Hallo nieuwe collegae

Jezelf voorstellen - en jarig, kind, feest, diploma enz.
Post Reply
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Hallo nieuwe collegae

Post by Viridis Mundis »

Bijna vergeten mij voor te stellen.

Mijn naam is Pjerke en kom uit het hoge Noorden. Nee ik ben geen Fries ook al doet mijn naam dit vermoeden.

Ik ben al bijna 10 jaar actief met mijn outdoor bedrijf. Naast dit bedrijf heb ik altijd gewerkt voor werkgevers in de zorg. Een lekker veilige constructie. Echter heeft dit ook zijn nadelen.
Ik heb daarom afscheid genomen van deze situatie en ben na goed nadenken de boomklimmerij in gedoken. Eerst bij een boomverzorger in de buurt veel opgestoken maar wel in mijn achterhoofd om uiteindelijk zelfstandig klussen aan te nemen. In de tussentijd ben ik ook gestart met relevante opleidingen zoals: kleine velling en klimmen 1. Uiteraard ga ik door met 2 en .......

Intussen heb ik al verschillende klussen achter de rug met veel leermomenten.
- alleen werken is niet handig/verstandig
- inschatten van klus is lastig
- het is lastig om aansluiting te vinden bij de hoveniers in de omgeving
- waar laat je kleine hoeveelheden restmateriaal als je geen opslagruimte hebt

Er komen vast nog veel leermomenten aan maar daar kom ik wel ook doorheen.

Einddoel is klimwerk met speciale omstandigheden onder de boom uitvoeren met een grondman. En af en toe het banale velwerk.

Pjerke Pot
Viridis Mundis
Kollumerzwaag (Fr)
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Hallo nieuwe collegae

Post by geert7 »

Leuk dat je je voorstelt,
wat betekent je (originele) bedrijsnaam?
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Hallo nieuwe collegae

Post by WiPe »

In België is alleen werken wettelijk verboden op basis van een Europese richtlijn over het werken op hoogte. Dat zal in Nederland dus niet veel anders zijn. Bovendien moet de grondman ook nog eens opgeleid zijn om te kunnen ingrijpen in geval van nood (reddend klimmen dus). Ik zou je dus aanraden om iemand te zoeken waar je mee kan samenwerken. Kan je ook nog eens veel van leren.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Hallo nieuwe collegae

Post by Viridis Mundis »

Viridis Mundis-> groene wereld

Als je start probeer je wat uit. Maar ik ben er al achter dat alleen werken niet handig is. Dus ik heb al wat lijntjes lopen oa met een jonge hond die ook kan klimmen. Daarnaast nog een contact die ook groot materiaal heeft en ervaring met boerenkap.

Nu snel een paar opdrachten scoren.
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Hallo nieuwe collegae

Post by geert7 »

@WiPe,

Het zou mij niets verbazen dat je als eigen ondernemer elke regel mag overtreden,
omdat dingen als ARBO wet enkel van toepassing zijn op arbeidsomstandigheden.
Bij verenigingen is maar een deel van de ARBO-wet van toepassing.

Als er geen sprake is van een arbeidsrelatie of gezagsverhouding
zijn er maar heel weinig regels/wetten van toepassing.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Hallo nieuwe collegae

Post by Steven »

Een zzper moet zich gewoon netjes aan de wet en Arbo houden....
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Hallo nieuwe collegae

Post by Viridis Mundis »

ZZP'er maar ook in mijn geval als eenmansbedrijf is ARBO plichtig.

Er zijn niet zoveel starters die alles metteen voor elkaar hebben. In mijn geval inmiddels wel. Toch loop je altijd wel tegen grenzen aan. Is de grens een pols dikke tak? Of een dike stam waar je toch best wel moet presteren om hem plat te krijgen zonder schade aan gebouwen en ondergrond.
Daarnaast is het altijd keuzes maken, laat ik dit aan mij voorbij gaan en gaat er iemand anders mee aan de haal of pak ik hem aan.

In de tussen tijd veel ervaring op doen en certificaten sparen. (Ook al voegen ze niet meer toe dan een stukje papier)
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Hallo nieuwe collegae

Post by ludovanmil »

Viridis Mundis wrote:ZZP'er maar ook in mijn geval als eenmansbedrijf is ARBO plichtig.

Er zijn niet zoveel starters die alles metteen voor elkaar hebben. In mijn geval inmiddels wel. Toch loop je altijd wel tegen grenzen aan. Is de grens een pols dikke tak? Of een dike stam waar je toch best wel moet presteren om hem plat te krijgen zonder schade aan gebouwen en ondergrond.
Daarnaast is het altijd keuzes maken, laat ik dit aan mij voorbij gaan en gaat er iemand anders mee aan de haal of pak ik hem aan.

In de tussen tijd veel ervaring op doen en certificaten sparen. (Ook al voegen ze niet meer toe dan een stukje papier)
Spreekt hier nu een toekomstig boomverzorger ? of louter een ondernemer die alleen denkt in termen van kosten ? :roll:
Een jonge hond is altijd leuk en iemand met zwaar materieel ook, maar echt leren in dit vakgebied doe je vooral van een ervaren BOOMVERZORGER ( niet toevallig de hoofdletters :) ) en van goede cursussen ( waar je toevallig ook papier bij krijgt). Was toevallig vandaag ook op cursus en ik heb toch al iets meer, zogenaamd 'papier' als jij
Ik snap wel je opmerking en je enthousiasme en wens je succes maar mis (nog) wel een professionele houding en de drive om een vakman te worden ( of je onderschat het vak, ik weet het niet....)
Dit zeg ik niet ( voordat als reactie komt....) om je af te zeiken maar om je scherp te houden en niet te lichtzinnig.
Maar goed....tis hier een digitaal forum, en misschien kan je meer en/of weet je meer dan hier lijkt.

groeten
Ludo
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Hallo nieuwe collegae

Post by WiPe »

Geert7 wrote:@WiPe,

Het zou mij niets verbazen dat je als eigen ondernemer elke regel mag overtreden,
omdat dingen als ARBO wet enkel van toepassing zijn op arbeidsomstandigheden.
Bij verenigingen is maar een deel van de ARBO-wet van toepassing.

Als er geen sprake is van een arbeidsrelatie of gezagsverhouding
zijn er maar heel weinig regels/wetten van toepassing.
Ik ken de details niet van de wetgeving in NL, maar in België geldt de wet voor iedere situatie waarin er sprake is van een opdrachtgever en een uitvoerder. Dus ja, ook voor een ZZPer zonder personeel. Is trouwens een vraag die vaak terug komt in het Belgische ETW examen...
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Hallo nieuwe collegae

Post by WiPe »

Viridis Mundis wrote: In de tussen tijd veel ervaring op doen en certificaten sparen. (Ook al voegen ze niet meer toe dan een stukje papier)
Certificaten kunnen handig zijn wanneer er iets fout gaat. Kan je aan je verzekering aantonen dat je net iets meer bent dan een veredelde klojo met lef. Maar ook op het vlak van aansprakelijk is het handig dat je kan aantonen dat je vakbekwaam bent. Als ik het goed heb moet je als klimmer in Nederland voldoende opgeleid zijn (conform de Europese richtlijn dus). Ik heb ooit iets gehoord in de trend van 32 u basis klimcursus, 32 u
vervolg klimcursus hulpacties en werken met de motorzaag in de boom en 32 u afbreken van bomen. Alles afgesloten met een stukje papier. Dat stukje papier maakt dan het verschil tussen verzekering of geen verzekering, aansprakelijk of niet aansprakelijk. Het is maar wat je belangrijk vind natuurlijk.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Hallo nieuwe collegae

Post by Viridis Mundis »

Bedankt voor de tips.
Nhe ik schat mij niet in als een cowboy die maar wat aanrotzooit. Ik heb veel klimervaring (meer dan 10 jaar) en ben heel bewust bezig met de risico's. Ik heb het juiste gereedschap en weet ze (juist) te gebruiken. Tijd zal het leren.

Vanuit mijn andere functie als hfd instructeur en eigenaar van een outdoorbedrijf weet ik ook dat papieren niet altijd een garantie zijn van kwaliteiten. Alleen dat je op dat moment goed scoorde.
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Hallo nieuwe collegae

Post by WiPe »

Ik zal de laatste zijn om te beweren dat een papaiertje bewijst dat je je vak kent. Maar wanneer er iets fout gaat, is dat het enige bewijs dat je hebt om aan te tonen dat je aan de opleidingsplicht voldoet...
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Hallo nieuwe collegae

Post by geert7 »

Ik had het niet goed qua ARBO & zelfstandigen, tegenwoordig moeten ZZP'ers wel
aan de arbo-wetgeving voldoen.

Vroegah, toen mijn schoonvader een bandenbedrijf runde huurde hij een deskundologe
in qua arbo-advies. OF hij moest een hekje maken boven het kantoor waar winterbanden
opgeslagen werden OF alleen hij mocht daar komen, dus niet het personeel.

Zo kwam ik aan het idee dat ondernemers en dus ook zzp'ers niet aan dezelfde
regels gebonden waren. Maarrrr..... is nu anders.

De wetgevert legt het uit...
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... de-arbowet

En dat is goed, omdat de lokale Beun de Haas nu ook regels moet volgen en
dus niet oneerlijk kan concurreren.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Hallo nieuwe collegae

Post by Viridis Mundis »

Ik ben dan bang dat we pech hebben.
Als ik zie hoeveel klusbedrijfjes bomenwerk doen, als ik zie hoeveel beun de hazen hier in mijn omgeving (oost-Fryslan) de hagen en wallen kappen. En voor een schijntje. Als ik zie hoeveel 'bedrijfjes' gratis je boom komen kappen in ruil voor het hout. :?
Het is niet te controleren en volgens mij gebeurt dat dan ook niet. :cry:

Ik herken het uit de outdoor. Handige jongens die voor € bijna niks en zonder verzekering een groep van 50 personen een hele zaterdag bezig houdt.

Je kan het eigenlijk alleen dicht timmeren door verplichte aansluiting bij een branche organisatie die certificeerd. Nadeel is dat het vaak ook weer onnodig duur maakt.

Tja het blijft altijd wat.

Ik werk er hard aan om zo proffesioneel mogelijk mijn werk te doen en zoveel mogelijk te leren (en niet door fouten te maken).
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
Post Reply