Goed nieuws

Hierin vind je alle onderwerpen en reacties van het oude weblog.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

[UPDATE]
PDF van de uitspraak in de 'lees verder' (met dank aan Peter)AMSTERDAM - De 'Anne Frankboom' blijft nog even overeind. Dat heeft de
bestuursrechter van de rechtbank in Amsterdam dinsdag besloten in een
kort geding.
afbeelding vergroten De kastanjeboom die door Anne Frank werd
beschreven. FOTO UNITED PHOTOS/MARCO DE SWART
De Bomenstichting en een aantal buurtbewoners hadden de zaak
aangespannen in een laatste poging de beroemde kastanjeboom, waar Anne
Frank vanuit het Achterhuis op uitkeek, te redden. De kap stond gepland
voor woensdag omdat de 27 ton zware boom zo ziek is dat er volgens de
eigenaar en het stadsdeel Centrum een grote kans bestaat dat hij omvalt. Rechter J. Bade schorst de kapvergunning tot twee weken nadat het stadsdeel over de bezwaren van de Bomenstichting en de buurtbewoners heeft beslist. Hij acht het niet aannemelijk dat sprake is van een zodanig acuut gevaar dat er geen gelegenheid meer bestaat om noodmaatregelen te treffen.
De rechter zei er vanuit te gaan dat het mogelijk moet zijn dat de betrokken partijen overeenstemming bereiken over dergelijke maatregelen, zodat onderzoek kan plaatsvinden naar alternatieven om de kastanje te redden. Dat laatste is een wens van de tegenstanders van de kap van de boom.De uitspraak:
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

alexander @ 20-11-2007 20:28:34:2-0 voor de Bomenstichting!!!

Yahoo,,
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

JW @ 20-11-2007 21:42:14:Zie het vooral maar als een wedstrijd!.. Ons vak (het imago van de boomverzorger) zal door deze affaire vast wel opgepoetst worden. Wat een emotie allemaal. We zouden er beter aan doen ons als boomverzorgers druk te maken over de dingen die er binnen ons vakgebied echt toe doen!
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Eddie B @ 20-11-2007 21:48:03:Ik proef frustratie (H)
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

JW @ 20-11-2007 22:42:15:Natuurlijk, het frustreerd mij altijd wanneer gerenomeerde en gerespecteerde vakgenoten lijnrecht tegenover elkaar staan in de media. Dat is jammer, want we hebben elkaar juist zo hard nodig om ons vak een een niveau omhoog te krijgen. Inhoudelijk kan ik trouwens over de bewuste boom niet oordelen en dat doe ik dus ook absoluut niet. Wel vreemd dat de één zegt dat de boom levensgevaarlijk is en de ander beweerd dat de boom nog wel 30 tot 100 jaar kan blijven staan! Toch?

User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Nelis @ 21-11-2007 10:15:31:Ik ben het volkomen met JW eens, en de bomenstichting,......zoeken volgend jaar maar naar een andere donateur
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Alexander @ 21-11-2007 17:49:15:Ja, maar wat nou als de bomenstichting gelijk heeft?? of gedeeltelijk?? Het is natuurlijk niet geloofwaardig dat een bedrijf het onderzoek EN de uitvoering verricht.

Er zijn verschillende onderzoek methodes verricht en daar zijn verschillende uitkomsten uitgekomen. Dus mijn mening is dan eerst goed naar de optie's te kijken voordat je de zaag er in zet.

Oja, we zitten hier trouwens bij home of de boomknuffelaar, en niet bij www.zaag voor een knaak.nl
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

SilverSan @ 21-11-2007 23:55:49:Ik ben allang blij dat er eindelijk eens stilgestaan wordt bij het "zomaar" kappen van een boom. Ik wou dat er vaker zo'n discussie voor is, vooral als het gezonde bomen betreft. Ook negatieve aandacht is aandacht.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Peter @ 22-11-2007 16:15:39:Precies.

En dan gaan we zeker eens een boompje zetten over de betrouwbaarheid van PICUS-metingen. En over de betrouwbaarheid van de fractometer. En die van de trekproef! :))



Maar tot dusver ben ik zeer te spreken over de actie van de Bomenstichting en die van de rechter.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Roel @ 22-11-2007 19:11:21:over die trekproef en picus metingen gesproken hier is een link met een mooi stukje verslag.



http://player.omroep.nl/?aflID=5914236
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

nelis @ 22-11-2007 22:11:28:Nou goed dan,...boompje blijft staan, rechter heeft gesproken.......ik blijf met een naar gevoel in mijn maag. Natuurlijk gun ik een boom (en de mensen er om heen) een goede oude dag en ben voor bomen in alle soorten en maten en zeker deze ,... maar dit circus,.......gaat mij echt te ver. Of er nou trekproeven, picus, corsetten of stellages aan te pas moeten komen,..jongens,jongens,.....het lijkt wel weer 20 jaar geleden!!!hebben we niks geleerd?
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Alexander @ 22-11-2007 22:45:59:Ik vindt al die aandacht wel prima,, wanneer heeft de boomverzorging afgelopen 20 jaar zo in het nieuws gestaan?? Vergeleken met bv. England hebben wij geen bijzondere bomen in Nederland, toch knap dat we dan zo op het wereldnieuws komen.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Eddie B @ 22-11-2007 22:50:58:He sjaak banaan, Ben toch ontzettend blij dat jij de Anne Frank boom niet hebt gesnoeid !



foto maken en boom kappen

gelukkig hebben we de foto's nog , dat kan nie overal he



tjopie



(H) (H) (H)
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

jeroen @ 22-11-2007 22:55:52:Ben het helemaal met je eens Wolter!

Mischien is de kans klein dat er wat gebeurd maar als er wat gebeurd dan zijn die

gasten die nou zeggen dat die boom moet blijven staan echt niet in huis.



Daar komt ook nog bij. Dat het bedrijf die de boom controleert, door heel NL zit. Die

gaan echt niet hun naam op het spel zetten door zomaar te zeggen die boom is slecht.



En vergis je niet in mij want ik vind het dood zonder van die boom maar iemand ooit gedacht om een nieuwe boom weer te planten?? Het is dan wel niet de echte Anne Frank boom maar volgens mij blijft het symbool het zelfde. ookal duurt het een tijdje voordat de boom zo groot is.



Hoop dat er gauw een aantal mensen verstandig worden



Groeten
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Wolter @ 22-11-2007 23:15:10:Eindelijk discussie over 'het ZOMAAR vellen van een boom', Silversan???



Ik heb een ontzettend slecht gevoel gekregen bij de hele situatie.



Ik geloof dat je bij deze boom helemaal niet kan spreken 'zomaar vellen'.

Natuurlijk is het een oude boom, en natuurlijk heeft de boom een (in mijn ogen ontzettend opgeklopte) meerwaarde. En Natuurlijk zie ik de Pius Geluidstomogrammen telkens anders ingetekend. Maar wees eens heeeeeel eerlijk.

Al die bovengenoemde 'normen en waarden' mogen helemaal niet meetellen in een objectief advies.



1. Een boom is goed. Niets doen.

2. Er mankeert iets aan de boom. Actie ondernemen.

3. Er mankeert heel veel aan de boom. Actie ondernemen als de politieke wil er is (i.v.m. onevenredige kosten.

4. De boom is op dit moment kantje boord veilig, maar heeft dusdanig veel gebreken dat je er in de nabije toekomst zeker van bent dat de zaak afloopt (zoals de bewuste kastanje). Vellen, zonder discussie.



Denk eens aan de gevolgen die dit hele circus teweeg brengt.





Even een praktijkvoorbeeld.

Wij zijn in een gemeente aan het snoeien. Alle bomen worden 'meegenomen'.

In de rij staat een berk met weerschijnzwam. Op diverse plaatsen over een aantal meters op de stam komen de zwarte proppen uit de boom. Wat doe ik dan als 'mijzelf respecterende boomverzorger'?

A. de boom snoeien en net doen of er niets aan de hand is. Hadden 'ze' bij de VTA maar beter moeten opletten.

B. de boom snoeien en de gemeentelijke boombeheerder vertellen dat er één bij staat die ziek is.

C. Melden dat de boom slecht is en dat er een velvergunning moet worden aangevraagd.

D. Een foto van maken, de boombeheerder bellen dat hij om gaat en de boom vellen.



Pardon my language but "fuck the bureaucratic Bullshit". Ik ga voor optie D.



Dit heeft niets te maken met het ergens tegen aan willen schoppen, maar wij moeten uiteindelijk wel aan al die extra ONZIN meebetalen.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

SilverSan @ 22-11-2007 23:16:35:Er wordt veel te snel zomaar een boom geveld. Vooral ook gezonde bomen, last van ruisende bladeren of vervelend dat je iedere herfst je platje moet vegen.



Uiteraard, veiligheid staat voorop. Maar eindelijk wordt er eens stilgestaan bij het positieve effect dat een boom ook kan hebben, in plaats van de overlast die hij veroorzaakt. Hier hoor ik tenminste niemand zeuren over gevallen bladeren en kastanjes die op je kop vallen (je verkoopt ze gewoon voor weet ik het hoeveel). Deze boom is ziek en zal uiteindelijk dood gaan, sneller dan dat hij oud had kunnen worden. Blijkbaar zijn er maatregelen die deze boom nog even kunnen laten staan. Zeg maar net zoiets als het bestralen van kankerpatienten die dan in plaats van drie maanden nog drie jaar kunnen leven. Ik vind niet dat je een boom op exact dezelfde plek kan terugplanten. Ook al is het een kloon of zaailing, het is niet meer DIE boom. Dus op een andere plek, dicht in de buurt. En dan het liefste nu planten en zo lang mogelijk de originele laten staan, zodat de nazaat typisch de vorm krijgt dat je ziet dat er een andere boom eerst heeft gestaan, van mijn part gaat ie scheef groeien, mits veilig uiteraard. Een herinnering is hoe je hem zelf laat leven.



Dus ik ben blij met het circus, het heeft in ieder geval aangezet tot nadenken. En verder? Lekker flink snoeien, nieuwe ernaast zetten en het zo lang mogelijk uithouden binnen de normen van fatsoen en veiligheid.



SilverSan
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Zjoske @ 23-11-2007 19:15:40:Ik geloof niet dat iemand beweerd dat het goed gaat met de Anne Frank boom. Het gaat er ook niet helemaal om welke test wat zegt. Er is niet gekeken naar eventuele andere opties dan tot aan de grond weghalen. Dat geld niet alleen voor deze boom maar voor vele.



Als je een dokter niet vertouwd neem je een second opinion en dat is heel normaal waarom bij bomen dan niet! Er lopen genoeg menselijke medische wonderen rond heel misschien lukt dat ook met bomen maar in dit kapgrage landje zullen we dat nooit weten.

Twee weten meer dan een. Alleen de media maakt er een strijd van en daar doen wij lekker aan mee.

Ik sluit me voor de rest aan bij de mening van super silversan.

En stel voor om eens een bomenreis naar engeland te ondernemen om te kunnen zien wat bomen allemaal kunnen overleven.



Enne Wolter kap jij maar lekker zelfstandig gemeente boompjes zonder vergunning. Vergunningen zijn toch maar onzin. En als later op de foto blijkt dat de boom toch niet zo ziek was, he dan heb je de foto nog. En wat zullen de gevolgen zijn? Dat de kastanje er nog 15 jaar staat?(in een frame) of dat dat toch niet te realiseren is en de boom toch wordt weggezaagd.ik zie het probleem daarin niet. En naar mijn mening kun je met de opbrengst van de kastanjes best dat hele plan financieren. Want alles moet wel behouden blijven maar niet als het geld kost.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Wolter @ 24-11-2007 22:40:52:O ja, laten wij er een mooi frame omheen zetten van pak hem beet 100.000,00 euro, net als een mooie beuk in (ik weet het niet helemaal zeker meer) Frankrijk. Laat mij raden, over een paar jaar is deze boom dan ook dood en dan wordt er weer schande van gesproken dat er zo BELACHELIJK veel geld aan is uitgegeven. Nee ik denk dat ik wel een goede tussenweg weet. Kroon verkleinen en maar kijken waar het schip strandt. Gelukkig heeft een bijzondere en behoudenswaardige boom als deze geen bladvolume nodig om gezond te blijven maar alleen maar media-aandacht.



Nee joepie, lees die passage uit het dagboek nog eens aan mij voor als ik tegen die dikke kapstok aan sta te kijken.



O ja, Zjoske. Waarom zou ik het in mijn hoofd halen om bomen weg te zagen waarvan later blijkt dat er misschien niets aan de hand was. Ik geloof dat jij mijn bovengenoemde voorbeeld niet helemaal goed gelezen hebt. Ik had toch op zijn minst van jou wel verwacht dat jij beter weet dan dat ik klakkeloos bomen omzaag. (lol)
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Nelis @ 25-11-2007 11:42:22:gezien jullie en mijn reacties, gevoelens, emoties rond dergelijke gevallen. Is dit iets voor een themamiddag? Kunnen we lekker sparren en naderhand onder het genot van een pilsje o.i.d. weeralles bijleggen,.....en lering uit trekken voor de toekomst



Neemt niet weg dat ik het helemaal met Wolter eens ben........ :))
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

SiverSan @ 25-11-2007 13:17:59:Wat wel gebleken is, is dat deze boom maatschappelijk heel gevoelig ligt. Wat ik graag zou willen (en daar kan deze boom mooi als aanzet voor gebruikt worden) is een maatschappelijke discussie op gang brengen over het kappen van bomen. Vooral richting gemeenten (die voorlopig nog even vergunningen moeten verlenen) en daarnaast particulieren, "de burger". Maar ja, wie gaat dat doen? De bomenstichting is nu zo de helft van haar leden kwijt ;)



Persoonlijk vind ik dat er te licht en makkelijk gedacht wordt over het weghalen van een boom. En natuurlijk adviseer ik ook wel eens een boom weg te halen, VOORAL als hij ziek is. Of als de soortkeuze en plantplaats (weer eens) hopeloos gekozen is en het nooit wat kan worden met een boom. Ik denk dat iedere treehugger hier niet onder de doelgroep valt. Vooral mensen als Wolter, Zjoske en Eddie (en de andere Treehuggers dus) zullen niet ondoordacht (en alle andere opties nagegaan zijn) een boom weghalen. En zoals die berk, foto maken, belletje naar de beheerder en een kop koffie voor die controleur en dan vooral de zaag er in. En indien mogelijk gelijk de stobbenfrees eroverheen en een nieuwe neerzetten (wel geschikte soort dan aub). En juist, snoei die paardekastanje, geef m van mijn part een frame en laat de mensen vooral bewust worden dat een boom net als Anne Frank soms wordt behandeld. Laat zien dat er andere wegen zijn die naar Rome leiden. Deze boom kunnen we gebruiken om de discussie (buiten boomVERZORGers om) op gang te brengen. Maar de media is niet te leiden en wat zie je? Bomenmensen zijn geen mediamensen. Gelukkig maar. Maar we moeten dit wel kunnen gaan vertalen naar "de gewone burger" en de klanten gaan opvoeden. Laat ze die mooie wereld van de bomen zien en meemaken. Eens zien of er dan nog redenen voor kap overblijven die niet in de categorie onveilig vallen...



En een ton? Zullen we dat in de betuwelijn wegsmokkelen? Valt het ook niet op. In die paar miljoen extra die ook zo weggegooid worden... Hier ter hoogte van Gorinchem zijn 300(!) prachtige peppels ZONDER VERGUNNING plat gezaagd om een TIJDELIJKE weg te maken voor de toevoer van het aanlegmateriaal. Omdat dat goedkoper was dan de boer een vergoeding te geven voor het gebruik van zijn weiland voor twee jaar. Oke, er zijn weer nieuwe geplant en de bouw is twee maanden stilgelegd, maar geen 300 nieuwe en het duurt zeker 20 jaar voordat ze weer eens op gaan vallen. Dan is een ton voor een boom die wel voldoende opvalt en daardoor een paar jaren veilig kan blijven staan ineens een stuk mooier in verhouding.



Groetjes SilverSan
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Ivo @ 25-11-2007 14:11:16:Volgens mij is er maar 1 optie;De kastanje flink innemen(kandelaberen?? o jee!) en verder lekker z'n gang laten gaan,en de zwammen/paddestoelen lekker laten doen wat ze moeten doen;die boom langzaam opvreten.(kan wel 20 jaar duren of langer!) Dan kan de boom in de loop der tijd langzaam inelkaar storten zonder noemenswaardige schade aan te richten.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

nelis @ 25-11-2007 14:39:54:ik zeg toch niet dat ik van FCZaag ben. Ik wil op een goed doordachte manier met de bomen omgaan. Jammerlijk staan de bomen wel eens in een dichtbebouwde stedelijke omgeving die ongeloofelijk snel veranderd, waarvan ik vind dat alle partijen het mogelijke moeten doen om ze te bewaren voor degene die na ons komen. Maar op een gegeven moment houd het op,.......dan moet je helaas om welke reden dan ook ingrijpen,... uithuilen, goed nadenken en opnieuw beginnen en lering trekken voor de toekomst. Dit is volgens mij OOK treehuggen Silversan!!!
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Kastanje @ 25-11-2007 15:08:47:Of de boom nou te behouden is of niet, het maakt allemaal niets uit. De boom moet weg omdat de Anne Frank stichting wilt uitbreiden, en de boom staat daarvoor in de weg.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

SilverSan @ 25-11-2007 16:14:56:Nelis, ik zeg ook niet dat jij dat bent, je hoeft je echt niet aangesproken te voelen. Als je mijn verhaal goed had gelezen kan je jouw bouwargument plaatsen tussen "verkeerde plantplaats". Mensen groeien, steden groeien. Zet in zo'n geval een peppel neer die hard groeit en je hebt tenminste na een redelijk tijdsbestek weer een flinke boom. Zet tegelijkertijd op een plaats waar het kan ook een eik, of beuk of zoiets dergelijks die daar wel de komende 200 jaar (of langer) kan blijven staan en zorg met je bestemmingsplan en de hele mikmak dat die boom dan eindelijk eens kan blijven staan. En niet weer na 30 jaar bedenken dat je toch groter had willen bouwen daar en de hele riedel van voren af aan beginnen. Zo houden we geen boom over van ouder dan 30 jaar voor degene die na ons komen. Eindelijk eens vooruit denken is juist treehuggen, Nelis.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Jeroen @ 25-11-2007 17:02:34:Maar daar baal ik nou ook zo van.

We hebben een plan en dat plan blijft jaren staan. todat 1 of andere kl**t zich bedenkt van goh als we daar nu is dat en dit neer zetten. Geen tot weinig mensen die denken van heey daar staan die bomen die daar 30 jaar terug zijn gepland en elk jaar netjes zijn onderhouden door een boomverzorger. (kwanta kosta)

Kijk de maatschappij, de politiek en al verandert zo snel. als je denkt dat je een plan heb uitgewerkt en goed is gekeurd kan het volgend jaar wel weer anders zijn.

Ik ben in opleiding voor hovenier en wil straks door voor treeworker. Ik doe een beetje bij klussen maar zaag geen boom om zonder bedachte rade.

En waar komt men vaak op uit, een boom die daar niet hoort te staan. als die dan toch weg moet probeer ik altijd een andere boom die daar wel kan staan weer te planten.



Dan zijn er nog die architecten die klauwen met geld verdienen. Die kijken alleen na wat mooi is. ALs ik een tuin teken kijk ik naar welk boom past daar ook nog in de toekomst. Maar hoe maak je die gasten en de mensen dat in gods naam duidelijk. In mijn ogen niet en dus ben ik bang dat het altijd wel een probleem zal blijven.

Dan nog de anna frankboom voor veel mensen is het een groot iets en moet bewaard blijven. voor de jeugd is dat al weer heel anders. Die hebben meer zo iets van het is maar een boom. Ja kan het me goed indenken maar voor mij zit er toch ook iets aan die boom.

Maar het is net wat wolter zegt.

En ik denk ook nog, als je er voor ik weet niet hoeveel geld om heen gaat zetten had je ook ik weet niet hoeveel nieuwe bomen kunnen planten.

Maar ja zoals we in twente zeggen KWW. (kieken wat wordt)



Ps is deze discussie niet een keer iets voor 1 of ander tv progamma als je het dan toch onder de mensen wilt brengen.
Post Reply