Rechtsgeldig certificaat?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
vinni
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 26 Sep 2015, 10:56

Rechtsgeldig certificaat?

Post by vinni »

Hoi Treehuggers!

Zal mij eerst even voorstellen; Vincent, 24 jaar. Ik werk al een tijdje in de Bos- en Natuurbeheer sector waarvan met name de bosbouw mij erg aanspreekt. De laatste tijd begin ik mij steeds meer de verdiepen in de boomverzorging en wil hier ook wat meer in gaan doen. Onlangs ben ik geslaagd voor mijn VTA examen en ben nu dus officieel boom veiligheid controleur.

Binnenkort wil ik de klimcursussen gaan volgen om zo op een verantwoorde manier de boom in te kunnen. Klimwerk bij ons op het werk bestaat veelal uit het verwijderen van uitgescheurde takken etc. Vandaar dat ik mij op het moment wat aan het verdiepen ben in de klimcursussen. Uiteraard heb ik alle mogelijke motorzaagcertificering al enige tijd op zak en heb daar ook al veel ervaring in opgedaan (dagelijks aan de zaag).
Foto'tje om er een plaatje bij te hebben ;)
Foto'tje om er een plaatje bij te hebben ;)
2.jpg (328.52 KiB) Viewed 3661 times

Nu loop ik er tegenaan dat er bij verschillende bedrijven klimcursussen worden aangeboden maar wanneer is een cursus juridisch rechtsgeldig? Mocht er iets gebeuren dat ik niet met een nutteloos papiertje sta. Ik twijfel nu tussen boomverzorging 1, 2 en 3 van het IPC en die van cursuscentrumgroen: http://www.cursuscentrumgroen.nl/boomverzorging-1

Van het IPC weet ik dat het met rechtsgeldigheid wel goed zit alleen dan zal ik pas volgend jaar de 2 en 3 kunnen doen. Cursuscentrum groen biedt mij een vlottere mogelijkheid maar hebben jullie ervaring met de kwaliteit van de cursussen en weten jullie of deze wel juridisch rechtsgeldig zijn?

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Rechtsgeldig certificaat?

Post by geert7 »

Per cursus is lastig aan te geven wat de juridische gevolgen zijn,
omdat er veel randvoorwaarden zijn.

wil je een aansprakelijkheidsverzekering?
wil je een quickscan flora & fauna uit kunnen voeren
ben je eigen ondernemer (hoef je niet aan alle ARBO wetten te voldoen)
wil je iemand aansturen danwel kunnen redden?
wil je BHV'er worden (verplicht volgens ARBO)

als je echt de boom in wilt doe dan de volledige
cursus en vraag om vrijstellingen voor reeds
behaalde certificaten, waarschijnlijk krijg
je die voor b.v. zware velling en voor VTA
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
vinni
Nieuw
Nieuw
Posts: 2
Joined: 26 Sep 2015, 10:56

Re: Rechtsgeldig certificaat?

Post by vinni »

Het gaat er natuurlijk om dat ik bij mijn huidige werkgever een aantal klimklussen kan uitvoeren. Qua aansprakelijkheid ben ik dan al via het bedrijf verzekerd (mits de certificaten geldig zijn?). Voor de quickscan hebben wij ook mensen in dienst. Wat betreft het redden van mensen, zit dat niet in een klimcursus verwerkt?

Ik zal er niet om liegen dat ik het natuurlijk ook wel voor mijzelf wil gaan gebruiken en een eigen onderneming wil opzetten. Gewoon als ZZPer, zo heb ik namelijk contacten met een aantal hoveniers die af en toe een klimklus hebben.
Post Reply