Tirfor

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Tirfor

Post by treespotter »

Een Tirfor... Worden die dingen sinds de introductie van werpzakjes, werplijntjes en hoogwaardige kunstvezellijnen echt nogsteeds serieus ingezet?
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: foutje

Post by honda_power »

Ja niet veel maar soms toch handig :wink:


laatse keer was de tirfor als zekering bij weghalen van omgewaaide boom op slootkant boven op een schauur boom lag er keurig boven op met enige schade deuk in een dakplaat dus die moest netjes weg maar je wilt niet dat de boom terugkanteld als je erin hangt

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=4 ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: foutje

Post by bigbird »

treespotter wrote:Een Tirfor... Worden die dingen sinds de introductie van werpzakjes, werplijntjes en hoogwaardige kunstvezellijnen echt nogsteeds serieus ingezet?
ja en zeker door mij ik heb er 2 die ik met veel liefde en plezier inzet, niet alleen in de boomverzorging maar dat terzake.
ik gebruik ze vooral omdat ze zo hufter proef zijn en bij overbelasting blokkeren ipv slippen zoals bij de meeste touwlieren.
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: foutje

Post by ErikSint »

er staat een grote tirfor op me arm getatoeëerd ;)
daar kun je boom op zeggen
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: foutje

Post by treespotter »

En ik twee Harrison Rockets in mijn onderbroek. :shock: :D
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: foutje

Post by geert7 »

Zonder staaldraadlier (bv Tirfor) zou ik me echt geen raad weten. Behalve als je 1700 euro hebt voor een gebruikte GRCS.

Voor het uitlieren van dode hangende bomen (1e en 2e slide) bijvoorbeeld. Lekker op 40 meter afstand lieren.

Op bovengenoemde foto's heb ik 32mm touw gebruikt wat ongeveer 1 a 2 euro per meter kost met een hand/staaldraadlier. Dat goedkope touw is handig, en minder erg als er groot hout op valt, minder erg dan dat het op mijn dure afvanglijn valt.

Bij eerste slide: heb eerst met BigShot lijntje ingeschoten, vervolgens sterke lijn om hangende zeer breukgevaarlijke boom getrokken. Vervolgens uitlieren op grote afstand. (En ja... politie heeft weg afgezet, er kon hout op wegdek komen).

Ik heb 2 lieren, een 800kg sterke en een bakbeest van 3200 kilo. Alleen al het slepen van het kreng is een workout op zich.

De 800kg lier is van het merk Deltafor. Nieuw minder dan 200 euro. Is met 2 vingers op te pakken.

Is 800 of 3200 kg niet genoeg: met afvangpoelie kan je de trekkracht vermeerderen. Met 6400(!) kg trek je een omgewaaide stevige boom aan de kluit onderuit. Hard werken, maar zonder enig gevaar, want op afstand.

En... verse bytes... vandaag gepost, een filmpje waarin we een dikke kastanje uitkleden, afblokken en tenslotte vellen met behulp van een 800kg lier.
hierrr op me site en
youtube: Afbreken en kappen of vellen van een monumentale boom met uitleg

Bij het vellen staat iedereen op afstand van veel meer dan de langte van het hout.

En... tipje van Groene Welle, het opbergen van de staaldraad doe je makkelijk in een oude (buiten)band van een motorfiets of scooter.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Bouke
Treehugger
Treehugger
Posts: 278
Joined: 13 Mar 2010, 15:07
Location: Amsterdam

Re: foutje

Post by Bouke »

Die tip ga ik proberen.

In je filmpje vertel je dat het niet erg is om uit te glijden op sporen als de kettingzaag maar niet draait.
Volgens mij hoor ik daar toch echt nog een zaag pruttelen. :wink:
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: foutje

Post by geert7 »

ja, draaien was niet goed woord, had moeten zeggen: op de rem,
dus zonder draaiende ketting en zonder je vinger aan de versnellingshandle.

update: ook da's niet goed, moet voedingsregelaar zijn
vroeger was dat de gashandle, maar nu er elektrische zagen zijn...
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: foutje

Post by boomverzorgingbruno »

als ik je verhaal hoor geert dan loopt er een kleine koude rilling over men rug en ben ik blij dat mij tirfor ergens onderaan een hoop ligt. En gelukkig komen we weinig dingen tegen die ik niet met mijn dubbel katrolsysteempje niet kan oplossen. vanop afstand en tijdens de oefening ook nog bij te stellen door de prussik op te schuiven. en heel dit systeem is makkelijk met 2 vingers te dragen en ondertussen kan ik nog een bak koffie meenemen.

[BBvideo 560,340]http://youtu.be/sR6PTkwords[/BBvideo]
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: foutje

Post by geert7 »

Kan je iets specifieker zijn waarvan je kleine koude rillingen krijgt?

Heb namelijk een behoorlijk aantal toepassingen bresproken van de
staaldraadlier.

Ik heb hem net eens gewogen: 6.3 kg. In de configuratie van het filmpje
kan ik daar een trekkracht van 1600 kg mee zetten. Dat lukt je nooit
met een dubbel katrolsysteem.

Heb je het over de voorbeelden dat ik de hangende boom aan de
onderkant met kluit aan het uitlieren ben, kan ik met de lier 6400
kg trekkracht zetten.

Bovendien wil je bij zulke gevaarlijke bomen op 2x de
stamlengte staan (boom kan een andere boom meenemen in val)

Wil je met katrollen werken dan moet je om zulke krachten te zetten
wel heel veel katrollen hebben met honderden meters lijn. Lukt
niet met bakkie koffie in de hand.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: foutje

Post by Tamil »

Geert7 wrote:Zonder staaldraadlier (bv Tirfor) zou ik me echt geen raad weten. Behalve als je 1700 euro hebt voor een gebruikte GRCS.

Voor het uitlieren van dode hangende bomen (1e en 2e slide) bijvoorbeeld. Lekker op 40 meter afstand lieren.

Op bovengenoemde foto's heb ik 32mm touw gebruikt wat ongeveer 1 a 2 euro per meter kost met een hand/staaldraadlier. Dat goedkope touw is handig, en minder erg als er groot hout op valt, minder erg dan dat het op mijn dure afvanglijn valt
Geert, Ik neem aan dat je slim genoeg bent en niet denkt dat een dik touw sterker is per definitie!

Wat denk je dat er (veilig op 40 meter afstand) met de lijn gebeurt als deze breekt en onder 3200kg spanning staat met jou grote lier? Juist dan wil jou dikke lijn inclusief lier 40 meter de andere kant op met 400km per uur .

Overweeg ook de elasticiteit in je systeem! Wil je dit veilig doen, gebruik een dynema of andere statische lijn als treklijn! Deze hebben veel minder rek.
[BBvideo 560,340]http://youtu.be/cYEMT5avIUk[/BBvideo]
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: foutje

Post by Tamil »

En dit is misschien nog iets duidelijker!

[BBvideo 560,340]http://youtu.be/WDIo-WZkSaM[/BBvideo]
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: foutje

Post by geert7 »

Het is bijna onmogelijk om het optimaal te doen,
neem je een elastische lijn dan vangt dat bijvoorbeeld
windvlagen op maar geeft meer beweging in je
breuklijst die daardoor kan verzwakken.

Neem je je hoogwaardige afvanglijn dan bestaat
de kans dat die ongezien verzwakt doordat er
een boom op valt.

Wat wel nuttig is om ervoor te zorgen dat de 1e zwakste
schakel in je systeem de breukpallen in de pompstok
zijn.

De volgende zwakke schakel zou dan een strop
achter de lier kunnen zijn, zodat nooit de
lange lijn als een zweep op je af kan schieten.

Wel leuke discussie zo! Maaarrreh, @iedereen, zet ook
eens wat foto's en filmz op treehugs en/of met link naar eigen site...

Het kan niet anders dan dat hier veel reaguurders heel veel
nuttige technieken en tips kunnen laten zien!
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: foutje

Post by geert7 »

En over de filmpjes: het blijft me verbazen hoe sterk lijnen eigenlijk zijn.
En in de filpjes van Tamil zijn ze nog geknoopt ook.

Zelf zie ik het grootste risico eigenlijk bij het uitvangen en dan
niet goed (te snel) afremmen zodat een shockload ontstaat.
Het probleem is dan niet alleen dat de lijn breekt, maar de
tak met mij erin!
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: foutje

Post by Tamil »

Geert7 wrote: En in de filpjes van Tamil zijn ze nog geknoopt ook
goed kijken geert deze zijn gesplitst!

Tevens vind ik dat jou boom (kastanje) in jou filmpje aardig op zn donder krijgt van je grondman!?

Dat zier er voor mij zo goed als shock loaden uit!

Hierbij een filmpje hoe het ook kan. Was van een leuk klusje samen met Harrie en Jotte
[BBvideo 560,340]http://youtu.be/Xk7WgGcQhZU[/BBvideo]
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: foutje

Post by boomverzorgingbruno »

Geert7 wrote:Kan je iets specifieker zijn waarvan je kleine koude rillingen krijgt?

Heb namelijk een behoorlijk aantal toepassingen bresproken van de
staaldraadlier.

Ik heb hem net eens gewogen: 6.3 kg. In de configuratie van het filmpje
kan ik daar een trekkracht van 1600 kg mee zetten. Dat lukt je nooit
met een dubbel katrolsysteem.

Heb je het over de voorbeelden dat ik de hangende boom aan de
onderkant met kluit aan het uitlieren ben, kan ik met de lier 6400
kg trekkracht zetten.

Bovendien wil je bij zulke gevaarlijke bomen op 2x de
stamlengte staan (boom kan een andere boom meenemen in val)

Wil je met katrollen werken dan moet je om zulke krachten te zetten
wel heel veel katrollen hebben met honderden meters lijn. Lukt
niet met bakkie koffie in de hand.
die koude rilling is eigenlijk nog van toen ik een collega zijn oor zag verliezen na het knappen van een staalkabel. Sorry ik heb het echt niet met staalkabels ze zijn scherp moeilijk te bewerken en je hangt vast aan je afstand. En oja ze zijn ook nog is lomp zwaar. Als ik jou dan hoor dat je 6000 kg gaat trekken op een kabel dan krijg ik echt koud jonguh. En wat de afstand betreft ik ga ook met een touw van 60m staan waar ik wil en dan nog is de katrollen ertussen hangen mijn voordeel is wel dat ik heel het systeem nog kan verkorten of verlengen . Wat niet gaat met staaldraad.
maar goed ieder zijn ding. Blijkbaar bevalt het je wel. (dat deed het mij ook voor ik iets anders kende en het ongeval zag gebeuren). :)
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: foutje

Post by geert7 »

@Tamil, mooi filmpje, doe me er zo nog maar een dozijn. Prachtig.

De kastanje, de eerste tak was inderdaad best een afweging, lengte vertraging tussen kans raken dak. Had je gezien dat we bij de eerste tak 2 poelies gebruikt hebben, zodanig dat de bovenste poelie aan de dikke stam de meeste kracht opving?

Heb net filmjes van bovenste takken nogmaals in super-slomo gekeken, de remweg is meer dan mijn lichaamslengte. Val voor vangen is veel minder dan halve lengte van mijn karkas. Als remweg langer is dan valafstand dan is kracht minder dan 2x massa. De vrijeval afstand is heel kort gemaakt door loopie/woopie(#1) slings zo kort mogelijk te houden.

#1 wanneer is zo'n sling nou een loopie of woopie sling?
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Piet Agoras
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 13 Jan 2015, 09:14

Re: foutje

Post by Piet Agoras »

Hey Bruno,

Misschien gebiedt de eerlijkheid om ook eens uit te weiden over jouw ongelukje afgelopen voorjaar aan de Toverbergstraat in Herent. Daar hebben jullie toch een boom op een appartementsgebouw laten vallen omdat de kabel van de gebruikte 4x4 gesprongen was. Misschien kan jij uit eerste hand vertellen wat er juist gebeurt is, dan kan iedereen er uit leren, ipv youtube-filmpjes van domkoppen te analyseren.


groeten
Piet
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: foutje

Post by Tamil »

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd Bruno! Geeft niets ik heb ook door een inschattings fout, een kantoorgebouw op mn naam staan.

Maar uh piet, voor je filmpjes gaat afkraken van treehugs leden.. Stel je eerst eens voor jonge! Of anders wil bruno dat vast wel even vertellen wie jij bent :wink: :)2
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: foutje

Post by boomverzorgingbruno »

Piet Agoras wrote:Hey Bruno,

Misschien gebiedt de eerlijkheid om ook eens uit te weiden over jouw ongelukje afgelopen voorjaar aan de Toverbergstraat in Herent. Daar hebben jullie toch een boom op een appartementsgebouw laten vallen omdat de kabel van de gebruikte 4x4 gesprongen was. Misschien kan jij uit eerste hand vertellen wat er juist gebeurt is, dan kan iedereen er uit leren, ipv youtube-filmpjes van domkoppen te analyseren.


groeten
Piet

he piet ik ken je niet maar voor je een verhaal gaat vertellen moet je wel eerst even weten wat er echt gebeurt is.

Om even de situatie te schetsen aan de andere leden hier.
Het ging over een redelijk dikke zomereik die vol in de klimop stond. Een deel van de takken werden ontdaan zodat het geen probleem was om deze boom over te trekken. Er werd geen staalkabel gebruikt . maar een samon lijn van 16mm en daarop werd een dubbel katrolsysteem gemonteerd. Alles volgens de regels van de kunst. Na het zagen van de valkerf en alles in orde te maken en alles gedubbel checkt te hebben. Stak ik 10 cm achter de valkerf men zaag in . De blubber en de geur die daaruit kwam ruik ik nog steeds maar wil ik jullie besparen. Op dat moment was er geen ontkomen aan ik heb hem verder gezaagd naar de achterzijde. en heb aan de trekzijde een scharnier van 20 cm laten staan het dubbel van wat ik zou doen met een een gezonde boom. De velling liep gesmeerd tot dat de boom ongeveer op een hoek van 45° stond en dus de breuklijst aan het breken was net op die moment heeft een wind de boom opzij geblazen met als gevolg dat hij dus tegen een appartementsgebouw belanden.
Nadien hebben we hem terug op gelierd met de 4X4 van francis om de spanning tussen de boom en het gebouw weg te nemen. Heel deze actie is ook zonder extra hulp van derden moeten verlopen.

En nadien heb ik me mogen verantwoorden tegen een groepje verzekeringsexperten. En ik ben ook over heel de lijn niet verantwoordelijk geacht voor dit ongeluk. Het was gewoon ongeluk.

En er is al zeker geen kabel gesprongen want die hebben we niet gebruikt.

Maar goed piet nu is het aan jou om eens te vertellen waarom je hier iets komt beweren dat niet echt gebeurt is?????
laat een oen niet zomaar doen !
Piet Agoras
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 13 Jan 2015, 09:14

Re: Tirfor

Post by Piet Agoras »

Dames en heren, ik zal me wel voorstellen als ik daar zin in heb.
Het stoort me dat velen hier op het forum anderen onderuit halen op basis van filmpjes en halve verhalen. De machopraat is hier soms zo groot, maar ja het is moeilijk om dat te beseffen, wanneer je er middenin zit. Dat is een oen, die ander is een kalf, weer een prutser, weer een bijberoeper, weer een hovenier... Analyseer je eigen fouten hier eens openlijk ipv op anderen af te geven. Iedereen maakt fouten, elke dag, niet elke fout wordt afgestraft.

Bruno, om te zeggen dat het je fout niet was, zwak! Je hebt een fout gemaakt, geef dat toe en steek het niet op de wind. Als er kans is op sterke wind dan zijn zulke vellingen een risico. Ik weet over welke boom het ging, ik heb het verhaal van de fout afgelopen velling van meerdere mensen gehoord, voila jij hebt jouw versie van de feiten gegeven.
Het is niet erg om fouten te maken, maar ik vind het triest dat anderen er worden doorgesleurd, maar over de eigen grote stommiteiten wordt (meestal) gezwegen.

En nu stop ik, want "arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded"
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Tirfor

Post by boomverzorgingbruno »

ok piet het klopt ik was fout ik had die boom anders moeten inschatten maar dat hij rot was kon ik niet zien van buitenuit . En het enige wat ik me in dit verhaal kan verwijten is dat ik op het moment dat ik zag dat hij rot was geen stuurlijn heb geplaatst. Je beweert het verhaal te hebben gehoord van meerdere mensen. Maar blijkbaar niet van iemand die erbij was. Want die zal nooit beweren dat er een kabel is geknakt zoals jij hier komt beweren. Je mag je natuurlijk ook altijd even voorstellen in een persoonlijk bericht naar mij dan weet ik op zijn minst wie je bent.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Tirfor

Post by treespotter »

Hè gezellig!

Nou ik.
Ongeveer 20 jaar geleden waren mijn maat Marco en ik bij een oud landgoed in Utrecht aan het werk. Naast een smeedijzeren toegangspoort stond een dode iep. Marko had alle zijtakken verwijderd en ik riep toen naar hem dat de rest zo kon vallen. Mooi in een gaatje tussen een varkensstal en een grijs kastje. Lijntje erin, trekkertje ervoor en zagen maar.
Toen kwam het. Ik zie mijn voorval zo weer voor mij toen ik die 45 graden van Bruno zag.
De boom viel keurig. Mooi tussen de stal en het kastje. Bij mij was de boom ook op 45 graden, er komt een harde rukwind over de varkensstal en uit het het vermorzelde kastje komt een enorme onweersklap. Met een welgemikte boom die door de wind werd meegetrokken had ik in een klein deel van de provincie Utrecht twee electriciteitsnetten aan elkaar gekoppeld. Stom? Misschien. Misschien hadden wij met alle onnodige gehannis de top ook uit de boom moeten afvangen. Maar omdat de toppen van de bomen dicht op elkaar stonden vond ik dat Marco daar geen onnodig risico moest nemen.
Voel ik mij verantwoordelijk voor de 6000 gulden schade aan het kastje? Nee, eigenlijk niet.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Tirfor

Post by treespotter »

Nou valt het kwartje.

Ik weet denk ik wel waarom Piet zo narrig reageert. Hij heeft ooit het verhaal gehoord van die velling. Hij hoorde daarin natuurlijk ook die 45 graden. Die arme vent heeft natuurlijk helemaal niets met 45 graden. Hij kan alleen maar denken vanuit de haakse 90 graden hoek.
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Tirfor

Post by Philippe »

Ik vermoed dat iedereen zich een voorval kan herinneren waarbij het fout liep. (mij inclusief!!)
Zolang er geen gewonden zijn en je bent bereid hieruit te leren, dan kan volgens mij niet over een fout worden gesproken maar meestal over onwetenheid, vergissing, zeker niet iets opzettelijk.
Nu, je weet wat ze zeggen over het "wijzen" met de vinger naar anderen... Op het moment dat je naar iemand aan het wijzen bent, dan moet je dit doen voor een spiegel... Hetgeen je opmerkt bij een ander zegt veel over uw zelf. Ik vind het heel groot en leerrijk dat iemand zijn vergissing of op dat moment zijn onwetenheid aan ons meedeelt. Wij kunnen hieruit veel uit leren.
Dus bij deze collega's, bedankt om jullie verhalen mee te delen.
Ik ga mij hier dan bij toevoegen.
IK heb een nare ervaring meegemaakt met een tirefor. Yep. Lijntje goed hoog in de boom gezet. Vervolgens een goeie grote kop/blok willen laten komen.
Even geen rekening gehouden met Rukwinden. Gevolg: grote kop van boom op het dak terecht gekomen.
GELUKKIG was de eigenaar zeer schappelijk! (deel oude dakpannen stuk). Ik heb de rest van het werk mogen afwerken. Zijn boom was uiteindelijk gratis gedaan en ik was/ben gelukkig dat ik niet moest opdraaien voor de kosten (ik ben degelijk verzekerd!!) Echter was volgens mij de kosten voor het vellen veel lager dan het herstellen van het dak (dakwerker, oude dakpannen, oude nokpannen etc...)
Post Reply