Benodigde kracht voor ingroeien

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
SanderSchotten
Nieuw
Nieuw
Posts: 7
Joined: 04 Nov 2016, 12:32
Contact:

Benodigde kracht voor ingroeien

Post by SanderSchotten »

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of iemand weet bij welke kracht een voorwerp ingroeid in een tak of stam.
Als ik bijvoorbeeld een elastiekje om een tak zou doen, drukt de tak het elastiek dan open of zal deze direct ingroeien.

Eigenlijk komt het er op neer hoeveel kracht een boom kan leveren tijdens zijn dikte groei voor dat hij beslist; 'ach, ik groei er wel gewoon omheen' :wink:
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: Benodigde kracht voor ingroeien

Post by Freerk »

Ik denk dat dit een beetje soortafhankelijk is. Bijvoorbeeld bij een beuk (zeer dunne bast) zal het eerder ingroeien dan bij een inlandse eik. Doordat de bast van deze eik dik is zal het een obstakel eerder wegduwen, terwijl het bij een beuk bijna direct op het cambium zit, wat hierdoor eerder de cellen er omheen zal produceren. Op de oude houtwallen rondom weilanden zie je nog weleens dat de prikkeldraad tegen de bomen aanzit. Als dit niet vastgespijkerd zit zal een eik dit bijna niet overgroeien.
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Benodigde kracht voor ingroeien

Post by geert7 »

Is eerder over gepost op dit forum, al is de vraag niet zo helder gesteld als jij dat doet.

viewtopic.php?f=12&t=5403&p=47609&hilit=dakgoot#p47595

In bovenstaande link heb ik een heel vitale boom moeten afbreken omdat hij de dakgoot van een pand kapot duwde. Echter... de dakgoot was van kunststof en de boom groeide er al omheen. Dus de kracht hoeft beslist niet groot te zijn, anders zou de dakgoot wel meer vervormd zijn.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
SanderSchotten
Nieuw
Nieuw
Posts: 7
Joined: 04 Nov 2016, 12:32
Contact:

Re: Benodigde kracht voor ingroeien

Post by SanderSchotten »

Dank voor jullie antwoorden.
Ik stel deze vraag omdat ik door een vriend van mij gevraagd ben om mee te denken over een duurzame boomhut constructie die in productie genomen kan worden.
Om de boomhut bijvoorbeeld zo op te hangen dat hij elke 1 a 2 jaar in hoogte verplaatst kan worden zat ik te denken om een band hoog in de boom aan te brengen waaraan de gehele constructie opgehezen kan worden.
Hier een stuk elastiek in zodat de band altijd strak om de boom zit als hij niet belast wordt, maar niet ingroeid. Bij belasting rekt het elastiek volledig uit en komt de kracht op de band te staan.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Benodigde kracht voor ingroeien

Post by geert7 »

Pas op met kunststof: dit is lastig omdat UV het zal verzwakken. Lijnen in de boomverzorging voor permanent gebruik zijn te vinden in kroonankers. Deze zijn voor kunststofbegrippen zeer goed bestendig tegen UV en veroudering. Maar om die voor een constructie te gebruiken waar veiligheid van personen van afhangt... lastig.

collectie gewurgde bomen:

https://www.boom7.nl/boomverzorging/blo ... bomen.html
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Benodigde kracht voor ingroeien

Post by Viridis Mundis »

Hallo Sander,

Ik begrijp je vraag niet helemaal maar ga toch proberen een antwoord te geven vanuit mijn ervaring als voormalig buitensport ondernemer en bouwer van hoogteparcoursen.

Ik zou een gat boren door de boom d20 mm en hierdoor een draadeind M20 doen. Aan beide zijden een chassisplaat en een borgmoer. Eén zijde laat je langer zodat je daar allerlei schroefbare onderdelen (schroefogen, moeren of bv platen) op kan maken.
Er zijn overigens speciale ankers voor dit soort doeleinden. Een buis met hierin staf met op de uiteinden een draadeind zodat hij enige schuif kan hebben. De dynamische bevestiging geeft de bomen de mogelijkheid om te bewegen tijdens windbelasting wat theoretisch, breuk verminderd.
De bevestiging zal na verloop van tijd ingroeien. De boom heeft hier geen last van. (relatief) Doordat de ankers meestal gegalvaniseerd zijn hebben deze ook een lange levensduur.
Een stalen band, kunstofband of iets dergelijks groeit uiteindelijk in maar heeft invloed om de levens bestendigheid en constructieve veiligheid.
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
Post Reply