Kerstgroet met zwammen en kerstverlichting (guttatie en zaklamp)

Jezelf voorstellen - en jarig, kind, feest, diploma enz.
Post Reply
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Kerstgroet met zwammen en kerstverlichting (guttatie en zaklamp)

Post by geert7 »

Kerstgroet met kerstverlichting.

Vanmiddag na een kerstontbijt en kerstlunch... met camera op zoek naar zwammen. Er zijn nog veel zwammen actief. Verse vruchtlichamen op meerdere bomen gezien. Vergeet de witte kerst. Toch iets gevonden in het kader van de kerst. Foto is van vandaag. (1e kerstdag)

Tonderzwam gooide water uit het vruchtlichaam: guttatie. Als je met een zaklamp omhoog schijnt op de druppels onderaan het vruchtlichaam lichten ze op. De foto is onbewerkt, geen fotosoep, alleen heb ik met een zaklamp met een goede LED met hoge CRI omhoog geschenen.
guttatie met kerstverlichting
guttatie met kerstverlichting
De vruchtlichamen die je op de foto ziet zijn van dit jaar, de vorige vruchtlichamen zijn er af gehaald door zwamrovers. De boom is een meter dik, maar de armen zijn er op 5 meter afgezaagd. De boom (esdoorn) leeft nog en geeft leven, aan zwammen met hele dikke vruchtlichamen.
zelfde
zelfde
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Kerstgroet met zwammen en kerstverlichting (guttatie en zaklamp)

Post by WiPe »

Geert, over welke esdoorn en welke zwam gaat het hier?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Kerstgroet met zwammen en kerstverlichting (guttatie en zaklamp)

Post by geert7 »

Da's een lastige, da's de vinger op de zere plek 2x...

Ik kan zeggen dat het de suikeresdoorn is, dat klopt met de beschrijving op de Monumentele Bomenlijst Meppel. Maar wat betreft bomen op naam zetten maak ik er echt een zooi van.

Ik heb afgelopen jaar helemaal ingezet op het op naam brengen van zwammen. Vol goede moed aan de slag met de nieuwe (must have) veldgids paddestoelen II (daar staan de houtrotters is), maar het was een lastig seizoen voor de vruchtlichamen - want slecht seizoen, einig vruchtlichamen.

Ik moet dus bekennen dat ik dus zowel van het bomen detemineren als het zwammen determineren m'n waffel moet houden. En dat is wat ik ga doen op het gebied van determineren, m'n waffel houden.

Maar terug naar de veldgids...

Paar maanden terug is de veldgids Paddestoelen II uitgekomen (Nico Dam, Thomas W. Kuyper). Een uitgave van de KNNV, door leden van de NMV (Nederlandse Mycologische Vereniging). In deze gids 420 soorten zwammen met determinatiesleutels en veldkenmerken.

En vooral voor boomverzorgers van belang, omdat hier de houtrotters als Fomes fomentarius (echte tonderzwam) en Ganoderma lipsiense (Platte tonderzwam) instaan. Determineren van de zwam in bovenstande foto is extra lastig omdatg zwamrovers er in hebben zitten oogsten. Maken ze petjes van.

Mijn goede voornemen is dat ik vooral zwammen ga leren determineren.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Kerstgroet met zwammen en kerstverlichting (guttatie en zaklamp)

Post by WiPe »

Dit is zeker geen suikeresdoorn '(Acer saccharum) maar witte esdoorn (Acer sacccharinum). daar heb je alvast je gelijk al bewezen. De zwam determineren aan de hand van enkel foto's van de onderkant is voor mij te lastig.

Als je zwammen wil leren determineren, begin dan gewoon al met de houtrotters, dat zijn er al met al niet zo veel.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Kerstgroet met zwammen en kerstverlichting (guttatie en zaklamp)

Post by Philippe »

Eerst en vooral aan allen de beste wensen toegewenst voor het nieuwe jaar.

Ik vermoed dat het hier gaat over de Dikrandtonderzwam (evt platte tonderzwam maar daar lijkt het mij ahv de foto' s niet echt...)
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Kerstgroet met zwammen en kerstverlichting (guttatie en zaklamp)

Post by Steven »

Denk eerder waslakzwam
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Kerstgroet met zwammen en kerstverlichting (guttatie en zaklamp)

Post by geert7 »

Na het doorspitten van aantal boeken en wikipedia het volgende:

"An easy way to differentiate F. fomentarius is by adding a drop of potassium hydroxide onto a small piece of the fruit body from the upper surface. The solution will turn a dark blood red if the specimen is F. fomentarius, due to the presence of the chemical fomentariol."

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Fomes_fomentarius

...

Potassium hydroxide is goed en goedkoop verkrijgbaar, nog geen 10 euro per liter oplossing. Heb het meteen besteld. (heet in NL kalium hydroxide, kaliumhydroxide of verkort kaliloog of KOH)

Zodra ik het binnen heb ga ik experimenteren, fotograferen en delen, zowel foto's als KOH. Heb een liter besteld en da's meer dan genoeg voor mezelf.

Meer info volgt.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Kerstgroet met zwammen en kerstverlichting (guttatie en zaklamp)

Post by WiPe »

Fomes zou nog kunnen, maar ik betwijfel ten zeerste dat dit een ganoderma soort zou kunnen zijn.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 102
Joined: 26 Oct 2009, 16:16

Re: Kerstgroet met zwammen en kerstverlichting (guttatie en zaklamp)

Post by Philippe »

Ik ben benieuw welke zwam het nu werkelijk zal zijn.
Indien mogelijk nog wat foto's van boven te nemen en natuurlijk afwachten wat het testje zal geven.

Grtz
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Kerstgroet met zwammen en kerstverlichting (guttatie en zaklamp)

Post by geert7 »

Fles KOH is binnen (nu pas!)
obj_8549.jpg
Meer info volgt, hier alvast een foto voor de mooi van de boom waar het over gaat, nu met rijp.

Klik op foto voor juiste orientatie.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Post Reply