Nieuw op het forum

Jezelf voorstellen - en jarig, kind, feest, diploma enz.
Post Reply
Roelie
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 20 Feb 2018, 11:17

Nieuw op het forum

Post by Roelie »

Dag allemaal, ik zal me even voorstellen.
Mijn naam is Roelie en kom uit de provincie Groningen. Ik ben geen boomverzorger of iets aanverwant, maar ben wel mijn hele leven aan het zagen en kloven en heb dus veel affiniteit met zagen en bijlen. Met graagte lees ik de stukjes of de verschillende kettingzagen en leer elke dag nog bij. Een bijzondere verrassing kreeg ik deze avond van mijn oudste zoon die een kloofbijl van met had geleend, ik kreeg hem terug met een iets veranderde steel..
https://www.treehugs.nl/forum/
Attachments
DSCF2524.JPG
User avatar
geert7
Treehugger
Treehugger
Posts: 548
Joined: 23 Sep 2014, 19:49
Location: Meppel
Contact:

Re: Nieuw op het forum

Post by geert7 »

Welkom, leuk cadeau!

Misschien kan je iets vertellen over het beste tijdstip van kloven? Seizoen, duur na kap, enz.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Roelie
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 20 Feb 2018, 11:17

Re: Nieuw op het forum

Post by Roelie »

In het algemeen kun je stellen dat meteen na de kap het beste moment is om te kloven, tenminste zolang je het met de bijl doet. Al snel na het vellen zal het hout aan de kopse kanten gaan indrogen en dat komt het gemak van kloven niet ten goede. Machinaal kloven kun je natuurlijk op elk moment doen. Het is dus het beste om bij handmatig kloven de stukken stam zolang mogelijk te laten tot het moment van kloven. Ik hoor wel eens van mensen dat je niet met vorst zou moeten kloven, maar ik heb daar nog nooit iets van ondervonden, je moet gewoon je bijl scheermesscherp houden.
Post Reply