Beuk en zonnebrand

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Beuk en zonnebrand

Post by Bouman »

Ik heb half oktober een grote monumentale beuk (ca 150 jaar oud) op de planning staan om te kappen. De klant heeft er twee dicht bij elkaar staan, op circa 5 meter afstand. Dit heeft er voor gezorgd dat het 2 flinke stammen zijn, en dat ze met de takken allebei de helft van de kroon vormen. Het is een rode en een groene beuk. Nu is de rode beuk aangetast door de reuzenzwam en moet daarom gekapt worden.

Omdat de rode beuk aan de zonkant staat, valt na het verwijderen het zonlicht op de open stam van de groene beuk. Ik heb wel wat opgezocht over zonnebrand en beuken, het item hier op treehugs heb ik ook gelezen. In eerste instantie dacht ik aan het inpakken van de stam met jute. Maar in hoeverre heeft dit effect? Omdat de klus half oktober gepland staat, zal de temperatuur ook niet zo hoog worden en de zon niet zo fel.

Wie kan mij hierbij helpen in een advies naar de klant toe? Een vraag die ik graag beantwoord zie, is of het dus nog zin heeft omdat er geen felle zon meer op komt te staan (tot volgende zomer). Kan de beuk er in een half jaar aan wennen? Of moet deze tóch worden ingepakt met jute omdat volgende zomer de zon er fel op staat?

Voor duiding heb ik ook nog enkele foto's toegevoegd.

Ik hoop op jullie reacties, uit theorie of ervaring!
Attachments
IMG_5562.JPG
IMG_5571.JPG
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Beuk en zonnebrand

Post by geert7 »

Ik heb eigenlijk nog nooit gezien/gelezen dat beuken geen bescherming nodig hebben. Beuken van groot tot klein hebben bescherming nodig. Of door de boomverzorger of door de natuur zelf. Maar bij kap is hulp nodig. Is ook niet duur. Een rol canvas is onder de 30 euro.

Ik denk niet dat een boom er buiten het groeiseizoen aan kan wennen. Bovendien kan beuk door dunne bast slecht wennen. Het is een echte bosbewoner. Sylvatica betekent uit het bos.


Hier zul je veel vinden als je een bron wilt naar je klant:
https://www.lne.be/doelgroepen/lokale-o ... ecum-bomen
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Beuk en zonnebrand

Post by WiPe »

Beuk heeft heel wat tijd nodig om zich aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Als de stabiliteit van de andere boom het toelaat, dan zou ik opteren voor een gefaseerde kap, over een periode van pakweg 10 jaar zodat de buur langzaamaan komt vrij te staan. Als dat niet kan, zou ik eerder kiezen voor bescherming met rietmatten dan met jute. Onder jute kan het nog altijd te warm worden. Zonnebrand wordt veroorzaakt doordat de temperaturen onder de schors te hoog oplopen. Dat kan door rechtstreekse opwarming door de zon, maar ook omdat de stam bv door een slechte bladbezetting te weinig afgekoeld wordt door het sap onder de schors. Rietmatten laten de temperatuur van de stam minder hoog oplopen.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Post Reply