ketting

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
rene13
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 58
Joined: 08 Oct 2012, 17:49
Contact:

ketting

Post by rene13 »

hoe lang blijven jullie met een ketting doorzagen?
ik heb nu een ketting liggen waar de mesjes nog maar 3-4 mm zijn
is deze ketting al versleten of kan ik er nog wel even mee door blijven zagen?
ik slijp met een vijl dus echt veel gaat er niet vanaf bij een sluipbeurt
http://www.houten-schalen-nl.webnode.nl
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: ketting

Post by -WOUTER- »

Ik zaag net zolang tot de tandjes niet meer te vijlen zijn of gaan buigen / breken :wink:
En vergeet de voorlopers niet mee te vijlen, anders zaagt ie niet meer.
- climb fast, move slow -
rene13
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 58
Joined: 08 Oct 2012, 17:49
Contact:

Re: ketting

Post by rene13 »

oke dus het kan eigenlijk geen kwaad om er mee te blijven zagen totdat hij helemaal versleten is?
want dan kan ik er waarschijnlijk nog wel een paar maandjes mee vooruit:P
http://www.houten-schalen-nl.webnode.nl
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: ketting

Post by -WOUTER- »

Yep, gewoon doorzagen, kijk wel uit met vijlen van de laatste milimeters dat je niet de aandrijfschakels kapot vijlt :wink:
- climb fast, move slow -
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: ketting

Post by densmee »

zorg dat je de goede maat vijl gebruikt en deze hoog genoeg houdt zo dat je het dak vijlt en niet de "scharnieren"
en dan kun je net zo lang doorvijlen tot de tandjes afbreken.
zeker als een ketting al kort is zaagt deze lekker soepel en wordt hij ook sneller heb ik het idee
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: ketting

Post by bigbird »

densmee wrote:zorg dat je de goede maat vijl gebruikt en deze hoog genoeg houdt zo dat je het dak vijlt en niet de "scharnieren"
en dan kun je net zo lang doorvijlen tot de tandjes afbreken.
zeker als een ketting al kort is zaagt deze lekker soepel en wordt hij ook sneller heb ik het idee
dat klopt inderdaad hij wordt sneller omdat hij een stuk minder weerstand ondervind, en wil je een hele snelle ketting? dan moet je een haakse ketting nemen en deze vijlen met een 3 kantige vijl. *let wel dit is in de meeste europese landen niet toegestaan derhalve wijs ik ook elke verantwoordelijkheid af voortvloeiend uit het gebruik van deze techniek.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: ketting

Post by densmee »

bigbird wrote:
densmee wrote:zorg dat je de goede maat vijl gebruikt en deze hoog genoeg houdt zo dat je het dak vijlt en niet de "scharnieren"
en dan kun je net zo lang doorvijlen tot de tandjes afbreken.
zeker als een ketting al kort is zaagt deze lekker soepel en wordt hij ook sneller heb ik het idee
dat klopt inderdaad hij wordt sneller omdat hij een stuk minder weerstand ondervind, en wil je een hele snelle ketting? dan moet je een haakse ketting nemen en deze vijlen met een 3 kantige vijl. *let wel dit is in de meeste europese landen niet toegestaan derhalve wijs ik ook elke verantwoordelijkheid af voortvloeiend uit het gebruik van deze techniek.
en waarom is een driekante vijl niet toegestaan?
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: ketting

Post by bigbird »

densmee wrote:
bigbird wrote:
densmee wrote:zorg dat je de goede maat vijl gebruikt en deze hoog genoeg houdt zo dat je het dak vijlt en niet de "scharnieren"
en dan kun je net zo lang doorvijlen tot de tandjes afbreken.
zeker als een ketting al kort is zaagt deze lekker soepel en wordt hij ook sneller heb ik het idee
dat klopt inderdaad hij wordt sneller omdat hij een stuk minder weerstand ondervind, en wil je een hele snelle ketting? dan moet je een haakse ketting nemen en deze vijlen met een 3 kantige vijl. *let wel dit is in de meeste europese landen niet toegestaan derhalve wijs ik ook elke verantwoordelijkheid af voortvloeiend uit het gebruik van deze techniek.
en waarom is een driekante vijl niet toegestaan?
je ketting wordt een stuk agressiever, jaagt 3x sneller door elke beveiliging heen en is niet toegestaan door frabrikant.
kort gezegd je gebruikt je gereedschap anders dan je frabikant voorschrijft en daarmee maak je geen aanspraak op je verzekeringen meer, en onverzekerd zijn is niet toegestaan
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: ketting

Post by roelce »

hey hey bigbird kun je me deze techniek eens leren het is niet voor mijn dagelijkse zagen maar kan best wel een voordeel zijn op wedstrijden
STIHL timbersports hope to get like jason
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: ketting

Post by R Schra »

roelce wrote:hey hey bigbird kun je me deze techniek eens leren het is niet voor mijn dagelijkse zagen maar kan best wel een voordeel zijn op wedstrijden
Je bedoelt sneller gediskwalificeerd worden? Volgens mij wordt het materiaal flink gecontroleerd voor je mag aanvangen.
Ronald,

European nogwat
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: ketting

Post by roelce »

bij sommige wedstijden is eigen materiaal toegelaten
STIHL timbersports hope to get like jason
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: ketting

Post by bigbird »

het is eigenlijk heel simpel hoor, je gebruik ipv een ronde vijl een 3 kantige vijl. Soms passen ze wel in je houder en soms niet maar je moet dus wel een haakse ketting hebben anders heeft het weinig nut.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: ketting

Post by Pietje »

bigbird wrote:het is eigenlijk heel simpel hoor, je gebruik ipv een ronde vijl een 3 kantige vijl. Soms passen ze wel in je houder en soms niet maar je moet dus wel een haakse ketting hebben anders heeft het weinig nut.
En onder welke hoek zet je de rechte kant van de vijl dan ten opzichte van de beitel? Het klinkt mij een beetje als een broodje aap...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: ketting

Post by boomverzorgingbruno »

volgens mij dient die rechthoekige vijl gewoon om die dieptestellers weg te vijlen. en als je die helemaal weghaalt dan heb je een super snelle ketting. En tevens ook een paar blauwe ogen en een bloedneus om dat jou zaag jou tegen het blok getrokken heeft.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: ketting

Post by -WOUTER- »

:lol: :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: ketting

Post by treespotter »

:lol:
User avatar
klimgeitebreier
Nieuw
Nieuw
Posts: 48
Joined: 02 Sep 2008, 21:20
Location: apeldoorn

Re: ketting

Post by klimgeitebreier »

bigbird wrote:
densmee wrote:zorg dat je de goede maat vijl gebruikt en deze hoog genoeg houdt zo dat je het dak vijlt en niet de "scharnieren"
en dan kun je net zo lang doorvijlen tot de tandjes afbreken.
zeker als een ketting al kort is zaagt deze lekker soepel en wordt hij ook sneller heb ik het idee
dat klopt inderdaad hij wordt sneller omdat hij een stuk minder weerstand ondervind, en wil je een hele snelle ketting? dan moet je een haakse ketting nemen en deze vijlen met een 3 kantige vijl. *let wel dit is in de meeste europese landen niet toegestaan derhalve wijs ik ook elke verantwoordelijkheid af voortvloeiend uit het gebruik van deze techniek.
Beste Densmee,

De door jouw beschreven techniek heet "kanten Schlief" en is op iedere wedstrijd verboden; of je nu wel of niet je eigen materiaal meeneemt. Aan deze techniek zitten 2 levensbedreigende gevaren:
* Er bestaat geen zaagbescherming die deze ketting kan stoppen.
* Het risico van een kick-back is 5x zo groot en vooral heftig wat sterkte betreft.

Niet doen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :(tenzij je levensmoe bent) :evil:

De klimgeitebreier
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: ketting

Post by -WOUTER- »

De professionele bosbouwers in amerika, canada en NZ gebruiken deze vijlen op hun haakse kettingen. Die gaan dus als een warm mes door de boter.

Het is wel gevaarlijker omdat de zaag sneller 'hapt' en wordt voornamelijk voor naaldhout gebruikt. Zet je deze zaag in hardere houtsoorten dan wil het niet lekker....

Que kickback e.d. Is er nagenoeg net zoveel gevaar als bij een met ronde vijl geslepen haakse ketting, alleen de kickback wordt groter en krachtiger naarmate je de dieptestellers verder wegvijlt. Je ketting schulpt wat minder en trekt grotere stukken hout per veltand naar binnen, dus een iets agressievere snijtechniek. Vergelijk het met een schijvenhakselaar en een opgevoerde vandiktbank in de vorm van een jobeau :wink:

Maar met een ronde vijl en een goede slijptechniek kun je ook erg goed zagen :D
En ik geloof niet dat er hier mensen op dit forum zijn die uitsluitend zachte houtsoorten zagen en de extra risico's en uitsluiting van verzekering willen riskeren..... :wink:

Hier wat extra info voor de alsnog geïnteresseerden http://www.madsens1.com/bnc_filing_cb.htm
- climb fast, move slow -
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: ketting

Post by densmee »

ik geloof niet dat hij nou direct 5X zo agressief wordt van een rechte hoek maar vooral van de bijna weg gevijlde dieptestellers.
en als ik mijn ketting onder 45 graden slijp dan wordt deze ook zeer agressief, en zaagt dit ook lekker in canadassen maar als je dan eik moet zagen dan springen de stukken beitel je om de oren.
Bij grove dennen slijp ik hem wel aggresief, dan trekt hij veel mooiere krullen en snijdt hij veel lekkerder
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: ketting

Post by Pietje »

Kick back ontstaat doordat de dieptesteller zich in het houtvastzet. Ik kan me voorstellen dat als je die dieptestellers flink wegvijlt, dan komt de kickback meer van de snijtand, die zich minder vastzet dan een dieptesteller, en dan zal die minder erg zijn dan een niet-afgevijlde dieptesteller. Toch...?

En het vijlen met een driekante/platte vijl maakt in mijn ogen alleen het lossend vermogen van de tand beter, en in zachte houtsoorten kan dat echt een bottleneck zijn. Want de snijhoek (de gemiddelde hoek van de tand in de eeste 0.65mm) is bij beide vijltechnieken nagenoeg gelijk.

Maar goed, ik heb er geen ervaring mee. En voel niet direct de behoefte het uit te proberen :lol:

Maar leuke discussie: ik had er nog nooit van gehoord!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: ketting

Post by densmee »

Pietje wrote:Kick back ontstaat doordat de dieptesteller zich in het houtvastzet. Ik kan me voorstellen dat als je die dieptestellers flink wegvijlt, dan komt de kickback meer van de snijtand, die zich minder vastzet dan een dieptesteller, en dan zal die minder erg zijn dan een niet-afgevijlde dieptesteller. Toch...?

En het vijlen met een driekante/platte vijl maakt in mijn ogen alleen het lossend vermogen van de tand beter, en in zachte houtsoorten kan dat echt een bottleneck zijn. Want de snijhoek (de gemiddelde hoek van de tand in de eeste 0.65mm) is bij beide vijltechnieken nagenoeg gelijk.

Maar goed, ik heb er geen ervaring mee. En voel niet direct de behoefte het uit te proberen :lol:

Maar leuke discussie: ik had er nog nooit van gehoord!
ik zie het op arboristsite.com nog wel eens maar daar komen dan ook echte bosbouwers maar ook amateurs met 880 magnum zagen en dergelijke. en het liefst met korte zaagbroek en zaagsandalen
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: ketting

Post by bigbird »

klimgeitebreier wrote:
bigbird wrote:
densmee wrote:zorg dat je de goede maat vijl gebruikt en deze hoog genoeg houdt zo dat je het dak vijlt en niet de "scharnieren"
en dan kun je net zo lang doorvijlen tot de tandjes afbreken.
zeker als een ketting al kort is zaagt deze lekker soepel en wordt hij ook sneller heb ik het idee
dat klopt inderdaad hij wordt sneller omdat hij een stuk minder weerstand ondervind, en wil je een hele snelle ketting? dan moet je een haakse ketting nemen en deze vijlen met een 3 kantige vijl. *let wel dit is in de meeste europese landen niet toegestaan derhalve wijs ik ook elke verantwoordelijkheid af voortvloeiend uit het gebruik van deze techniek.
Beste Densmee,

De door jouw beschreven techniek heet "kanten Schlief" en is op iedere wedstrijd verboden; of je nu wel of niet je eigen materiaal meeneemt. Aan deze techniek zitten 2 levensbedreigende gevaren:
* Er bestaat geen zaagbescherming die deze ketting kan stoppen.
* Het risico van een kick-back is 5x zo groot en vooral heftig wat sterkte betreft.

Niet doen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :(tenzij je levensmoe bent) :evil:

De klimgeitebreier
Beste klimgeitebreier,

Graag wil ik je uitnodigen voor een demonstratie van motorzaag protectie kledij die de ketting van mijn standaard stihl ms660 met een standaard RS ketting kan stoppen.
Ik heb zelf een aantal tests uitgevoerd, en de broeken daarbij niet opgespannen of iets dergelijks maar er was geen broek ook geen nieuwe die de ketting deed stoppen als ik het gas vast hield.
Dus ben ik van mening dat jou eerste punt niet zo'n issue is, niettemin ben ik van mening dat jou 2e punt een zeer groot issue is en daarbij vooral in gedachten houdend dat wij wel ervaren zagers zijn maar voor de toepassingen van ons deze techniek niet erg geschikt is.
Ik ben van mening dat deze techniek alleen redelijkerwijs is toe te passen op een motorzaag die enkel en alleen voor velling van bomen wordt toegepast.
En daarbij in gedachten houdend dat deze zaag door een zeer ervaren gebruiker wordt bediend.

mvg

raphael
bob de bosbouwer
Nieuw
Nieuw
Posts: 45
Joined: 28 Jul 2009, 09:25
Location: zaandam
Contact:

Re: ketting

Post by bob de bosbouwer »

heren,

het zagen met Kantenschlif of square filing is in de eu niet toegestaan behalve in zwitserland.

het voordeel van hiermee zagen is dat je ketting snijd ipv graaft dus veel sneller en soepeler door het hout heen gaat, ook door hard hout en takaanzetten.
het kickback gevaar blijft het zelfde maar de trillingen van de ketting worden minder,MITS goed geslepen en dat is vrij lastig als je niet goed verteld/geleerd wordt hoe het moet.

zelf zaag ik hier al een jaar of 2 mee en ben er zeer tevreden over, maar raad t iedereen af om te proberen :wink:
het feit dat het verboden is komt voort uit het feit dat je zaagbroek of jas de ketting niet stopt omdat de tanden de vezels niet uit je broek trekken maar simpel doorsnijden dus je gaat als een mes door de boter door je broek.

het is trouwens ook geen driehoeksvijl maar een platte vijl met aan beide kopse kanten een extra vijl hoek van 45c.
ken dat niet dan....
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: ketting

Post by treespotter »

Klare taal!
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: ketting

Post by Freerk »

bigbird wrote:
Beste klimgeitebreier,

Graag wil ik je uitnodigen voor een demonstratie van motorzaag protectie kledij die de ketting van mijn standaard stihl ms660 met een standaard RS ketting kan stoppen.
Ik heb zelf een aantal tests uitgevoerd, en de broeken daarbij niet opgespannen of iets dergelijks maar er was geen broek ook geen nieuwe die de ketting deed stoppen als ik het gas vast hield.
Dus ben ik van mening dat jou eerste punt niet zo'n issue is, niettemin ben ik van mening dat jou 2e punt een zeer groot issue is en daarbij vooral in gedachten houdend dat wij wel ervaren zagers zijn maar voor de toepassingen van ons deze techniek niet erg geschikt is.
Ik ben van mening dat deze techniek alleen redelijkerwijs is toe te passen op een motorzaag die enkel en alleen voor velling van bomen wordt toegepast.
En daarbij in gedachten houdend dat deze zaag door een zeer ervaren gebruiker wordt bediend.

mvg

raphael

Dat geldt niet alleen voor een 660 Raphael, maar zelfs met een MS 260 zaag je tot aan de zool door een zaagschoen (meindl pro) heen, zolang je het volgas er maar ophoud (proef op de som genomen!) Er word dan ook vanuit gegaan dat je het gas loslaat (van schrik waarschijnlijk) zodra je je broek/schoen raakt. Dus met een uitlopende ketting word er gerekend. En zelfs dan wil de ketting er nog wel doorheen, maar heb je in ieder geval je been/voet nog, die paar krassen hierop, ach dat overleef je wel ;-)
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
Post Reply