Berkenbloed?

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Berkenbloed?

Post by Bouman »

Ik heb vandaag een berk afgebroken, maar ik kwam daar iets tegen wat ik nog nooit gezien had. Zie foto's. Onder de (dunne) bast in de onderste 2 meter van de stam waren blaasjes voelbaar waar vocht in zat. Toen ik die met de handzaag kapot maakte kwam er rood sap/vocht uit. Nu is mijn kennis op dat terrein zeer beperkt, maar weet één van jullie wat dit is? En hoe dit komt? Schadelijk? Etc?

Alvast bedankt!
Attachments
IMG_0094[1].JPG
IMG_0095[1].JPG
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Berkenbloed?

Post by WiPe »

+Misschien kun je beter dit artikel lezen.

Als er dan nog iets niet duidelijk is, zeg je het maar.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: Berkenbloed?

Post by Bouman »

Bedankt, helder artikel, maar daar ging m'n vraag niet over (hoop/denk ik). Het bloeden uit snoeiwonden is me bekend. Helder vocht, als water, dat uit wonden druipt. Dat deed deze berk ook op de zaagwonden en bij het afblokken: een natte bedoening.

Ik heb er een filmpje van, maar weet niet hoe ik die hier kan delen. Het gaat om blaasjes onder de bast van de stam, tussen cambium en bast. Zoals op de foto's ook te zien is, is de stam daar ook grotendeels zwart. Na licht inzagen met de handzaag spuit het eruit. Het is echt rood water wat eruit kwam. Nadat het blaasje leeg was, kwam er niks meer uit. Op de foto's lijkt het of het cambium rood is (dat is ook zo) en het vocht helder van kleur is maar rood lijkt door de rode achtergrond. Maar het vocht zelf is ook rood?!

Of wil je zeggen dat dit ook regulier bloeden is? Want ik ben dit nog nooit tegen gekomen...
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Berkenbloed?

Post by R Schra »

Het kan een reactie zijn op schade van andere oorzaak dan snoeien of zagen.
Ronald,

European nogwat
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Berkenbloed?

Post by WiPe »

Dat is waarschijnlijk natrot, ofte bacterial wetwood.

Bacterial wetwood of natrot, ook wel natte kern of bacterieslijm is een bacterieaantasting in het centrale deel van stam of takken. Maar eigenlijk gaat het hier niet om houtrot in de strikte betekenis van het woord, aangezien het hout niet afgebroken wordt zoals bij schimmelaantastingen het geval is.
Natrot komt zowel in het kernhout als het spinthout voor. Het geïnfecteerde hout is dood en verkleurt van rozig of bleek geel of geelachtig groen tot olijfgroen, bruin, roodbruin of zwart. In sommige houtsoorten geeft natrot geen duidelijke verkleuring en kan het herkend worden door de zurige geur. Hout dat aangetast is door natrot is, het zal niet verbazen, erg nat. Dat nat ontstaat wanneer opgeloste stoffen, voornamelijk kationen, opgeslagen worden in een beperkte zone, waardoor een verschil in osmotische druk ontstaat waardoor water zich naar die zone zal verplaatsen vanuit het naastgelegen spinthout of rottend hout. Aangezien die bacteriën een natte omgeving verkiezen, zorgen ze er dus voor dat er extra veel water verzameld wordt binnen de aangetaste zone. Het spinthout net naast de zone met natrot zal dus veel droger zijn dan het normale spinthout omdat daar volop water weggetrokken wordt, terwijl het natrot dus veel natter is (tot 80 % hoger in Populus sp. en Ulmus sp.) dan het normale spinthout dat op zijn beurt weer veel meer water bevat dan het kernhout. Bij Abies sp. daarentegen kunnen spinthout en natrot een vergelijkbare verzadiging hebben.
Concentraties van kationen in natrot stijgen tot ver boven de concentraties die in het normale spinthout gevonden worden. In vergelijking met het gewone spinthout bevat natrot een verhoogd gehalte aan minerale en organische oplossingen, terwijl er (bijna) geen koolhydraten meer zijn, de Ph hoger is en gas onder druk bevat. Natrot bevat dus veel meer water dat onder druk komt te staan door gasvorming, vermoedelijk door gisting. Door die druk wordt het overtollige vocht naar buiten geperst waardoor er constant vocht uit de stam loopt. Dat is goed te merken wanneer je in natrot zaagt. Het water kan dan echt uit de boom spuiten.
Aangezien hout dat aangetast is door natrot niet meer leeft, verdwijnt natrot niet automatisch wanneer de boom afsterft. Zo lang de afgestorven boom voldoende water kan aanleveren om de bacteriën in de natte kern in leven te houden, zullen die daar kunnen overleven. Pas wanneer het dode hout onvoldoende vocht kan aanleveren, zullen die bacteriën ook verdwijnen en plaats maken voor houtafbrekende organismen.
Voor stads- en parkbomen is natrot zelden een probleem, met uitzondering van het feit dat het de bomen kan ontsieren wanneer het vocht in verticale banen langs de schors naar beneden loopt omdat het uit barsten of oude wonden vloeit. Het wordt pas een probleem wanneer om een of andere reden de aangetaste zone gedraineerd wordt. Of het nu gebeurt doordat de stam open scheurt, dan wel doordat er gaten geboord worden om het hout te laten uitdrogen, de bacteriën die het hout bezetten zullen in de drogere omgeving niet kunnen overleven. Aangezien het hout al aangetast was, zal de boom het niet meer afgrendelen, waardoor houtafbrekende schimmels het aangetaste hout zullen bezetten. Met alle gevolgen van dien.
Natrot moet dus niet behandeld worden omdat behandelen en zeker draineren van natrot de poorten wagenwijd open zet voor schimmelinfecties die het onbeschermde hout zeer snel zullen bezetten en afbreken.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: Berkenbloed?

Post by Bouman »

Bedankt voor de info. Het komt nagenoeg overeen met wat ik tegenkwam. Weer wat geleerd!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Berkenbloed?

Post by geert7 »

Dat is best bijzonder dat bacterien on het kernhout zitten toch? Hoe zijn ze in staat het te bereiken?
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Berkenbloed?

Post by WiPe »

Beschadiging. Wanneer houtvaten beschadigd worden, wordt de lucht binnengezogen in de houtvaten. Met die lucht gaan ziekteverwekkers als schimmels en bacteriën mee naar binnen. Pas wanneer die zich kunnen ontwikkelen is er sprake van een infectie. (Ik geloof dat het ongeveer op die manier in Stadsbomenvademecum deel 3B staat, bij passieve afgrendeling.)

Wanneer bacterieën als bv Chlostridium zich kunnen ontwikkelen in de boom gaan die natrot veroorzaken. Dat natrot kan erg onder druk staan, waardoor dat echt kan spuiten wanneer je de boom velt.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: Berkenbloed?

Post by Bouman »

Omdat ik hier niet een filmpje kan plaatsen, hier de link naar het filmpje op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=kf77EpvIowo

Op 00:12 zie je goed dat het eruit spuit. WiPe, ik heb jouw tekst gebruikt in de omschrijving. Ik hoop dat je hier geen bezwaar tegen hebt.

Oh, en voel je vrij om te abonneren op m'n kanaal en meer filmpjes te kijken!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Berkenbloed?

Post by geert7 »

Je doet je film tekort door al bestaande tekst of tekst van een ander te gerbuiken. De zoekmachines zien dat steeds beter. Schrijf je eigen tekst en citeer stukjes van een andere auteur. Nu kan je tegen bezwaren aanlopen van WiPe.

Citeren is juist een wegingsfactor voor zoekmachines. Moet je wel bron vermelden. Citeren met bronvermelding is een uitzondering in de auteurswet. Je hebt voor citeren geen toestemming van de auteur of rechthebbende nodig. Voor het overnemen zonder vermelding wel.

Dus bijvoorbeeld...
[auteur] schrijft hierover "tussen quotes het te citeren stukje" bron: [url].

Voordat je je tekst schrijft eerst kijken wat voor zoektermen je gaat gebruiken. Ik zou de woorden zagen, kappen in de tekst willen hebben.

Dus: bij het kappen van een boom eerst een test met de handzaag gedaan....
aangevuld met wat waren de omstandigheden? Weersomstandigheden, boomsoort, datum, enz.

Dan zien de zoekmachines dat je nieuwe content hebt gegenereerd, dat, samen met het juist invullen van de tags bij youtube geeft veel vertoningen. Het is ook geen nadeel om regelmatig teksten of elfs de titel te wijzigen van een bestaande film.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Berkenbloed?

Post by WiPe »

Oeps, ik heb ook geen bronvermelding gegeven. Zal ik dat even doen: Peeters, W. (2017), Cursus boomverzorging 2017-2018, Vives, Roeselare, pagina 122- 123

Soit, ik kan er mee leven dat Bouman dat citeert zonder bronvermelding.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: Berkenbloed?

Post by Bouman »

Bedankt, ik heb het aangepast!
Post Reply