Mezelf voorstellen

Jezelf voorstellen - en jarig, kind, feest, diploma enz.
Post Reply
User avatar
Jay01
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 28 Mar 2016, 20:14

Mezelf voorstellen

Post by Jay01 »

Beste bloggers treehuggers,

Omdat ik nieuw ben op deze blog EN ook in de boomverzorging branche, wil ik me bij deze voorstellen. Mijn naam is Jay Martel, komt oorspronkelijk uit Québec, Canada. Ik ben 49 jaar, getrouwd, vader van een prachtige dochter van 16 inmiddels en woon vele jaren in Purmerend N-H. Ik ben oorspronkelijk technische opgeleid ( MTS niveau 4 ) maar heb door de jaren heen vele verschillende banen gehad. Van medische techniek in een ziekenhuis tot de laatste jaren in het onderwijs.Toch heeft de natuur en het groen altijd mijn hart gehad. En bomen in het bijzonder.

Vandaar dat ik per 1 maart 2016 te sprong heb gewaad om ZZP'er te worden. Het is een eenmanszaak met als onderdelen:
- Boomverzorging en het groen
- Natuur en Milieu educatie voor schoolgaande kinderen
- Bushcraft voor bedrijven.

Kijk op mijn website voor meer info. http://WWW.MOWGLITNC.NL ( website nog in aanbouw )

P.s. Ik ben op zoek naar werk en naar samenwerking met boomverzorgers uit de regio. Hoor graag van jullie!

Vriendeliijke groet, Jay Martel ( alias Mowgli The Nature Company )
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Mezelf voorstellen

Post by ludovanmil »

Hoi Jay,
welkom hier.
Woon niet in je regio dus....
Naast je ervaring in de technische hoek lees ik niets over scholing in het vak van boomverzorging ?
Of staat dat op je website ? zou ik hier wel vermelden.
Samenwerken is keileuk.
Maar meestal gaat het geven voorop, dus..... nodig zelf vakkundige boomverzorgers uit als je een klus uit.

Succes
Ludo
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Mezelf voorstellen

Post by ludovanmil »

ff op je site gekeken..... lees daar niets over je opleiding / ervaring etc.
Wel over 'respect' voor de boom door een ceremonie.
Maar tegelijk wel veel accent op kappen van bomen ! dat vind ik erg tegenstrijdig , een van onze doelstellingen als boomverzorgers is vooral : Het handhaven van bomen op hun standplaats :) en natuurlijk ook wel kappen.....
Maar als boomverzorger ( what's in a name ?) dan denk ik vooral aan Bomen met rust laten ( standplaatsverbetering) en/of snoeien.
Site ziet er mooi uit, maar het vak gaat wat mi betreft om inhoud, skills, scholing en ervaring en werkelijke kennis van Bomen.
Misschien mis ik iets ???
speak up........
User avatar
Jay01
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 28 Mar 2016, 20:14

Re: Mezelf voorstellen

Post by Jay01 »

Dag Ludo,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben met je eens over de inhoudt en zo. Er is veel te verbeteren.
Tegelijkertijd is boomverzorging maar een onderdeel van mijn aanbod. Dit is maar het begin. Ik deed boomverzorging tot nu toe voor kennissen en vrienden in mijn omgeving, nooit professioneel.
Ben geen ETW'er. en vraag ik me af of het nog zinvol is gezien mijn leeftijd???
Ik heb begrepen dat je niet meer de boom in klimt boven de 40! In ieder geval voor grotere bedrijven.
Wellicht is dat niet zo.
Lets see how it go's

Nogmaals bedankt , Jay
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Mezelf voorstellen

Post by Viridis Mundis »

Hallo Jay,
Leven begint pas boven de 50! Dus waarom zou je niet de boom in klimmen?

Ik ben zelf ook geen ETWer. Voor de doelgroep waar ik voor werk maakt dat niet zoveel uit. Is meer van belang voor overheden. Alhoewel ik het ver over de top vindt.

Groet,
Pjerke
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
Jay01
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 28 Mar 2016, 20:14

Re: Mezelf voorstellen

Post by Jay01 »

Bedankt voor je morele support Pjerke! Hoewel ik dit jaar 50 wordt voel ik me zeker niet oud.
Wij gaan door.

Groetjes, Jay
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: Mezelf voorstellen

Post by ludovanmil »

zeg Pjerke en Jay,
allemaal lekker eens met elkaar, maar geloof niet dat jullie een ETW opleiding / of opleiding tot boomverzorger op waarde kunnen schatten. :roll:
Jongens.....hobby lekker door.
Jammertje dat tegenwoordig iedereen zich boomverzorger durft te noemen. Ken geen vakkundige collega's die niet klimmen.!!!!
Klopt....klanten weten dat niet en halen van alles in hun tuin. ( een hovenier kan ook prima een boom vellen by the way)
Dus krijgen jullie je gelijk, je kan zonder degelijke opleiding en ervaring een aardig eind aan hobbyen / kl...ten

ik heb daar nu het laatste over gezegd.
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Mezelf voorstellen

Post by Viridis Mundis »

Hallo Ludo,

Niet om lullig te doen, maar wat is de meerwaarde van een ETW? Dat kan je dan vast uitleggen aan ons. Kunnen we daar een mooie discussie over opbouwen. Ik zei overigens niet dat ETW waardeloos is, het is wat je er mee doet.

Als ETW inhoud dat je een bomenknuffelaar bent dan heb ik mijn bedenkingen. Het is lijkt mij ook opportuun om te zeggen dat als je geen ETW hebt een prutser of knutselaar bent. Ik denk dat je dan een heleboel mensen die al lang in het vak zitten onrecht aandoet.

Wat jij?

Pjerke
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Mezelf voorstellen

Post by WiPe »

ETW is een bewijs dat je over de minimale kennis beschikt om uitvoerend bomenwerk te doen. Dat is niet alleen belangrijk voor jezelf. Het is ook belangrijk voor de sector én voor je klant. Voor de klant is het belangrijk omdat hij/zij daarmee weet dat je kan wat je pretendeert te kunnen. Voor de sector is het belangrijk omdat daarmee vast gelegd is wat de minimale kennis is van de uitvoerende boomverzorger en weten de opleidingen gelijk ook wat we van hen verwachten, wat het niveau is waarnaar ze moeten opleiden. Dat belang overstijgt het belang van Nederland alleen. Het garandeert ook dat we op Europees vlak een gelijk niveau aanhouden.
Bovendien zorgt de verplichting om ETW punten ter verzamelen er ook voor dat je bij blijft met de ontwikkelingen in de sector. De afgelopen 25 jaar zijn die pijlsnel gegaan, dus het cliché dat stilstaan achteruit gaan is, is niet ongegrond.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
Jay01
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 28 Mar 2016, 20:14

Re: Mezelf voorstellen

Post by Jay01 »

Beste allemaal,

Ten eerste, kwam ik op deze forum met de vooronderstelling dat je je als boomliefhebber gelijkgestemd zou vinden en in contact zou komen met professionelen in het veld. Wel of geen ETW'ers. Gezien de laatste paar reacties, lijkt het wel anders. Het voelt alsof je je geen boomverzorger mag noemen als je geen ETW'er bent. Als het zo is, laat het maar duidelijk over zijn. Ga ik het dan elders zoeken. Ik heb iets anders te doen met mijn tijd. Dat krijg jij als je wat ouder wordt.

Ten tweede, ik ben net zo eens met Ludo en Wipe over de meerwaarde van de ETW diploma ( geweldig dat het bestaat en alle respect aan jullie allemaal ) als van Pjerke die een andere weg heeft gelopen met zijn liefde voor de bomen. Die liefde is niet alleen in een papiertje uit te drukken.
Iedereen bewandeld zijn eigen pad. Net als Pjerke ben ik net zo iemand die zichzelf iets gaat aanleren door maar te beginnen en het doen, ook zonder papier. Er is niet allen EEN weg die naar ROME leidt. En er zijn meerdere waarheden die tegelijkertijd waar kunnen zijn, hoe tegenstrijdig het ook klinkt. Dus respect voor anders denkende a.u.b.

P.s Wellicht een goed idee om deze forum alleen voor ETW'ers te maken.

Vriendelijke bomengroet, Jay
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Mezelf voorstellen

Post by WiPe »

Een van de redenen om ETW op te zetten was net om mensen die geen diploma hebben omdat ze op eigen houtje het vak geleerd hebben, de kans te geven hun bekwaamheid te bewijzen met een certificaat dat breed gedragen wordt door de sector. Inmiddels zijn er volop opleidingen en leggen de meeste boomverzorgers het examen af nadat ze een opleiding gehad hebben. Ik herinner me een tijd waarin er nauwelijks opleidingen waren. Liefde voor bomen is dan een ding, weten waar je mee bezig bent en een boom voldoende begrijpen om degelijk werk af te leveren is dan weer iets anders. Ik ben niet vergeten wat voor stommiteiten ik zelf uit onwetendheid heb uitgezet. Maar als je dan de kans krijgt om in contact te komen met mensen die je kunnen op weg helpen, hetzij door opleiding, samen een klus uit te voeren, fora, of FB, wees dan ook zo verstandig om niet alle goeie raad meteen af te schieten. Ton stokkie
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
ZzZoel
Nieuw
Nieuw
Posts: 30
Joined: 30 Jun 2011, 13:32

Re: Mezelf voorstellen

Post by ZzZoel »

Dit forum is zo goed als dood doordat vrijwel elke nieuweling hier direct wordt neergesabeld door een paar, meestal dezelfde, pedante stokpaard cowboys. Erg jammer.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Mezelf voorstellen

Post by WiPe »

Dit forum is zo goed als dood doordat de mensen met kennis en ervaring hier weg blijven. Probleem is dat de nieuwelingen niet in staat zijn om voldoende kwaliteit te leveren. Maar goed. Ik heb het ook begrepen.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Mezelf voorstellen

Post by Philippe »

Is iemand met een ETW diploma onmiddellijk iemand die met perfectie de boomverzorging uitoefent?
Is iemand zonder een ETW diploma onmiddellijk iemand die een boom vernield....

Persoonlijk ken ik van beide groepen mensen die de boomverzorging goed uitoefen...(volgens mij)

Het is blijkbaar in de mens gebakken om iedereen in vakjes te plaatsen terwijl wij ook out of the box visie mogen/moeten hanteren.
Hoeveel uitvindingen zijn er niet ontstaan door niet vakjes gericht te denken.

Persoonlijk vind ik dat deze forum een medium moet zijn om kennis te delen aan iedereen.
Wat de persoon in kwestie mee doet is zijn probleem.

Ok, ik heb GEEN ETW diploma.
Ben ik daardoor geen bekwaam boomverzorger. Ik vind dat ik wel bekwaam ben.
Ik volg cursussen, doe opzoekingswerk, leer van anderen en van de boom zelf.

Wou het bij deze meedelen.

Beste Wipe, fijn dat je eerlijk bent over uw gang van zaken. Ook ik heb mijn leerprocessen gehad.

Alvast een fijn weekend toegewenst aan iedereen
User avatar
Jay01
Nieuw
Nieuw
Posts: 6
Joined: 28 Mar 2016, 20:14

Re: Mezelf voorstellen

Post by Jay01 »

Bedankt voor jullie reactie allemaal.Ik dacht dat als je geen ETW'er ben, geen ECHT boomverzorger ben. Fijn om te horen dat de praktijk anders is.
Was gisteren bij IPC in Anrhem voor de KPB dag om kennis te maken met professionals in het veld. Ik maakt kennis met verschillende mensen. Sommige waren ETW"ers en ook andere weer niet. Hele divers pluimage en achtergronden. Prachtig! Allemaal boomliefhebbers en fanaten, dat was duidelijk te merken. Het was een leuk en leerzame dag. Zit te overwegen om toch een ETW opleiding te gaan doen. Met of zonder papiertje is het fijn om te blijven leren.

Verder ben ik met de laatste reactie van Philipe eens.

1 - "Persoonlijk vind ik dat deze forum een medium moet zijn om kennis te delen aan iedereen."
Met respect voor anders denkende en opbouwende feedback liefs. Aan afzeiken en afreageren heeft niemand wat aan. Je sluit je alleen maar dicht.

2 - "Wat de persoon in kwestie mee doet is zijn probleem."
Als iemand slecht werk levert, in welke branche dan ook, is het gauw einde verhaal.

P.s Heeft iemand tips over ETW opleidingen? Zijn er meerderen aanbieders? Hoor graag van jullie.

Vriendelijke bomengroet, Jay
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Mezelf voorstellen

Post by WiPe »

Jay01 wrote:
1 - "Persoonlijk vind ik dat deze forum een medium moet zijn om kennis te delen aan iedereen."
Met respect voor anders denkende en opbouwende feedback liefs. Aan afzeiken en afreageren heeft niemand wat aan. Je sluit je alleen maar dicht.
Kan ik iet beter zeggen. Maar hou er rekening mee dat het soms lastig wordt om aan weer andere nieuwkomers weer eens het zelfde verhaal te vertellen.Bovendien komt het geschreven woord vaak harder over dan het bedoeld is.

Jay01 wrote: 2 - "Wat de persoon in kwestie mee doet is zijn probleem."
Als iemand slecht werk levert, in welke branche dan ook, is het gauw einde verhaal.
Ik denk dat iedereen wel een idioot kent die al twintig jaar zonder scrupules bomen op vraag van de klant topt. Omdat de klant niet op de hoogte is en de gevolgen op langere termijn niet weet in te schatten blijven ook die klunzen aan het werk.

Als er slecht werk afgeleverd wordt is het jammer genoeg inderdaad gauw einde verhaal...... voor de bomen. Wat de persoon in kwestie er mee doet is daarom ook ons probleem. Dit is nu eenmaal een sector met een ander soort betrokkenheid dan in de meeste andere sectoren.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Mezelf voorstellen

Post by ErikSint »

ZzZoel wrote:Dit forum is zo goed als dood doordat vrijwel elke nieuweling hier direct wordt neergesabeld door een paar, meestal dezelfde, pedante stokpaard cowboys. Erg jammer.
eens,

ken veel mensen met certificaten die er geen zak van kunnen
ken er ook die geen certificaat hebben en er vrij veel van snappen :)

daarnaast zijn de meeste boomverzorgers die zelfstandige zijn, de helft van de tijd aan het bomen rooien.

(ik hoor via mijn laptop tenen krullen)
daar kun je boom op zeggen
User avatar
Viridis Mundis
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 73
Joined: 30 Oct 2015, 10:01
Location: Kollumerzwaag
Contact:

Re: Mezelf voorstellen

Post by Viridis Mundis »

Mooi! :)2
Eindelijk een discussie die hout snijd. Ik kan mij in de meest beweringen goed vinden. Zeker dat dit forum HET medium is om kennis met elkaar te delen.
Overal heb je mensen die er prat op gaan dat ze met een papiertje ook de wijsheid in pacht hebben alles wat minder is niet mee mag tellen.
Alleen domoren weten op iedere vraag een antwoord
petermars
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 09 Jan 2013, 12:22

Re: Mezelf voorstellen

Post by petermars »

Ik ben 55 zit al 35jaar in het vak. ik klim nog bijna dagelijks heb heel veel cursussen en opleidingen gedaan maar ben geen ETWer
Toch durf ik mezelf echt wel professioneel boomverzorger te noemen, want ook zonder dit papiertje kun je volgens mij op deskundige en verantwoorde manier ons vak uit oefenen.
Zolang je maar zorgt dat je op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen en inzichten op ons vak gebied.
Toen ik begon als boomverzorger bestonden deze opleidingen nog allemaal niet, nu gelukkig wel.
Maar dat neemt niet weg dat er onder de wat oudere collega,s zonder het ETW papier ook zeer goede en deskundige boom verzorgers zitten.
Post Reply