Walnoot valt heel langzaam om

Stichting Wereldboom verbindt groepen mensen met elkaar en met een wereldboom.
Post Reply
Michiel111
Nieuw
Nieuw
Posts: 1
Joined: 24 Jul 2017, 16:31

Walnoot valt heel langzaam om

Post by Michiel111 »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum. Wij wonen in Loenen en hebben een prachtige walnotenboom die heel langzaam richting ons huis aan het vallen is. Wij hebben het al laten stutten maar dit is niet afdoende - de boom helt (nu hij in het blad staat met noten) met de dag meer over. Heeft iemand suggesties hoe wij a. de boom kunnen (laten) rechten of b. zodanig kunnen (laten) stutten dat deze niet meer een gevaar voor ons huis vormt. De boom is te mooi en te productief om te laten weghalen. Boom is ik schat ongeveer 10-12 meter hoog en staat inmiddels op een hoek van bijna 30 graden. Suggesties welkom!
Attachments
IMG_7271.JPG
IMG_7271.JPG (183.66 KiB) Viewed 20330 times
IMG_7277.JPG
IMG_7277.JPG (201.33 KiB) Viewed 20330 times
IMG_7279.JPG
IMG_7279.JPG (192.65 KiB) Viewed 20330 times
IMG_7283.JPG
IMG_7283.JPG (193.9 KiB) Viewed 20330 times
Zwarte Den
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 01 Jan 2016, 17:07

Re: Walnoot valt heel langzaam om

Post by Zwarte Den »

Ik ben dan wel geen vakman, maar ik heb wel een advies.
Ik kan wel een veilige oplossing bedenken om hem weer recht te zetten. Daarna zal de boom nog heel lang goed gestut moeten worden. Zo goed dat een zomerstorm er geen vat op kan krijgen. Kost allemaal klauwen vol geld en geen garantie. Ook een lelijk gezicht. Deze boom is gewoon te gevaarlijk. Geen risico's nemen en door een vakman laten omzagen. Daarna een nieuwe notenboom plaatsen. En dan wel goed. Heb je over 10 jaar weer een mooie boom en de eerste noten.
Boseigenaar met Pinus nigra laricio bomen
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Walnoot valt heel langzaam om

Post by geert7 »

Als de boom geen gevaar oplevert als verzakking doorzet... laat vallen, de kluit of openingen aanaarden met teeltaarde, en regelmatig water geven.

Je boom is dan niet buiten gavaar, omdat de oorzaak van de verzwakking niet weg is. Misschien is de oorzaak houtrot, dat zal doorgaan. Maar ik heb vele bomen gezien welke na de val doorleefden.

Een constructie kan ook, maar de aanhechting van de constructie aan de boom is lastig. Misschien niet de bast ergens op laten rusten maar draadeinden gebruiken.

Nee heb je, ja kan je krijgen.

Voorbeeld gebroken (!) maar vitale boom:
vleugelnoot
vleugelnoot
obj_8668.jpg (235.94 KiB) Viewed 20297 times
= Pterocarya fraxinifolia

Hieronder een harpboom, omgevallen en daarna (minstens tientallen jaren later) vitaal, een eik in Mantingebos (niet te verwarren met Mantingerveld)
harpboom Matningerbos
harpboom Matningerbos
obj_4517.jpg (599.17 KiB) Viewed 20297 times
harpboom Matningerbos
harpboom Matningerbos
obj_4535.jpg (256.7 KiB) Viewed 20297 times
harpboom Matningerbos
harpboom Matningerbos
obj_4537.jpg (585.66 KiB) Viewed 20297 times
harpboom Matningerbos
harpboom Matningerbos
obj_4541.jpg (277.73 KiB) Viewed 20297 times
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Walnoot valt heel langzaam om

Post by WiPe »

Ik heb al vaker gezien dat een notenboom omvalt omdat hij twintig jaar eerder te diep geplant werd. Te diep planten is slecht, de boom slaat daardoor slecht aan, pof kan zelfs dood gaan. Notenbomen kunnen na verloop van tijd wel opnieuw wortels naar boven sturen, maar de stabiliteit laat dan vaak te wensen over. Je kan de boom langzaam laten gaan, zoals Geert schrijft.
Een andere optie is dat je gewicht weg haalt langs de kant waar hij naartoe valt, zodat de boom de kans krijgt om zich opnieuw te verankeren. Doordat die scheef gezakt is, zijn er al een aantal wortels afgescheurd. En door die scheefstand wordt de druk op die wortels ook nog eens groter. De kans dat hij ineens helemaal omvalt is dan ook erg groot.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Walnoot valt heel langzaam om

Post by enricovanwees »

Als het kan opspannen aan de tegenkant zoals aan de wilg. Kroon uitlichten zeker aan de hangende kant maar niet te grote takken want dan krijg je meer reactie hout. De kabels / touwen , moeten dan inderdaad heel lang blijven en een ondersteunende constructie kan dan alsnog nodig zijn. Per situatie is dit verschillend.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Walnoot valt heel langzaam om

Post by geert7 »

Als je de boom echt onder spanning overeind wilt houden dan zou ik niet lijnen eromheen aanbrengen...

https://www.boom7.nl/boomverzorging/gewurgde-bomen.html

maar draadogen erin schroeven, of draadeinden met schroefogen gebruiken. Boren in bomen lijkt vloeken in de kerk, maar het is alledaagse praktijk in de VS. Zeer zelden (onvindbaar weinig) geeft dat houtrot.

Gevaar is bij het wurgen dat de lijn gaat overwallen maar geen goede vereniging geeft aan andere kant van de strop. Zelfde voor ondersteuningen.

Elk seizoen loshalen is lastig - de lijn staat immers onder spanning - in tegenstelling tot een dynamisch kroonanker. Je zal bij loshalen de wortelw weer zo zwaar belasten dat ze misschien wel schade oplopen.

Heb jaren geleden een opgescheurde wilg voorzien van draadstangen. Dit was ook een boom: kappen... nee laten we experimenteren. Nee heb je, ja kan je krijgen. Helaas moest de boom toch weg, omdat door het inscheuren de boom was gaan rotten, niet door het boren.

Bij een wilg gaat dat rotten snel. Opletten bij boren in wilgen: de vezels gaan om de bijtels van de boor zitten. Als je met 16mm gaat boren kan je het beste een stuk ijzeren staaf aan een goedkope boor (laten) lassen. heb je voor paar euro een boor van een meter. Iedeaal om te experimenteren op opgescheurde bomen.

Zelfde bij schuurtakken - vastschroeven, door beweging zal zo'n tak heel lastig verenigen. Liever een wond van 16mm dan een snoeiwond van meer dan 10cm.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Walnoot valt heel langzaam om

Post by WiPe »

In principe heb je gelijk. Beter een schroef er in dan een snoeiwonde van 10 cm. Maar er is nergens gesproken over grote takken wegsnoeien. en je zou op een forum van boomverzorgers toch mogen verwachten dat die kennis aanwezig is; Als de topicstarter die kennis niet heeft, zou ik toch ten zeerste aanraden om er een boomverzorger bij te halen.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Post Reply