Ascender ongeluk

Hierin vind je alle onderwerpen en reacties van het oude weblog.
Post Reply
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Tijdens het surfen kwam ik dit stukje tegen op het net, lijkt me wel de moeite waard om op de site te zetten. Gaat over iemand die een val heeft gemaakt omdat die zijn ascenders zonder back-up heeft gebruikt.Met vriendelijke groet,
Harrie  Verbeek
Bekijk PDF
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

wouter @ 17-07-2008 07:45:11:Gatverpielekes,



die gast heeft wel een enorme beschermengel bij zich gehad, of een busje vol.....

wat een worst case scenario...



ik heb zelf mijn ascender op beide kammen geblokkeerd met splitpen zodanig dat deze nooit open kan schieten, da's praktischer dan al die knopen erbij gaan leggen. Dan kun je beter meteen met prussik gaan footlocken.



Maar goed om te lezen en voor iedereen die met ascenders werkt een mooie waarschuwing, want dat plaatje vergeet je niet zomaar.



climb safe

groeten wouter
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

ThijS @ 17-07-2008 20:00:04:ooooh je moet er toch niet aan denken#! #! . maar waarom worden ze dan niet gemaakt met een beveiliging want wouter er bijv. opgemaakt heeft. die dubbele word volgens mij toch alleen gebruikt in de bomen en in de speleologie waar ze het zelfde probleem toch ook moeten hebben
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Wolter @ 17-07-2008 22:01:50:Nee Thijs, alle ascenders en dus ook de dubbele mogen gebruikt worden tijdens het rotsklimmen/bergbeklimmen/grotklimmen. Zie jij in de vorige regel boomverzorging staan? Ik niet.



Noem mij maar een eikel omdat ik er weer over begin...

Hoeveel 'accidents waiting to happen' boomverzorgers gebruiken nog steeds in hun dagelijkse praktijk een quiksnap aan hun fliplijn, zelf zeker wetend dat 'het' hun niet zal overkomen.

En hoeveel boomverzorgers zien absoluut het gevaar niet van het ascendergebruik in de boomverzorging. 'Nee ik zie het gevaar wel en ik weet wel wat er mis kan gaan, maar ik ben heeeel voorzichtig en ik heb er 'iets' op gevonden.

Dat iets is dan waarschijnlijk een gaatje waar een binertje of splitpennetje doorheen kan. Neem nou eens aan dat 'het' dan nog steeds mis kan gaan.

Hoeveel waarschuwingen heeft een mens nodig :$
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Kim @ 17-07-2008 23:29:13:Doorgaans wordt het footlocken op dubbele ascenders enkel gebruikt door boomverzorgers. Wat wouter doet is geen failsafe, omdat de cam alsnog open kan gaan en dag ga je evengoed tegen de snelheid van het licht in zuidelijke richting, ook al is dat touw erin gelockt. Een fail safe systeem om het touw erin te locken werkt enkel als je de twee touwen verbindt aan de grond. Dus hoe dan ook wordt de ascender geblokkeerd door de knoop die omhoog kan gaan door het doorschieten van het touw. Petzl heeft een tijdje geleden nog ascenders teruggeroepen omdat de tanden het touw niet meer raakten als je hem onder een bepaalde hoek belastte...hoewel het touw wel in de klem bleef, kon het toch doorlopen waardoor je naar benedn kon vallen, en iedereen weet dat je een ascender niet dynamisch mag belasten ivm met de sheath die kan doorscheuren tijdens het plots terug griperen van de tanden.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Kim @ 17-07-2008 23:34:45:Ik vind het trouwens enorm merkwaardig dat die pinnen er na een val van 17 meter niet verder door zijn gegaan. dat zegt wel iet over de sterkte van het materiaal van de treemotion denk ik. Toen ik dit zag dacht ik direct aan een ruggengraat met een 180 graden bocht erin.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

wouter @ 18-07-2008 06:43:42:Even reageren op Kim.



Mijn dubbele ascender van komet (enkelhands) heb ik voorzien van een klein gaatje direct achter de cams zodat wanneer mijn splitpen is vastgemaakt de cams onmogelijk open kunnen gaan !!

Wel is het zoals wolter ook al aangeeft enorm belangrijk nog steeds met respect en zorgvuldigheid met deze ascenders om te gaan.

Ik vind het in dichte kronen een zeer fijn stuk gereedschap en heb in de 7 jaar dat ik met mijn ascenders klim (dagelijks) geen enkel probleem gehad. Dat wil niet zeggen dat ik er blind op vertrouw.

Tot er een gelijkwaardig en veiliger systeem is blijf ik met mijn geprepareerde cenders doorwerken.



climb safe

grtn wouter
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Ivo @ 20-07-2008 14:52:16:Als je zo'n ascender gebruikt, doe er dan een prussik boven,je zal een wat langere prussik strop moeten maken, zodat er wat ruimte is om boven de ascender vast te maken, mocht het fout gaan,dan grijpt de knoop zich vanzelf vast.Veel weerstand geeft een '"losse"prussik niet,dus die duw je zonder moeite mee boven je ascender.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

ThijS @ 21-07-2008 17:34:22:dan kan je net zo goed gelijk met een prusik gaan klimmen
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Wolter @ 21-07-2008 21:35:03:Hé Ivo, jij spreekt in enkelvoud als jij het hebt over het aanleggen van een prussik boven de ascender. Ik denk dat het goed is dat jij het hele artikel even grondig doorleest.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

ivo @ 25-07-2008 09:51:35:sorry, te weinig geduld gehad om dat engels effe serieus te lezen.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

frankb @ 27-07-2008 22:34:22:in de nieuwe uitvoering van de kong ascender zit n gaatje om een binertje door te doen.

hierdoor kunnen de cams niet meer open. Niet dat ik dan de backup niet gebruik hoor maar t is een extra safety.
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Pietje @ 04-08-2008 16:35:39:Frank, ze kunnen niet meer HELEMAAL open, maar toch kan er rommel tussenkomen die de vrijwing tussen de nok en het huis zodanig verminderen dat je toch naar beneden kan zeilen. Natuurlijk niet zo hard als in het voorbeeld, maar toch.

Als er rommel in een schuifknoop komt, blijft deze meestal nog harder klemmen.

Een andere mogelijkheid is om je footlocklijn de ene kant op te borgen met een lus, en de andere kant met een lijnklem. Je kan de lijn dus niet losmaken van beneden.

Nog steeds niet 100% foolproof....
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Grasshopper @ 08-08-2008 19:55:44:hoeveel voordelen heeft het om met een accender te klimmen?

behalve dat het soepeler gaan?

waarom niet gewoon met een knoop?

User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

wouter @ 10-08-2008 16:50:07:het voordeel van footlocken met ascender is dat deze als je even stil gaat hangen meteen weer goed verder klimt en ook meteen grijpt als je weer stopt. Een schuifknoop heeft de eigenschap dat je als je stopt hem vaak eerst moet zetten om daadwerkelijk te pakken en als je weer verder wilt klimmen de knoop vaak erg klemt en je hem eigenlijk moet losstellen om weer fijn verder te footlocken.



Als je in een dichte kroon aan het klimmen bent tussen takken enzo door is een schuifknoop vaak lastig omdat je dan in een keer vol gas wilt boven geraken en niet halverwege om takken heen worstelen en daar heeft juist een ascender (mits goed gebruikt) zijn voordeel.



dus...



groeten wouter
User avatar
weblog
weblog
weblog
Posts: 1289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Post by weblog »

Grasshopper @ 14-08-2008 12:41:40:oke!

thanks wouter

groetjes,



steven
Post Reply