houthakker/zager

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
User avatar
Jur
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 21 Sep 2009, 13:48
Location: Diepenveen (Gem. Deventer)
Contact:

houthakker/zager

Post by Jur »

Mede houthakkers :P

Omdat we al jaren een houtkachel hebben en per winter een aantal kuub er doorheen stoken hebben we hout nodig, duh... :lol:

Nu heb ik via MP een 2e hands Stihl MS290 40cm gekocht, een goede koop en heb er 7m3 a 8m3 mee gezaagd. 't hout was geleverd/gekocht via een kennis/vriend. Later hem geholpen met het vellen van een Berk en dit was ook een kuub. Nadat ik bijna die 7 a 8m3 had gezaagd was de olie-pomp defect, de kennis (boomverzorger) is had eral een keer nagekeken en was gemaakt. Later bleek de olie-pomp dus helemaal kapoet te zijn.

Nu ben ik in de omg. opzoek naar zaag/klim klussen en losse bomen, stommen enz, alles wat fikt en de kachel in mag. :twisted: Dus geen naaldhout etc!

Verder doe ik 't veilig, een helm, class 2 broek van sip, laarzen (later over op schoenen, mocht iemand laarzen mt10 zoeken.... PM..)

Hoop dat het forum een actief blijft want er staan leuke en ook nuttige dingen op :!:
Last edited by Jur on 28 Sep 2009, 16:11, edited 1 time in total.
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: Beun 'houthakker'

Post by Phille »

Leuk te horen dat je al onze geliefde bomen op een veilige manier platlegt. :x
Misschien moet je toch maar op Ebay of dergelijke sites op zoek gaan naar brandhout ikzelf krijg er kippevel van als iemand zich op deze manier voorstelt.
Maar toch welkom hoor(TENZIJ je echt ALLES platlegt dat ook maar brand) misschien moet je jezelf toch eens anders voorstellen dan als houthakker.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Beun 'houthakker'

Post by Steven »

ik denk dat dit een erg grappig topic gaat worden :twisted:
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Beun 'houthakker'

Post by treespotter »

Jur wrote:de kennis (boomverzorger) is had eral een keer nagekeken en was gemaakt. Later bleek de olie-pomp dus helemaal kapoet te zijn.
Heeft die collega/kennis/vriend toevallig ook een nieuw aandrijftandwiel geplaatst?
Op mijn 026 heeft even een verkeerde koppeling/tandwiel gezeten (van een 024). Deze heeft geen uitsparing waardoor de pomp niet wordt aangedreven. Is de pomp echt kapot of zou er ook bij sprake kunnen zijn van een verkeerde koppelingstrommel.
alles wat fikt en de kachel in mag. :twisted: Dus geen naaldhout etc!
???? Jij hebt het toch over een KACHEL. Of heb je het over zo'n Hornbach/Gamma apparaat. Een goede kachel die goed op je huis is afgestemd (dus klein genoeg voor een volledige verbranding) kan alles aan. Naaldhout kan knetteren waardoor het niet zo handig is om in de open haard te gebruiken, maar voor de andere kachels (met een goede volledige verbranding) is het prima te gebruiken.
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Beun 'houthakker'

Post by dennis »

Ben blij dat je het veilig doet :lol: :lol: :lol: :lol: zouden we allemaal moeten doen :lol: :lol: :lol:he jongens HOUTHAKKERS :!: :?:
ik klim liever ... dan werken
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: Beun 'houthakker'

Post by Phille »

Alhoewel ik wel mijn twijfels heb of een sip 2 voldoende bescherming biedt bij een afschampende bijl want dat is toch het wapen van de houthakker dacht ik.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :wink:
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Beun 'houthakker'

Post by KIMME »

Ik zou zeggen" Omhakken die handel , jur"... maar niet op dit forum...
Doet me denken aan die knul in hier niet ver vandaan die grotekettingzaag@hotmail.com als e-mailadres had en zichzelf op de markt gooide als boomverzorger... Het is nooit wat geworden, en daar zijn we allen erg blij om.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Beun 'houthakker'

Post by KIMME »

aan de andere kant denk ik dan weer dat je door hier rond te hangen binnenkort wel eens "het licht" zou kunnen zien... ???
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 27 Mar 2008, 00:17
Location: herselt

Re: Beun 'houthakker'

Post by Phille »

Als ie genoeg bomen in het bos omhakt dan zal hij het licht wel zien.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Beun 'houthakker'

Post by treespotter »

Jongens loop nou niet te klagen. Jur is nieuw op het forum, hij heeft nog geen vragen gesteld over het snoeien van bomen en biedt zich aan voor zaagwerk. Wat wil je nog meer. :lol:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Beun 'houthakker'

Post by -WOUTER- »

treespotter wrote:Wat wil je nog meer.
kachelhout, dat had ie toch al aangegeven ... :wink:

Jur, welkom en zaag lekker verder....oh nee, je zaag deed 't niet meer.

Maar niet alles omzagen he, dan beroof je ons van onze boterhammetjes. :wink:
En kunnen we dadelijk zelf ons eigen kacheltje niet meer aan de gang houden.

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
Jur
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 21 Sep 2009, 13:48
Location: Diepenveen (Gem. Deventer)
Contact:

even voorstellen....

Post by Jur »

haha beun houthakker moet je misschien misschien niet zo opvatten maar een titel 'even voorstellen' is ook niet wat. Ik hak geen bomen maar ik kloof (delen)bomen :wink: En ik zaag bomen als ze op de grond liggen, klimmen laat ik doen door een prof.

Verder hebben wij thuis een dichte kachel, geen openhaard oid. Deze kachel is afgestemd op de ruimte en wij branden alleen hout dat geschikt is voor de kachel, gebruik wel pallethout als aanmaakhout. Geverfd hout en naaldhout etc stook ik buiten op in een vuurton/korf :mrgreen:
User avatar
Jur
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 21 Sep 2009, 13:48
Location: Diepenveen (Gem. Deventer)
Contact:

Re: even voorstellen....

Post by Jur »

Silversan wrote:Welkom hier op treeHUGS (niet treeKILLS, ff voor de duidelijkheid ;)), maarre, je spreekt jezelf een beetje tegen... Ach, je beseft in ieder geval al dat je PBM's moet gebruiken, dat is al heel wat tegenwoordig.

Hoop dat je veel kan bijleren hier, vooral over de waarde van een levende boom... :|
PBM's? huh, blond? :oops:

Ik leer vast wel bij maar ik leer 't meeste in de praktijk :D 't zagen/vellen van levende bomen doen we niet zonder vergunning :wink:
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

Re: Beun 'houthakker'

Post by Tamil »

Welkom Jur!


Wellicht is er iemand in de regio Deventer met een grote sloopklus van aagetaste bomen die een geveld moetten worden ivm de veiligheid oid!? er is dus iemand hier aanwezig die je graag komt helpen tegen een natura betaling van het afvoeren van het hout! Ik zou het wel weten!

"Persoonlijke beschermings middelen" :wink:
User avatar
Jur
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 21 Sep 2009, 13:48
Location: Diepenveen (Gem. Deventer)
Contact:

Re: Beun 'houthakker'

Post by Jur »

Tamil wrote:Welkom Jur!


Wellicht is er iemand in de regio Deventer met een grote sloopklus van aagetaste bomen die een geveld moetten worden ivm de veiligheid oid!? er is dus iemand hier aanwezig die je graag komt helpen tegen een natura betaling van het afvoeren van het hout! Ik zou het wel weten!

"Persoonlijke beschermings middelen" :wink:
Binnen kort misschien een snoeiklus van een aantal eiken, doe daar t grondwerk.
Hoop ook nog aan een aantal bomen te kunnen komen die genomineerd zijn om te vellen.


Zijn er nog leden uit de omg. Deventer hier :?:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Beun 'houthakker'

Post by treespotter »

Mmmm Demter. Das ten oostn van d'iessel. Woar de wiezen vandoan kom'n.
Nee helaas, daar werk ik in ieder geval bijna nooit. De laatste keer was denk ik 8 jaar geleden in Eefde (twee 35 meter douglassen verwijderd tussen twee huizen).
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: Beun 'houthakker'

Post by Freerk »

Heb een paar jaar terug nog voor de bomenploeg van de gemeente Deventer aan het werk geweest. Volgens mij is dit tegenwoordig een bedrijf los van de gemeente. Zaten wel een paar goede boomverzorgers bij.
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Beun 'houthakker'

Post by treespotter »

Wat denken jullie jongens. Zou Jur ook nog een ander plaatje kunnen gebruiken als avatar? :shock: Of zal hij ons bij elke post zo lief blijven toelachen :lol: Dat ik nou voor altijd en voor eeuwig aan die twee trouwe ogen vast zit :roll: daar kan IK ook niks aan doen :mrgreen:
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: Beun 'houthakker'

Post by Freerk »

Misschien deze?
Attachments
beun2.gif
beun2.gif (4 KiB) Viewed 10485 times
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
callum-aan
Treehugger
Treehugger
Posts: 311
Joined: 25 Nov 2008, 17:21
Location: Malden
Contact:

Re: even voorstellen....

Post by callum-aan »

Jur wrote: Ik leer vast wel bij maar ik leer 't meeste in de praktijk :D 't zagen/vellen van levende bomen doen we niet zonder vergunning :wink:
Beste Jur,

Ik leer ook in de praktijk en nog meer door met collega's op te trekken, boeken te lezen en door mijn ETW te halen. (European Tree Worker diploma).

Als een kapvergunning is verleend is dat voor mij nog geen vrijbrief om de boom ook daadwerkelijk te vermoorden. Soms is de boom eigenaar helemaal niet op de hoogte van eventuele andere opties als vermoorden. Bijvoorbeeld snoeien? Het kappen doe je in mijn ogen alleen als ander opties niet rieel zijn.
Ik heb het al een aantal keren meegemaakt dat de klant blij was dat de boom tegen verwachting toch kon blijven.
Klant blij, boom blij, boomverzorger blij.

Iemand vroeg mij een Wilg van 1 m doorsnee en volgens de eigenaar tegen de 100 jaar in een weiland om te halen. Een echte knoepert. De gemeente had de eigenaar 2 maal verzocht de boom weg te halen. De redenen waren onduidelijk. (waarschijnlijk buren met invloed !?) Daar de boom in een weiland staat en geen gevaar hoeft op te leveren (misschien wat snoeien?) heb ik voor de klant een brief geschreven waarmee ze naar de gemeente kunnen om de boom te behouden. Ik heb er niks voor gevraagd. Kappen en afvoer had misschien wel 2000 euro opgeleverd? (ik heb het niet eens uitgerekend)

Als je op zo'n manier naar bomen kijkt krijg je veel meer plezier van je werk. In ieder geval de meesten onder ons. (en als ik er dan nog naast zou zitten iig ikzelf.)

Gr Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 70
Joined: 18 Oct 2008, 19:07
Location: Wirdum

Re: houthakker/zager

Post by Jan-Sietze »

Hé, welkom! Conculega...
Zolang je maar niet in mijn gebied komt :D

PBM's zijn Persoonlijke Beschermings Middelen, niet geheel onbelangrijk...


Oja, deze boomvrienden doen soms een beetje bot,
maar als ze je beter leren kennen (en niet vertelt hoeveel bomen je werkelijk velt) zijn ze best wel aardig :wink:

Veel sucses bij het 'zelfvoorzienend zijn'
Groet,
JS
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: houthakker/zager

Post by treespotter »

Jan-Sietze wrote:Oja, deze boomvrienden doen soms een beetje bot,
maar als ze je beter leren kennen (en niet vertelt hoeveel bomen je werkelijk velt) zijn ze best wel aardig :wink:
Ach wat liefffffff :mrgreen:
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 70
Joined: 18 Oct 2008, 19:07
Location: Wirdum

Re: houthakker/zager

Post by Jan-Sietze »

Image
Post Reply