T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by Roel »

Die optie hou ik nog even open Wolter. Binnenkort moet ik naar de dealer, meestal valt daar ook wel wat te regelen. Ik laat nog van me horen.
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by timo »

Heb nou een tyd met de electric husqy gezaagt.

-vind de zaag erg zwaar en slecht in de hand liggen,
-Ik vind het een lang en groot lomp ding aan mijn gordel,
- De zaag die ik kreeg had een blad van 35cm beetje overkill en o ja een hakkietakkie overbeveiligde ketting is ook niet nodig als je een machine ontwikkeld voor professionele vak lieden.
-vind ook het nadeel dat ik iedere avond mijn accu en oplader mee naar binnen moet nemen om hem op te laden.

-vind het nog steeds freakie dat je met een knopje een zaag aandoet en dan dus direct gevaarlijk is als de ketting rem eraf is. maar dat zal wel wennen zijn.

ik heb het extra vermogen niet nodig met het snoeien in de boom. doe mij maar de ms 150t
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by treespotter »

:lol:

Zo zie je maar dat je heel snel kan wennen aan een klein licht benzinezaagje.
timo wrote: - De zaag die ik kreeg had een blad van 35cm beetje overkill en o ja een hakkietakkie overbeveiligde ketting is ook niet nodig als je een machine ontwikkeld voor professionele vak lieden.
Die moet je even uitleggen Timo, die snap ik niet. Volgens mij zijn die veiligheidsvoorzieningen op de kettingen er juist voor gemaakt om het werk van een professionele boomverzorger veiliger te maken.

O ja en dat knopje... Op de Dolmar batterijzaag zit dat knopje niet eens. :wink:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by -WOUTER- »

:lol: :lol: :lol:

Tjonge jij bent echt goed tevreden met de 150 T, of wil je m'n echo overnemen. Die is nog wat sterker en minder gevoelig voor storingen, ik heb hem niet meer nodig :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by Roel »

Er zit standaard een veiligheidsketting op bij die accu zaag, wat mij toen verteld is.
Als je deze ketting vergelijkt met een ketting zonder de extra beveiligingen, zul je merken dat je sneller zaagt. Dit zal Timo ook wel bedoelen denk ik
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by timo »

Roel wrote:Er zit standaard een veiligheidsketting op bij die accu zaag, wat mij toen verteld is.
Als je deze ketting vergelijkt met een ketting zonder de extra beveiligingen, zul je merken dat je sneller zaagt. Dit zal Timo ook wel bedoelen denk ik
dat klopt roel. weet even niet hoe die ketting heet.
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by treespotter »

Dat snap ik Timo, maar ik snap jou reactie niet. Waarom zou dat type ketting niets zijn voor ons? Omdat hij ons werk TE veilig maakt???
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by Pietje »

Precies. Een echt veilige ketting is er 1 die niet snijdt... :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by timo »

z,on veiligheids ketting is natuurlijk bedoeld om je kick back te reduceren. niks mis mee. maar op het moment dat ik bijv. in het hout wil steken of met het puntje wil zagen door wat voor reden dan ook dan ook, kan dat niet! bovendien is een gewone zogenaamde niet veilige ketting ook sneller door het hout heen. waar door je sneller kan reageren met bijv. een velling

tis maar een mening. ik zeg dus niet dat het niet goed is maar vind het fijner zonder de veiligheids schakel.

gegroet Timo
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by treespotter »

Dat is een beetje een contradictie Timo. Je gebruikt een 150, maar wil wel een snelle zaag tijdens een velling.
Die ketting is te vervangen hoor. Dan heb je een snelle (batterij)zaag met een snelle ketting voor velling. :wink:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by -WOUTER- »

Zowieso een beetje raar, Timo was eerst super enthousiast, tijdens klusje samen met snoeien van een kastanje en nu is hij ineens 100% om......

Ergens toch door iemand beinvloedt, want diezelfde Timo heeft ook het testje gedaan van de 150 VS de accuzaag waarbij de wedstrijd zo slecht voor de 150 afliep dat hij er niet eens een filmpje van wilde maken :lol: :lol:

Maar ja, ieder zijn meug enzo :wink:

Ik ben nog steeds erg teveden, maar een betere ketting zou fijn zijn. Maar daar wordt as we speak aan gewerkt :wink:

Climb safe
- climb fast, move slow -
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by bigbird »

tjah ik heb 4 dagen met timo samen gewerkt dusja ik ben bang dat het mijn schuld is jongens sorry, maar ik ben het wel met timo eens die batterijzaag is lomp en zwaar aan de gordel en hij is niet zo snel als een ms200 of iets dergelijks dus enige voordeel zou de brandstof zijn
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by treespotter »

bigbird wrote:... dus enige voordeel zou de brandstof zijn
* En het gebrek aan herrie waardoor de communicatie met elkaar veel beter wordt of de noodzaak om afdichtende superoordoppen te dragen verleden tijd is.
* En het makkelijke 'starten'.
* En de trillingen.
* En de uitlaatgassen.
* En het onderhoud (van bijvoorbeeld het luchtfilter).
* O ja en voor het kopje brandstof kan ik er ook nog wel een paar extra benoemen.
Bijvoorbeeld geen schadelijke gassen van vluchtige brandtoffen (ok ok, dat is met alkyd al een stuk beter).
Maar je hebt gelijk hoor. Het enige :roll: voordeel zou ook de brandstof kunnen zijn. :lol: Maar die kosten zou je tegen de kosten van de accu's kunnen wegstrepen.
User avatar
Gardenier
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 77
Joined: 18 Nov 2012, 11:49
Location: Beuningen, gld
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by Gardenier »

timo wrote:z,on veiligheids ketting is natuurlijk bedoeld om je kick back te reduceren. niks mis mee. maar op het moment dat ik bijv. in het hout wil steken of met het puntje wil zagen door wat voor reden dan ook dan ook, kan dat niet! bovendien is een gewone zogenaamde niet veilige ketting ook sneller door het hout heen. waar door je sneller kan reageren met bijv. een velling

tis maar een mening. ik zeg dus niet dat het niet goed is maar vind het fijner zonder de veiligheids schakel.

gegroet Timo
Volgens mij ben je verplicht om met een veiligheidsketting te zagen. Maar ik begrijp niet dat je niet met de top van de kettinggeleider kunt werken? Wil je met hartsteken werken, of begrijp ik je verkeerd?

groet, Jorg
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by Pietje »

Zelfs met een veiligheidsketting kun je met het topje zagen. Als je merkt dat je wel heeel langzaam het hout in gaat, kun je een klein stukje van de veiligheidsschakel af vijlen. Waarmee 'ie natuurlijk wel iets minder veilig wordt :wink: Maar het kan zijn dat de beitel in de bocht van de zaagblad-punt geen hout meer voor z'n kiezen krijgt, en dan moet je toch iets...?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
boomgnoom
Treehugger
Treehugger
Posts: 622
Joined: 07 May 2011, 00:32
Location: velp

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by boomgnoom »

ludovanmil wrote::lol:
ik ga ook verder geen uitleg geven 8)
aaahhh toe nou!!!!!!!! :shock: :shock:
the begging gnome
victim of gnomebashing
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by timo »

gelukkig is de inruil prijs van de T536 bij van der .... 100euro :? snappen jullie het?
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by treespotter »

Denk jij nou echt dat ik over twee maanden meer dan 50 euries krijg voor mijn waanzinnige bijna ongebruikte 201 Magnum wanneer ik een T540 ga halen bij onze plaatselijke Husqvarna dealer?

Misschien moeten wij gewoon ruilen Timo. Ik jou batterijzaag en jij mijn 201. Jij weer blij en ik weer blij. Dan hebben wij allebei wat we willen en hoef ik alleen nog achter een T540 aan.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by densmee »

treespotter wrote:Denk jij nou echt dat ik over twee maanden meer dan 50 euries krijg voor mijn waanzinnige bijna ongebruikte 201 Magnum wanneer ik een T540 ga halen bij onze plaatselijke Husqvarna dealer?

Misschien moeten wij gewoon ruilen Timo. Ik jou batterijzaag en jij mijn 201. Jij weer blij en ik weer blij. Dan hebben wij allebei wat we willen en hoef ik alleen nog achter een T540 aan.
ik heb zaterdag nog eens de dealer uitgehoord en die had het erover dat er nu een batch gedraaid is, deze is nu in het veld en als de test afloopt en hij is goed bevonden dan gaan ze direct plankgas fabriceren en dan moet hij er voor mei kunnen zijn
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by timo »

treespotter wrote:Denk jij nou echt dat ik over twee maanden meer dan 50 euries krijg voor mijn waanzinnige bijna ongebruikte 201 Magnum wanneer ik een T540 ga halen bij onze plaatselijke Husqvarna dealer?

Misschien moeten wij gewoon ruilen Timo. Ik jou batterijzaag en jij mijn 201. Jij weer blij en ik weer blij. Dan hebben wij allebei wat we willen en hoef ik alleen nog achter een T540 aan.
erg aardig aangeboden Wolter maar ik w8 toch even op de T540 om te kopen :wink:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by Roel »

Een paar dagen met het zaagje gewerkt en ben er goed tevreden over. Wel even wennen, maar dat is bij alles wat nieuw is. Ik ga hem voorlopig nog even testen om een goede keuze te maken.
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by Harrie »

Nu ook een paar dagen deze zaag op proef gehad, bevalt me wel maar dan ook echt alleen voor incidenteel gebruik.

Alleen wat betreft herrie blijkt deze zaag toch 106db te produceren maar dan in hoge tonen,dit is maar 10db minder dan een versie met brandstof motor. Dus het blijft verstandig/verplicht om gehoorbescherming te dragen bij langdurig gebruik.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by -WOUTER- »

Hij maakt idd best behoorlijk wat geluid, zeker als je er als klimmer dicht op zit. Mooie is wel dat de omgeving aanzienlijk minder geluid ervaart t.o.v. De benzine versie.

Oordopjes gaan bij mij ook op als ik veel moet zagen.
Ik gebruik deze zaag veel bij snoeiwerk, behalve nu de laatste dagen met alleen maar regen......voor klimmend demonteren is hij echt niet ideaal, dan moet je echt de grote benzine broer hebben.

Linden knotten en dat soort werk is echt perfect met de accuzaag, maar je moet natuurlijk wel in de buurt van een stopcontact aan het werk zijn om te kunnen zorgen dat je de hele dag met volle accu's kunt werken, dat is wel in mijn geval een voordeel omdat ik 100% particulier werk.

Naarmate je er meer mee werkt ga je de zaag meer waarderen, maar je moet er wel even net wat anders mee omgaan dan een bezinezaag en dat is niet voor iedereen weggelegd.

Climb safe
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by Pietje »

Harrie wrote:... dit is maar 10db minder dan een versie met brandstof motor.
Met 6dB meer is de geluidsdruk 2x zo hoog. Met 12dB zelfs 4x zo hard geluid. Oftewel: 10dB scheelt heel veel ;-)

Maar je hebt gelijk: 106dB is hard genoeg om gehoorbescherming te dragen. 8)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T536 Li XP Husqvarna tophandle accuzaag

Post by R Schra »

Boven 80 dB moet je als werkgever voorzien in geluidsreductie voor werknemers. Dus gehoorbescherming of bet nog aanpak bij de bron.

Bron = motorkettinzaag
Reductie = inzet van accukettingzaag

Waarom? De motorkettingzaag produceert een hoge waarde dB, en ook bij het stationair draaien. De accuzaag produceert alleen lawaai wij het inschakelen en maken van de zaagsnede. En dit in een lagere waarde dB gedurende een beperkte periode.

Als gemiddeld over de dag je een geluidsdruk van minder dan 85 dB ervaart hoef je geen maatregelen te nemen. Dan de vraag hoe bepaal je de gemiddelde geluidsdruk.

Laten we lekker simpel doen en op ons gezond verstand afgaan. Ik zeg dan, bij incidenteel snoeien in de buitenkroon of die enkele dikke of dode tak gebruik ik geen gehoorbescherming. Niet bij electrozaag en niet bij de motorkettingzaag. Zodra mijn handzaag meer tijd in de holster steekt dan de E/B kettingzaag aan de haak wordt het wat anders. Bij kandelaberen, knotten, slopen mag het duidelijk zijn dat de geluidsdruk teveel gaat zijn, ook bv als je collega de chipper onder de boom zet.

Oja, alles hypothetisch natuurlijk vanachter mijn bureau gesproken :-)

EDIT als ik mijn memo check zit ik er niet eens ver naast ook, http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/v ... rming.html

Onder 85 dB is het niet dat je niet hoeft te dragen of maatregelen te nemen, vanaf 85 dB MOET je gehoorbescherming dragen.

EDIT 2 voor diegene die zich afvragen of ik nog wat hoor, de vraag is eerder of ik wel luister. Mijn excuus is dat ik Oost-Indisch doof ben.
Ronald,

European nogwat
Post Reply