Boomchirurgie: hoe deden ze dat?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Boomchirurgie: hoe deden ze dat?

Post by geert7 »

Paar weken geleden zag ik een vitale boom welke meteen opviel door een enorme overwalling en secundaire bastgroei. Dichtbij zag ik dat het hout bewerkt was: boomchirurgie. Het is het patroon van de bewerking welke ik niet kan plaatsen.

In verhalen uit de oude doos hebben ze het over uitfrezen en weghakken van rot hout. Maar het patroon van deze boom lijkt me te regelmatig voor hakken en/of frezen.

Ook een vraag, frezen in de jaren tachtig, da's ook iets, hoe kwamen ze toen, zonder de moderne aggregaten aan stroom? Lijkt me geen feest om te moeten werken met een jaren 80 aggregaat, wat een kabaal. In het filmpje op het polygoonjournaal zie je de boomchirurgen wel boren met een electrische boormachine, maar ze laten niet zien hoe ze (bij de Kroezeboom) aan stroom komen.

Ook een helft van een dikke eik weghakken met de hand lijkt me best een klus. Zie Wikipedia over boomchirurgie (zelfde als polygoonjournaal over boomchirurgie):
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 515038.ogv

Maar vraag blijft: hoe deden ze het? Met een guts? Meppen met een hamer op een beitel? De sporen op het hout in de foto's zijn te fijn en te precies voor ruw hakwerk zoals in de film met een grove bijl/guts.

Noot: de geschiedenis van boomchirurg tot boomverzorger staat heel mooi beschreven in het boek: Met levend materiaal Copijn 1763-2013: tweehonderdvijftig jaar tuinlieden, boomkwekers, boomverzorgers, tuin- en landschapsarchitecten, ISBN 9789069060453.

Maar, daarin niets over het gebruikte gereedschap.

Dus... wie heeft info over het gereedschap, de werkwijze enzovoort? Want ook al werkte die methoden niet, iemand heeft wel erg z'n best gedaan op deze boom. Het is wel netjes gedaan.

Foto's: taaie eik in Zwolle. De naam robur klopt, wat een taaie boom (Quercus robur). Foto met prikstok met maataanduiding geeft mooi aan hoe ver een boom kan overwallen, ook aan de zijde met verharding!
Attachments
boomchirurgie: overwalde eik
boomchirurgie: overwalde eik
obj_0364.jpg (564.49 KiB) Viewed 12531 times
boomchirurg met wondafdekmiddel
boomchirurg met wondafdekmiddel
obj_0369.jpg (300.22 KiB) Viewed 12531 times
dikke eik, geen spoor van houtrot
dikke eik, geen spoor van houtrot
obj_0373.jpg (262.06 KiB) Viewed 12531 times
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Post Reply