Hoi! Ik ben Thijs...

Jezelf voorstellen - en jarig, kind, feest, diploma enz.
Post Reply
Thys
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 01 Jun 2016, 23:28
Location: ZW-Drenthe

Hoi! Ik ben Thijs...

Post by Thys »

...en ik moest me toch maar eens voor gaan stellen.

Thijs dus; 34 jaar, woon net buiten een klein dorpje iets boven Meppel (Hoi Geert!) en werk als geluid/videotechnicus bij een AV bedrijf in Friesland. Daarnaast ook nog freelance rigger. Plat gezegd: stoeien met takels en staalkabels in daken van evenementenhallen en steigerconstructies/podiumkappen. Daarvan word je best handig in klimmen en met hoogwerkers.

In mijn vrije tijd ben ik fervent houtstoker, ga ik af en toe wandklimmen en ben ik in en om huis aan het klussen (heerlijk, zo'n eigen huis...)

Sinds een klein jaar ben ik me aan het verdiepen in het vak van de boomverzorger, omdat het een heel mooie combi lijkt van een aantal dingen die ik graag doe.

Omdat ik graag op de zaken vooruitloop en daarnaast gek ben op goed gereedschap heb ik afgelopen najaar een MS201T uit 2012 gekocht. Niet de meest optimale zaag om brandhout mee te maken, maar daarvoor heb ik ook nog een elektrische zaag.

Onder het motto "ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan" heb ik afgelopen maandag de vorig jaar overleden kastanjeboom van mijn buren afgebroken.

Paar plaatjes, er staat hier immers al zoveel tekst:

Boom in kwestie
Image

Een deel van het gebruikte materiaal
Image

Het resultaat na 2 uur in de boom gehangen te hebben
Image

En vooruit, ook maar een foto van een blije eikel die het enorm naar z'n zin had
Image

Ongetwijfeld zal er het nodige af te dingen zijn op mijn werkwijze, maar ik geloof dat ik eea. op een vrij verantwoorde manier heb kunnen doen. Het ging pas mis toen ik op de grond over mijn klimlijn struikelde :)2

Voor de nabije toekomst ben ik van plan om heel veel bij te leren, en me verder te verdiepen in het cursusaanbod.
Thys
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 01 Jun 2016, 23:28
Location: ZW-Drenthe

Re: Hoi! Ik ben Thijs...

Post by Thys »

Het lukt me even niet om bovenstaand bericht te bewerken, daarom nog even de volgende toevoeging:

Image
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Hoi! Ik ben Thijs...

Post by geert7 »

Welkom hier!

Wees voorzichtig met met meenemen van klimtechnieken van andere branches dan boomverzorging naar de boomverzorging. Veel dingen in de boomverzorging zijn echt anders.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Thys
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 01 Jun 2016, 23:28
Location: ZW-Drenthe

Re: Hoi! Ik ben Thijs...

Post by Thys »

Dankjewel!

Dat van die andere klimtechniek heb ik gemerkt; ik kreeg m'n steigerhaak al niet om de takken heen :lol: Voor dit jaar staat een cursus lichte velling op de planning, dat lijkt me een goede aanvulling op het gezond verstand.

Vorige week heb ik een MS260 opgehaald voor naast de 201T. Ziet er netjes uit, loopt mooi, alleen die ketting... alsof de vorige eigenaar geprobeerd had om er beton mee te zagen. Morgen maar even een nieuwe voor halen. De bedrading naar het verwarmde handvat is ook afgeknipt, eerdaags maar eens uitzoeken wat eraan mankeert. Voor de rest blijf ik hier lekker lezen en me verder verdiepen in dit mooie vak.
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: Hoi! Ik ben Thijs...

Post by peppel »

Thys wrote:Het lukt me even niet om bovenstaand bericht te bewerken, daarom nog even de volgende toevoeging:

Image
Ik mag hopen dat je de hele boom weg hebt gehaald? Als dit jou manier van snoeien is? :shock: Snoeiwond is niet om aan te gluren!!
Thys
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 01 Jun 2016, 23:28
Location: ZW-Drenthe

Re: Hoi! Ik ben Thijs...

Post by Thys »

peppel wrote:
Thys wrote:Het lukt me even niet om bovenstaand bericht te bewerken, daarom nog even de volgende toevoeging:

Image
Ik mag hopen dat je de hele boom weg hebt gehaald? Als dit jou manier van snoeien is? :shock: Snoeiwond is niet om aan te gluren!!
He nee zeg, de boom is weg tot 10cm boven maaiveld. Snoeien doe ik niet, daar heb ik geen kennis van. Foto was enkel bedoeld om de verkleuring/aantasting van het hout in beeld te brengen.
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: Hoi! Ik ben Thijs...

Post by peppel »

Thys wrote:
peppel wrote:
Thys wrote:Het lukt me even niet om bovenstaand bericht te bewerken, daarom nog even de volgende toevoeging:

Image
Ik mag hopen dat je de hele boom weg hebt gehaald? Als dit jou manier van snoeien is? :shock: Snoeiwond is niet om aan te gluren!!
He nee zeg, de boom is weg tot 10cm boven maaiveld. Snoeien doe ik niet, daar heb ik geen kennis van. Foto was enkel bedoeld om de verkleuring/aantasting van het hout in beeld te brengen.
Gelukkig maar :)
joost
Nieuw
Nieuw
Posts: 22
Joined: 25 May 2008, 12:07
Location: Hengelo

Re: Hoi! Ik ben Thijs...

Post by joost »

Hoi Thijs,
Wat leuk dat je zo enthousiast bezig bent.
Als je wat cursussen wil gaan volgen, raad ik je aan om iets van boomveiligheidscontrole of in ieder geval iets wat met rottingen/ziektes te maken heeft.

De boom die je gekapt hebt was aardig dood en dat brengt aardig wat risico's met zich mee. Het is heel lastig om (zonder kennis) in te schatten hoe ver de dode en rotte boom zijn stabiliteit verloren heeft.
Zodra een boom dood is en gaat drogen en/of rotten veranderd de structuur van het hout behoorlijk.

Succes en hou het veilig!
Groetjes Joost
Post Reply