Berkenweerschijnzwam

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Berkenweerschijnzwam

Post by Maki »

Heeft er iemand ervaring met de berkenweerschijnzwam?

Tijdens het verwijderen van klimop op een berk die ik wilde afbreken van 15m à 20m gestopt in de helft omdat ik berkenweerschijnzwam tegenkwam.

Hoger dan de aantasting wilde ik niet klimmen omdat ik er weinig ervaring mee heb en moeilijk kan inschatten wat ik nog voor stevigheid mag verwachten.

Met de hoogtewerker geraak ik er niet. En vallen gaat maar heel nipt of net niet lukken. Ik heb al met de eigenaar overlegd en deze vindt het geen probleem dat de kop door de haag zou vallen.

Mag ik tijdens het vellen rotting door heel de stam verwachten of is het eerder een lokale aantasting?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Berkenweerschijnzwam

Post by treespotter »

Weerschijnzwam in berk is echt enorm verraderlijk. Je heb een goede keuze gemaakt. Waarschijnlijk is de top ook al niet meer zo florissant.
De aantasting beperkt zich over het algemeen tot de plaats waar de aantasting zichtbaar is door de zwarte 'bloemkolen', maar dat zegt niets over het aantal aantastingen natuurlijk.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Berkenweerschijnzwam

Post by treespotter »

Grote kans dat de stam een paar meter lager nog klokgaaf is. Misschien heb je dan net genoeg ruimte om de boom te vellen zonder de heg mee te nemen.
Je zou met een aanwasboor of boormachine even kunnen controleren of de stam nog gaaf is.
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Berkenweerschijnzwam

Post by Maki »

Ik ga het maandag nog eens bekijken. Het checken met een boormachine is wel een goede tip.

Een geredde haag is altijd betere reclame dan 1 met een boom door. :)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Berkenweerschijnzwam

Post by treespotter »

Dat valt wel mee Maki. De klant begrijpt ook heus wel dat je geen risicovolle onzinnige acties moet ondernemen om iets te redden.
Mochten ze de heg wel willen sparen dan kun je altijd nog een offerte neerleggen om de boom met een telekraan te verwijderen. Dan mag er vast wel een takje breken van de heg.
Houdt vooral in gedachten dat jij niet de eerste Treehugger bent die met berk en al naar beneden komt vliegen met alle gevolgen van dien. Dat heeft jaren geleden al iemand voor jou uitgeprobeerd.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Berkenweerschijnzwam

Post by geert7 »

Met stokzaag zoveel mogelijk massa boven je weg halen, dan de zo kaal mogelijke stam dwars door de heg mikken.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Berkenweerschijnzwam

Post by treespotter »

Zodat je minder schokbreker hebt? Takken terugkoppen die je boven je hoofd afzaagd met een stokzaag?
Ik zeg doen.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
NOT!
Gewoon door de heg kieperen.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Berkenweerschijnzwam

Post by geert7 »

Inkoppen kan ik niet over meepraten, heb ik nog nooit gedaan. Zelf heb ik een stokzaag uit onderdelen, (picas, onderaan) met een haak aan de zaag. Kan je vertikaal zagen en een stepcut maken, als je op sporen achter de stam staat. Nee, niet met dik hout, maar wel van enkele centimeters. Buizen met haak zijn zo sterk dat je er jezelf aan kan optrekken.

Of je zaagt hem in nadat je grondman met werplijn spanning op de tak zet. Werplijn heeft breuksterkte van ong. 1500N dus bij dubbele lijn (loop) kan je met marge van 300% je eigen gewicht aan spanning zetten. Prima om hout mee te sturen.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Berkenweerschijnzwam

Post by ludovanmil »

ha ha.....ik lees bruikbare tips, technische data etc. etc.
En nu denk ik: ZAGEN JONGUH !
helm rechthouden en er af met die top
User avatar
Maki
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 19 Jul 2014, 18:27

Re: Berkenweerschijnzwam

Post by Maki »

Eigenaar stond erop me nt druk te maken over de haag. Dus gewoon geveld. Ik had uiteindelijk nog 2m over tot de haag dus geen schade en geen stress. Uiteindelijk bij ht verzagen de interne schade kunnen bekijken en deze was heel beperkt. Net onder en net boven geen tekenen van inrotting. Thv de zwam was er aantasting maar maar beperkt tot 1cm naar binnen toe.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Berkenweerschijnzwam

Post by treespotter »

Als je de volgende keer weer een boompje wilt vellen en zeker wilt zijn of hij past, maak dan even een neuskruis van twee takjes van gelijke lengte.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Berkenweerschijnzwam

Post by boomverzorgingbruno »

treespotter wrote:Als je de volgende keer weer een boompje wilt vellen en zeker wilt zijn of hij past, maak dan even een neuskruis van twee takjes van gelijke lengte.
of gooi hem gelijk door de heg en meet hem dan op :mrgreen:
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply