veel bomen zijn doodgegaan afgelopen jaar....buiten mijn eigen activiteiten om :)2
- climb fast, move slow -
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: uitval bomen

Post by timo »

Ik denk ook dat het te maken heeft met de infra structuur van Nederland. Nederland word steeds drogen!! al het regen water word tegenwoordig afgevoerd naar wadi's, slootjes maar voornamelijk riolering. Nederland verdroogt! En dat ga je nu zien aan het groen. (vooral de oude bomen) Die al misschien 100 jaar het zelfde grondwater pijl gewent zijn. een droge periode in het weer is geen ramp. de infra is de ramp. Ik geloof dat we hierdoor inderdaad een hoop oude bomen gaan verliezen in Nederland.

this is my opinion

greetzz Timo
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
frankb
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 27 Apr 2006, 00:28
Location: Harderwijk

Re: uitval bomen

Post by frankb »

Hier op de veluwe zijn het voornamelijk oudere/halfwas bomen die nu ineens uitvallen inderdaad. Volgens mij ook de droogte hoor.

Groente frankb
Als het niet gaat zoals het moet,
moet het maar zoals het gaat.
User avatar
wdwrd
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 26 Dec 2009, 12:23
Location: kerk avezaath
Contact:

Re: uitval bomen

Post by wdwrd »

Viel mij ook op Hindry, ook veel bomen dunner in het blad.
Verbindt een eik met zijn maten: European Old Oak Network / http://wdwrd.com
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: uitval bomen

Post by Tamil »

treespotter wrote:Dat is dan waarschijnlijk erg plaatselijk en soortafhankelijk Hindry.
Op de droogteverschijnselen en verdorring door hittestraling boven geparkeerde auto's na heb ik het idee dat bij ons, door de bank genomen, alle bomen er beter bijstaan dan voorgaande jaren.
Natuurlijk, ook hier staat af en toe een ziek iepje en zijn langzaam aan alle essen aan het 'verminderen'.
Tja ondertussen heeft bijna elke vitaal verminderde boom in de Bilt een mooie mulschlaag,
ik heb ook liever warme voeten met een goede doorbloeding :wink:

Ik ken een es (zwartepaard) Ingen die ook door het Japanse schimmeltje flink op zn sodemieter heeft gekregen, maar met een beetje hulp, staat deze er nu weer groener en beter bij als nooit te voren.

Verdorring door hittestraling was afgelopen weekend op de terugweg op de Duitse snelweg duidelijk te zien. met name de essen, esdoorns, en eiken.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: uitval bomen

Post by Freerk »

Wat hier in de omgeving op dit moment heel erg hard toeslaat is de essentaksterfte. Niet alleen in jonge bomen, maar ook oudere bomen leggen het loodje. Ik heb afgelopen winter in Giethoorn veel bomen gesnoeid, en denk dat minstens 60-70 procent van de essen ziek is, in meer of mindere mate. Een twaalftal bomen is nu kapvergunning voor aangevraagd, maar ik zie er nog wel meer gaan....... :(

En droogte in Giethoorn, ik heb het nog niet kunnen ontdekken, hahaha
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: uitval bomen

Post by treespotter »

Ik vorige week woensdag ook nog niet.
Nog niet in Dwarsgracht geweest. Staat die mooie grote es daar nog wel?
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: uitval bomen

Post by Freerk »

Deze bedoel je Wolter? Deze foto's zijn van April van dit jaar. Wat een boom is het he? Hij begint hier en daar wel wat terug te sterven in de top, maar verder doet hij het nog altijd goed!


2013-04-12 09.13.09.jpg
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: uitval bomen

Post by Freerk »

Nog eentje dan....
2013-04-12 09.13.28 (2).jpg
2013-04-12 09.13.28 (2).jpg (98.42 KiB) Viewed 13444 times
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: uitval bomen

Post by treespotter »

Ja, die bedoel ik.
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: uitval bomen

Post by Marc »

Het zullen wellicht lokale omstandigheden zijn; mij is het persoonlijk niet opgevallen dat er veel oudere bomen zijn afgestorven of er slecht bij staan dit jaar. Integendeel, het eikenbos op de heuvel waar ik woon, laat deze zomer ondanks de droogte nauwelijks blad vallen in vergelijking met 2 jaar geleden.

De afgelopen 3 jaar is hier wel een kleine 5% van de eiken doodgegaan door de eikenprachtkever die zijn eitjes legt onder de bast van takken van reeds verzwakte bomen. Dit jaar zijn er geen of nauwelijks aantastingen bijgekomen.

Overigens is de oorzaak voor verzwakking van de eiken op mijn terrein aan te wijzen in 28 zeer dunne jaarringen die teruggaan tot 1984 toen de markiezaatskade werd aangelegd waardoor eb/vloed verdween en het markiezaatsmeer ontstond.
Image
Post Reply