smering ms180

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
nico_09
Nieuw
Nieuw
Posts: 1
Joined: 10 Aug 2013, 16:29

smering ms180

Post by nico_09 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een tweedehands kettingzaag gekocht voor de kleine dingen. Een ms 180.
Nu weet ik niet wat voor mengsmering hier in ging voordat ik hem kocht. Kan ik er zomaar aspen in doen of is dat vragen om problemen? Ik lees ook dingen over afstellen, maar wat moet er dan worden afgesteld?

Nico
User avatar
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 1645
Joined: 28 May 2010, 20:04
Location: Den Dungen
Contact:

Re: smering ms180

Post by ludovanmil »

Beste Nico,
Ben destijds ook met mengsmering begonnen en draai nu al jaren op al mijn machines ( Stihl en Dolmar) alleen maar Aspen. Ca va Bien. M.a.w. geen probleem.
Motomix kan ook (t merk van Stihl - wat duurder) en andere goedkopere merken alkylaatbenzines.
Er wordt ook over (bron-) water veel ophef gemaakt, maar het is gewoon ook water !
Maar let op, er gaat vast nog wel iemand reageren op je berichtje die het totaal niet met me eens is :)
(dat is ook het leuke aan dit 'medium' )
Succes.

Ludo van Mil
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: smering ms180

Post by -WOUTER- »

Als de machine voorheen op zelf aangelengde benzine en 2takt olie heeft gelopen kan het zijn als je er aspen in doet dat je carburateur het begeeft. De membramen kunnen dan door de verandering in brandstoffen gaan vervelen. Andersom is het ook !

Maar als je kijkt naar gezondheid voor jezelf zou ik altijd op alkylaat (aspen en motomix) werken en NIET zelf gemengde brandstoffen gebruiken :D

Beroepsmatig is het zelfs een verplichting om met aspen of motomix te werken.

Succes en als de machine na gebruik op aspen slecht gaat lopen effe de carburateur laten voorzien van nieuwe membramen :wink:
- climb fast, move slow -
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: smering ms180

Post by Pietje »

Fijn zaagje, die 180. Net wat meer vermogen dan de 170, maar amper zwaarder. Lekker licht voor het uitsnoeien.
Clean Life is ook alkyd, ook prima.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply