Cedrus libani en opdrukkende wortels.

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
pjderyck
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 03 Apr 2017, 13:43

Cedrus libani en opdrukkende wortels.

Post by pjderyck »

Hallo,
Een vraagje over deze mooie Cedrus libani.
Zoals jullie zien gaat het hier al om een mooi exemplaar. De eigenaar wist me te vertellen dat de boom zo’n 40 jaar oud is, dus gezien aan zijn afmetingen heeft de ceder het wel naar zijn zin.
De vitaliteit van de boom is zeker goed, hier en daar een elleboogtak en wat dood hout, maar voor de rest geen problemen.

Behalve… Dat de boom wel héél dicht bij het huis staat. Op zich maakt de eigenaar geen probleem van wat naaldjes op het dak of in de dakgoot en is hij ook niet bang van de overhangende takken.
Maar… In de laatste vijf jaar is de aarde in een straal van zo’n meter of 2 rond de stam wel erg omhooggedrukt. (Door aandikkende ankerwortels?) en dit zorgt ervoor dat de eigenaar vreest voor de fundering van zijn woning. Wat denken jullie hiervan?
Indien dit geen probleem vormt mag de boom in alle rust blijven.

Om nog even te verduidelijken enkele foto’s.
Let er ook nog even op. De kasseien (50cm breed) vlak naast de woning blijven mooi horizontaal liggen, maar op de hoek van de woning (waar het lijkt of de ceder zijn weg ‘langs’ de woning heeft gevonden) worden de kasseien wel opgedrukt.

Alvast bedankt!

PJ
Attachments
IMG_0812.JPG
IMG_0804.JPG
IMG_0806.JPG
IMG_0809.JPG
IMG_0811.JPG
IMG_0813.JPG
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Cedrus libani en opdrukkende wortels.

Post by geert7 »

Om te kijken of wortels schade veroorzaken dan wel zullen veroorzaken: vrijgraven/proefsleuf graven. Kan je de kruipruimte in? Kan je misschien wortels aantreffen. In mijn eigen woning heeft de berk voor het huis de hele kruipruimte (wit zand) beworteld, dit is z'n vochtvoorraad voor in de zomer. Geen enkele schade.

De reden dat de wortels naast de woning groeien: daar is vocht, daar is wat te halen.

Wortels in kruipruimte zand met een laag isolatie. Bij omwoelen isolatie (korrels) komen wortels naar boven:
obj_8625.jpg
obj_8625.jpg (415.06 KiB) Viewed 12235 times
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Cedrus libani en opdrukkende wortels.

Post by WiPe »

Sleuf blazen, bij voorkeur met de airspade. Als je merkt dat de wortels in de fundering gaan, zou je een wortelremmer genre bamboeremmer of een ander wortelscherm voor de muur kunnen plaatsen.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
pjderyck
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 03 Apr 2017, 13:43

Re: Cedrus libani en opdrukkende wortels.

Post by pjderyck »

Geert 7: Er is geen kruipruimte... Enkel fundering. Het gaat om een oude hoeve.
WiPe: Kan je die airspade ergens huren? Want ik heb er zelf geen... Of zijn er andere technieken buiten zelf handmatig graven?

Bedankt!

PJ
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Cedrus libani en opdrukkende wortels.

Post by geert7 »

Grondzuiger, niet goedkoop per uur, ongeveer 200 euro, maar werk is wel heel snel klaar, 12 kuub in een uur is haalbaar.

foto's en uitleg over grondzuiger
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Cedrus libani en opdrukkende wortels.

Post by WiPe »

Voor de airspade kun je best contact opnemen met Bruno Lambrechts van boomverzorgingbruno.be Airspde kan ook in combinatie met de grondzuiger gebruikt worden.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
pjderyck
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 03 Apr 2017, 13:43

Re: Cedrus libani en opdrukkende wortels.

Post by pjderyck »

Ik heb contact met LTC verhuur - grondwerken die een zuigwagen ter beschikking hebben.
Nadat de aarde tussen de wortels uitgezogen is kan ik dezelfde aarde terug gebruiken om de proefsleuf op te vullen, maar nu vraag ik me af of ik niet van de gelegenheid zou gebruik maken om direct de sleuf op te vullen met nieuwe aarde - Bv: Terraviva bomengrond?
Of zijn er betere / andere alternatieven?
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Cedrus libani en opdrukkende wortels.

Post by geert7 »

Een belangrijke keuze is of de sleuf mogelijk door druk (parkerende auto!) te maken heeft, dan bomenzand of zelfs bomengranulaat gebruiken. Dat is een mix welke minder makkelijk verdicht zodat boomwortels niet beschadigen door mechanische inwerking. Bovendien kan dan gasuitwisseling plaats blijven vinden. Allemaal heel fijn voor de boom.

Geen belasting, geen verdichting en geenverharding? Stadsbomen vademecum 4: Cedrus libani stelt weinig eisen.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Cedrus libani en opdrukkende wortels.

Post by R Schra »

Wanneer je een sleuf maakt langs de gevel om wortelingroei te controleren en eventueel ingroei-beperkende materialen aan te brengen dan ga je natuurlijk de sleuf niet aanvullen met een groeimedium. Dan ram je die vol met stabilise op zijn Belgs of tenminste toch goed verdicht plaatzand.

De grondzuigers die ik ken hebben diverse airspades (luchtlanzen) op de vrachtwagen. Zelfde principe voor vrijblazen kabels en leidingen.
Ronald,

European nogwat
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Cedrus libani en opdrukkende wortels.

Post by WiPe »

Hear hear. Helemaal mijn idee. Waarom zou je in hemelsnaam de wortelgroei willen stimuleren tegen die muur?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
dick
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 17 Feb 2017, 17:54

Re: Cedrus libani en opdrukkende wortels.

Post by dick »

Heb je toevallig al verdere stappen gemaakt,of gaat het nog door?
Ben benieuwd naar het vervolg,en hoe je het nu hebt gedaan.
Post Reply