Planken van populier

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Hoogstam
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 30 Aug 2013, 18:02

Planken van populier

Post by Hoogstam »

Hallo,

Ik ben bezig met een klus waar oa een grote populier verwijderd moet worden. Ik vind het leuk om planken te zagen en er wat van te maken. Ik heb pas planken gezaagd van de stam van een wilde appel die ik had liggen. Nu vraag ik me af of het de moeite waard is om planken / balken te zagen van de populier. De eigenaar wil dat ik dan voor de kosten van de kraan/transport opdraai (ca 500 euro voor 6000kg hout)

Is dit de moeite waard?
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Planken van populier

Post by WiPe »

Het hout van populier is niet bijzonder van tekening, voor zover het al een tekening zou hebben. Bovendien is de kwaliteit ook niet echt schitterend. maar je zou er wel een prima houten vloer van kunnen maken voor een zolder in een loods oid. Maar 500 euro voor een populierenstam die je ook nog eens met de kettingzaag gaat verzagen... Ik zou het niet doen.

Als je een tijdje bezig bent kom je vanzelf wel stammen tegen die veel meer de moeite van het zagen waard zijn.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Planken van populier

Post by ErikSint »

25 euro de ton is al goed geld voor populier

6 ton = ongeveer 150 euro aan hout

dus het zal van het plezier moeten komen :)
daar kun je boom op zeggen
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Planken van populier

Post by enricovanwees »

Als ik het goed begrijp wil de klant gratis zijn boom en het afval ervan weg hebben. Zelfs al zou je er brandhout van maken leg je er nog op toe. Ik zou zeggen kosten voor de klant en gratis het hout afvoeren en verwerken tof wat voor jou het makkelijkst en goedkoopst is. 500 voor kraan is niet veel.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Planken van populier

Post by Maki »

Als ik ht goef begrijp is ht niet de vraag van de klant om de stam heel te houden en zo af te voeren. Ht is enkel omdat je dit zelf leuk vindt. Dan lijkt ht me niet meer dan logisch dat je dit transport en de kraan zelf betaald. Je zal deze kosten moeten proberen te recupereren met je planken of balken. Aan jou om uit te maken dat dat de moeite waard is. Voor een houten vloer moet je ook geen reuze stam hebben. Stukken van een meter zijn dan al genoeg. Geen kraan nodig en transport zou dan nog meevallen.
User avatar
LOG-ic
Nieuw
Nieuw
Posts: 38
Joined: 04 Mar 2012, 16:50
Location: Brasschaat (België)
Contact:

Re: Planken van populier

Post by LOG-ic »

Dat je die kraan zelf zou moeten betalen is natuurlijk onzin! Maar dat neemt niet weg dat populier op dosse gezaagd wel een prachtige vlamtekening geeft. Ook is populierenhout best geschikt om draagbalken te maken in (dak)constructies, in feite voor zeer veel toepassingen onder dak. Op stam is populier misschien 25€/ton waard, maar na verzaging zit je al snel aan een waarde van 250€/ m3 en meer. De meerwaarde is in elk geval veel hoger dan met brandhout. Maar je moet de zaagkosten, transport, kraan, (boomezel?) werkuren ook rekenen. Maar een belangrijk deel van die kosten heb je met het afvoeren van brandhout ook. Maar de meerwaarde zal natuurlijk veel hoger liggen bij "edele" boomsoorten..
Post Reply