Even voorstellen

Jezelf voorstellen - en jarig, kind, feest, diploma enz.
Post Reply
DamianBakker
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 04 Sep 2016, 19:39
Location: Hoogeveen

Even voorstellen

Post by DamianBakker »

Hallo ik zal me even voorstellen .
Mijn naam is Damian Bakker, 19 jaar en heb bijna mijn opleiding als hovenier afgerond. Toen ik nog een klein kind was :lol: zat ik al vol verwondering naar de bomen te kijken. Ik heb al diverse certificaten behaalt waaronder zware vellingen, zagen onder spanning en met een lier.
Nu komt volgende stap, ik wil het een stukje hoger opzoeken. Omdat werken als hovenier mij ook goed bevalt lijkt me de opleiding voor ETW iets te overbodig. Het mooiste lijkt me de afwisseling tussen beide vakken.

Zijn er nog do's and dont's voor het beginnen van de opleiding waar je op moet letten? Of is het beter om de opleiding als ETW te volgen?

Mvg, Damian
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Even voorstellen

Post by geert7 »

ETW is beslist geen noodzaak. Zelf heb ik geen ETW en er heeft nog nooit iemand naar gevraagd. Wel heb ik de volledige opleiding boomverzorging gevolgd en elk onderdeel daarvan is in de praktijk getoetst. Daar heb ik veel profijt van.

(is eerder gepost, hier een filmje over opleiding: https://www.youtube.com/watch?v=hICUeBSbGlU)

Belangrijk is te bedenken dat welke opleiding je dan ook kiest, het kost heel veel tijd. Zagen (hoe dan ook) is maar een onderdeel van boomverzorging. De rest zoals boomveiligheid, omgevingsvergunning aanvragen (voor bijvoorbeeld mandelige boom :( ) is minstens even omvangrijk. Andere onderdelen: weg afzetten volgens normen CROW, BHV, keuring plantmateriaal

Ik zie vaak dat hoveniers hele domme dingen doen met bomen voorbeeld (Meppel):
bomenlul van de week
bomenlul van de week
Hier plaatst meneer de hovenier een container om stenen af te voeren... je hoort de arme boomwortels kraken.

Deze meneer de hovenier meende ook nog verstand te hebben van bomen... hij had een personeelslid immers een cursus klimmen 1 laten doen.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
DamianBakker
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 04 Sep 2016, 19:39
Location: Hoogeveen

Re: Even voorstellen

Post by DamianBakker »

Hartelijk dank voor uw antwoord. BHV staat al redelijk hoog in de planning. kwaliteitseisen heb ik wel redelijk onder de knie (jaartje stage bij een boomkweker).
Wat mij ook zeer trekt is de anatomie van boven, dat liever eerder nog dan het klimmen. Maar ik denk dat ik dat uit eigen boek moet leren :Geek ...
Post Reply