Honingzwam, groeisnelheid rhizomorfen en meer

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: groeisnelheid rhizomorfen honingzwam

Post by treespotter »

Werkt dat spammen van jou site nou goed voor de Google pageranking sinds je op Treehugs in nagenoeg ieder bericht een linkje plaatst Geert?
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: groeisnelheid rhizomorfen honingzwam

Post by geert7 »

Geert denkt even na voordat ie wat schrijft..... en reageert dan inhoudelijk op de post van Wolter.....

Wolter is hier de enige met een link naar z'n eigen site in de signoff en poste 6007 berichten. 6007 links. oh wacht 6008 inmiddels. Gevalletje de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet?

Dan de link in mijn post waar Wolter op reageert. Ik wilde in heel hoge resolutie fotos tonen waar een andere poster om vroeg (WiPe 3 berichten terug). Hoge resolutie fotos posten kan hier niet direct dus is er niet een andere optie dan een link te maken naar mijn site waar ik wel in hoge resolutie fotos kan tonen. Heel functioneel allemaal, vooral omdat het om aandoeningen van bomen gaat, daar wil je foto's in een hoge resolutie. Treehugs accepteert niet hoger dan 640x pixels.

En ja, het helpt een hoge pagerank. De boom waar het over gaat is van een klant welke me via mijn site gevonden heeft. 3 klimmers 2 dagen werk.

Is linken spammen? Nee, elke pagina dus ook alles van Treehugs maakt onderdeel uit van het www (wereld wijde web) oeps sorry weer een link zal niet sarcastisch doen. Maar het www bestaat juist uit links. Links zijn de essentie van het web. Links zijn het web.

Misschien wil jij op jouw site (klimmershoek) wel een linkje maken naar mijn site over klimmen met minder wrijving?
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: groeisnelheid rhizomorfen honingzwam

Post by treespotter »

Het linkje in mijn onderschrift is daar geplaatst toen wij ons allemaal voorstelden aan elkaar. Dat linkje is geen middel om mijn Google Pageranking op te schroeven. Het staat niet telkens tussen de tekst om een bezoekje te genereren.
Ik heb in mijn vorige bericht alleen maar een opmerking geplaatst die hier via de PM berichtjes ronddwaalt. Het is blijkbaar meer personen opgevallen.

Don't shoot the messager!
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: groeisnelheid rhizomorfen honingzwam

Post by WiPe »

Geert,

Wat me nog het meest interesseert is de schors van het levende deel. Zijn er daar sporen van honingzwam zichtbaar? Het lijkt me dat in deze de honingzwam secundair is en optreedt na de blikseminslag. Ik vraag me ook af in hoeverre dat het feit dat 'het hout minder was geworden' te maken had met de gevolgen van de blikseminslag. De scheuren die ontstaan zijn in het hout zijn regelrechte autosnelwegen voor houtafbrekers, en niet alleen voor honingzwam.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: groeisnelheid rhizomorfen honingzwam

Post by ErikSint »

Hoi Geert,

Leuk dat je een filmpke er van gemaakt hebt,
echter is dat natuurlijk altijd weer een aanleiding tot kritiek :)

in ieder geval op 2:40 niet de zaag op je fliplijn leggen, ook niet wanneer je de rem erop hebt

groeten erik
daar kun je boom op zeggen
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: groeisnelheid rhizomorfen honingzwam

Post by geert7 »

@ErikSint
Helemaal mee eens - zeker zo'n zware zaag. (maar wat was ie zwaar)

@WiPe
Op de beelden (film en foto): waar schors te zien is zit de schors vast - geen infectie en waar stam kaal is hebben we de schors eraf kunen peuteren, daar infectie of eraf door ik denk bliksem.

Die bliksem is ook een verhaal apart. Heb voordat ik een camera had ooit resten van een dikke eik gezien welke door de bliksem in kleine reepjes 'geschoten' was. Klaar voor de haard - klein en droog. Waarom is deze eik dan relatief minder beschadigd?

Ik denk dat dat komt door het volgende effect. (leeswaarschuwing: taaie natuurkunde, nerds only)...

Hoe beter een boom de stroom geleidt hoe minder de schade.
Dat lijkt raar maar omdat de weerstand laag is (geleidt goed stroom) is het spanningsverschil laag.
Als je een laag spanningsverschil hebt heb je weinig energieverlies en dus weinig warmteontwikkeling.
Daardoor weinig schade.

Ik denk dat bomen ontploffen als ze relatief droog zijn
- waardoor een groot spanningsverschil per meter kan ontstaan
- waardoor veel energie per meter omgezet wordt in warmte
- waardoor stoom in het hout kan ontwikkelen
- waardoor de boom explodeerd.
boem!
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: groeisnelheid rhizomorfen honingzwam

Post by enricovanwees »

Boom explodeert doordat het water gaat koken en uitzet / gasvorming. Gezien de schors erom zit krijg je een explosie. Hoe droger des te minder explosie. Natuur en scheikunde leert je dat op school. Kort samengevat.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Honingzwam, groeisnelheid rhizomorfen en meer

Post by geert7 »

Toen de bomen nog in het blad zaten heb ik een populier van 58cm afgebroken.

De boom stond op een kleine verhoging, een ril naast een stoot. De boom was aangetast door de honingzwam. Na kloppen met hamer holte gevonden, daar stukje bast verwijderd: Rhizomorfen werden zichtbaar. Verder zichtbaar: de zwart gekleurde vloeistof in lekbanen.

Boomsoort is een populier. In de populier komen voor:
- Knolhoningzwam (Armillaria gallica)
- Echte honingzwam (Armillaria mellea)
- Niet de Sombere honingzwam (A. ostoyae)

Op eiken (Quercus) is het precies omgekeerd:
Enkel de Sombere honingzwam (A. ostoyae).

Bron voor soorten honingzwammen op boomsoorten: Mycological Tree Assessment, G. J. Keizer 2015

Op p. 27 schrijft Keizer over snelheid groei rhizomorfen: enkele decimeters tot een meter per jaar.

Maar goed, terug naar het zaagwerk. Na kap was er wat meer te zien. Wat nou stabiel boomlijk...
populier met honingzwam
populier met honingzwam
rhizomorfen zichtbaar onder bast
rhizomorfen zichtbaar onder bast
lekbanen door honingzwam
lekbanen door honingzwam
En de verrassing:
holte na kap
holte na kap
holte na kap
holte na kap
holte na kap
holte na kap
holte na kap
holte na kap
Boom hing boven drukke weg. De honingzwam veroorzaakt: witrot van spint en kernhout in wortels, stamvoet en stam. Echter omdat de kern en de stamvoet hol is, is er misschien nog een zwam actief.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Honingzwam, groeisnelheid rhizomorfen en meer

Post by WiPe »

Geert7 wrote: Boomsoort is een populier. In de populier komen voor:
- Knolhoningzwam (Armillaria gallica)
- Echte honingzwam (Armillaria mellea)
- Niet de Sombere honingzwam (A. ostoyae)

Op eiken (Quercus) is het precies omgekeerd:
Enkel de Sombere honingzwam (A. ostoyae).

Bron voor soorten honingzwammen op boomsoorten: Mycological Tree Assessment, G. J. Keizer 2015
Je draait de zaken om. Keizer vermeldt populier niet bij Armillaria ostoyae. Hij schrijft nergens dat Armillarie ostoyae niet kan voorkomen op populier. Idem voor eik. Die wordt vermeldt bij Armillaria ostoyae en niet bij Armillaria mellea, maar er staat nergens dat echte honingzwam niet kan voorkomen bij eiken.

Geert7 wrote: Op p. 27 schrijft Keizer over snelheid groei rhizomorfen: enkele decimeters tot een meter per jaar.
Dat gaat over de snelheid waarmee de rhizomorphen zich kunnen verplaatsen in de bodem, of in houtmolm van rottende bomen. dat zegt niks over de snelheid van aantasting/houtafbraak.

Geert7 wrote: Maar goed, terug naar het zaagwerk. Na kap was er wat meer te zien. Wat nou stabiel boomlijk...
Wanneer Armilaria het cambium aantast en de boom doet afsterven, is er sprake van een stabiel boomlijk. Ik heb al vaker gezien dat Armillaria het hout afbreekt verteert dat de boom kans maakt op windworp, of stam- of takbreuk. Ik VERMOED dat dat te maken heeft met de afgrendeling van de boom en/of de manier waarop de schimmel de boom binnen geraakt. Wanneer je de beschrijvingen van honingzwam bij Keizer nog eens goed doorleest, dan zie je dat hij ook schrijft dat honingzwam windworp of breuk kan veroorzaken.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Honingzwam, groeisnelheid rhizomorfen en meer

Post by geert7 »

Heb ik zitten sukkelen...? Ik heb de notities gebaseerd op de tabellen achterin het boek. Daar staat het overzicht in tabelvorm.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Honingzwam, groeisnelheid rhizomorfen en meer

Post by WiPe »

Je hebt niet zitten sukkelen. Maar je moet er van uit gaan dat die tabellen aangeven welke zwam op welke boom voorkomt.
In een aantal gevallen kun je gerust stellen dat die zwam enkel op die soorten voorkomt. Biefstukzwam zal je exclusief op (witte) eiken en kastanje vinden omdat die zwam het moet hebben van de tannines in die houtsoorten.
Maar Armillaria is zodanig invasief dat je eigenlijk geen enkele soort kan uitsluiten. Ik heb die de laatste jaren onder andere gevonden bij Magnolia, Liquidambar, Sassafras, Cladastris, Nothofagus, Davidia, Acer saccharinum en A. rufinerve. Die soorten laat Keizer buiten beschouwing. Moeten we er van uit gaan dat die bomen niet kunnen aangetast worden omdat in de tabel nergens staat dat ze aangetast worden? Ik denk het niet.

Maar ook met de soorten die wel behandeld worden moet je opletten. Je mag er niet zomaar van uit gaan dat ze niet aangetast worden door Armilaria omdat dat niet als zodanig vermeld wordt. Je zou naar mijn idee hoogstens kunnen zeggen dat aantasting door Armillaria bij die soorten weinig voorkomt. Armillaria-soorten kunnen zodanig agressief zijn dat eigenlijk geen enkele boom daar 100 % veilig voor is.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Honingzwam, groeisnelheid rhizomorfen en meer

Post by Philippe »

helemaal mee eens!!!!
Post Reply