Bloedingsziekte in een rodebeuk

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
petermars
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 09 Jan 2013, 12:22

Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by petermars »

Ik ben benaderd door een klant met de vraag wat er met zijn beuk aan de hand is
Het betreft hier een rode beuk van 15 jaar oud die samen met een soortgenoot als blikvanger bij een herenhuis zijn aangeplant.
Op 30cm hoogte zijn er een 6tal plekjes op de stam waar de herkenbare bloedings verschijnselen naar buiten komen .
Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met de bloedingsverschijnselen op de beuk en is er nog iets aan te doen of is deze boom al afgeschreven
Want dan kunnen we hem beter nu vervangen zodat het verschil met zijn mede beuk nog intehalen is.

Ben benieuwd Peter.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by geert7 »

Over bloedingen is niet heel veel info te vinden.

GJ Keizer heeft er in het boek MTA een pagina over, p. 89.

Bij beuken kunnen bloedingen komen door:
- honingzwam (Armillaria mellea)
- Phytophthora ramorum
- korsthoutskoolzwam, Kretzschmaria deusta, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Korsthoutskoolzwam
daar ook afbeelding van lekpits

Lijkt me een zaagwerkje...
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by R Schra »

Ik heb een rode beuk van 100+ jaar met bloeding en hartrot. Daar gaat de velzaag nog niet in maar wordt in fases de kroon ingenomen naar gelang het beeld en (picus)gemeten aftakelingsproces in de stam. Bloeding is vermoedelijk honingzwam. Wij hebben afgelopen jaar na de snoei (en mulchlaag met de vrijkomende snippers) de kroonprojectie geïnjecteerd en aangegoten met een plantversterkende schimmelcultuur als tegenhanger van de honingzwam. Het opvolgende groeiseizoen bleek de bloeding vele malen erger (meer dan 5x toename bloeding) maar het boombeeld ook veel beter. Mijn inziens (geen wetenschap) een geslaagde inoculatie van de wortels met de concurrerende schimmelcultuur waardoor de honingzwam gedwongen wordt zich elders te manifesteren adhv de bloedingen. Nu afwachten of het versterken van de wortelzone (opnamecapaciteit) bijdraagt aan een gezonde balans tussen aantasting en aangroei.
Ronald,

European nogwat
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by WiPe »

Phytophtora ramorum is in NL nog niet vastgesteld op beuk (staat ook in het MTA boek van GJ Keizer)

Dus meest waarschijnlijk honingzwam of korsthoutskoolzwam.


Ronald, wat is dat voor schimmelcultuur????
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by R Schra »

Wim,

vooralsnog een geheim van de smid. Het is zeker geen zakje Mycorrhiza cultuur. Ik dacht dat het product onder de 'biociden' valt en de officiële toelating niet bedoeld is voor dit gebruik. :roll: Het verwerken had ook nog eens behoorlijk wat voeten in de aarde ivm 'toxiciteit en allergische reacties' bij verhoogde concentraties van de sporen.

De werking is positief bij een bepaalde waardplant. Maar of dit ook zo werkt bij bomen?
Ronald,

European nogwat
petermars
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 09 Jan 2013, 12:22

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by petermars »

Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik de boom toch weg ga halen want als het de honingzwam is gaan we de strijd toch verliezen.
En als we nu een Nieuweboom planten in een leuke maat is het verschil tussen de twee bomen niet al te groot.
En dat is wat de klant ook heel graag wil.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by geert7 »

Als je hem gaat verwijderen, is er nog wat van te leren? Heb je bij kap mogelijkheden om plakken te zagen of onder de bast te kijken hoe ver boom aangetast is?
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
petermars
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 09 Jan 2013, 12:22

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by petermars »

Dat moet geen enkel probleem zijn ik ga dan absoluut foto,s maken
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by WiPe »

Ik zou toch nog eerst wat afwachten. Eigenlijk heb je geen degelijk diagnose. En toch wil je al gaan kappen. Als er geen acuut risico is, kan dat gerust nog wat uitgesteld worden.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by geert7 »

Hoe zou je het verschil kunnen zien (welke aandoening)?

Keizer MTA p. 299:

"Voorkomen: Op coniferen als Chamaecyparis en Taxus, rododendrons en recent op beuk en Amerikaanse eik"

"Status: In Nederland tot nu toe beperkt tot coniferen (kwekerijen, rodondendrons en beuk of Amerikaanse eik. In Vlaanderen tot nu toe beperkt tot kwekerijen (Vibrunum).

Bij het subje aantastingspatroon staat dat beuken na verloop van tijd sterven.

blijft dan het volgende klopen?

Bij beuken kunnen bloedingen komen door:
- honingzwam (Armillaria mellea)
- Phytophthora ramorum
- korsthoutskoolzwam, Kretzschmaria deusta, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Korsthoutskoolzwam
daar ook afbeelding van lekpits

en dus altijd einde want alledrie onomkeerbaar en dodelijk?
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by WiPe »

Het verschil is te zien door de schors te verwijderen.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by geert7 »

WiPe, heb je Phytophthora wel eens waargenomen? Zo ja heb je foto's beschikbaar waarbij het verschil zichtbaar is?

Of zou Phytophthora nog zo zeldzaam zijn dat het hast uit te sluiten is bij een diagnose?
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by R Schra »

Phytophtera ramonum zou nog voornamelijk een 'kwekerij' ziekte zijn. Ik denk dat ik wat kritischer moet zijn bij onze inkoop en goed op de symptomen letten. Ik heb 'bloedingen' reeds geconstateerd bij geleverde plataan, eik (amerikaanse en inlandse), els, esdoorn. Toch maar laten analyseren bij de nvwa? (ik ga ook eens bij ons gewaslab navragen, die onderzoeken veel in teelten en voor de voedselveiligheid)

Ik ga eens peuteren in de beuk. Ik moet even nagaan of die schimmelcultuur nu tegen de honingzwam of phytoptera was. Beide aantastingen kwamen namelijk naar voren op basis van de bloeding, met eigenlijk de doorslag naar de honingzwam ivm de kernrot vanwege zware snoeiwonden.
Ronald,

European nogwat
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by WiPe »

Ik vermoed dat dit Phytoptora is (op linde), naar ik vermoed een andere soort dan Phytophtora ramorum
Attachments
17-01-06 Kapellberg (10).JPG
17-01-06 Kapellberg (11).JPG
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by WiPe »

En dit is honingzwam onder de schors van een zilveresdoorn
Attachments
17-01-06 Kapellberg (3).JPG
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
petermars
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 09 Jan 2013, 12:22

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by petermars »

Hier bij 2 foto's van de aantasting
Attachments
IMG_5194.JPG
IMG_5195.JPG
Nol
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 53
Joined: 23 Oct 2014, 13:46

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by Nol »

En warmtebehandeling toepassen, misschien een mogelijkheid?
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by WiPe »

Schors voorzichtig verwijderen en kijken wat daaronder gebeurt.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
petermars
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 09 Jan 2013, 12:22

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by petermars »

Hier nog wat foto’s van de beuk onder de schors is het hout ook echt verkleurd op de plekken waar de bloeding te voorzchijn komt.
Er is ook heel goed het verschil tussen het aangetaste bruine en het nog gezonde rosé hout te zien.
De laatste 2 foto’s zijn van de 2e beuk die ook bloedings plekken heeft.
Heeft iemand nog een idee of wordt het gewoon
Kappen
Attachments
9B000E0E-5E50-4507-BB69-11EFAC379869.jpeg
A691BCF3-E4F0-4D77-95B0-6AFE4AF0A136.jpeg
6DA57F34-97A2-43D4-8DC3-6A8A0D1ED6CC.jpeg
44F58E08-514D-4C0F-B3CC-0188A9D87CA0.jpeg
3D48AECD-9C9C-49EB-A9D0-12B4D964C5C8.jpeg
781882F7-C2AA-4008-B07D-6DC15231D4B8.jpeg
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by R Schra »

Ik vind het nogal ver gaan kappen vanwege wat plekjes. Hoe is het totaal beeld van de bomen? Als er in grote lijn geen verdere visuele afwijkingen zijn, nu ze beide bloeien hoef je er ook geen een te kappen om de andere te kunnen compenseren met een nieuwe :?
Ronald,

European nogwat
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by R Schra »

ps, ik heb afgelopen 2 jaren ook een aantal bloedingen ingespoten met een azijnzuur behandeld. Matig succes. werkt het wel of niet :?:

In ieder geval bij mijn eigen kobus een bacteriele bloeding in een snoeiwond na ca. 8 jaar bloeding en telkens (deels) afsterven van de overwalling na 2 x inspuiten in 1 groeiseizoen nu na 2 jaar dichtgegroeid en bloedingvrij. Andere proefjes laten veel te speculeren over. Verandering van zuurgraad dat je op weg helpt?

Werkt in ieder geval wel goed tegen de mos op bomen, daar ben je ook een seizoenen van af. (teveel is nooit goed, alles wat er af druipt geef ook 'vlekken' op je onderbeplanting of gazon)

ik gebruik een product met 50% oplossing azijnzuur en wat andere stofjes in een 1:3 oplossing. (niet meer verkrijgbaar, was een schoonmaakmiddel (reach certificering)maar is uit de handel genomen ivm verwijzing naar algen, mos en onkruidbestrijding en dus een biocide....) Stinkt als de neten en wel wat langer ook.... Er zijn wat andere toegelaten producten op basis van azijnzuur maar enkel voor de particuliere markt. Die mag je als professional niet gebruiken of verwerken. Echter is de werkzame stofgehalte dan wel veel lager... ca. 6% (en de verdunning die ik gebruik komt op ruim 12%) Verder is het de vraag wat de overige geheime ingrediënten doen natuurlijk.....

In ieder geval geeft het geen nadelige gevolgen bij een selectief en gerichte toepassing op de bomen. Enkel de aangetaste houtige delen/bast te bevochtigen, het blad of jonge twijgen kan er niet tegen.

Wees je er trouwens van bewust dat je (als professional?) mogelijk een strafbaar feit pleegt wanneer je gewasbeschermingsmiddelen anders gebruikt dan de toelating voorschrijft, je hebt sowieso kans op een bestuurlijke boete. Ook het advies, aanprijzen of verkoop van (ongeregistreerde)middelen met het oog op andere toepassing/werking is verboden in de wet gewasbescheming en biociden artikel 72. (fipronil eitje?)
Ronald,

European nogwat
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by geert7 »

wikipedia: Detecting the presence of Phytophthora species requires laboratory confirmation.

En dan ook nog op kweek en onder de microscoop.

Ik heb het nog nooit nodig gehad om naar een lab te gaan voor een analyse omdat ik OF houtrot aan kon tonen (gevolg) OF aan een vruchtlichaam of rhizomofen aan kon tonen dat de infectie onomkeerbaar was en houtrot veroorzaakt.

Jij hebt een probleem wat misschien enkel onder labcondities te determineren valt. Lastig.

Het kan niet missen dat labs het uit kunnen zoeken voor je, maar waarschijnlijk is het onderzoek duurder dan een nieuwe boom.

Je zou de/een Mycologische Vereniging eens een mailtje kunnen sturen...
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by R Schra »

Onderzoek valt wel mee, als je de vraag maar goed stelt. Dus vooraf goed doorvragen op de mogelijkheden en de verwachtingen gelijk stemmen. Ik heb een universiteit benaderd ivm met onderzoek/aantonen glyfosaat/AMPA in wortels/takhout maar gezien de actualiteiten wilden ze daar hun vingers niet aan branden. Een gewaslab heeft dit vervolgens aangetoond maar de conclusie moet je zelf trekken. In Melle (B) zitten ook goede onderzoekers. Ik dacht €75 of €125 voor onderzoek op 1 aantasting. Ik heb daar ooit een paar keer meeldauw laten aantonen om toelating te krijgen voor chemische bestrijding in openbaar groen. Uitval van de jonge inboetplichtige bomen zou (ons) vele malen meer kosten dan onderzoekje en de gerichte bestrijding. Vlakbij hebben we hier PC sierteelt, een proefcentrum. Veel kennis beschikbaar en goede meldingen actuele schadebeelden in (sier)gewassen.
Ronald,

European nogwat
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by geert7 »

Niet duur dat onderzoek, valt me mee.

iets anders...

"Er is nu onomstotelijk bewijs dat Phytophthora, ondanks zijn schimmelachtig uiterlijk, niet tot het schimmelrijk behoort maar groene voorouders heeft die over fotosynthetiserende organellen beschikten."
Phytophthora-genomics: nieuwe mogelijkheden en uitdagingen

Gaat wel over Phytophthora infestans, maar als het om dezelfde familie gaat dan geldt die convergente evolutie ook voor de soorten in bomen.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Bloedingsziekte in een rodebeuk

Post by WiPe »

Als ik het goed heb, heeft Bruno Lambrechts een tijdje terug een testsetje voor Phytophtora aangekocht. Dat was niet alleen vrij goedkoop, hij heeft er waarschijnlijk ook nog een paar over. Misschien kun je hem best eens contacteren?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Post Reply