ketting

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: ketting

Post by densmee »

Freerk wrote:
bigbird wrote:
Beste klimgeitebreier,

Graag wil ik je uitnodigen voor een demonstratie van motorzaag protectie kledij die de ketting van mijn standaard stihl ms660 met een standaard RS ketting kan stoppen.
Ik heb zelf een aantal tests uitgevoerd, en de broeken daarbij niet opgespannen of iets dergelijks maar er was geen broek ook geen nieuwe die de ketting deed stoppen als ik het gas vast hield.
Dus ben ik van mening dat jou eerste punt niet zo'n issue is, niettemin ben ik van mening dat jou 2e punt een zeer groot issue is en daarbij vooral in gedachten houdend dat wij wel ervaren zagers zijn maar voor de toepassingen van ons deze techniek niet erg geschikt is.
Ik ben van mening dat deze techniek alleen redelijkerwijs is toe te passen op een motorzaag die enkel en alleen voor velling van bomen wordt toegepast.
En daarbij in gedachten houdend dat deze zaag door een zeer ervaren gebruiker wordt bediend.

mvg

raphael

Dat geldt niet alleen voor een 660 Raphael, maar zelfs met een MS 260 zaag je tot aan de zool door een zaagschoen (meindl pro) heen, zolang je het volgas er maar ophoud (proef op de som genomen!) Er word dan ook vanuit gegaan dat je het gas loslaat (van schrik waarschijnlijk) zodra je je broek/schoen raakt. Dus met een uitlopende ketting word er gerekend. En zelfs dan wil de ketting er nog wel doorheen, maar heb je in ieder geval je been/voet nog, die paar krassen hierop, ach dat overleef je wel ;-)
en juist bij schrik of angst spannen je spieren en geef je juist gas, ik heb dit laatst mee mogen maken bij een collega die een schrok van een tak die viel en hij gaf direct vol gas, gelukkig liep het goed af
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: ketting

Post by treespotter »

densmee wrote:en juist bij schrik of angst spannen je spieren en geef je juist gas, ik heb dit laatst mee mogen maken bij een collega die een schrok van een tak die viel en hij gaf direct vol gas, gelukkig liep het goed af
Dat zegt dan echt meer over de fysieke en mentale gesteldheid van jou collega dan over de door ons al jaren gebruikte veiligheidsmaterialen.


Raphael, ben jij ooit in de gelukkige omstandigheid geweest om een uitgebreide cursus te volgen hoe je een motorzaag moet bedienen? Dan bedoel ik dus niet zo'n ééndaagse internetcursus, maar 10 dagen theorie en praktijk?

Jij stelt aan de klimgeitenbreier ongeveer de volgende vraag en misschien dat onze Wes Houtboer hier kan toelichten of ik een beetje dezelfde vergelijking maak.

De reguliere politie gebruikt soms kogelvrije vesten. Nou heb ik toevallig nog ergens een M16 en een AK47 liggen. Dan stoppen wij in beide een vol magazijn en blaffen dat dan helemaal leeg op dat vest. Als de persoon in dat kogelvrije vest dat niet doorstaat dan is het toch echt een prutsvest! :roll:
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: ketting

Post by boomverzorgingbruno »

:mrgreen: iets om te test met de dummie op de volgende LB :?:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: ketting

Post by R Schra »

boomverzorgingbruno wrote::mrgreen: iets om te test met de dummie op de volgende LB :?:

Een dummy kan niet schrikken en ook niet vol gas doorzagen...... Beste een goede dommie zoeken en daarna gelijk praktijk bosbouw bhv
Ronald,

European nogwat
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: ketting

Post by -WOUTER- »

Ne joh Ronald, dat afvuren van die M16 en AK47 van Wolter Jonguh !!!!
- climb fast, move slow -
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

ketting

Post by bigbird »

Beste treespotter,

Daar mep je de spijker op de kop de klimgeitebreier zegt niet gebruiken, omdat het levens gevaarlijk omdat zo'n speciaal geslepen ketting door elke zaagprotectie heen gaat maar dat doet dus eigenlijk elke motorzaag.
Dus ik snap niet helemaal het punt dat hij of zij wil maken, en er even vanuit gaand dat je zo'n slijptechniek niet gaat gebruiken op een zaag voor het klimmen maar alleen op je vel zagen.
Ik zelf gebruik deze techniek nog wel op mijn 440, 660 en 084.

Mvg raphael
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: ketting

Post by JasperLeerling »

Kick back ontstaat doordat de dieptesteller zich in het houtvastzet. Ik kan me voorstellen dat als je die dieptestellers flink wegvijlt, dan komt de kickback meer van de snijtand, die zich minder vastzet dan een dieptesteller, en dan zal die minder erg zijn dan een niet-afgevijlde dieptesteller. Toch...?
Dit heb ik anders in mijn hoofd, eigenlijk precies andersom :lol:
Kickback is altijd van de bijtels dacht ik.
En een bijtel zet zich niet vast in het hout, hij zet zich af tegen het hout.
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: ketting

Post by bigbird »

JasperLeerling wrote:
Kick back ontstaat doordat de dieptesteller zich in het houtvastzet. Ik kan me voorstellen dat als je die dieptestellers flink wegvijlt, dan komt de kickback meer van de snijtand, die zich minder vastzet dan een dieptesteller, en dan zal die minder erg zijn dan een niet-afgevijlde dieptesteller. Toch...?
Dit heb ik anders in mijn hoofd, eigenlijk precies andersom :lol:
Kickback is altijd van de bijtels dacht ik.
En een bijtel zet zich niet vast in het hout, hij zet zich af tegen het hout.

een kickback komt van je dieptestellers, daarom heb je tegenwoordig ook ketting met een aandrijfschakel die verhoogd is.
User avatar
R Schra
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 219
Joined: 24 Oct 2007, 11:41
Location: Zeeuws-Vlaanderen

Re: ketting

Post by R Schra »

Echt waar, je dieptesteller? :roll:

Een kickback kan alleen maar voorkomen als je geen, of te weinig controle op je zaag hebt en dan voornamelijk in combinatie met te diep weg gevijlde dieptestellers. De kickback ontstaat doordat de beitel een hap maakt in het hout en zich daarop afzet. Met een te ver weg gevijlde dieptesteller (of veiligheidsschakels met dieptesteller) is die hap groter en dus de kickback ook,
Ronald,

European nogwat
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: ketting

Post by bigbird »

R Schra wrote:Echt waar, je dieptesteller? :roll:

Een kickback kan alleen maar voorkomen als je geen, of te weinig controle op je zaag hebt en dan voornamelijk in combinatie met te diep weg gevijlde dieptestellers. De kickback ontstaat doordat de beitel een hap maakt in het hout en zich daarop afzet. Met een te ver weg gevijlde dieptesteller (of veiligheidsschakels met dieptesteller) is die hap groter en dus de kickback ook,

als het alleen van je beitel komt waarom maken al die frabrikanten dan veiligheids aandrijfschakels op de kettingen.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: ketting

Post by Roel »

Het zal deels ook wel controle zijn over je zaag, maar als je precies met dat verboden stukje van je zaagblad iets raakt, dan moet je toch echt sterk zijn wil je dat volledig tegen houden
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: ketting

Post by roelce »

het is idd deel de oorzaak van de diepte steller omdat die het eerste komt maar dit is ene maar 25 procent omdat deze is afgrond naar voor 75 procent van de kickback is de schuld van de tanden het ligt omdat deze breder zijn dan de dieptesteller is de kracht groter waar mee ze hout raken maar ook de hoek van het slijpen is van invloed als je veilt onder een hoek van 45 dan gaat er een punt het hout in en dan de rest dus een vloeiende actie als u tanden bijna recht zijn ( wat niet gaat zijn) dan is de kracht hoger waar daar meer kracht vrijkomt
denk maar aan einstein elke reactie heeft een tegen reactie 8)

greetz roel
STIHL timbersports hope to get like jason
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: ketting

Post by JasperLeerling »

roelce wrote:het is idd deel de oorzaak van de diepte steller omdat die het eerste komt maar dit is ene maar 25 procent omdat deze is afgrond naar voor 75 procent van de kickback is de schuld van de tanden het ligt omdat deze breder zijn dan de dieptesteller is de kracht groter waar mee ze hout raken maar ook de hoek van het slijpen is van invloed als je veilt onder een hoek van 45 dan gaat er een punt het hout in en dan de rest dus een vloeiende actie als u tanden bijna recht zijn ( wat niet gaat zijn) dan is de kracht hoger waar daar meer kracht vrijkomt
denk maar aan einstein elke reactie heeft een tegen reactie 8)

greetz roel
Snap wat je bedoeld, maar dat klopt niet.
Stel: Met volgas je zaag recht tegen een stam aan duwen.
De dieptesteller raakt het hout. Dieptesteller is glad dus duwt hij de zaag van het hout af, geen kickback.
De beitel raakt vervolgens het hout. Deze hapt in het hout, ongeacht in welke hoek je nu vijlt. Het gaat erom dat de beitel het hout niet kan wegsnijden.
Heb je 'lange' dieptestellers dan kan de beitel het hout wel wegsnijden en ben je aan het zagen (hartsteek bv.)
Is het teveel hout, dan slaat de beitel 'vast'.

En wat er gebeurt als de beitel niet naar beneden kan, dat weet iedereen.

Ik durf op dit verhaal toch echt geld te zetten heren :lol:
Als er onduidelijkheid is dan kan ik altijd nog wat tekeningen maken met evt krachtberekeningen.

Owja, de aandrijfschakels met verhogingen op de 020's.
Hoe kleiner het neuswiel, hoe groter de hoek tussen de beitel en dieptesteller. Kleinere schakels gaan dit tegen, maar ook extra verhogingen op tussenschakels.
Soms steken deze uit aan de achterkant richting de beitel. Gaat de tussenschakel de bocht om, dan duwt het uitstekende deel de zaag nog wat extra van het hout af, waardoor de beitel vervolgens nauwelijks het hout nog raakt. Super veilig.
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: ketting

Post by JasperLeerling »

Nu ik lees dat mensen denken dat je met brute kracht of "controle" een kickback tegen kan houden krab ik wel achter mijn oren....
Ik zal binnenkort even een krachtberekening maken over de krachten bij een volledige (statische) kickback.
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
tom vb
Nieuw
Nieuw
Posts: 33
Joined: 25 Mar 2011, 21:48
Location: Oud-Heverlee

Re: ketting

Post by tom vb »

treespotter wrote:
densmee wrote:en juist bij schrik of angst spannen je spieren en geef je juist gas, ik heb dit laatst mee mogen maken bij een collega die een schrok van een tak die viel en hij gaf direct vol gas, gelukkig liep het goed af
Dat zegt dan echt meer over de fysieke en mentale gesteldheid van jou collega dan over de door ons al jaren gebruikte veiligheidsmaterialen.


Raphael, ben jij ooit in de gelukkige omstandigheid geweest om een uitgebreide cursus te volgen hoe je een motorzaag moet bedienen? Dan bedoel ik dus niet zo'n ééndaagse internetcursus, maar 10 dagen theorie en praktijk?

Jij stelt aan de klimgeitenbreier ongeveer de volgende vraag en misschien dat onze Wes Houtboer hier kan toelichten of ik een beetje dezelfde vergelijking maak.

De reguliere politie gebruikt soms kogelvrije vesten. Nou heb ik toevallig nog ergens een M16 en een AK47 liggen. Dan stoppen wij in beide een vol magazijn en blaffen dat dan helemaal leeg op dat vest. Als de persoon in dat kogelvrije vest dat niet doorstaat dan is het toch echt een prutsvest! :roll:

Kogelvrije vest bestaat niet, de impact van een pistool zal die wel opvangen maar bij een impact van een ak47 zal een kogelwerende vest niet veel helpen, laat staan bij meerdere impacten.
User avatar
JasperLeerling
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 226
Joined: 13 Sep 2011, 12:57
Location: Balloo
Contact:

Re: ketting

Post by JasperLeerling »

Iedereen heeft toch kogelvrije vesten?
Een vest met kogels erin lijkt me niet zo lekker zitten :lol:
http://www.faayboomverzorging.nl/#Welkom
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: ketting

Post by wes houtboer »

tom vb wrote:
treespotter wrote:
densmee wrote:en juist bij schrik of angst spannen je spieren en geef je juist gas, ik heb dit laatst mee mogen maken bij een collega die een schrok van een tak die viel en hij gaf direct vol gas, gelukkig liep het goed af
Dat zegt dan echt meer over de fysieke en mentale gesteldheid van jou collega dan over de door ons al jaren gebruikte veiligheidsmaterialen.


Raphael, ben jij ooit in de gelukkige omstandigheid geweest om een uitgebreide cursus te volgen hoe je een motorzaag moet bedienen? Dan bedoel ik dus niet zo'n ééndaagse internetcursus, maar 10 dagen theorie en praktijk?

Jij stelt aan de klimgeitenbreier ongeveer de volgende vraag en misschien dat onze Wes Houtboer hier kan toelichten of ik een beetje dezelfde vergelijking maak.

De reguliere politie gebruikt soms kogelvrije vesten. Nou heb ik toevallig nog ergens een M16 en een AK47 liggen. Dan stoppen wij in beide een vol magazijn en blaffen dat dan helemaal leeg op dat vest. Als de persoon in dat kogelvrije vest dat niet doorstaat dan is het toch echt een prutsvest! :roll:

Kogelvrije vest bestaat niet, de impact van een pistool zal die wel opvangen maar bij een impact van een ak47 zal een kogelwerende vest niet veel helpen, laat staan bij meerdere impacten.
Dat hangt ervan af wat je voor een vest draagt, tactisch vest of het gewone veiligheids vest. Tactisch vest kan veel hebben omdat het voorzien is van trauma platen. Gewone vest kan ook aardig wat hebben, echter dat is zonder trauma platen. Met een AK 47, dus 7.62 kal, heb je voor een inschot en achter een uitschot. Maar hoe komen we in hemelsnaam van een kickback ( die ik ook,wel eens heb ervaren) naar een veiligheidsvest en of het bestand is tegen een bepaald kal. ( wat ik gelukkig nog nooit heb ervaren)
salutantibus et vade scandens
User avatar
wes houtboer
" De Flik "
" De Flik "
Posts: 414
Joined: 06 Feb 2011, 15:18

Re: ketting

Post by wes houtboer »

-WOUTER- wrote:Ne joh Ronald, dat afvuren van die M16 en AK47 van Wolter Jonguh !!!!
Dat vuurwerk vond ik nog wel leuk maar dit wordt een ander verhaal. :lol: :lol:
salutantibus et vade scandens
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: ketting

Post by treespotter »

wes houtboer wrote:Maar hoe komen we in hemelsnaam van een kickback ( die ik ook,wel eens heb ervaren) naar een veiligheidsvest
Dat kwam door de onderstaande opmerking Wes.
bigbird wrote:Beste klimgeitebreier,

Graag wil ik je uitnodigen voor een demonstratie van motorzaag protectie kledij die de ketting van mijn standaard stihl ms660 met een standaard RS ketting kan stoppen.
Ik heb zelf een aantal tests uitgevoerd, en de broeken daarbij niet opgespannen of iets dergelijks maar er was geen broek ook geen nieuwe die de ketting deed stoppen als ik het gas vast hield....

mvg

raphael
Iedere professionele boomzager/boomverzorger weet dat veiligheidskleding gemaakt is om uitdraaiende zagen te stoppen voordat het been volledig is geamputeerd.
Schadebeperking dus! Niet schadevrij houden.
Vandaar dat ik met de kogelvrije vesten vergelijking kwam. Die dingen zijn ook niet gemaakt om een scud raket tegen te houden.
User avatar
klimgeitebreier
Nieuw
Nieuw
Posts: 48
Joined: 02 Sep 2008, 21:20
Location: apeldoorn

Re: ketting

Post by klimgeitebreier »

[quote="bigbird"]Beste klimgeitebreier,

Graag wil ik je uitnodigen voor een demonstratie van motorzaag protectie kledij die de ketting van mijn standaard stihl ms660 met een standaard RS ketting kan stoppen.
Ik heb zelf een aantal tests uitgevoerd, en de broeken daarbij niet opgespannen of iets dergelijks maar er was geen broek ook geen nieuwe die de ketting deed stoppen als ik het gas vast hield....

Beste Bigbird,

Die uitnodiging heb ik niet nodig; ik ken de uitkomst reeds en je hoeft geen genius te zijn om dat te voorspellen. Kleding met zaagbescherming is net zoals een kogelwerend vest, niet bedoeld om vol gas een motorzaag met een hoog vermogen te stoppen of in het geval van het kogelwerende vest om doelbewust in de vuurlinie te gaan staan. !!!!

Bij het gebruik van een motorzaag bestaat er altijd een risico dat er iets gebeurd dat een risico voor je ledematen vormt. De primaire veiligheid, bij het gebruik van een motorzaag, haal je uit een goed werkende machine, een goede werkpositie en een juiste werkmethode. Hiermee kan een groot gedeelte van de risico's voorkomen worden echter we kennen allemaal "Murphies Law " die zegt dat ondanks bovenstaande maatregelen er door soms onvoorziene omstandigheden toch een "ongelukje" gebeurd. Dit rest risico proberen we te beperken middels kleding met zaagbescherming zonder dat deze kleding ons het werken onmogelijk maakt.

De Normering van zaagkleding en de bijbehorende bescherming is gebaseerd op een uitlopende (half haakse) ketting die de kleding raakt met een snelheid van 20 mtr/sec (klasse 1), 24 mtr/sec (klasse 2) of 28 mtr/sec (klasse 3). Bovendien is het vermogen en de bladlengte van de machine die voor deze test gebruikt dient te worden eveneens vast gelegd in de normering. Het vermogen komt ongeveer overeen met een MS200. Ga je nu een ketting gebruiken met een veel hoger snijdend vermogen dan betekent dat dat er veel meer lagen van de zaagbescherming worden doorgesneden bij dezelfde ketting snelheid (20 mtr/sec) en met een aan zekerheid grensende uitkomst dat je dwars door alle lagen van de zaagbescherming heen gaat. Hiermee heb je dan het risico van blijvend letsel vergroot omwille van een hoger zaagvermogen (hetgeen je hoogstens 5 seconden tijdswinst oplevert).

Eigenlijk kan je dus stellen dat zaagkleding en kogel werende vesten je dienen te beschermen tegen Murphie :mrgreen: :mrgreen:

Beste Bigbird wat jij en ik ervan vinden is misschien niet zo relevant echter dit zijn wel de argumenten die advocaten van bv. een verzekeringsmaatschappij gebruiken om zo min mogelijk of helemaal niet uit te keren in het geval we een confrontatie met Dhr Murphie hebben gehad.

Tot slot, de normering van zaagkleding is nooit bedoeld geweest om een vol gas draaiende motorzaag te stoppen, maar om de gebruiker de mogelijkheid te geven het restrisico te absorberen met kleding die voldoet aan een "meetbare" veiligheids norm. mocht je toch behoefte hebben aan zaagkleding die jou ms 660, opgevoerd met kanten schlieff ketting kan stoppen dan blijft altijd het volgende alternatief over: 12 cm Gewapend beton met 7 lagen meegestort kevlar.... :D

De klimgeitebreier
bob de bosbouwer
Nieuw
Nieuw
Posts: 45
Joined: 28 Jul 2009, 09:25
Location: zaandam
Contact:

Re: ketting

Post by bob de bosbouwer »

pffff die oplossing van de klimgeitebreier lijkt wel wel zwaar lopen, maar mag dat alleen aan de voorkant dan of moet dat rondom je been en ook in je jasje? :shock:
ken dat niet dan....
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: ketting

Post by bigbird »

hmm dat wordt toch wel lastig lopen denk ik zo haha, enja ik begrijp de normering heb ik ook grotendeels door kunnen lezen. Maar ik blijf van mening dat het risico met een kantenschlief ketting op een ms440 of groter een dermate klein risico is dat ik het graag gebruik in bepaalde omstandigheden. Er even voor het gemak er vanuit gaand dat we deze zagen alleen voor vellen en in mootjes zagen van een stam gebruiken, dus niet voor het risico vollere uitsnoeien.

mvg

raphael
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: ketting

Post by Pietje »

JasperLeerling wrote:Hoe kleiner het neuswiel, hoe groter de hoek tussen de beitel en dieptesteller.
Ehh, Jasper, de dieptesteller en beitel zitten toch op dezelfde schakel? Dan verandert die hoek niet.... 8)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: ketting

Post by densmee »

Pietje wrote:
JasperLeerling wrote:Hoe kleiner het neuswiel, hoe groter de hoek tussen de beitel en dieptesteller.
Ehh, Jasper, de dieptesteller en beitel zitten toch op dezelfde schakel? Dan verandert die hoek niet.... 8)
nee maar de voorloper in een veiligheidsketting loopt wel eerder om, en zorgt dus ook dat er minder kans is op KB

veiligheidsketting met voorlopers
Image
harvester ketting zonder voorlopers
Image
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
walter
Nieuw
Nieuw
Posts: 38
Joined: 28 Jul 2009, 09:38

ketting

Post by walter »

Heldere uitleg Lars!
Post Reply