Wassen/reinigen klimlijnen

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Wassen/reinigen klimlijnen

Post by Allard »

Heeft iemand ervaring met het wassen/ reingen van klimlijnen?

Mvg

Allard
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by treespotter »

Ik heb uit zeer betrouwbare bron dat je klimlijnen mag wassen met groene zeep.
Vooral NIET met een wasmiddel met wasverzachter. omdat dit de vezels week maakt en dus de kwaliteit van de lijn verregaand aantast.
Misschien dat de Klimgeitebreier hier zelf op zou willen reageren...
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by Pietje »

Van veel gebruiken wordt je lijn vanzelf schoon.
Hars kun je prima met lijnolie (leuke woordspeling trouwens :wink: ) van je lijn halen. Lijnolie is dat goedje dat kunstschilders gebruiken om hun kwasten mee schoon te maken. Weet je meteen waar je het kan halen. :D
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by Thijs »

volgens mij is het zo dat je GEEN wasverzachter mag gebruiken of een wasmiddel waar het in zit omdat de de 'lijn" week maakt. en niet op 90 graden. anders krimpt hij nog haha

verder in een grote kussensloop doen scheelt iets knopen.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by Allard »

Een collega boomverzorger die vertelde me dat ie de klimlijnen in een oude kussensloop doet en dan zonder er wasmiddel toe te voegen een ritje te laten maken in de wasmachine.
Zelf maak ik mijn klimlijn schoon (als ik bijv. met vochtig weer ben wezen klimmen en alle alg in de klimlijn zit) door ze schoon te spoelen met water en hang ze dan op om te laten drogen in de schuur.

Allard
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by Pietje »

Ik was mijn lijnen eigenlijk nooit. Als ze nat en vies zijn door algen en regen, dan hang ik ze direct na het klimmen onder de veranda uit en laat ze hangen tot ze weer droog zijn. En dan na twee afdalingen is wit weer wit, en rood weer rood :D
Alleen het stropje maak ik schoon met warm water zonder iets er in. Lekker kneden om de rommel er uit te spoelen, drogen, klimmen maar! Je staat er versteld van hoeveel zwart water er uit zo'n klein stukje touw komt...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by treespotter »

Af en toe je lijnen laten 'zwemmen' in de vijver van de klant... :lol:
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by boomverzorgingbruno »

ik pas ook de kussensloop toe beetje beal ropecleaner erbij en kort programma draaien .
maar dit gebeurt zelden .
telkens er iemand op de touw gaat staan eis je een bak duvel (of ander bier) zo leert me dat snel af en jou touw blijft clean 8)
laat een oen niet zomaar doen !
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by enricovanwees »

ik laat warm water in mijn badkuip lopen en beweeg de lijn er flink doorheen, vuil water weg en weer opnieuw, totdat het water enigzins schoon blijft. meestal 3x. en dan op zolder aan de waslijn. Geen sporen van wasmiddel wat wel kan in de machine en geen knopen. Kan ook in een grote emmer oid.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
Allard
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 242
Joined: 18 Jan 2011, 20:54
Location: Kerkdriel
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by Allard »

boomverzorgingbruno wrote: telkens er iemand op de touw gaat staan eis je een bak duvel (of ander bier) zo leert me dat snel af en jou touw blijft clean 8)
Goeie tip die zal ik onthouden :D
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by Steven »

"Grote lijn, kleine lijnen alles in de wasmachine, laat maar lekker draaien, alles in de wasmachine!"
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by Freerk »

Ik was ze niet zo vaak, maar af en toe ligt er weleens hondestront onder de boom. En als er iets ranzig is, en die geur blijft echt heel lang hangen!!!!!

Dan:
Attachments
smiley_washing.gif
smiley_washing.gif (8.15 KiB) Viewed 18411 times
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
Tom
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 01 Mar 2009, 19:17
Location: Wijk aan zee
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by Tom »

enricovanwees wrote:ik laat warm water in mijn badkuip lopen en beweeg de lijn er flink doorheen,
Goeie, ga ik vanaf nu ook doen, samen in bad spaart touw, water, tijd en milieu. Nice nice nice :idea: 8) :lol:
Take care, there's not much spare!
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by Steven »

kan je gelijk flossen :wink:
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by treespotter »

Ik hoop Steven, dat je dan niet jouw tanden bedoeld.
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by Steven »

k klim met zing it....
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by NannoB »

Steven wrote:k klim met zing it....
niet met 3 zagen aan je gordel, dan kom je wel boven de 50kg breuksterkte...
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by timo »

der zit nog een factor 8 op de zing it :lol:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Hakholt
Nieuw
Nieuw
Posts: 39
Joined: 31 Oct 2009, 20:33

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by Hakholt »

En NOOIT met de hogedrukreiniger :wink: Geld ook voor sleepbanden, hijsbanden, spanbanden want het sloopt de kleine vezels en dan knap hij een keer en autobanden/versnipperaar/kar banden nooit te dichtbij want ook die sloopt ie. Dan maar in de sloot of in het bad.
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by KIMME »

een erg goede methode om een klimlijn te ontdoen van zand en dergelijke is een bubbelbad.
Nu kan ik me best voorstellen dat je vriendin of vrouw daar problemen mee heeft en mijn ma heeft ook nooit geweten waarom de filters altijd vol zand zaten maar het is de beste methode. Volledig op de hoogste stand laten "bubbelen" zorgt ervoor dat de lijn gemasseerd word en het zand en modder er snel uitkomt.

Wat ook kan als je een compressor hebt is de slang in een ton vol water leggen constant laten draaien. Zorg ervoor dat de watertoevoer op de tuinslang ook een klein beetje openstaat zodat vuil water over de rand van de ton loopt.
Wasproducten zijn overbodig, maar wasverzachters ZONDER CHLORINE kunnen de levensduur van een touw verlengen.
ALS JE NIET 1000% ZEKER BENT VAN JE PRODUCT GEBRUIK JE VANZELFSPREKEND NIKS. IN VEEL WASMIDDELEN EN WASVERZACHTERS ZITTEN SUBSTANTIES DIE KUNSTOFVEZELS SNEL KUNNEN LATEN DEGRADEREN.
Wasverzachters houden de vezels van een touw soepel en smeren ze als het ware zodat wanneer ze over elkaar gaan glijden niet zullen breken. De vezels worden afgesloten aan de zijkant met het product waardoor ze glad worden. Droge vezels die over elkaar schuren werken als schuurpapier en zullen na verloop van tijd erg snel gaan degraderen. Dit zie je als je touw "fuzzy" word en er overal kleine vezeltjes(haartjes) uitsteken. Dit is dan ook één van de criteria waardoor een touw kan worden afgekeurd.
Een nylon touw kan een constante watertemperatuur van maximum 82 graden celsius hebben zonder sterkteverlies, maar houd er rekening mee dat je lijn dan zal krimpen. Een lagere temperatuur is dus beter.

Drogen van het touw gebeurt steeds op een droge plaats zonder de aanwezigheid van direct zonlicht of hittestralende toestellen. Ook een directe UV belasting kan je best vermijden. Hang het touw op en laat het zo drogen. Een nat touw dat nat blijft kan eigenlijk geen kwaad. Het is dus niet strikt noodzakelijk een touw te laten drogen maar comfortgewijs is het interessanter.
Gebruik NOOIT een wasdroger omdat deze snel de maximale temperatuur van 82 graden celsius kan overschrijden.

Er bestaan ook speciale toestelletjes die je over de lijn klikt en aansluit op de tuinslang. Aan de binnenkant van het apparaat zijn er borstels aangebracht om het touw te schrobben. Wees voorzichtig met zulke apparaten en zeker met degene die minuscule waterjets hebben om het water in het touw te forceren. Deze laatsten hebben de neiging zand en vuil nog dieper in de kern van het touw te duwen waardoor de levensduur en sterkte snel beperkt word.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by Pietje »

De allereenvoudigste manier van schoonmaken is:
1. ophangen en laten drogen
2. gewoon weer gebruiken.

Na een dagje klimmen met mooi weer blinkt je touw als nieuw. :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by -WOUTER- »

Dus met die uitleg kun je als boomverzorger een jacuzzi "op de zaak" verantwoorden :lol: :lol:

ene hij is dan natuurlijk echt alleen maar voor de klimlijn :wink:
- climb fast, move slow -
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by enricovanwees »

Ben laatst bij dealer geweest van safety. Ik heb eerst de lijnen gespoeld in een kuip om het ergste vuil en zand te verwijderen. Ook vuile kleding spoel ik eerst. Op advies van dealer id met wasverzachter in machine op 30 graden. Niet zo schoon als nieuw, blijft gebruikt uitzien, maar voelt wel als nieuw aan en klimt als nieuw.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
klimgeitebreier
Nieuw
Nieuw
Posts: 48
Joined: 02 Sep 2008, 21:20
Location: apeldoorn

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by klimgeitebreier »

maar wasverzachters ZONDER CHLORINE kunnen de levensduur van een touw verlengen.
Alle "wasverzachters" bevatten weekmakers en chemische stoffen voor het verweken van kalk en synthetische stoffen. Hoewel de opvattingen over "veiligheid" bij onze zuiderburen soms ver uiteen loopt met de nederlandse, zijn fabrikanten van kunststof klimlijnen uitgesproken duidelijk over deze materie;

"iedere week makende of oplossende substantie of vloeistof leid tot permanente schade aan vezels van kunststof lijnen. Derhalve dienen lijnen die in contact geweest zijn met soortgelijke oplosmiddelen onmiddellijk buiten gebruik gesteld te worden".

Deze tekst kan je vinden in de gebruiksaanwijzing die bij je lijn hoort.......RFM !!!!!!
Tevens kan je dit nalezen op; http://www.samsonrope.com
zoek het hoofdstuk rope inspection and retirement. :(

Klim safe, klimgeitebreier
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Wassen/reinigen klimlijnen

Post by Steven »

auwtsch...
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Post Reply