Bliksem inslag bij een inlandse eik

Hierin vind je alle onderwerpen en reacties van het oude weblog.
Post Reply
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Deze eik kwam ik tegen in het Amsterdamsebos bij Amstelveen, vond het er wel bizar uitzien dat er een hele lange reep uit het spinthout is geslagen. Ook was de gehele kroon in drieen gespleten.  Ik denk dat het zo’n 1.5 jaar geleden gebeurd is, het is een taai beestje en gewoon weer aan het overwallen.  Ik heb wel eens gehoord dat bliksem nooit bij een beuk inslaat, heeft iemand daar meer kennis van? Ik zou wel eens willen weten hoe dat zit?  
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Tamil @ 16-03-2006 18:53:49:Ik heb wel eens gehoord dat bliksem nooit bij een beuk inslaat, heeft iemand daar meer kennis van? Ik zou wel eens willen weten hoe dat zit?
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Judith @ 08-04-2006 15:51:08:Waarom moet je onder een beuk schuilen bij bliksem?

Het volksgeloof zegt dat beuken veiliger zijn, omdat ze minder last hebben van blikseminslag dan bijvoorbeeld eiken. In werkelijkheid blijken beuken evenveel getroffen te worden als welke andere boom dan ook, alleen zien mensen dat niet aan de buitenkant. Bij bliksem schuilen onder een beuk is dan ook niet aan te raden.





Weer

Een beuk die getroffen wordt door de bliksem heeft minder zichtbare schade dan bij een eik het geval is. Door de ruwe bast kan de bliksem bij een eik niet afgevoerd worden via een natuurlijke bliksemafleider: een straaltje water langs de stam. De bliksem slaat in de boom. Dan verdampt het water in de stam en ontploft deze. Beuken hebben net als berken gladde stammen. De bliksem wordt zo naar de aarde afgevoerd. Uiterlijke schade is er dan vaak niet. Daaruit is ten onrechte het idee ontstaan dat beuken veilige schutplaatsen zouden zijn bij bliksem. Men zocht ook naar een verklaring. Mensen dachten dat het kruis, waaraan Jezus stierf, van beukenhout gemaakt was. Daardoor zouden deze bomen minder vaak getroffen worden.





Meer informatie:



G. Buist, `Spreekwoord waar woord?', in: Traditie, tijdschrift over tradities en trends, jaargang 1, nr. 1 (1995)

Post Reply