ff voorstellen

Jezelf voorstellen - en jarig, kind, feest, diploma enz.
Post Reply
User avatar
De Boomwerker
Nieuw
Nieuw
Posts: 1
Joined: 22 Feb 2017, 09:14
Location: Groningen
Contact:

ff voorstellen

Post by De Boomwerker »

Hallo allemaal,

Ik ben Thijs 33 jaar en nu +_ 13 jaar werkzaam in de boomverzorging in Groningen en omstreken.
De eerste 7 jaar in loondienst bij Arbor noord nederland en nu 6 jaar mijn eigen bedrijf De Boomwerker.
ETW certificaat heb ik nu zo'n 7 jaar en heb op van hall larenstein de pilot "bomen en stedelijke omgeving" gevolgd.
Het liefst snoei ik bomen klimmend maar bomen afbreken op lastige locaties vind ik ook een uitdaging.
Ik hoop hier nieuwe dingen te leren en leuke samenwerkingen aan te gaan.
Ik ben zelf nu aan het ontdekken wat de mogelijkheden zijn met de zipline/speedline :)2 .
Mijn motto: Keep calm and climb on!

Groet Thijs
Keep calm and climb on!
User avatar
Bouman
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 57
Joined: 02 Nov 2015, 13:40
Contact:

Re: ff voorstellen

Post by Bouman »

Hoi Thijs,

Welkom!

Ik heb recent voor het eerst gewerkt met een speedline. Het is een geniale vinding bij een gebrek aan landingsruimte onder de boom. Ik kan er eigenlijk maar 1 nadeel voor vinden: tijd. Het kost gewoon tijd om de lijn te installeren en je kunt maar een beperkt aantal slings meenemen. Als de slings op zijn, moet je grondman ze weer bundelen en met een andere lijn omhoog zenden.

Het is overigens wel handig om het een keer te oefenen. Er komen ook best wat krachten op het ankerpunt te staan, het is goed om hier wat ervaring in op te doen. Het te vangen gewicht van een tak of stamdeel is dus ook redelijk beperkt.

Ik heb er zelf een filmpje van (helaas erg lage kwaliteit), maar ik zou je het volgende filmpje aanraden: https://www.youtube.com/watch?v=f4kvdOLhSNI . Dit filmpje is van August Hunicke uit de VS. Hij werk regelmatig met een speedline en vertelt er ook over, en zijn beeldkwaliteit is heel goed. Je kunt er veel van leren!

Succes gewenst!

Groeten, Garth
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: ff voorstellen

Post by geert7 »

Welkom,

Met plezier naar filmpje gekeken, weinig op aante merken, al het zaagwerk met 2 handen, alleen kettingrem niet correct. Wel PBM's goed...

Zelf gebruik ik bij naaldbomen de pauperversie. Geen speedline, maar aan mijn dunne afvanglijn maak ik 3 dunne lijnen vast met vlinderknopen. Dan heb ik 6 uiteinden. Die maak ik met mastworpen aan de 6 takken van een takkrans. Zagen maar en zo'n hele takkrans gaat in 1 beweging naar beneden. Maar in NL zijn naaldbomen minder groot.

Dan Groningen... Heb er met plezier jaren gewoond. En recent (paar weken terug) nog een paar foto's van bomen gemaakt. Hat was al donker en ik had niet de grote camera mee, maar toch...

Een boom met tuien van staaldraad. Dit is geen verplante boom maar een boom welke hier al heel lang staat.
boom met tuien van staaldraad
boom met tuien van staaldraad
p1050605.jpg (315.35 KiB) Viewed 7037 times
Kan je mooi zien met streetview (link), kan je ook in het verleden kijken.

Ik zie dat best weinig, tuien.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: ff voorstellen

Post by R Schra »

Geert,

de oude foto's laten ook een oude standplaats zien. Het boomvak was duidelijk kleiner.

gismodus aan;

Op basis van de overige bomen in de straat en omgeving ziet het er niet naar uit dat er in algemeenheid boom verbeterende maatregelen genomen zijn. Het betreft dus een solitaire actie. Als ik via een profesioneel GIS progamma de locatie bekijk kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de boom in eerder stadium overhelde richting de woningen. Van daaruit redenerend zijn het vergrote boomvak en de tuidraden verklaarbaar. De boom heeft/had mogelijk een instabiliteitsprobleem en is rechtgezet. Navraag bij de groendienst zal ongetwijfeld kunnen bevestigen wat daar gebeurt is.

Zomaar een mogelijkheid.
Ronald,

European nogwat
Post Reply