Styrax japonicus met dode takken

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Jansen
Nieuw
Nieuw
Posts: 47
Joined: 12 Jan 2011, 16:07
Location: Den hoorn

Styrax japonicus met dode takken

Post by Jansen »

Heb bij een klant een jonge Styrax japonicus staan die 3 jaar in de tuin staat
dit jaar geeft hij een hoop dode takken
bij de tak krans zijn de takken dood

weet iemand hoe dit komt
20150511_085522 1.jpg
20150511_085522 1.jpg (108.21 KiB) Viewed 9416 times
20150511_085507 1.jpg
20150511_085507 1.jpg (117.65 KiB) Viewed 9416 times
20150511_085453 1.jpg
20150511_085453 1.jpg (105.72 KiB) Viewed 9416 times
User avatar
Bouke
Treehugger
Treehugger
Posts: 278
Joined: 13 Mar 2010, 15:07
Location: Amsterdam

Re: Styrax japonicus met dode takken

Post by Bouke »

In wat voor grondsoort staat deze struik?

Want alles wat ik weet is dat een Styrax liever niet in de klei staat, dan kan het regenwater erg slecht weg. Na een natte winter kunnen er dan vele wortelen zijn afgestorven.

Lijkt mij een geval van uithuilen, nieuwe halen en opnieuw beginnen.

Kan zijn dat de kroon zich nog gaat herstellen maar echt fraai zal het komend jaar niet worden.

hopelijk heb je hier wat aan.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Styrax japonicus met dode takken

Post by treespotter »

Wees blij dat de onderste takken zijn afgestoten. Dat scheelt een hoop opkronen. Ik sluit me aan bij Bouke. Het is leuk om foto's te zien van de kroon, maar ik zou liever een meetlatje zien bij de uitgegraven wortelaanzet. Ik schat zo in dat de boom te diep geplant is en dat hij gezien de mooie scheuten daar ondertussen ook al van hersteld is.
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Styrax japonicus met dode takken

Post by enricovanwees »

Ook ik sluit me aan bij het bovenstaande. Doch echter laten staan en kijken hoe het verder verloopt. De door groeiende kroon is de top en dat is het belangrijkste. Soms krijg je nieuwe uitlopers op de stam of op de onderste takken. op de takken kan je de leven test doen door een klein krasje te maken in de schors of er nog groen leven In zit en niet de stam beschadigen. Houd ons in de loop van het jaar / jaren de hoogte.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Styrax japonicus met dode takken

Post by WiPe »

treespotter wrote: Het is leuk om foto's te zien van de kroon, maar ik zou liever een meetlatje zien bij de uitgegraven wortelaanzet. Ik schat zo in dat de boom te diep geplant is en dat hij gezien de mooie scheuten daar ondertussen ook al van hersteld is.
Bij bomen die na het aanplanten problemen hebben, moet je standaard de plantdiepte controleren. Dat duurt niet lang en je kan ofwel een belangrijke oorzaak uitsluiten, of je hebt in een handomdraai de oplossing gevonden. Meestal het laatste.

De plant heeft opnieuw nieuwe wortels gevormd op de juiste diepte. Als je nu de boom zou herplanten, geraak je die wortels ook kwijt, terwijl de oude wortels afgestorven zijn door zuurstofgebrek. Ik heb dat al vaak zien fout gaan. Geen aanrader dus.

Anderzijds heb ik al een paar keer meegemaakt dat een walnotenboom eerst jaren staat te kwijnen wegens te diep geplant en dan, wanneer die eindelijk goed in de groei is, omvalt doordat het wortelsysteem door te diep planten onvoldoende stabiel is.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Jansen
Nieuw
Nieuw
Posts: 47
Joined: 12 Jan 2011, 16:07
Location: Den hoorn

Re: Styrax japonicus met dode takken

Post by Jansen »

Vorige week bij de Styrax gekeken
alle dode takken zijn er van het voorjaar gesnoeid
nu geen nieuwe dode takken gezien
en de boom lijkt het nu zonder problemen te doen
mist wel een stuk van de kroon maar dat groeit er in de komende jaren uit
Post Reply