en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by timo »

tuinroyke wrote:Kijk, dat zijn nog eens tips waar je wat aan hebt.
Nu nog een manier zien te vinden om een staalkabel in dat stuk lijn te krijgen. Dan ben ik helemaal blij. :lol: :lol:
Staalkabel het nieuwe unicore :mrgreen: :lol:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by treespotter »

tuinroyke wrote:Nu nog een manier zien te vinden om een staalkabel in dat stuk lijn te krijgen. Dan ben ik helemaal blij. :lol: :lol:
Omdat?
Omdat je de illusie hebt dat je daar niet doorheen kan zagen met de kettingzaag?
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by timo »

treespotter wrote:
tuinroyke wrote:Nu nog een manier zien te vinden om een staalkabel in dat stuk lijn te krijgen. Dan ben ik helemaal blij. :lol: :lol:
Omdat?
Omdat je de illusie hebt dat je daar niet doorheen kan zagen met de kettingzaag?
nhee das makkelijker snopen op sporen :wink:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
tuinroyke
Nieuw
Nieuw
Posts: 18
Joined: 28 May 2011, 17:16

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by tuinroyke »

nee, ik ben een hobby klimmer.
als ik al een zaag bij me heb in een boom dan is het een silky en die is scherp, maar niet zo scherp.
Maar we hadden het over de zig zag.
en dat gaat dus helaas niet op mijn lijn met 2 ogen. jammer.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by boomverzorgingbruno »

vandaag de eerste werkdag met de zig zag ben benieuwd
laat een oen niet zomaar doen !
gabbel
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 157
Joined: 11 Jul 2008, 20:44

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by gabbel »

Ben er achter dat als hij erg vies is dat ie dan iets hapert met het afdalen en dat ie dan iets stugger is met doseren.
Dus regelmatig schoonmaken na slecht weer is geen overbodige luxe :wink:
als ik dat bovenste blaadje nou eens was, wat een uitzicht had ik dan
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by boomverzorgingbruno »

idd dat viel mij vandaag ook op gabje. Hij heeft al het vuil van de maandag in regen en sneeuw uit men lijn geknepen. En tegen de avond liep hij wat stugger.
maar voor de rest blijft het toch een wonder apparaat
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by ludovanmil »

kan dat alleen maar beamen.
Wat me opvalt is , omdat ik met een oudere / 13 mm lijn klim hij niet vanzelf doorloopt (ook niet hoger in de boom met meer gewicht als lijn) , zoals ik bijv. van Ruud hoorde. Ik denk in die zin dat een wat dunnere lijn nog meer gemak biedt.
Maar verder.....waarom heb ik ooit met een knoop geklommen ??? :shock: Wat een zegen dat apparaatje :D
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by treespotter »

ludovanmil wrote:Maar verder.....waarom heb ik ooit met een knoop geklommen ??? :shock: Wat een zegen dat apparaatje :D
Omdat je dat van ons moest? :lol:

In het nieuwe cursusjaar gaan wij ook klimmen met de Zigzag. Niet alleen maar. Eerst even met de Prussik en Distel. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat je alleen maar weet hoe de ZZ werkt. Niet afhankelijk zijn van één product!
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by Steven »

goeie stap naar n systeem waarin eigen gelegte knoopjes niet meer toegestaan zijn....
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by dennis »

Inderdaad, komen we in Nederland ook n beetje verder dan alleen de basic.

@gabby jij hebt toch ook n 13mm lijntje? Vooralsnog zijn de diameters 11.7mm en 12mm meest ideaal.

De zillon zal overigens los verkrijgbaar zijn maar ook op lanyards met een niet stalen. Al hebben ze het wel getest en goedgekeurd. Wellicht geeft het bericht van treetools (hieronder) meer zicht op de veranderingen voor de toekomst in het gebruik van stalen lanyards





Wirecore fliplines are about as traditional as you could get in tree work - BUT they might also become a thing of the past.

There are moves in a number of high-profile NZ arb companies to have wire core fliplines (positioning lanyards) relegated to the scrapheap. Some companies have already pronounced them dead and buried, banning the wire core flipline outright!

But every cloud has a silver lining and manufacturers are very quick to spot an opportunity.

Buckingham were first off the rank with the Buck Rigidline Lanyard, a synthetic alternative to its wire core brother.

The Buck Rigidline utilizes Yale Uniline, originally manufactured by Wall Rope Inc, a patented rope using parallel core yarns, bonded to each other including the braided polyester cover. The core carries the entire load and the cover serves to protect the core from abrasion.

The inner core is wrapped in red neoprene rubber which also serves as a wear indicator. Its primary purpose is to protect the core from moisture.

Uniline rope is very wire-core-like (if there is such a word).

That is, Uniline is almost impossible to knot. And a splice requires such a long bury it would not be practical on a lanyard, so Buckingham have opted for swaging, not unlike the construction of some traditional wire core lanyards.

The 'swaging' is the steel bulk you can see at each end of the lanyard on the left, in the picture below.

Another rope manufacturer to enter the wire core lanyard fray is Sterling Ropes, also from the US. They have come up with TriTech for positioning lanyard construction (when you don't want to use wire core).

Here's what the Sterling marketing gurus have to say about TriTech.

"TriTech is an 11mm rope designed with our unique Technora sheath, Dyneema inner jacket and nylon core".

"Sterling engineered this technically advanced rope specifically to produce the ultimate in positioning lanyards".

"By combining the abrasion resistant sheath over a cut-resistant and high strength inner jacket and pliable core, we have created a lanyard that is strong, and rugged, yet still supple enough to move and position easily".

"If you are looking for a rope alternative to a wire-core line, the TriTech offers the most cut resistance with non-conductive properties".

The tea-colored lanyard on the right, in the picture below, is made from Sterling TriTech.

The eyes are stitched and offer far less bulk than the swage on the Buckingham Rigidline. But TriTech may not be as stiff or as durable as Yale Unilne - only time will tell.

Treetools will have both samples of these wire core positioning lanyard alternatives available for appraisal over the next few weeks.
ik klim liever ... dan werken
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by boomverzorgingbruno »

ik denk zelfs dat er nu andere tijden gaan geklommen worden in rescue , workclimb op de wedstrijden.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by Steven »

Wat denk je nou zelf bruno?
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by timo »

boomverzorgingbruno wrote:ik denk zelfs dat er nu andere tijden gaan geklommen worden in rescue , workclimb op de wedstrijden.
:lol: sorry hoor maar dis een geintje neem ik aan.
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
Ruud.H
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 127
Joined: 13 Nov 2010, 16:45
Location: overlangel NB

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by Ruud.H »

Voortaan maar een crash pad onder de dummie leggen :lol:
walter
Nieuw
Nieuw
Posts: 38
Joined: 28 Jul 2009, 09:38

en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by walter »

31 mei is het NK Bruno.
Show it....
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by treespotter »

Bruno zaagt met een stokzaag de fliplijn door, gooit een lijntje om de klimlijn en trekt zo vanaf de grond het slachtoffer volgas naar beneden. Waarschijnlijk kan hij dat sneller dan dat ik dit berichtje schreef. :lol:
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by boomverzorgingbruno »

treespotter wrote:Bruno zaagt met een stokzaag de fliplijn door, gooit een lijntje om de klimlijn en trekt zo vanaf de grond het slachtoffer volgas naar beneden. Waarschijnlijk kan hij dat sneller dan dat ik dit berichtje schreef. :lol:
:mrgreen: :mrgreen:

ben er van overtuigt als je traint met de zig zag en in de wetenschap bent dat je stropje niet kan door branden dat je volgens mij sneller en gecontroleerder gaat afdalen en van tak naar tak kan swingen. Maar goed dat is mijn idee en niet iedereen is het daar mee eens blijkbaar.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by Pietje »

boomverzorgingbruno wrote:Maar goed dat is mijn idee en niet iedereen is het daar mee eens blijkbaar.
Niet iedereen is even zwaar :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by boomverzorgingbruno »

Pietje wrote:
boomverzorgingbruno wrote:Maar goed dat is mijn idee en niet iedereen is het daar mee eens blijkbaar.
Niet iedereen is even zwaar :wink:
jij en steven mag dan met een 11 mm lijntje klimmen :wink:
laat een oen niet zomaar doen !
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by KIMME »

stalen fliplijnen zullen er altijd blijven, en dan wel voor het klimmen met sporen. natuurlijk het kan ook anders maar verwacht geen directe ommezwaai omdat richard of eender wie dat zegt.
Men komt hier nog steds vragen naar kettingen om mee te klimmen en die zijn ook al dertig jaar out of date.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by boomverzorgingbruno »

KIMME wrote:stalen fliplijnen zullen er altijd blijven, en dan wel voor het klimmen met sporen. natuurlijk het kan ook anders maar verwacht geen directe ommezwaai omdat richard of eender wie dat zegt.
Men komt hier nog steds vragen naar kettingen om mee te klimmen en die zijn ook al dertig jaar out of date.
weet niet hoe het komt dat ze jullie als een ijzerwinkel zien. :lol:
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by -WOUTER- »

:lol:
- climb fast, move slow -
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by ivo »

boomverzorgingbruno wrote:
treespotter wrote:Bruno zaagt met een stokzaag de fliplijn door, gooit een lijntje om de klimlijn en trekt zo vanaf de grond het slachtoffer volgas naar beneden. Waarschijnlijk kan hij dat sneller dan dat ik dit berichtje schreef. :lol:
:mrgreen: :mrgreen:

ben er van overtuigt als je traint met de zig zag en in de wetenschap bent dat je stropje niet kan door branden dat je volgens mij sneller en gecontroleerder gaat afdalen en van tak naar tak kan swingen. Maar goed dat is mijn idee en niet iedereen is het daar mee eens blijkbaar.
Nou verbrand ik liever m'n prusic ( die je overigins ook in vele varianten hebt) dan m'n klimlijn met een zig-zag??
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: en ??? hoe bevalt ie de zigzag ?

Post by boomverzorgingbruno »

jij hebt nog niet getest blijkbaar ivo de zig zag heeft weinig of geen warmte opslag na een snelle afdaling. dus daar zal je niet voor hoeven te vrezen.
laat een oen niet zomaar doen !
Post Reply