Haecksler vs JoBeau m300

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
Gardenier
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 77
Joined: 18 Nov 2012, 11:49
Location: Beuningen, gld
Contact:

Haecksler vs JoBeau m300

Post by Gardenier »

Hoi,

Ter oriëntatie om snoeihout te versnipperen niet dikker dan een cm of 8. Worden de takken dikker dan kan het weer verhandeld worden als kachelhout.
Op beide machines zit een honda motor (gx) op. Goede lagers, en goed manoeuvreerbaar.

Weet iemand nu de echte verschillen behalve de prijs?

Groet, Jorg
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by Pietje »

Ik ken de Haecksler niet, wel de M300...

Mijn M300 stamt uit 2005, en doet na 7 jaar mishandeling nog steeds uitstekend werk. Wel moet er regelmatig wat aan gelast worden: de uitvoer en de motor-beschermbeugel willen nog wel eens scheuren.

De haecksel heeft net als de chinese varianten de motor onder de invoer; erg onhandig. Bovendien is de invoer daardoor onnodig hoog.

Geen idee wat het prijsverschil is, maar wat ik wel weet is dat je de aanschafprijs snel vergeten bent. Maar het gebruiksgemak niet :wink:

Ik zou voor de M300INT gaan: prima versnipperaar, met een net wat sterkere motor.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by boomverzorgingbruno »

ik zou gaan voor de m 400 net een type zwaarder en een moter die net zwaar genoeg is waar de m 300 soms tekort schiet .

en volgens mij ligt op de haecksler geen honda maar de gtm namaak honda.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by Pietje »

boomverzorgingbruno wrote:ik zou gaan voor de m 400
Hoe dan ook: 2-0 voor Jo Beau :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
roelce
Treehugger
Treehugger
Posts: 446
Joined: 14 Apr 2009, 15:53
Location: heusden-zolder (B)

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by roelce »

of ga voor ne gtm proffesional 1300 ook een goed machien kan ook veel aan
STIHL timbersports hope to get like jason
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by boomverzorgingbruno »

roel gtm is hetzelfde als haecksler het is goed voor de prijs die je betaalt maar het is en blijft rommel.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by -WOUTER- »

M400 punt gedaan.....

Bredere invoer dan de M300 en gewoonweg een bruut van een machine die echt niet zomaar stopt. De M300 is een prima machine, maar net te licht om snel te snipperen :wink:

De haecksler en gtm zijn imitaties en minder slim opgebouwd en de duurzaamheid is denk ik ver te zoeken.....

Als je echt gaat voor smal, degelijk, snel snipperen en sterk dan koop je een Eliet :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
Gardenier
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 77
Joined: 18 Nov 2012, 11:49
Location: Beuningen, gld
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by Gardenier »

Vreemd dat er bij de m300 gelast moet worden.... zegt mij iets over de kwaliteit van het geheel.
Een haecksler van 3500 euro vergelijken met een jobeau m400 van 7000 euro is mijns inziens onzin. Jammer dat een fabrikant niets kan produceren voor een redelijke prijs.

@ Wouter, doel je bij Eliet dan op de major?
Trouwens, ik zie jouw demofilmpjes geregeld voorbij komen, top!

Groet, Jorg
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by timo »

Gardenier wrote:Vreemd dat er bij de m300 gelast moet worden.... zegt mij iets over de kwaliteit van het geheel.
Een haecksler van 3500 euro vergelijken met een jobeau m400 van 7000 euro is mijns inziens onzin. Jammer dat een fabrikant niets kan produceren voor een redelijke prijs.

@ Wouter, doel je bij Eliet dan op de major?
Trouwens, ik zie jouw demofilmpjes geregeld voorbij komen, top!

Groet, Jorg
geloof me met een elite major wil je niet werken. wouter bedoelt de elite super prof. :wink:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
Treebo
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 115
Joined: 27 Jul 2010, 22:57
Location: Swalmen
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by Treebo »

Gardenier ik heb hier nog een soort gelijke machine staan als die haecksler, een gtm 1300.
Met deze machine ben ik toendertijd ook begonnen en ik kan er niets slechts over vertellen. Ik heb er in al die tijd van misbruik nooit geen problemen of stukken mee gehad.

Ze hebben mij toendertijd verteld dat de wild deze machines laat bouwen naar europese maatstaven, en daar is in mijn opzicht niets aan overdreven.

Gezien de prijs van deze machine is het zeker geen miskoop.
Nu weet ik natuurlijk niet of deze haecksler dezelfde machine is. Hij ziet er wel hetzelfde uit maar ik weet er verder niets van.

Kijk altijd dat je een honda blok op je machine koopt en geen mitsubishi of een ander fengsheng merk.

De Nadelen wat ik kan noemen zijn dat ik in het begin een paar schroeven ben verloren door trillingen maar dit was met loctite snel verholpen. En door de al eerder genoemde beetje onhandige bouw kom je wat moeilijker bij de benzine tank. Maar is hierdoor wel compact.

De trechter en uitwerppijp kun je door het losdraaien van 2 schroefjes verwijderen.

Ik zag laatst dat een greenmech cs100 ook niet zo gek duur was maar ik heb deze machine nog nooit aan het werk gezien.

Gr,

Bo
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by Pietje »

Gardenier wrote:Vreemd dat er bij de m300 gelast moet worden.... zegt mij iets over de kwaliteit van het geheel.
Ja en nee... Toen ik de M300 kocht was die nog niet heel lang in productie. Inmiddels worden de plaatsen die ik heb moeten lassen anders in elkaar gezet, waardoor dat probleem inmiddels niet meer voorkomt.

Op de foto: inmiddels is de lasnaad doorgetrokken tot helemaal beneden. De uitvoer was met mooi knip- en zetwerk in elkaar gepuntlast, maar dat is niet stevig genoeg.
Attachments
laswerkjobeau.jpg
laswerkjobeau.jpg (33.25 KiB) Viewed 16583 times
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by -WOUTER- »

Gardenier wrote: @ Wouter, doel je bij Eliet dan op de major?
Trouwens, ik zie jouw demofilmpjes geregeld voorbij komen, top!

Groet, Jorg
Ik bedoel dan de erg dure variant, de super prof 2000 :(
Maar als je echt een snipperaar op smal wilt die 1000% hufterproof is dan is dat je beste keus.

En voor de rest, een M400 voor 5600 euro is best te doen toch....of was die prijs anders Timo :wink: :?:
- climb fast, move slow -
Marc
Treehugger
Treehugger
Posts: 271
Joined: 30 Nov 2009, 05:12
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by Marc »

Gardenier,

Mijn overtuiging is dat je de extra kosten van een zwaardere machine zeer snel hebt terugverdiend. Met de ervaring die ik heb, zou ik nooit een lichtere machine nemen dan 18pk (tenzij je er eentje tweedehands tegenkomt voor een hele aantrekkelijke prijs). Tevens trek je een conifeer er ook nog lekker doorheen met een 18 a 20 pk.

Waarom huur je de machines die je interesse hebben niet een keer?
Image
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by timo »

-WOUTER- wrote:
Gardenier wrote: @ Wouter, doel je bij Eliet dan op de major?
Trouwens, ik zie jouw demofilmpjes geregeld voorbij komen, top!

Groet, Jorg
Ik bedoel dan de erg dure variant, de super prof 2000 :(
Maar als je echt een snipperaar op smal wilt die 1000% hufterproof is dan is dat je beste keus.

En voor de rest, een M400 voor 5600 euro is best te doen toch....of was die prijs anders Timo :wink: :?:
:lol: :roll: R-go cv18
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by treespotter »

Ik denk dat je een duidelijk onderscheid moet maken tussen een eerste machine of eentje voor erbij.
Ik zit al jaren in dubio om een M300 aan te schaffen. Voor mij is dat een machientje voor erbij. Dan geven de criteria "klein en zo licht" mogelijk de doorslag.
Wanneer je een machine zoekt voor het dagelijks werk en het ding niet langer gebruikt dan een half uurtje voor na het snoeien dan moet je echt voor een 18 pk gaan. Met elke andere/kleinere machine doe je jezelf tekort.
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by -WOUTER- »

timo wrote::lol: :roll: R-go cv18[/size]
:oops:

Whoops, verkeerde merk....... :lol: :lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by bigbird »

timo wrote:
-WOUTER- wrote:
Gardenier wrote: @ Wouter, doel je bij Eliet dan op de major?
Trouwens, ik zie jouw demofilmpjes geregeld voorbij komen, top!

Groet, Jorg
Ik bedoel dan de erg dure variant, de super prof 2000 :(
Maar als je echt een snipperaar op smal wilt die 1000% hufterproof is dan is dat je beste keus.

En voor de rest, een M400 voor 5600 euro is best te doen toch....of was die prijs anders Timo :wink: :?:
:lol: :roll: R-go cv18
ja hea timo, ik heb hem ook en de prijs ben ik inderdaad al vergeten en is echt een super ding voor mij geen gtm die ik elke dag met de dremel moet slijpen. (elders op dit forum te lezen)
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by boomverzorgingbruno »

-WOUTER- wrote:
timo wrote::lol: :roll: R-go cv18[/size]
:oops:

Whoops, verkeerde merk....... :lol: :lol:

ach timo derde keer goede keer. het is allemaal leergeld :mrgreen:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Gardenier
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 77
Joined: 18 Nov 2012, 11:49
Location: Beuningen, gld
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by Gardenier »

Juust, dus wanneer je een compacte hakselaar zoekt tot max 8cm diameter takdikte, dan moet je dus in het genre jobeau m400, eliet super prof 2000 en de rgo-18 zoeken op dit moment.
Dat wordt dus voorlopig huren :lol:

Groet, Jorg
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Haecksler vs JoBeau m300

Post by bigbird »

Ja ik denk dat jij een heel verstandige keuze maakt maar ik weet niet wat jou woon of verblijf plaats is maar er zijn hier meer dan genoeg treehuggers die hun goed onderhouden hakselaar eventueel samen met hun aan jou willen verhuren ik inclusief. In tegenstelling tot die botte hakselaars die je altijd bij verhuur bedrijven aantreft
Edit ik zie dat je in beuningen woont, dat is niet zo heel gek ver dus als je een keer een goede snip nodig hebt heb ik er 1 staan (r-go cv18)
Mvg
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by timo »

boomverzorgingbruno wrote:
-WOUTER- wrote:
timo wrote::lol: :roll: R-go cv18[/size]
:oops:

Whoops, verkeerde merk....... :lol:

ach timo derde keer goede keer. het is allemaal leergeld :mrgreen:
we zullen zien bruno :wink: :-)
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Boaz
Nieuw
Nieuw
Posts: 1
Joined: 05 May 2012, 21:28

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by Boaz »

Ik werk al een tijdje met een haecksler en het is eigenlijk gewoon een goede machine. Vorig seizoen hebben we 5 maand er dagelijks mee in de boomverzorging gewerkt zonder de messen te draaien en de machine blijft gewoon de takken zelf intrekken. Ik heb er al die tijd niets san kapot zien gaan.
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by bigbird »

in het begin zijn alle machines mooi en goed, ma na een jaar of 2 jaar ga je echt merken of je een kwaliteits machine hebt of gewoon brakke chinese meuk.
je zal dus ook bij je heacksler het eerste jaar niets merken maar bij die machine zullen de lagers er waarschijnlijk bij 1000 uur er uit liggen en bij een jo beau of r-go bij 2000 uur oftewel dan heb je minder stilstand en dus minder kosten.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by densmee »

bigbird wrote:in het begin zijn alle machines mooi en goed, ma na een jaar of 2 jaar ga je echt merken of je een kwaliteits machine hebt of gewoon brakke chinese meuk.
je zal dus ook bij je heacksler het eerste jaar niets merken maar bij die machine zullen de lagers er waarschijnlijk bij 1000 uur er uit liggen en bij een jo beau of r-go bij 2000 uur oftewel dan heb je minder stilstand en dus minder kosten.
ach ja wat kost nou een setje SKF lagers, en deze hoor 9 van de 10 keer wel op tijd aankomen, als je op tijd de smeernippels na loopt en en handmatig alles een keer rond draait
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Haecksler vs JoBeau m300

Post by bigbird »

densmee wrote:
bigbird wrote:in het begin zijn alle machines mooi en goed, ma na een jaar of 2 jaar ga je echt merken of je een kwaliteits machine hebt of gewoon brakke chinese meuk.
je zal dus ook bij je heacksler het eerste jaar niets merken maar bij die machine zullen de lagers er waarschijnlijk bij 1000 uur er uit liggen en bij een jo beau of r-go bij 2000 uur oftewel dan heb je minder stilstand en dus minder kosten.
ach ja wat kost nou een setje SKF lagers, en deze hoor 9 van de 10 keer wel op tijd aankomen, als je op tijd de smeernippels na loopt en en handmatig alles een keer rond draait
ik nam even de lagers als voorbeeld maar de rest van de onderdelen en het staal wat er voor zo'n machine word gebruikt is vaak ook een stuk minder van kwaliteit
(zit vaak veel meer koolstof in en staal met meer koolstof is goedkoper produceren)
Post Reply