stihl ms201T

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

stihl ms201T

Post by bigbird »

vorige week nieuwe ms 201t gekocht bij marechal in tiel ik hoor hier erg veel nadelen over deze machine maar heb ze zelf nog niet echt kunnen ontdekken toen ik hem de eerste dag in gebruik had liep ie super. 2e dag wou ie maar niet aan de praat dus ik afstel schroevendraaier en toerenteller eraan (stihl edt 7) afgestelt en loopt nu helemaal super in combi met de standaard haakse ketting.
Ik vind het persoonlijk een zeer geslaagde zaag van stihl

voordelen:
compleet toch 200 gram lichter als ms 200 in vergelijkbare setting.
stuk zuiniger
beter vorm gegeven (makkelijker schoon maken)
moer van het kettingdeksel raak je niet meer kwijt
uitlaat beter geplaatst
iets meer vermogen als ms200

nadelen
stuk duurder
trillingen veren ipv rubbers
en voor de rest weet ik zo gauw geen nadelen
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by Pietje »

En dan nu de hamvraag:

Heb je de MS200 ook gebruikt?


.... en...? Was er verschil? ;-)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by Treebo »

Ik weet wel dat ze met hoge spoed bezig waren om de kinderziektes eruit te halen. ik weet alleen niet hoever ze er mee zijn :wink:
boomwerk bilthoven
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 54
Joined: 25 Dec 2011, 17:23

Re: stihl ms201T

Post by boomwerk bilthoven »

Hoi Big bird,

Wij gebruikte altijd ms200t's en zijn nu ook over op ms201t's ook wij zijn zeer tevreden!
Merk wel verschl met een echt goed ingelopen ms 200t , vooral in hout waar je meer dan je blad lengte moet zagen en dat hard is. Mijn ervaringen worden steeds beter naarmate we ze meer gebruiken.

En ze zijn echt een stuk zuiniger! maar daar hebben we weer een ms880 voor om te compenseren :mrgreen:

gr. frank
voor boom tuin en takkenwerk
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: stihl ms201T

Post by bigbird »

Pietje wrote:En dan nu de hamvraag:

Heb je de MS200 ook gebruikt?


.... en...? Was er verschil? ;-)

ja heb zelf 4 jaar gewerkt met een ms200t en ms200 backhandle
en heb nu dus ook nog een ms 200 backhandle
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by Steven »

Goh...klinkt alsof er een groot verschil is tussen de verschillende 201's...
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: stihl ms201T

Post by bigbird »

het zou kunnen dat stihl er snel een andere carburateur op heeft gezet
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by treespotter »

Sinds wanneer zijn die zagen driehonderd gram lichter geworden Bigbird.
Mijn MS 201 is honderd gram zwaarder dan de MS200.

O ik weet het denk ik al. Jij had het erover dat de zaag van jou probleemvrij liep.
Dan zit er in de eerste 201'tjes waarschijnlijk voor driehonderd gram problemen ingebouwd. :lol:
User avatar
honda_power
Treehugger
Treehugger
Posts: 293
Joined: 16 Nov 2008, 16:34
Location: warmenhuizen

Re: stihl ms201T

Post by honda_power »

ik zaag nog wel ff door met mijn 020 :lol: tot alle kinderziektes eruit zijn :wink: uit de 201t dan he :wink:
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by Marc »

Ik heb 'm vanmiddag ook staan aanschouwen...mooi aparatus hoor!

Ik lees bij de nadelen die Bigbird noemt dat de ms201 stukken duurder is.....bij mijn dealer is ie echter maar 12 euro duurder.


Overigens was ik daar vanwege een probleem met de carburateur van mijn ms200. Mijn machine liep zeer onregelmatig, sloeg steeds af, startte moeilijk, te weinig vermogen. De carburateur is helemaal gereinigd geworden, maar ook dat hielp niet. Een nieuwe carburateur was de oplossing. Kent iemand dit probleem? Mijn collega heeft hetzelfde meegemaakt, ook zijn zaag was nog geen jaar oud.
Image
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by -WOUTER- »

yep bekend probleem....en je zaagt zeker met Aspen ?

bij mij zijn de problemen verholpen door met motomix te gaan zagen...raar maar waar :roll:
- climb fast, move slow -
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: stihl ms201T

Post by bigbird »

ms201 is kaal 100 gram zwaarder maar gaat wat minder benzine in en wat minder olie dus daardoor is ie vol met 35cm blad 300 gram lichter en heb er helemaal geen problemen mee in het begin even wat met starten sloeg ie ook telkens af en na wat afstellen helemaal perfect
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: stihl ms201T

Post by bigbird »

ik kom tog op 75 euro prijsverschil 774 ipv van 699
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by Treebo »

Zag laatst bij de dealer een carter van een stihl machine die liep op aspen. Was net of er stroop in was gegoten.
Wat ik wel weet is dat de bezineleiding van de ms200 regelmatig vervangen moet worden om problemen te voorkomen. Deze worden nog wel eens hard/poreus.

Hierdoor word er "valse" lucht meegezogen en loopt de zaag ook niet meer goed
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: stihl ms201T

Post by bigbird »

Treebo wrote:Zag laatst bij de dealer een carter van een stihl machine die liep op aspen. Was net of er stroop in was gegoten.
Wat ik wel weet is dat de bezineleiding van de ms200 regelmatig vervangen moet worden om problemen te voorkomen. Deze worden nog wel eens hard/poreus.

Hierdoor word er "valse" lucht meegezogen en loopt de zaag ook niet meer goed
klopt aspen is veel te vet voor stihl motomis of zelf mengen is het beste voor je stihl
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by Treebo »

Weet trouwens niet hoe het bij aspen zit op het gebied van koolaanslag etc.
Ik weet dat dit bij motomix minimaal is en het ook een stuk minder agressief is voor rubberdelen zoals leidingen en membranen.

Vaak krijg je door gebruik van foute/slechte brandstof een (soms) slecht zichtbare laag in de vlotternaald en de sproeiers enzo. Hierdoor gaat de zaag ook veel slechter lopen, word warmer, toerental gaat omhoog en is slecht af te regelen.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: stihl ms201T

Post by densmee »

bigbird wrote:
Treebo wrote:Zag laatst bij de dealer een carter van een stihl machine die liep op aspen. Was net of er stroop in was gegoten.
Wat ik wel weet is dat de bezineleiding van de ms200 regelmatig vervangen moet worden om problemen te voorkomen. Deze worden nog wel eens hard/poreus.

Hierdoor word er "valse" lucht meegezogen en loopt de zaag ook niet meer goed
klopt aspen is veel te vet voor stihl motomis of zelf mengen is het beste voor je stihl
aspen veel te vet :lol:
aspen is 1 op 50 net als motomix.
zelf mengen is vaak 1 op 35 a 40
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: stihl ms201T

Post by boomgnoom »

densmee wrote:
bigbird wrote:
Treebo wrote:Zag laatst bij de dealer een carter van een stihl machine die liep op aspen. Was net of er stroop in was gegoten.
Wat ik wel weet is dat de bezineleiding van de ms200 regelmatig vervangen moet worden om problemen te voorkomen. Deze worden nog wel eens hard/poreus.

Hierdoor word er "valse" lucht meegezogen en loopt de zaag ook niet meer goed
klopt aspen is veel te vet voor stihl motomis of zelf mengen is het beste voor je stihl
aspen veel te vet :lol:
aspen is 1 op 50 net als motomix.
zelf mengen is vaak 1 op 35 a 40
hoezo meng jij dan 1 op 35 a 40?
ben je bang voor vastloper ?
Image
als je smering 1 op 50 is ga je goed
de fabrikanten hebben eg wel rekening gehouden met zuinige mensen
the mixing goblinImage
victim of gnomebashing
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: stihl ms201T

Post by roelce »

ik heb de indruk dat er iets minder power inzit en precies ook minder toeren maakt dan een 200 lawaai is wel een pak minder
STIHL timbersports hope to get like jason
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by Marc »

-WOUTER- wrote:yep bekend probleem....en je zaagt zeker met Aspen ?

bij mij zijn de problemen verholpen door met motomix te gaan zagen...raar maar waar :roll:

Nee, ik gooi alleen Aspen in mijn Robin bosmaaier en Husqvarna 395. De ms200 reed op zelfgemaakte mix. Bij mijn collega eveneens, die hetzelfde probleem kreeg als ik.

Ik kan me overigens haast niet voorstellen dat Aspen slecht spul is, het is toch juist ontwikkeld om minder agressief te zijn voor rubbers e.d. en zou een betere verbranding moeten geven dan zelf gemixte brandstof.
Image
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by -WOUTER- »

zelf mixen is voor professioneel gebruik verboden.....en in mijn ogen ook erg dom zeker gezien de extra belasting die de gebruiker oploopt..... :shock:

Aspen is goed en motomix ook, alleen bij problemen met de extreem gevoelige carburateur van een MS200T kan zagen op motomix, zoals in mijn geval, de oplossing bieden. Bij de zwaardere zagen merkte ik geen verschil maar de MS200T liep op motomix echt stukken beter dan hij ooit op aspen had gedaan....

Wat het precieze verschil in die 2 alkylaat brandstoffen is is mij tot op heden onduidelijk maar als je zaagprestaties afnemen de moeite om zelf eens te testen :wink:
- climb fast, move slow -
nilsson
Nieuw
Nieuw
Posts: 23
Joined: 10 Jan 2011, 21:21
Location: Alkmaar

Re: stihl ms201T

Post by nilsson »

Ook ik ben niet wild over de 201 t te weinig vermogen ook nadat ie door de Stihl dealer is afgesteld is het belangrijkste minpunt.
Hij draait op Motomix dus daar kan het ook niet aanliggen.
Bij de dealer krijg ik ook geen gehoor en zeggen ze dat het een kwestie van wennen is.
Eigenlijk is het wel raar dat je na een paar uurtjes met de 201t na de koffie weer de 200t pakt en dat voor een nieuwe zaag van € 800,- !!!!!
Ruilen voor een 200t is volgens mij de enige optie...........
Of heeft iemand anders nog een optie?????
noel2512
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 150
Joined: 06 Jun 2009, 22:09

Re: stihl ms201T

Post by noel2512 »

Sinds 3 weken ook een ms201T, onder het zagen sloeg die gewoon af, naar de dealer gebracht, (valt nog onder de garantie) nagekeken en afgesteld. Lijkt net of de zaag heeltijd aan het verzuipen is en lijkt of die ook wat vermogen mist als je wat dikkere takken doorzaagt hoor je hem gewoon in toeren terug vallen wat je bij de oudere ms200 zeker niet had.Ik vind die zaag echt tegenvallen, neem de ms200 maar gewoon weer terug in productie.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by treespotter »

Vandaag was ik toevallig :roll: in de buurt van Apeldoorn aan het werk en heb op de terugreis mijn 201 bij Poel achtergelaten. Van Frank B. kreeg ik te horen dat zij daar de zaag ondertussen WEL optimaal kunnen instellen/afstellen. Jammer genoeg niet volgens de emissie-eisen. Maar ja, ik wil er nu wel eens echt mee gaan werken zonder iedere keer met weemoed aan de oude 200jes te denken.
Vrijdag ga ik daar weer langs om hem op te halen en ben erg benieuwd hoe hij daarna draait.
Ik denk dat ik die zaterdag daarna maar eens een plekje op ga zoeken om hem stevig uit te proberen.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: stihl ms201T

Post by boomverzorgingbruno »

:mrgreen:
ik breng een stuk hout mee dan
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply