Big Shot

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: Big Shot

Post by wes houtboer »

Heren, het is inderdaad maar net hoe je de letter van de wet uitlegt. Indien je wat voor een soort voorwerp voor in je auto hebt liggen en gebruikt dit voorwerp om er iemand mee te verwonden of jezelf te verdedigen dan zit je in de cat 4 wapens (geen vuurwapens dat is een andere cat) dus dan komt de Zubat, de blesbijl, de ms 880 en ga zo maar door.
In het geval van de bigshot zal dit ook wel zo vernoemd staan. Ik heb deze kennis helaas niet paraat en zal dit voor hem die het wil weten volgende week even uitzoeken.
Jullie krijgen zsm bericht.

Gr de flik
salutantibus et vade scandens
Nike
Jekel
Jekel
Posts: 100
Joined: 16 Dec 2009, 19:55

Re: Big Shot

Post by Nike »

Deze uitleg gaf de agent mij

Mits dit voorwerp gewoon gebruikt wordt waar hij voor bedoeld is is er niks aan het handje, maar bij misbruik of andere ongein kan hij gecatogoriseerd worden als een klasse 4 vuurwapen volgens de wapenwet. :idea:

neen maar deze week hebben wij een bouwgrond gevonden vol met golfballen wat een fun hebben we gehad met francis zijn big shot. wij willen hem nooit meer missen na een seizoen sneeuwballen,appels en andere fruitjes en dan nog denappels en golfballen schieten. oja soms schieten we wel eens een werpzakje in de boom met dit speelgoed. 8)

Van af dit bericht heb jij dus een wapen vergunning nodig! :oops:

Groet Nike
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Big Shot

Post by R Schra »

Ik heb een kruisboog waar ik ooit lijnen mee de boom in schoot (and other mischief). Werpbijl, manchete, dolken (civiele jachtmessen en leger materiaal), en antieke Kris van voor 1500 waarschijnlijk, windbuks, luchtdrukpistool, en de nodige gereedschappen die na 22.00hr als inbrekerswerktuigen te boek staan.

Ooit bij de echtscheiding uit huis gezet door 4 man politie en wat denk je wat ze in beslag nemen?

Of ik wil tekenen om afstand te doen van een anno 1970 aluminium klapperpistool waar je zo'n rood plastic rozetje met 12 klappertjes in duwt op dat trommeltje........ :roll:

Ik dacht nog, goed dat die vuurwapens die we gevonden hebben in het Antwerpse park ingeleverd zijn...... De volvelds frees rammelde daar een volautomatisch aanvalsgeweer in barrels.

Ik heb wel bij verschillende grenscontroles (door NL en BE douane, politie, marechaussee) diverse waarschuwingen gehad dat de gereedschappen buiten bereik in de laadruimte achter het tussenschot moesten. Dus niet in de 'dubbele cabine' achter de voorstoelen in de ruimte waar de tweede bank eruit was gehaald.

Nu is het gevaarlijkste onderweg de spa, houten hamer en prikstok en blesbijl en die liggen buiten een VTA ronde gewoon veilig achterin.
Ronald,

European nogwat
User avatar
klimgeitebreier
Nieuw
Nieuw
Posts: 48
Joined: 02 Sep 2008, 21:20
Location: apeldoorn

Re: Big Shot

Post by klimgeitebreier »

Beste Treehuggers,

Een Big shot in Nederland is een catagorie 3 verboden wapen, dit geldt overigens voor iedere katapult. Tot 3 jaar geleden kon je alleen een big-shot kopen middels een WM3 formulier en formeel wordt daar het betreffende toestel als volgt benoemd:

"lijnwerptoestel ten behoeve van een beroepsdoel".

Met Het WM3 formulier vroeg je een wapenvergunning aan voor een lijnwerptoestel. Als zodanig viel de big shot volledig onder de wet wapens en munitie en gebruik zonder vergunning werd gezien als verboden wapenbezit en bij gebruik; het gebruik van een verboden wapen.

De bijbehorende administratie was geheel sluitend dwz zonder wapenvergunning geen bigshot en iedere big-shot (met uniek nummer) moest gekoppeld zijn aan een wapenvergunning, behoudens de handels voorraad.

3 jaar geleden heeft het ministerie van justitie vast gesteld dat handhaving/controle op de naleving van deze wapens geen doen was. Tevens bleek het mogelijk een bigshot in de USA te bestellen en deze via schiphol zonder problemen bij je thuis af te laten leveren, dwz zonder het te weten werd zo een verboden wapen geïmporteerd en afgeleverd. :oops:

Sins 3 jaar is het verbod op gebruik van deze "wapens" opgeschort en geldt er een generaal pardon voor de Big-shot voor beroepsdoelen. Echter mocht oom agent (Wes :wink: ) iemand op straat tegen komen met een Big-shot zonder dat de betreffende persoon duidlijk kan maken wat hij /zij ermee gaat doen, hij verbaliserend kan optreden wegens het in bezit hebben van een verboden wapen.

Er is een officieel schrijven van justitie waarin zij verklaren dat de big-shot voor de boomverzorging en hulpverlenings doeleinden (lees brandweer/arrestatie teams) gezien wordt als een lijnwerptoestel voor beroepsdoelen. Tijdens een verkeerscontrole zal een big-shot in een bus van een boomverzorger geen grote problemen veroorzaken. Diezelfde Bigshot in de handen van een voetbal supporter kan leiden tot bijzonder zware straffen.

Mochten jullie ooit met problemen geconfronteerd worden betreffende deze materie neem dan even contact op met mij en een kopie van dit schrijven van Justitie zal ik per ommegaande naar je toe sturen. Het is bekent dat niet iedere oom agent in nederland weet hoe dit in elkaar steekt; kan je ze ook niet kwalijk nemen wat erg duidelijk is dit niet. Een ieder die ooit een big-shot koopt wordt overigens wel geregistreerd en desgevraagd dient de vakhandel deze info aan justitie te overleggen. Zolang er geen golfballen/bougies en andere ellende mee wordt verschoten, hoeft dit geen probleem te zijn. Let wel de afschotsnelheid van een projectiel op de maximale kracht van een Big-shot ligt rond de 170 km per uur en op korte afstand is zo'n projectiel dodelijk. Het trekker mechanisme zoals dat in belgie verkrijgbaar is, voor de big-shot, is in Nederland verboden omdat dit onderdeel het mogelijk maakt de Big-shot horizontaal te gebruiken hetgeen normaal onmogelijk is. :mrgreen:

Schiet voorzichtig; de klimgeitebreier
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Big Shot

Post by ivo »

Juist .. Een voerkatapult mag je ook niet meer in je viskoffer hebben langs de waterkant als je gaat vissen :? Tenzij je dus een wapenvergunning hebt ??
User avatar
klimgeitebreier
Nieuw
Nieuw
Posts: 48
Joined: 02 Sep 2008, 21:20
Location: apeldoorn

Re: Big Shot

Post by klimgeitebreier »

ivo wrote:Juist .. Een voerkatapult mag je ook niet meer in je viskoffer hebben langs de waterkant als je gaat vissen :? Tenzij je dus een wapenvergunning hebt ??

Klopt Ivo iedere katapult of sling-shot is volgens de Nederlandse wet een catagorie 3 wapen. In Nederland hebben we echter iets unieks: "gedoogbeleid" . zolang jij geen rare acties uithaalt met dat ding zal oom agent niet moeilijk doen, tenzij die ruzie met zijn vrouw gehad heeft. :evil:

De klimgeitebreier.
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Big Shot

Post by ivo »

Ik zal h'm ook nergens anders voor gebruiken (voor golfballetjes ofzo :wink: ), en sowieso gaat ie na gebruik weer in de tas, net als het visfileermes trouwens.... Lekker uit het zicht . Je moet de problemen ook niet gaan opzoeken natuurlijk.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Big Shot

Post by boomverzorgingbruno »

8) :roll: :lol: :mrgreen: voor mij mag hem op slot hoor tamil
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Big Shot

Post by ivo »

Jep, we dwalen af .. :D
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: Big Shot

Post by wes houtboer »

Als ik een beter antwoord kan formuleren dan de Klimgeitebreier zojuist heeft gedaan dan vreet ik mijn schoen op. Desalnietteplus, ik zoek het ff op. Tamil. Wat mij betreft, afsluiten!!!!! Gr de flik
salutantibus et vade scandens
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: Big Shot

Post by Steven »

Case closed 8)
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Locked