Koolzaadolie

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Koolzaadolie

Post by Pietje »

Hoi Allemaal,
We dwaalden in het "Carving-zaagblad"-topic een beetje af naar koolzaadolie, dus ik maak er nu even een nieuw topic van.
Koolzaadolie is een PPO, Puur Plantdaardige Olie, en kan (net als slaolie en zo) volgens velen prima gebruikt worden als kettingsmeerolie. In tegenstelling tot Stihl Bioplus ea gaan wondjes waar die koolzaadolie bij is gekomen NIET ontsteken. Ik had laatst een niet-noemenswaardig sneetje opgelopen bij het slijpen van de ketting, en dat is dus wel behoorlijk gaan ontsteken.
Om een lang verhaal kort te maken; volgende week haal ik in Belgie 150liter van die olie op, waarvan Wolter er 100 heeft afgenomen. Als er mensen het spul willen proberen kunnen ze met Wolter of mij contact opnemen. Ik neem het in elk geval mee naar de LB-wedstrijden.

Groetjes,

Peter
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Illegale Koolzaadolie handel.

Post by Alexander »

He' Pssst.
Heb je voor mij ook nog zo'n 25 liter?

Alexander
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Koolzaadolie

Post by treespotter »

Pietje wrote: Koolzaadolie is een PPO, Puur Plantdaardige Olie, en kan (net als slaolie en zo) volgens velen prima gebruikt worden als kettingsmeerolie.
Nee Pietje dat kan niet, Koolzaadolie is de enige PPO die geschikt is als kettingolie. Andere PPO's kunnen nare bijeffecten hebben zoals het overmatig vast laten plakken van de ketting aan het zaagblad of het niet goed blijven 'hangen' aan de ketting.
In tegenstelling tot Stihl Bioplus ea gaan wondjes waar die koolzaadolie bij is gekomen NIET ontsteken. Ik had laatst een niet-noemenswaardig sneetje opgelopen bij het slijpen van de ketting, en dat is dus wel behoorlijk gaan ontsteken.
Ho zou ik het niet durven zeggen. Ik kan mij voorstellen dat de Bioplus olie al redelijk over de houdbaarheidsdatum was om het te consumeren. Sterker nog, ik zou er als vers product nog niet aan denken om het op te vreten. Dit alleen al omdat het niet uit een fabriek komt waar hygiëne een issue is aangaande te consumeren producten.

De koolzaadolie die uit onze tweeliter flacons komt is wel een voedingsmiddel. Hier is tijdens het hele productieproces anders mee omgesprongen dan Bioplus. Het wordt ook regelmatig 'vers' uitgeschonken uit kleine verpakkingen en dat is toch anders met de 20 liter bioplus vaatjes.

Ik denk dat de kans op infecties bij het gebruik van Koolzaadolie kleiner is dan met een ander product.

Weet je wat wel goed werkt om de kans op infecties tijdens het vijlen te verkleinen (of het snijden aan een vijltje).









Nou?









HANDSCHOENEN GEBRUIKEN (stelletje sufkutten) :shock:
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Illegale Koolzaadolie handel.

Post by Pietje »

Alexander wrote:He' Pssst.
Heb je voor mij ook nog zo'n 25 liter?

Alexander

ehhh nee... Wel 24 of 26 liter.

Maar ik moet even met Wolter onze afzetgebieden bepalen; jij zit namelijk meer in zijn rayon...
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Koolzaadolie

Post by Pietje »

treespotter wrote: Ho zou ik het niet durven zeggen. Ik kan mij voorstellen dat de Bioplus olie al redelijk over de houdbaarheidsdatum was om het te consumeren. Sterker nog, ik zou er als vers product nog niet aan denken om het op te vreten. Dit alleen al omdat het niet uit een fabriek komt waar hygiëne een issue is aangaande te consumeren producten.
Hoi Wolter!
Ik denk dat het veelvuldig gaan ontsteken van wondjes die in aanraking zijn geweest met BioPlus niet komt door de houdbaarheid (cq bacterien die zich er in kunnen vormen), maar juist door de dopes die er in zitten. Het lijkt me dat die toevoegingen het doel hebben om te zorgen dat er GEEN bacterien in de olie gaan groeien, maar dat die toevoegingen er ook voor zorgen dat je wondje niet geneest, omdat ze jouw natuurlijke afweer ter plekke ook om zeep helpen. Ik weet dit niet zeker, maar ik merk het verschil in genezen wel tussen een gewoon sneetje en een Bioplus-sneetje...! :cry:

En het sneetje ontstond toen ik de bankschroef vaster wilde zetten, maar omdat ik hem van de verkeerde kant bekeek, draaide ik 'm juist los. En toen stuiterde de zaag tegen mijn hand.

Overigens wordt slaolie ook gebruikt als kettingsmering, maar koolzaadolie houdt bij lagere temperaturen de goede eigenschappen vast. Slaolie gaat dan inderdaad verkleven.
(we moeten de discussie een beetje gaande houden, toch? ;-) )

groetjes,
Peter
chestnutnut
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 56
Joined: 14 Jun 2006, 13:48
Location: Donzy (Frankrijk)
Contact:

Post by chestnutnut »

Wolter,

ik denk niet dat je zomaar kunt stellen dat koolzaadolie de enige bruikbare plantaardige kettingsmeerolie is. Het is wel zo dat enkel koolzaadolie onder de 5°C vloeibaar is, maar ik heb in mijn inmiddels 16jarige ervaring al tal van andere plantaardige oliën gebruikt met even goed resultaat : maisolie, arachideolie, gebruikte frituurolie, slaolie etc.
koolzaadolie is wel een prima keuze omdat het tevens een van de goedkoopste oliën is.
mocht olijfolie niet zo duur zijn dan was dit (buiten vriesperiodes) waarschijnlijk een nog betere olie omdat ze zeer weinig polymeriseert.

groeten,
Joe
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Ik vind het al erg genoeg Joe dat de koozaadolie niet bij mij uit de buurt komt, dus de duurdere en 's winters vlokkende olijfolie is voor mij geen optie. En trouwens, Olijfolie is toch veel lekkerder op salades en om in te bakken.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Nou, ter compensatie van de toch wel aparte lucht van Aspen / Motomix zou de geur van olijfolie mij zeer aangenaam zijn...!
jandc
Nieuw
Nieuw
Posts: 27
Joined: 07 Jul 2008, 14:17

Post by jandc »

Waar kan je in België van die koolzaad olie kopen?
En kan je koolzaad zomaar in elke kettingzaag gebruiken zonder aanpassingen?

groetjes,

jandc
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

jandc wrote:Waar kan je in België van die koolzaad olie kopen?
Colruyt
En kan je koolzaad zomaar in elke kettingzaag gebruiken zonder aanpassingen?

groetjes,

jandc
JA
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

als jullie willen kan ik wel een plaatselijke colruyt gaan leegkopen en ze naar nederland brengen omdat ik daar dus redelijk veel ben. Waar die dan af te halen is is nog de vraag. Wolter zit niet zo erg ver van gorinchem af denk ik ? ik kan wel 1000 liter in mijn busje krijgen... hehehehe
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

KIMME wrote:als jullie willen kan ik wel een plaatselijke colruyt gaan leegkopen en ze naar nederland brengen omdat ik daar dus redelijk veel ben. Waar die dan af te halen is is nog de vraag. Wolter zit niet zo erg ver van gorinchem af denk ik ? ik kan wel 1000 liter in mijn busje krijgen... hehehehe
€ 1,10 per liter met factuur? Verkocht... En dat was geen geintje.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

ik kan eens gaan zien wat het kost ja... maar dan moet ik het wel even zeker weten, wolter, want anders blijf ik ermee zitten.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Alexander
Moderator
Moderator
Posts: 464
Joined: 26 Apr 2006, 18:27
Location: Haarlem
Contact:

Post by Alexander »

Ik kan ook wel weer zo'n 20 liter gebruiken....
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

de prijs van resto koolzaadolie is 2.77 euro voor een fles van twee liter.
leverbaar vanaf de 23 ste juli.
De prijs is btw inclusief.

Ik ben bereid flessen te gaan halen en het bedrag voor te schieten voor de treehuggers, en je kan het komen afhalen in hoornaar op een nog te bepalen datum.
Ik moet daar toch frequent zijn dus je betaald geen transport.Mocht dit nog te ver zijn voor sommigen kan ik het ook meebrengen naar de volgende LB of zo...
Laat iets weten als er iemand interesse heeft...

Ik zoek ondertussen verder naar grotere verpakkingen bij groothandels, want bovenvernoemde prijzen zijn consumentenprijzen en naar mijns inziens kan dit misschien nog goedkoper.
Ik hou treehugs alvast op de hoogte....
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Tamil
Site Admin
Site Admin
Posts: 1525
Joined: 17 May 2006, 22:03
Location: Down Under
Contact:

koolzaadolie

Post by Tamil »

interesse!

Heb ook nog wel ruimte voor 20 liter
Attachments
olie+alien.png
olie+alien.png (32.46 KiB) Viewed 11188 times
tarzan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 142
Joined: 15 May 2006, 18:33
Location: amstelveen
Contact:

oli

Post by tarzan »

gelukkig rijden deze maanlandertjes met behulp van atoomenergie net als duikboten en vliegdekschepen (kleine kernreactortjes)
groet van Tarzan
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

nu nog een motorzaag op kernenergie...
hey Tamil dat staat genoteerd. Even afwachten of er nog iemand interesse heeft...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

zou het mogenlijk zijn om ook nog 10 liter te krijgen?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

no problem
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Post by Steven »

Beter!
ik hoor wel hoe of wat
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Post by KIMME »

ja ik post het hier als het zover is...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Post by -WOUTER- »

De koolzaadolie kost bij de colruyt net ietsje meer dan een kannetje aspen of stihl bio-olie.

dus voor de centjes hoef je niet op koolzaad over te gaan.

Dat er 2 liter verpakkingen zijn voor 2,44 of zoiets wisten ze bij de colruyt in antwerpen niets van....

Dus ik ga lekker verder met stihl bioplus olie.
die is mijn inziens zowieso beter dan aspen olie.

zaag ze

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Al zou de koolzaadolie de helft meer kosten dan zou ik uit milieu- en slijtage-oogpunt nog steeds koolzaadolie blijven gebruiken.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Mijn Stihl Bioplus kost ruim 3.- per liter, en die Bioplus bestaat voor 90% uit koolzaadolie. De overige 10% (of minder, dat weet bijna niemand) bestaat uit een soort dikmaker, waardoor de olie langer blijft plakken en dus langer aan de ketting blijft zitten, waardoor er meer olie bezig is met smeren. En dat verschil heb ik goed gemerkt: in de paar weken dat ik puur koolzaad gebruikte, zijn ketting en blad echt enorm gesleten. Je hoort het ook aan het geluid van de ketting: niet goed! :?

Ik meng de laatste liters koolzaadolie voorzichtig door de bioplus en daarna is voor mij het koolzaadolie-verhaal afgesloten. :(
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply