Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Vizionary
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 22 Jun 2015, 23:30

Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by Vizionary »

Hallo mede boomfreaks!
Na een lange tijd rondkijken hier op het forum toch maar besloten een account aan te maken en mijn verhaal eens aan jullie voor te leggen.
Ik zal even een schets proberen te maken van de situatie waarin ik me nu bevind.

Sinds een jaar of 3 geleden kwam ik in contact met boomverzorging. Ik zag hoe een man keurig bomen afblokte die op een risicovolle plek stonden. Ik vond het fascinerend hoe de beste man alles mooi liet verlopen zoals hij het wilde.

Sindsdien hen ik echt al uren naar filmpjes zitten kijken over boomverzorging, documentatie doorlezen etc.
Het idee om dit beroep zelf uit te gaan oefenen leek me zeer interessant en leuk, vooral omdat ik graag met bomen bezig ben. Als kind klom ik al vaak in bomen tot vervelens toe van mijn moeder. Ik ben ook graag in de natuur bezig en ben graag met kettingzagen, haksekaars en andere powertools bezig.

Het enige dat me tegenhoud om me in te schrijven voor deze cursussen is mijn hoogtevrees. Ik heb het niet in een extreme vorm, ik durf heus wel een ladder op etc allemaal geen problemen mee. Echter als het hoogtes worden van bv eifeltoren vanaf de voet met de trap naar de eerst etage zon 55m dat wil maar niet lukken. Ik heb in parijs op de arc de triomphe gestaan zon 50 m hoog en vond het eigenlijk niet eens hoog :)2

Nu vraag ik me af of het wel zinvol is me in te schrijven voor deze cursus. Een van de vereisten is dat je vrij bent van hoogtevrees.
Ik ben zeer enthousiast en zou zeker eens tot op een meter of 10 15 willen klimmen in een boom alvorens ik me inschrijf. Stel dat ik hier al tilt sla dan weet ik al dat het niets voor mij is.

Op arboristsite stond iedereen negatief tegenover mijn idee om het te doen. Ik wil het echt wel proberen maar wil het op mijn gemakje doen de eerste keren.

Hebben julkie nog advies voor mij na het lezen van mijn verhaal?
User avatar
Vizionary
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 22 Jun 2015, 23:30

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by Vizionary »

Korte samenvatting:
Ik ben helemaal gek op dit beroep, het snoeien verzorgen en vellen van bomen. Echter weet ik niet of mijn vorm van hoogtevrees mij hoervan gaat weerhouden dit te doen.
User avatar
Bouke
Treehugger
Treehugger
Posts: 278
Joined: 13 Mar 2010, 15:07
Location: Amsterdam

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by Bouke »

Hallo Vizionary.

Kom een keer gezellig met wat mensen in bomen klimmen. dan weet je meteen of je last hebt van hoogtevrees in bomen.
Zondag 12 Juli is er een klimdagje op Domein Rosendael, Sint-Katelijne-Waver, België.
Kom daar eens kijken.
User avatar
Vizionary
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 22 Jun 2015, 23:30

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by Vizionary »

Bouke wrote:Hallo Vizionary.

Kom een keer gezellig met wat mensen in bomen klimmen. dan weet je meteen of je last hebt van hoogtevrees in bomen.
Zondag 12 Juli is er een klimdagje op Domein Rosendael, Sint-Katelijne-Waver, België.
Kom daar eens kijken.
Ik zou het zeker eerst eens wat willen proberen.
Ik ben alleen nog iemand aan het zoeken hier in de buurt die het me kan leren.
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by bigbird »

waar kom je vandaan?
User avatar
Vizionary
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 22 Jun 2015, 23:30

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by Vizionary »

bigbird wrote:waar kom je vandaan?
Ik woon in Belgisch Limburg. Vlak tegen de grens van Maastricht. Ik zou eens op een avond op mijn gemak willen proberen te klimmen tot op een hoogte waar je vaak mee te maken krijgt. Lukt het niet dan ga ik er ook niet mee verder.

Wel heb ik het idee dat ik me best comfortabel en rustig zou voelen in een boom gezekerd aan een gordel.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by boomverzorgingbruno »

zoals bouke al zei: kom op 12 juli naar de klimdag in sint katelijne waver. of op 25 juli naar loppem. Deze dagen zijn er voor mensen zoals jou om eens te proeven van wat het is om in een boom te hangen. Alles kan hier en mag hier maar niets moet.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by treespotter »

Aanstaande zondag Wollukstock in Waalwijk (NL)? Met een groep boomverzorgers gaan wij daar een tokkelbaan voor kinderen maken.
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by ludovanmil »

Enigzins in aansluiting wat hierboven al gezegd is....:
DOEN is t betere denken !! heb 20 jaar in de hulpverlening gewerkt voor mijn huidige werk als boomverzorger. Weet wel wat over 'belemmerende gedachten , angst etc.....
Mijn ervaring is ook als ik mensen begeleid /laat klimmen die 'roepen dat ze hoogtevrees hebben' dat ze al doende iets overwinnen of blijken zichzelf met de jaren iets aan te praten :)
Bovendien vanaf een hoog gebouw naar beneden kijken is echt iets anders dan aan een touw en goredel in een boom te klimmen.
Ik heb totaal geen hoogtevrees maar over een randje een afgrond in kijken.....daar wordt ik ook niet happy van !!

Dus......kom een keer klimmen. Be my guest.
Ben ook op 12 juli in Belgie
Of ....schrijf je in voor een 2 daagse cursus bij de treeclimbing company, dan val je je geen bult en kun je daarna bepalen of je door wil / kan
User avatar
Vizionary
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 22 Jun 2015, 23:30

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by Vizionary »

Ja ik wil het zeker proberen. Ik vind het een heel vet beroep, en het is ook een beetje een droom van kleins af al om zoiets te gaan doen.
Ik zou het dan ook jammer vinden mocht ik dit niet waarmaken :)
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by ErikSint »

ik ken iemand die nu heerlijk aan de gang is maar de eerste keer na twee meter al stopte :)
dus hoop is er voldoende
daar kun je boom op zeggen
User avatar
Vizionary
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 22 Jun 2015, 23:30

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by Vizionary »

ErikSint wrote:ik ken iemand die nu heerlijk aan de gang is maar de eerste keer na twee meter al stopte :)
dus hoop is er voldoende
Ik denk wel dat als je de eerste keren op je grmakje doet en kan wennen aan de hoogtes dat je na een tijdje gewoon vanzelf tegen een tempo naarboven klimt.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by geert7 »

Oh ja, en als je dan boven bent moet je het ook leuk vinden om de kroon er nog uit te gooien. Met een kettingzaag op minstens 20 meter. De boom staat dan (met jou erin) te zwiepen.

Zo ziet dat eruit bij de opleiding:
https://www.youtube.com/watch?v=hICUeBSbGlU" onclick="window.open(this.href);return false;

(film is eerder gepost hier)
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by ErikSint »

het heeft allemaal te maken met vertrouwen in het materiaal en jezelf (ja en de boom), de een doet er langer over dan de ander.
daar kun je boom op zeggen
User avatar
Vizionary
Nieuw
Nieuw
Posts: 16
Joined: 22 Jun 2015, 23:30

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by Vizionary »

http://www.arboristsite.com/community/i ... ds/278598/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zolang het naar niet zoals dit gaat vind ik het prima ;)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by treespotter »

Die mannen sterven vanzelf uit.
User avatar
tuintechniekwinsum
Nieuw
Nieuw
Posts: 7
Joined: 14 Feb 2017, 09:37

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by tuintechniekwinsum »

Vizionary wrote: Het enige dat me tegenhoud om me in te schrijven voor deze cursussen is mijn hoogtevrees. Ik heb het niet in een extreme vorm, ik durf heus wel een ladder op etc allemaal geen problemen mee. Echter als het hoogtes worden van bv eifeltoren vanaf de voet met de trap naar de eerst etage zon 55m dat wil maar niet lukken. Ik heb in parijs op de arc de triomphe gestaan zon 50 m hoog en vond het eigenlijk niet eens hoog :)2
Hallo Vizionary,

Zelf zit ik met een soortgelijk probleem. Vroeger klom ik ook heel graag in bomen en had ik nergens last van. Tot ik vanaf 7 meter naar beneden gevallen ben en onderweg mijn bovenbeen brak op een tak. Toch vind ik het boomverzorgen ook heel interessant en had ik het graag willen proberen. Als jij echt gemotiveerd bent om dit te gaan doen denk ik dat je er wel over heen kunt komen. Probeer het gewoon eens uit en ga steeds een stapje hoger.
Zelf heb ik helaas geen tijd om er nog een compleet vak bij te leren maar ik wens je veel succes!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by geert7 »

Het is niet alleen de hoogte, ook de bewegingen van de boom.

Als je een boom afbreekt, gooi je eerst de takken eraf, dan vel je op hoogte de kroon. Je staat dan op een kale paal welke geen demping meer geeft omdat de takken eraf zijn. Gooi je dan de kroon eruit, dan zal de resterende stam met jou eraan zwiepen.

Soms moet de kroon afgevangen worden. Deze zal na de val de stam raken, krijg je nogmaals trillingen van. Je moet als klimmer echt van hoogte houden.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by Bouman »

Ik denk juist dat de zekering belangrijk is, waardoor je juist heel veel vertrouwen in het klimmen krijgt. Ik zie van die filmpjes voorbij komen van mensen die over de rand van een hoog gebouw lopen. Ongezekerd aan de rand. Nou, daar hoef je mij niet voor te vragen. Maar doordat je jezelf steeds zekert en meestal dubbel hebt gezekerd, denk ik niet eens meer na dat je op relatief grote hoogte werkt.

Overigens, ik denk dat je bij de gemiddelde boom niet hoger dan 10/15 meter hoeft.

Wat Geert zegt is overigens wel iets om zeker rekening mee te houden: het zwiepen van de stam. Vooral bij afvangen en harde wind heb je daar nog wel eens last van. Dit kun je redelijk opvangen, maar dat is ook ervaring. Je moet gewoon rustig aan beginnen.

Ik zou zeggen: zoek een bedrijf in de buurt en loop eens mee. Je mag met mij mee, maar ik woon in een klein dorp bij Gouda. Niet echt in de buurt dus!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Twijfelen of ik wel boomverzorger kan worden?

Post by geert7 »

Inderdaad, vertrouwen in je klimmiddelen.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Post Reply