Tonderzwam

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
mijntuin
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 09 Oct 2013, 21:19

Tonderzwam

Post by mijntuin »

Beste allemaal,

Ik heb vandaag een monumentale acer platanoides geïnspecteerd, een aantal jaar geleden is daar een flinke tak uitgebroken en is er in de loop van de tijd een flinke holte ontstaan de tak was omhoog gericht dus de holte schiet naar beneden de onderstam in. Ik heb geprikt en kwam bijna een meter diep ( holte zit op 3,5 meter. In de holte groeit een dikrand tonderzwam. Weten jullie of deze ook het levend hout aantast? De boom maakt wil flink spierballen op de stam om de verzwakking te compenseren. Nu is mijn vraag wat vinden jullie? Niks aan doen, innemen, halveren of helemaal rooien? Ik ben benieuwd Gr. Merijn
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Tonderzwam

Post by -WOUTER- »

Die tonderzwam staat garant voor het begin van het eind van de boom.

Hij tast het levend hout aan en maakt het gevoelig voor breuk....dus afhankelijk van de situatie is niets doen, de kroon fors innemen of zelfs compleet vellen de beste optie. Staat de boom lekker vrij in een parkachtige omgeving dan zou ik er een mooie houten hek omheen plaatsen en de boom lekker laten aftakelen. Staat deze midden in een achtertuin waar er sprake is van kans op schade bij buren e.d. Dan zou ik de kroon innemen, staat deze boom midden in een marktplein waar veel mensen dagelijks onder de boom vertoeven dan zou ik hem vellen.

Kortom als de kans op risico onder en nabij de boom groter is wordt het advies op steeds korter wegzagen groter.

Maar dat is slechts mijn mening :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Tonderzwam

Post by R Schra »

Pas op dat alleen een hek plaatsen niet voldoende is! Dit zal met aanduiding van het risico moeten (pas op breukgevaar, vallend hout) en je zal moeten zorgen dat de boom veilig is. Dat doe je aan 1 kant met eventuele ingrepen, aan de andere kant door je controlefrequentie. Ik probeer in zo'n situatie een risicoanalyse (BEA) te maken met een plan van aanpak. Daarmee kan je de omgeving vaak ook voorlichten wat er met de boom aan de hand is en welke gevolgen dat op termijn heeft.
Ronald,

European nogwat
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Tonderzwam

Post by treespotter »

R Schra wrote:Pas op dat alleen een hek plaatsen niet voldoende is! Dit zal met aanduiding van het risico moeten (pas op breukgevaar, vallend hout) en je zal moeten zorgen dat de boom veilig is.
Als je ervoor moet zorgen dat de boom veilig is.... Waarom zou je dan nog een hekje plaatsen!
Vroeger zag ik wel eens een hek om een huis staan. Op dat hek zat dan niet een bordje met een aanduiding van het risico, maar simpelweg een "verboden toegang voor onbevoegden, artikel.... ". Dat klinkt onvriendelijk, maar de een bordje plaatsen en dan toch nog veilig moeten maken is weer een echte Hollandse poging tot polderen.
mijntuin
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 09 Oct 2013, 21:19

Re: Tonderzwam

Post by mijntuin »

Dank voor jullie tips! De boom staat helaas 20 meter van de woning en de mensen die van de gemeenschappelijke tuin gebruik maken moeten er wel langs...... Gelukkig staat een zaailing van deze boom (inmiddels al wel 15 meter) een eindje verderop dus zal ik toch maar adviseren deze boom te rooien en een mooi zwaar exemplaar terug zetten thnx!
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Tonderzwam

Post by R Schra »

treespotter wrote:
R Schra wrote:Pas op dat alleen een hek plaatsen niet voldoende is! Dit zal met aanduiding van het risico moeten (pas op breukgevaar, vallend hout) en je zal moeten zorgen dat de boom veilig is.
Als je ervoor moet zorgen dat de boom veilig is.... Waarom zou je dan nog een hekje plaatsen!
Vroeger zag ik wel eens een hek om een huis staan. Op dat hek zat dan niet een bordje met een aanduiding van het risico, maar simpelweg een "verboden toegang voor onbevoegden, artikel.... ". Dat klinkt onvriendelijk, maar de een bordje plaatsen en dan toch nog veilig moeten maken is weer een echte Hollandse poging tot polderen.
Hoi Wolter,

dat hekje is dan om je vers aangebrachte mulchlaag van je ingreep in stand te houden. :idea: Het helpt misschien ook om mensen visueel opmerkzaam te maken dat er wellicht iets aan de hand is met de boom. Bewustwording is het begin van verandering denk ik maar.
Ronald,

European nogwat
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Tonderzwam

Post by treespotter »

Bewustwording begint tegenwoordig met een verboden toegang bord.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Tonderzwam

Post by R Schra »

Bedoel je zoiets?

Verboden nodigen eerder uit om overtreden te worden. :twisted:


boomzorg

Image
Ronald,

European nogwat
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Tonderzwam

Post by treespotter »

Da's niet erg. Maar als er dan iets gebeurt, dan mogen ze je laten liggen onder die uitgebroken top.
Post Reply