Wie kan me even op weg zetten bij het volgende...
(als Vlaming in Nederland moet ik nog steeds mijn weg zoeken in het zzp gebeuren...)
Voor mijn opdrachten als zzp-er (niet mijn hoofdinkomen!) rijd ik met mijn prive-auto naar een opdrachtgever. (kilometers declareer ik)
Het eindeloze in/uit gezeul begint danig op mijn systeem te werken.
Ik ben dus op zoek naar een 'bestelauto' met dubbele cabine, en heb reeds concreet mijn oog op iets tweedehands laten vallen.
Punt is:
Ik koop deze auto prive aan, ik betaal er dan ook nog eens btw op.
Wegenbelasting is 400€/kwartaal!!
Mocht ik deze op mijn 'bedrijf' aankopen, dan betaal ik maar 120€/kwartaal, wat ik aanvaardbaar vind.
Wat zijn nu de voor en nadelen van deze auto 'op het bedrijf' aan te kopen, en kan me iemand uitleggen hoe je dit concreet doet? (link naar de site van de belastingsdienst hoeft niet, heb daar al alles gelezen, maar raak er niet veel wijzer uit...)
Alvast bedankt!
auto dubbele cabine
Re: auto dubbele cabine
Voor zo'n complexe fiscale vraag zit je op het verkeerde forum denk ik.
Volgens mij mag je met een zakelijke auto maar heel beperkt
prive rijden, anders grijg je te maken met bijtelling.
Maar als je het voertuig als Belg koopt (sta je ingeschreven
als bedrijf in Belgie?) kan je BTW vrij kopen in NL
of, als je als belg een voertuig koopt in BE de BTW
terugvorderen in BE.
Het wordt leuker.... als je in NL een gebruikt voertuig koopt,
val je onder de margeregeling. Ik begin niet eens
aan het uitleggen ervan, is voor specialisten.
Maar het circus begint pas echt als je voertuigen
gaat importeren of exporteren. Gekmakend
complex.
Volgens mij mag je met een zakelijke auto maar heel beperkt
prive rijden, anders grijg je te maken met bijtelling.
Maar als je het voertuig als Belg koopt (sta je ingeschreven
als bedrijf in Belgie?) kan je BTW vrij kopen in NL
of, als je als belg een voertuig koopt in BE de BTW
terugvorderen in BE.
Het wordt leuker.... als je in NL een gebruikt voertuig koopt,
val je onder de margeregeling. Ik begin niet eens
aan het uitleggen ervan, is voor specialisten.
Maar het circus begint pas echt als je voertuigen
gaat importeren of exporteren. Gekmakend
complex.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Re: auto dubbele cabine
Een boekhouder kan u het beste vertellen wat fiscaal gunstig is in uw situatie.