Nieuwe treehugger met een vraag

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
TreeFirst
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 08 Dec 2013, 22:40

Nieuwe treehugger met een vraag

Post by TreeFirst »

Hallo,

Bij deze wil ik graag gebruik maken om mijzelf even voor te stellen en daarbij tevens een vraag te posten.

Mijn naam is Ruben Haverkamp 27 jaar oud en wonend in Heerenveen (frl). Na vele jaren in loondienst te hebben gewerkt ben ik sinds 11-11-11 eigenaar van TreeFirst met als hoofddoel "bomen eerst". In het bezit van het European Treeworker certificaat en geregistreerd boomveiligheidscontroleur. Wij/ik proberen ons best te doen om zoveel mogelijk bomen in onze regio te verzorgen i.p.v. te vernielen.

Hierbij post ik tevens een vraag.. Ik kwam dit afgelopen week op een Fagus tegen... Ik ben het vaker tegen gekomen echter weet ik niet meer wat de oorzaak is. Wie kan mij helpen?

Wat is het ook alweer?
Wat is het ook alweer?
IMG_6402.jpg (82.34 KiB) Viewed 10060 times
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by ludovanmil »

Hoi Ruben.
leuk dat je jezelf hier zo voorstelt, kunnen veel van je 'collega's nog een puntje aan zuigen. :wink:
Veel succes met het opbouwen van je bedrijf. En verzorgen / snoeien is verreweg het mooiste werk, maar 'ten grave dragen' / slopen zal toch ook een belangrijk deel van je werk gaan worden. Het is ook mooi werk om te doen, alleen is een boom behouden fijner. Maar we worden er wel vaak voor gevraagd.... en als er andere bomen meer ruimte door krijgen, er licht in een huis komt, er nieuwe bomen geplant kunnen worden....
Overigens....geen idee wat je boom mankeert. Ben ook benieuwd.

groet
Ludo van Mil
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by JasperLeerling »

Welkom!

Ingepakt geweest? juten?
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
TreeFirst
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 08 Dec 2013, 22:40

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by TreeFirst »

Hallo,

Ingepakt in jute zou kunnen, echter staat de boom in een bosrand met deze zichtbare (foto) zijde aan de bos kant....
Dan lijkt mij het "inwikkelen" een beetje overbodig. In welk stadia dan ook...
Tevens is het verschijnsel vanaf de grond tot aan het oog kan rijken hoog.. (voorbij de eerste tak aanzetten) en tevens dus ook
alleen maar zichtbaar aan de foto/bos zijde...

Groeten Ruben
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by treespotter »

Welkom Ruben.

Ik zou de ribbelingen verklaren door veranderde windbelasting op een lange boom met een overdreven hoog opgekroonde bol. Staat de boom 'om een hoekje' van een gebouw?
TreeFirst
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 08 Dec 2013, 22:40

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by TreeFirst »

Hallo Wolter,

Zoals vermeld staat de boom gewoon aan een bosrand.. Geen hoekjes of gebouwen aan achterzijde. Ook een boom met diverse
leeftijdsgenootjes en ouder om zich heen.. Bij windbelasting zou ik niet zo'n gelijkmatig patroon verwachten maar eerder iets van vezelscheuren/vezelknikken of torsiescheuren..
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by JasperLeerling »

Apart hoor, heb het nog nooit gezien.
heb wel eens gehoord dat ze ingepakt werden met synthetische juten of iets dergelijks. Dat verging dus niet. Zou ik zo'n patroon verwachten.

Geen navraag kunnen doen bij omwonende of andere mensen uit de buurt?
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
TreeFirst
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 08 Dec 2013, 22:40

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by TreeFirst »

De eigenaar van de boom wist mij niks over de geschiedenis van de boom te vertellen... Verder ben ik nog niet op onderzoek uit geweest..
Het zou best iets met de synthetische jute te maken kunnen hebben, echter blijft het dan frappant dat het dan maar aan 1 zijde zichtbaar is..
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by -WOUTER- »

Zonzijde :wink:
- climb fast, move slow -
TreeFirst
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 08 Dec 2013, 22:40

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by TreeFirst »

Wouter,

Dat is het vreemde nou juist... De patronen/verdikkingen zijn aan de schaduwzijde/bos zijde... :wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by treespotter »

Is de kroon evenwichtig opgebouwd of zitten er een paar brede takken aan een hoge kroon. De versterking van de stam doet mij toch echt vermoeden dat de boom op de tocht staat waardoor de kroon de stam behoorlijk beweegt.
Dit hoeft niet altijd direct tot schades te lijden als torsiescheuren.
TreeFirst
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 08 Dec 2013, 22:40

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by TreeFirst »

Wolter,

De boom heeft zeker geen brede takken.. echter is hij wel enigszins eenzijdig belast.. het zou dus wel een vorm van compensatiegroei kunnen zijn.. Daarentegen zou ik dat weer niet van boom in bos verband verwachten (extreme belastingen).. Ik zal zien of ik nog een goede foto van de kroon kan krijgen..

Allen dank voor het meedenken...
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by Tamil »

Welkom!

Wat dacht je van een genetische afwijking, laat een kweker eens een takje enten, en wellicht planten we over 10 jaar ook fagus sylvatica zebra :D

Hoe zit het verder met de bladkleur? er kan misschien ook een tekort zijn waardoor er een soort van inzakking/verdraaiings patroon ontstaat!? Ik heb wel vaker met dit soort vreemde bomen met mijn handen in het haar gestaan, maar vind het een prachtig natuurverschijnsel!
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by ludovanmil »

Tamil wrote:Welkom!

Wat dacht je van een genetische afwijking, laat een kweker eens een takje enten, en wellicht planten we over 10 jaar ook fagus sylvatica zebra :D

Hoe zit het verder met de bladkleur? er kan misschien ook een tekort zijn waardoor er een soort van inzakking/verdraaiings patroon ontstaat!? Ik heb wel vaker met dit soort vreemde bomen met mijn handen in het haar gestaan, maar vind het een prachtig natuurverschijnsel!
LIke !
want we hoeven niet alles te weten om er toch van te genieten. en by the wat, als de boom verder gezond is .... :)
Op naar de volgende mooie boom.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by densmee »

Ik ben dit in bossen al vaker tegengekomen, bijvoorbeeld bij nogal wat bomen in Oosterbeek.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Gertdc
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 18 Feb 2013, 20:43
Location: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Nieuwe treehugger met een vraag

Post by Gertdc »

Dit lijkt me een kolfje (voor/naar) de hand van 'WiPe'.
Ik zal hem de link naar dit onderwerp doormailen.
Post Reply