Problemen met Husqvarna 136

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
Waldpyk
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2010, 17:32

Problemen met Husqvarna 136

Post by Waldpyk »

Mijn Husqvarna 136 heeft problemen met de aandrijving van de ketting. Als ik in een stam zaag blijft de ketting soms stilstaan. Toeren nemen dan iets af. Als ik de zaag iets terug haal dan gaat ie weer z`n gangetje. Ketting is nieuw, blad is nog niet vervangen. Ketting zit er ook niet te strak om. Wat kan het probleem zijn? Machine loopt op Aspen. Machine heeft nu ongeveer 35 kuub gezaagd.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by boomverzorgingbruno »

gewoon even mee naar de dealer . vermoed (lees ben zeker ) dat wij jou hiermee niet echt kunnen helpen .
:wink:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by treespotter »

35 kuub zonder kettingolie?
Wat voor kettingolie gebruik je, hoe lang is het blad en ketting, staat je olietoevoer voldoende ver open, ben je nu een andere houtsoort aan het zagen dan de eerste 35 kuub.

Vergeet niet dat je daar van een 1e klas motorzaagfabrikant de echte hobbyzaag hebt. Het kan maar zo zijn dat er zaken versleten zijn maar ik kan het mij niet voorstellen.
Als jij de ketting goed wilt spannen dan zorg je ervoor dat de ketting slap (1cm onder het blad) hangt. Hierna pak je het BLAD bij de punt vast en tilt deze omhoog. Dan draai je de ketting op spanning totdat de verbindingsschakels bijna (op 1/10e mm na) de onderkant van het blad raakt.

Waldpyk, ik wil je er op wijzen dat dit een forum is voor boomverzorgers en niet een forum om je hobbyzaag weer aan de praat te krijgen.
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by roelce »

het kan ook de koppeling zijn van de zaag dat deze kapot is en geen kracht meer kan over brengen
STIHL timbersports hope to get like jason
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by Steven »

niet te hard duwen?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by boomverzorgingbruno »

steven net wel duwen liefst met de 2 knieen dan kan je daar al niet in zagen . :lol:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by treespotter »

roelce wrote:het kan ook de koppeling zijn van de zaag dat deze kapot is en geen kracht meer kan over brengen
Volgens mij is het juist andersom. Als de koppeling kapot is (en dan is het meestal een veertje) dan blijft de ketting zelfs draaien bij stationair toerental.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by Thijs »

volgens mij ook en dan loopt hij niet goed stationeer omdat hij altijd net iets aan loopt
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 149
Joined: 26 Jan 2008, 15:05
Location: Heerhugowaard (N-H)

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by paskal »

treespotter wrote:ik wil je er op wijzen dat dit een forum is voor boomverzorgers en niet een forum om je hobbyzaag weer aan de praat te krijgen.
Subtiel, je kan 't jongen!! :mrgreen: Alleen het niet antwoorden wil nog niet zo lukken :lol: :lol: :lol:
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by roelce »

treespotter wrote:
roelce wrote:het kan ook de koppeling zijn van de zaag dat deze kapot is en geen kracht meer kan over brengen
Volgens mij is het juist andersom. Als de koppeling kapot is (en dan is het meestal een veertje) dan blijft de ketting zelfs draaien bij stationair toerental.
ja maar het kan ook zijn dat de veren in de koppeling vast zijn komen zitten door wat vuil of dergelijke

dat denk ik maar ach wie ben ik
STIHL timbersports hope to get like jason
Jan-Sietze
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 70
Joined: 18 Oct 2008, 19:07
Location: Wirdum

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by Jan-Sietze »

Een nieuw ketting zij je...

Weet je zeker dat het juiste ketting er om ligt?
Volgens mij moet dat 3/8 Micro-Lite zijn (maar .325 kan ook) ...
Als dat allemaal klopt, zou ik het aandrijfwiel (sprocket) vervangen.

Als je er niet uit komt, even naar Hooghiemsta in Hardegarijp...

Sucses
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by NannoB »

Jan-Sietze wrote: ...
Als dat allemaal klopt, zou ik het aandrijfwiel (sprocket) vervangen.
mijn ervaring: 2 kettingen (hand geslepen) is 1 blad. 2 bladen is 1 aandrijfwiel (sprocket)
Waldpyk
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2010, 17:32

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by Waldpyk »

Er zit professionele olie in. Bij ieder tankbeurt vul ik bij. Openingen zijn steeds open. Ketting is aangeschaft bij de dealer dus ga er van uit dat ik de goeie heb. Heb al een 3 kuub met nieuwe ketting gezaagd. Daarna kwam probleem. Wil best wel naar dealer voor reparatie maar wanneer het een eenvoudig zelf op te lossen probleem zou zijn, doe ik het liever zelf....en ach, een discussie als deze is toch ook wel leuk en leerzaam?
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by Freerk »

[quote="treespotter]Volgens mij is het juist andersom. Als de koppeling kapot is (en dan is het meestal een veertje) dan blijft de ketting zelfs draaien bij stationair toerental.[/quote]


Klopt, ik heb dit laatst nog gehad met een 440. Als je hem dan op de rem zet, dan dendert 'ie in je handen, zo slecht loopt de zaag dan.
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by treespotter »

dhr.banuyn wrote:mijn ervaring: 2 kettingen (hand geslepen) is 1 blad. 2 bladen is 1 aandrijfwiel (sprocket)
Dat hoeft echt niet hoor. Ik denk dat je dan toch echt op andere olie over moet gaan en de ketting niet te strak spannen. De ketting moet om het blad liggen, niet erin geperst worden. Een ketting span je aan totdat hij bijna tegen het blad hangt en niet er tegenaan.
Dit is een beetje gechargeerd, maar het geeft aan dat je niet te strak moet spannen.
Tegenwoordig gebruiken wij (veel collega boomverzorgers) het smalle 'hobbyblaadje' met een groef van 1,1mm. op de MS200 en 192T. Of de kwaliteit is minder, of er zit gewoonweg minder materiaal waarover de krachten worden verdeeld, maar deze zaagblaadjes verlangen wel een aanpassing in de werkwijze. Met dit blaadje kun je niet onbeperkt dik hout zagen met een duwende ketting. Het neusje heeft hierdoor veel te veel te lijden en dan is het inderdaad zo dat een blaadje maar twee kettinkjes meegaat.
service man
Nieuw
Nieuw
Posts: 3
Joined: 20 Feb 2010, 15:56

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by service man »

136 husqvara heeft één veer voor de koppeling !! zou hem als ik jou was eerst even schoon maken van binnen (raak vlak van vlieggewichtjes)
ketting is bij een 136 .(325) maar denk niet dat het daar in zit , zou eerst eens beginnen met het schoon maken
Waldpyk
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2010, 17:32

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by Waldpyk »

Service man,

Ik kom maandag weer bij mijn schuur. Ga direct kijken, maar denk dat je gelijk hebt. Toen ik vrijdag het blad ging schoonmaken zag ik wel dat er een vettige koek aan de binnenkant zat. Heb deze met een zachte veger proberen te verwijderen maar lukte niet echt. Kennelijk zorgvuldiger moeten schoonmaken. Ik ga ermee aan het werk .
Je leest het volgende week! Kan het met een ontvetter?
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by jef »

perslucht
Waldpyk
Nieuw
Nieuw
Posts: 4
Joined: 19 Feb 2010, 17:32

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by Waldpyk »

De veer is schoon. probleem blijft bestaan. Toen ik echter de olietoevoer controleerde bleek het slangetje in het olie tankje los te zijn geraakt! Heb het apparaat maar even bij de dealer afgeleverd. Afloop laat ik weten.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Problemen met Husqvarna 136

Post by treespotter »

Waldpyk wrote:De veer is schoon. probleem blijft bestaan. Toen ik echter de olietoevoer controleerde bleek het slangetje in het olie tankje los te zijn geraakt! Heb het apparaat maar even bij de dealer afgeleverd. Afloop laat ik weten.
Mmmm, probleem gevonden. Daar kan zelfs professionele olie niet tegenop werken :lol:
Post Reply