nieuwe motorzaag

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Hobbyboer
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 27 Dec 2015, 10:29

nieuwe motorzaag

Post by Hobbyboer »

Hallo,

Ik ben voor privégebruik op zoek naar een nieuwe motorzaag.
Ik heb een aantal jaar geleden de nodige papieren gehaald, ervaring op gedaan, maar uiteindelijk ander werk gaan doen, waardoor ik totaal niet meer thuis ben in types etc.
Het gebruik is nu voor mij voornamelijk haardhout zagen en een paar dagen per jaar een dag lichte/ halfzware vellingen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een Husqvarna of Stihl, maar zoek een echte allrounder.
Hebben jullie een suggestie?
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: nieuwe motorzaag

Post by Bouman »

Ik zou voor een Stihl MS880 gaan. Als je die niet zo makkelijk kunt vinden, is de MS261 wel een aardige optie...
Hobbyboer
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 27 Dec 2015, 10:29

Re: nieuwe motorzaag

Post by Hobbyboer »

Hoop dat het sarcastisch bedoeld is. Die ms 880 wordt em in ieder geval niet, veel te zwaar voor het geen wat ik er mee ga doen. Ik zie me daar al een dag brandhout mee zagen en drie dagen krom lopen :P.
Ik zit zelf aan de ms 291 te denken, maar weet niet hoe die reageert als je hem continu op hoge toeren haardhout laat zagen. Bij het vellen van bomen krijgt de motor tussendoor nog een beetje rust.
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: nieuwe motorzaag

Post by Bouman »

Was inderdaad een trigger, dus aan je reactie te zien heb je nog wel enig zicht op maatvoering bij Stihl :D

Ik zaag zelf met een MS361 met een 45 cm blad, maar ik ben geen brandhoutzager. Ik kan je uit ervaring dus helaas niet adviseren, maar toen ik je vraag las dacht ik meteen aan de 261.

Succes met je zoektocht, laat maar weten wat het is geworden!
fillevlo
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 30 Sep 2009, 14:57

Re: nieuwe motorzaag

Post by fillevlo »

Dolmar 6100 zonder twijfel
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: nieuwe motorzaag

Post by ludovanmil »

fillevlo wrote:Dolmar 6100 zonder twijfel
Kijk jij begrijp het ! uitstekende machine ( heb er een een tijd getest voor Dolmar) krachtig en ook nog een veel goedkoper dan vergelijkbare machines van Stihl en Husqvarna. ( waar ik er overigens ook diverse van heb). Zelf heb ik voor zware velling de Dolmar 7900, beest van een machine.
Volgens mij is Dolmar de Skoda onder de kettingzagen; jarenlang onderschat maar inmiddels wel heel degelijk en betrouwbaar.
fillevlo
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 30 Sep 2009, 14:57

Re: nieuwe motorzaag

Post by fillevlo »

Voila, beter kan ik het niet verwoorden
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: nieuwe motorzaag

Post by enricovanwees »

Kijk eens naar stihl180 sterke en zuinige semi prof zaag.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
Defender
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 04 Dec 2013, 17:14

Re: nieuwe motorzaag

Post by Defender »

Ik zaag zelf met een stihl 200t,261,310 en 361 maar voor haardhout is de ms261 met 40cm blad toch mijn nr1
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: nieuwe motorzaag

Post by bigbird »

ik zaag met de stihl's 150T, 193T, 201T, 201, 241, 261, 362, 441, 660, 661, 880, maar dit zijn alle best wel dure prof zagen, voor het gene waar jij em voor gaat gebruiken zou ik kijken in het semiprof assortiment van stihl. o.a.:311 391 of als je net iets meer wilt in het prof assortiment: 261 of 362
Gertdc
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 51
Joined: 18 Feb 2013, 20:43
Location: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: nieuwe motorzaag

Post by Gertdc »

Als ik me niet vergis, is de dolmar 6100 identiek aan de makita dcs 520.
Deze gebruik ik al enige jaren, heeft me nog niet teleur gesteld!
Hobbyboer
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 27 Dec 2015, 10:29

Re: nieuwe motorzaag

Post by Hobbyboer »

Dank u allen.
Het is de Stihl ms261 geworden.

Stihl, simpel omdat er dichtbij een aantal dealers zitten, mocht er eens iets mee zijn.
De 261, omdat ik me als hobbyist met bosbouwgeschiedenis zou ergeren aan het gebrek aan vermogen of andere net-niet dingen...... En niet onbelangrijk ik voor een zeer nette prijs een 3 jaar oude heb kunnen kopen.
Post Reply