nieuw lijntje

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

nieuw lijntje

Post by bigbird »

ik ben op zoek naar een nieuwe acces lijn geschikt voor het gebruik met lijnklemmen, en op advies van timo ook dynamisch.
wat raden jullie mij aan en af?
graag naam van de lijn en verkoop punt
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: nieuw lijntje

Post by Steven »

Ik zou voor n10,,5 mm semi statische lijn gaan...100 of 90 m....3keer de hoogte minimaal
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: nieuw lijntje

Post by boomverzorgingbruno »

patron treeaccses licht en goedkoop :wink:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: nieuw lijntje

Post by -WOUTER- »

Unicore!
- climb fast, move slow -
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: nieuw lijntje

Post by Harrie »

Teufelberger platinum, cover en core zijn aan elkaar gestikt, is extra veilig met stijgklemmen
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: nieuw lijntje

Post by Pietje »

patron 11mm treeacces is prima, Petzl parallel 10.5 is ook prima. Zie de sponsor uit Heumen. 8)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
enricovanwees
Treehugger
Treehugger
Posts: 331
Joined: 07 Oct 2010, 22:50
Location: Lelystad
Contact:

Re: nieuw lijntje

Post by enricovanwees »

Werklijn beal unicore acces, safetygreen, 50 en 60 mtr. Ik gebruik zelf
een semistatise uit de bergsport welke dus ook geschikt is voor klemmen. Waar de kern en mantel verbonden zijn (gesmolten), blijkt volgens een demo film van beal voor klemmen met tanden t veiligst.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: nieuw lijntje

Post by timo »

Steven wrote:Ik zou voor n10,,5 mm semi statische lijn gaan...100 of 90 m....3keer de hoogte minimaal
hou em in je hooft Bigbird! :wink:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: nieuw lijntje

Post by bigbird »

timo wrote:
Steven wrote:Ik zou voor n10,,5 mm semi statische lijn gaan...100 of 90 m....3keer de hoogte minimaal
hou em in je hooft Bigbird! :wink:
heey ja timo dat is toch ook wat jij hebt of heb jij een echt volledig dynamische lijn?
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: nieuw lijntje

Post by bigbird »

even rond zitten kijken en een beal unicore gaat hem denk worden zo'n 2 euro de meter is een nette prijs en als ik zo naar de demo filmpjes kijk lijkt dit mij wel wat
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: nieuw lijntje

Post by -WOUTER- »

En als ie als access lijn niet bevalt dan heb je in ieder geval genoeg lijn voor de komende 20 jaar fliplijnen van te maken :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: nieuw lijntje

Post by bigbird »

ja daarom maar daar heb ik al een meter of 50 patron treeacces lijn voor liggen
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: nieuw lijntje

Post by -WOUTER- »

:lol:
- climb fast, move slow -
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: nieuw lijntje

Post by KIMME »

We hebben tegenwoordig ook een lijn die superstatisch is (2% rek), maar toch een val dempt en dan dynamische eigenschappen vertoont die meer dan voldoende zijn om een veilige situatie te garanderen.
Het gebruik van deze lijn voorkomt dat er systemen in het ankerpunt moeten ingebouwd worden die daar enerzijds niet voor ontworpen zijn, en waarvan het sterk van situatie tot situatie verschilt of een val nog enigszins als veilig of aanneembaar kan worden bestempeld.
Dit soort ankerpunten (zoals bv de "snakeanchor" van art) word soms pas geactiveerd wanneer er een kracht van meer dan 10 kn op het hoogste punt in de lijn word uitgeoefend. Niet alleen is dat veel te laat, maar het betekent ook dat het omlooppunt boven in de boom meer dan 1000 kg /kracht ondergaat. Er kan dan een kettingreactie ontstaan enz. enz..

De lijn op zich zorgt er voor dat er demping gebeurd op het punt waar het word uitgeoefend op de lijn, en niet soms 40 meter verder...

Patron treeaccess is ook een goeie en goedkope lijn.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: nieuw lijntje

Post by Steven »

Dynastat is leuk...maar na een aantal keer afdalen is word die lijn knijter hard...
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: nieuw lijntje

Post by -WOUTER- »

Ik ben hem al een tijdje aan het testen en hij wordt nog niet super hard Steven :wink: de lijn hoekt alleen als je afdaalt met unicender of rig...en dat hoeken in de lijn ziet er een beetje vreemd uit. Maar na enkele forse afdalingen en testen kan ik zeggen dat hij niet stug of hard wordt.....

Maar dan praat ik over een maand of 2 gebruik, dus ook niet erg veel...wie weet wordt ie op langere termijn wel stugger maar tot nu toe is ie even soepel als vers uit de verpakking.
- climb fast, move slow -
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

nieuw lijntje

Post by bigbird »

Heb nu een beal unicore acces 10,5 mm gekocht met een lijntasje erbij. Dus gaan we kijken of het wat is anders kan ik hem nog gebruiken om me kar af te knopen voor me fliplijntjes heb ik voorlopig genoeg :p.

Gr raphael
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: nieuw lijntje

Post by treespotter »

Moeten al die lijnen en inbouwsystemen nu ineens dynamisch zijn omdat er dan in ongecontroleerde topankers geklommen kan worden en omdat er klimmethoden worden gebruikt waardoor je een val kan maken in plaats van een pendel? Of klimmen die dynamische lijnen gewoon lekker bouncy. :wink:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: nieuw lijntje

Post by -WOUTER- »

Voor SRT maakt het niet zoveel uit of je nu in een dynaische lijn klimt of in een statische, en in een gevalletje stamschot breuk net boven je dikke top anker tak maakt dat wel effe wat verschil :wink:

Ik ben ermee begonnen na mijn rugpijn van 2 jaar terug en het bevalt me prima, ik heb inmiddels geen last meer van de rug en gebruik het nog steeds.....
Maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat je nu zonder na te denken gevaarlijke topankers kunt gaan werpen :shock:

Voor footlock is het niet zo fijn....

Voordeel t.o.v. Dit systeem met afbinden van de RIG of ID onder aan de stam is dat je wel het systeem benut zoals de fabrikant het heeft gecertificeerd, dus met de goede EN normering lijn in het juiste apparaat. De dynamische lijnen hebben deze juiste certificering en dat is dus ook met de dynastat die beide EN van dynamisch en statisch heeft.

Het gaat dus meer om de juiste materialen voor de juiste setup te gebruiken :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

nieuw lijntje

Post by bigbird »

Nouja ik ben nou voor de unicore gegaan omdat die semi dynamisch zijn en dus een klap kunnen opvangen en ga gewoon meemaken of ik het fijn vind klimmen
Post Reply