Koolzaadolie

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Goed zo Pietje.
Als jij minder koolzaadolie gaat gebruiken dan zal er in de handel minder vraag naar zijn en hierdoor zal voor de rest van de koolzaadoliegebruikers de prijs weer drastisch naar beneden gaan.
Joepie... Lang leve de afvalligen Image
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Doe een goed bod voor de laatste 4 liter en ze zijn voor jou...!

:D
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Pietje wrote:Doe een goed bod voor de laatste 4 liter en ze zijn voor jou...!

:D
Echt niet. Van die olie van jou rekken de kettingen en slijten de kettinggeleiders enorm. Ik denk dat jij het heel veel zagen verwisseld met de volgens jou slechte smering van de koolzaadolie.
Maar als jij denkt dat het aan de koolzaadolie ligt Pietje Image
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Als jij denkt dat het niet aan de koolzaadolie ligt, krijg jij de laatste 4 liter voor je verjaardag!
Het is overigens dezelfde olie als Kimme bij de Colruyt haalt. En zoveel zaag ik niet...

Groetjes,
Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

Is dat gedonderd met die koolzaad olie nou nog niet afgelopen..... :cry:

Ik vind dat het wel een beetje een ongeloofwaardige discussie is geworden.
De ene pleit tegen en de ander net zo fanatiek voor..... :?

Ik heb zelf een paar litertjes gehaald, maar ga er vanwege de onhandige inkoop en de milieuonvriendelijke verpakkingsmethode niet verder mee.
Een kannetje bio-olie wordt netjes gerecycled en is ideaal om kettingen mee te smeren, daarvoor is het per slot van rekening ontwikkeld.

Wellicht dat jullie samen eens een potje bier moeten drinken en de koolzaadolie effe in de sloot moeten houden i.p.v. oude koeien steeds maar weer eruit te vissen....

Nou ja, ik wordt er in ieder geval een beetje gestoord van... voor zover dat dan nog mogelijk was..

klim ze en zaag maar lekker wat meer met de silky zaagjes, die zijn milieuvriendelijk en hebben geen kettingolie of koolzaadolie nodig.

groetjes wouter

en ps. peter, wel een gaaf gezicht vanuit die 155 meters hoge "klimboom in mierlo" jammer dat we niet mogen gaan voor die klus.
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

-WOUTER- wrote:Is dat gedonderd met die koolzaad olie nou nog niet afgelopen..... :cry:

Ik vind dat het wel een beetje een ongeloofwaardige discussie is geworden.
De ene pleit tegen en de ander net zo fanatiek voor..... :?

Ik heb zelf een paar litertjes gehaald, maar ga er vanwege de onhandige inkoop en de milieuonvriendelijke verpakkingsmethode niet verder mee.
Je hoeft van mij echt deze thread niet te lezen hoor, niemand die jou voor het beeldscherm in een dwangbuis treehugs laat lezen :cry:
Leg mij die onhandige verpakkingsmethode eens uit Wouter. Ik gebruik een duokannetje in mijn bus. Je weet wel 5 liter brandstof en 2,5 liter olie. Als mijn brandstof leeg is dan kieper ik er ook weer wat olie in uit zo'n mooi klein handelbaar tweeliterflesje.
Ik weet natuurlijk niet hoe er in jullie gemeente aan afvalscheiding wordt gedaan, maar bij ons is het papier, groenafval, plastic en restafval. Het plastic wordt bij ons dus in een aparte afvalstroom verwerkt en jij gelooft toch niet echt dat jou ingeleverde kannetjes Biokettingolie hergebruikt worden. Ik denk namelijk dat die op dezelfde hoop terechtkomen als al het plastic wat in Houten en alle andere gemeenten waar gescheiden wordt ingezameld verwerkt wordt.

Wat betreft die onhandige inkoop. Je hebt helemaal gelijk, maar als ik bij tijd en wijle iemand uit België tegenkom die zo vriendelijk is om wat mee te nemen en als ik zelf uit Zweden wat mee kan nemen dan zie ik die onhandige inkoop maar door de vingers.

Nogmaals... Gebruik het vooral niet. Dan blijft het goedkoper voor ons en dan hoeft Kimme niet zijn auto door zijn veren te laten zakken omdat hij het voor hele meutes boomknuffelaars mee wil nemen.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

no probs wolter... die vering van m'n bus kan wel wat hebben...

Het enige dat ik op dit moment NIET heb... is tijd om het te gaan halen en mee te brengen...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
jandc
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 07 Jul 2008, 14:17

Post by jandc »

Ben er nog niet helemaal uit welke kettingzaag olie ik ga gebruiken.
Is er veel verschil tussen de Aspen Bio Chain en de Stihl BioPlus ?
of zijn deze producten hetzelfde alleen met een andere naam

evt. wil ik ook koolzaad olie gebruiken
kan je koolzaad ook gebruiken als je de kettingzaag niet wekelijks/maandelijks gebruikt?
onze machine is een Jonsered CS 2152

groeten,

Jan
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Ja daar gaan we weer...

Als jij jou zaag niet regelmatig gebruikt dan zou ik koolzaadolie adviseren, maar dat is waarschijnlijk omdat ik dat (en veel van mijn collega's) alleen maar gebruiken. De bio-olie die wordt verkocht voor het smeren van de ketting zal na verloop van tijd de ketting óók vastplakken. Mijn ervaring is alleen wel dat de pure koolzaadolie minder rotzooi in en op de zaag achterlaat.
jandc
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 07 Jul 2008, 14:17

Post by jandc »

Toch iemand die mischien betere ervaringen heeft met de Stihl BioPlus dan met Aspen?
Ik dacht daar ergens eens iets van gelezen te hebben...

Morgen zullen we in de Colruyt een bus koolzaad gaan halen om eens te testen.
Kan koolzaad bv. 4 maanden in de tank zitten zonder problemen te veroorzaken?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

jandc wrote:Kan koolzaad bv. 4 maanden in de tank zitten zonder problemen te veroorzaken?
Ja zonder problemen. Het kan wel zo zijn dat je de ketting weer op gang moet helpen, maar zelfs dat komt zelden voor.
Als je echt van plan bent om de zaag lange tijd niet te gebruiken dan zou ik de ketting en het blad verwijderen en de brandstof en olie volledig aftanken. Niet dat ik dat doe hoor, bij mij staan de zagen eigenlijk altijd 'paraat'.
jandc
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 07 Jul 2008, 14:17

Post by jandc »

Gisteren het koolzaad even getest in onze elektrische machine.
De tank was iets sneller leeg tegenover met gewone olie, voor de rest merk ik geen verschil.
Dit komt volgens mij doordat de koolzaadolie meer lopend is.


Bij de colruyt koste het € 2,77 voor 2 liter, in een PET fles.
Het moet toch mogelijk zijn ergens een 25 liter of meer bus koolzaadolie te kunnen kopen?
We schakelen dus waarschijnlijk over op koolzaad.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Dat de tank sneller leeg is dat is mij ook opgevallen. In het geval van een MS200 zijn de beide tanks echt leeg.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Als alles goed afgesteld is en de motorzaag valt uit, dan moet de benzine op zijn. Maar bij de olie daar moet nog wat van in zitten volgens mijn dealer.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Dat klopt Roel, maar die 'rest' olie is met koolzaadolie minder dan met de reguliere olie. Het is bij mij nog nooit gebeurt dat de ketting warm is geworden door een olietekort, maar een beetje meer overhouden zou ik ook niet erg vinden.
Ik zit net te bedenken dat als het met andere merken (dan Stihl) zagen wel een probleem zou zijn dan zou je ervoor kunnen kiezen om kunststof balletjes in je brandstoftank te stoppen. Deze extra vulling van de brandstoftank zou er dan voor kunnen zorgen dat de zaag eerder stopt met meer oliereserve.
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Post by Freerk »

Kun je niet gewoon de toevoer van de olie eitsjes dichter draaien? Of is de smering van de ketting dan nniet meer toereikend?
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

gewoon wat dichtdraaien kan geen kwaad, maar je moet het wel in de gaten houden. Als je ketting warm wordt, je moet hem vaak spannen en hij wordt vuil dan is het niet goed.

Van die kunststof balletjes is misschien een beter idee als die 80% vuller van Aspen. Dat is meer een 180% vuller na een tijdje :lol:

Ik denk dat ik ook een keer die koolzaadolie ga proberen. Iemand uit ons dorp rijdt een land rover op koolzaadolie en er komt binnenkort een opslagtank te staan, dus dat is lekker makkelijk. Ben alleen benieuwd of ie ook goed smeerd en koeld op een carf blad, maar dat zullen we wel zien.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Roel wrote:Iemand uit ons dorp rijdt een land rover op koolzaadolie en er komt binnenkort een opslagtank te staan, dus dat is lekker makkelijk.
Zo te horen Roel ga jij de treehugskoolzaadolieverkoper (hoeveel scrabbleletterwaarde is dat?) worden.
Bij mij in de buurt staat een autowasstraat waar ze bij tijd en wijle kunststof 20 liter vaten kwijt willen. Misschien is het iets om daar wat mee te gaan doen :D
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

k heb ook nog 2 50liter drums staan! :wink:
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

Misschien wel Wolter, als het allemaal zo ver is en het kan en mag laat ik wel meer weten. Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen.
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: Koolzaadolie

Post by jef »

om nog eens terug te komen op heel de koolzaadaffaire
ik kan leveren tegen €1,50,- per liter :D
koud geperst en gefilterde koolzaadolie zonder additieven
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: Koolzaadolie

Post by jef »

correctie:
ik heb koolzaadolie ter beschikking voor €1,50,- per liter
anders fiets ik binnenkort heel nederland door met busjes van 25l
:wink:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Koolzaadolie

Post by treespotter »

Is dat met rekening en los gestort? M.a.w. Is het in de boekhouding op te voeren en zorgt de afnemer zelf voor de vaatjes? Bij ons in de buurt zit een autowasstraat waar regelmatig de 20 of 25 liter zeepvaten gratis worden aangeboden.
Ik zal eens kijken of ik binnenkort een paar vaten kan scoren.
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: Koolzaadolie

Post by jef »

zo te betalen... (jammer hè :) )
ik kan ook wel voor gratis propere vaatjes van 25l zorgen (heb ik zelf nog een stapeltje)
kan eventueel ook in traditionele olievaten (217l) of in IBC tanks (1000l)
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: Koolzaadolie

Post by jef »

of moet je nog meer hebben?
:lol:
Post Reply